Fakty i opinie

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji wiedzą o tym od dawna!

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. fot. Maciej Korolczuk/Trojmiasto.pl

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Ha ha ha (27)

    zima idzie! kto miał zarobić, już zarobił

    • 921 45

    • Co z moją kasą na koncie??? (10)

      • 65 5

      • zrzucaliśmy się wszyscy na upadłość (6)

        niestety

        • 49 5

        • biorę dzisiaj rower i muszę wyjeździć moje 5,50 złotego (1)

          • 42 3

          • To się leczy

            • 2 17

        • Gdańsk gnije (3)

          • 39 18

          • (2)

            Ale kudłaty wygląda kwitnąco. Jak zblazowany dziedzic. Gdyby prezydenci miast dostawali Nobla za lewackość, a nie gupią obsługę rowerów....

            • 47 16

            • Za 4 lata będzie miał włosy do pasa (1)

              • 11 4

              • I do tego dwa bidony szpilki i Grodzka 2

                • 4 1

      • (2)

        Zainwestuj w Amber Gold

        • 18 7

        • (1)

          Wolę SKOKi albo burdel w Republice Banasiowej

          • 4 6

          • Tak Cię wychowali robaku

            • 2 1

    • (8)

      W Gdańsku delegatura cba, cbś powinny mieć całodobowe dyżury w każdej dzielnicy

      • 77 13

      • To bylby zamach na demokracje (6)

        • 45 8

        • zamach jest taki, że ktoś powinien odpowiadać za ten niewypał

          personalnie

          • 51 1

        • Co OTUA na to? (3)

          • 37 5

          • brr

            pierdzi w stolek

            • 9 0

          • Pałować.

            • 3 0

          • Nie doniósł jeszcze swojego stanowiska.

            • 1 0

        • I konstytucję i otuę. W tym poście opuszczam tuleję Wielki Moderatorze

          • 13 5

      • Każda inwestycja powinna mieć od razu 3 kopie dokumentów - dla abw, cba i CBŚ :-)

        • 16 0

    • ha ha

      Tragedia w kilku aktach , coś co było wiadome od początku ,że ma upaść , tu chyba powinno wkroczyć CBA ...

      • 30 3

    • (1)

      Jedyna nadzieja w kolorowych rydwanach,tyko kto będzie je napędzał(ciągnął)?

      • 29 3

      • Będą jeździć tylko z góry...

        • 3 0

    • dlaczego na to miast mówią "mała Sycylia" ? (1)

      A gdzie była analiza prawna i ekonomiczna przed podpisaniem kontraktu ? ( ale nie taka na "na zamówienie" tylko transparentna ,która miałaby chronić miejskie inwestycje przed "wtopą" )

      • 32 5

      • Jak śmiesz twierdzić, że

        mała

        • 3 2

    • (1)

      Gdzie jest kur*a moje pięć baniek??

      • 4 3

      • Jakie Twoje?

        Co najwyżej Twoje było 5 złotych, a biorąc pod uwagę że w projekcie brała udział cała aglomeracja, to nawet 4 złotych twoich w tym nie było.

        • 0 3

  • Podobny wałek był z Tristarem - "firma" bierze miliony, i ogłasza upadłość. (43)

    I oczywiście nikt za to nie beknie, żaden urzędas.

    • 894 41

    • (21)

      Ale tristar działa I się cały czas rozwija

      • 33 116

      • hahaha (16)

        • 88 15

        • To, że Ty tego nie widzisz, nie znaczy, że nie działa (15)

          Tristar przyspieszył ruch w Trójmieście, wszystkie mierzalne dane to wskazują. To, że Ty nie widzisz, że zyskałeś 8% czasu (czyli 5 minut na każde 60 minut), to niczyja wina. Co Ty oczekiwałeś, że nagle pokonasz tę trasę 60-minutową w 20 minut? Dzieckiem jesteś?

          • 63 72

          • (12)

            Przejedź się autem w nocy. Nie ma już jak kiedyś pomarańczowych świateł. Przejazd o 4 z Gdyni do Gdańska to 25 minut na pustej drodze. Zielona fala to kibel. Bo jadąc około 60 stoisz na wszystkich światłach , jadąc ponad 85 da radę dopiero.

            • 105 32

            • 25 minut z Gdyni do Gdańska to mega szybko (4)

              Obudź się, Trójmiasto to już nie wygon i twór miastopodobny, przejedź przez jakiekolwiek większe miasto kilkanaście kilometrów w 25 minut. Takie rzeczy chyba tylko u nas.

              • 34 20

              • Przeciez on napisal o nocy. W warszawie na 4-pasmowkach nie przejedziesz kilkunastu km w 25min xd? Bez tristara?

                • 35 9

              • co ty bredzisz? 25 minut to szybko? W nocy? (2)

                • 4 3

              • a byłeś kiedykolwiek w mieście?

                takim normalnym, zagranicznym mieście z klasyczną urbanistyką

                • 1 1

              • tak, to ekstremalnie szybko, trzeba jechać wspomniane 85 km/h i nie stawać na czerwonych światłach, na ograniczeniu 50 km/h, żeby tak szybko dojechać z Gdyni do Gdańska

                • 0 1

            • (4)

              Pomarańczowych świateł nie ma i nigdy nie było. Są żółte

              • 19 21

              • (1)

                DArek DAlton.

                • 9 4

              • papiery są żółte, nie światła

                • 2 1

              • Tak, żółte jest w przepisach, ale w rzeczywistości pomarańczowe.

                • 9 0

              • ten się znowu uaktywnił

                Wróciłeś ze Sreberka?

                • 4 0

            • w tym roku jechałem przez Pruszków

              jedna główna droga i same skrzyżowania ze światłami . Jadąc zgodnie z przepisami prawie cały Pruszków przejechałem w zielonej fali. Pewnie tam nasz tristar pojechał.

              • 2 0

            • 85?

              mandat 100-200 zł + 4 punkty karne.

              • 0 0

          • (1)

            zapomniales dodac ze przyspieszył ruch tylko samochodowy

            • 5 6

            • nie no

              piesi też szybciej przez przejścia biegaja:D

              • 41 0

      • Tak samo jak ty

        rozwijasz jakieś wizje niepoparte żadnymi faktami.

        • 6 5

      • Tak jak ty i wszyscy mieszkańcy Trójmiasta głodujący na tych samych ludzi od 20 lat

        • 21 6

      • "działa"

        • 6 5

      • Pomiary odcinkowe ...

        Jak TriStar działa to opowiedz nam jak działają pomiary odcinkowe ;)

        Na obwodnicy (od Chyloni po Rusocin) musi to być uruchomione, bo to co tam odp@#$ "szybcy-bezpieczni" to masakra ...

        • 0 0

    • (9)

      Tristara fenomenem jest to że za 35 milionów złotych udrożnił ruch w Trójmieście o 8,9 % i teraz uwaga!!! W Wrocławiu za 2 mln złotych zamontowano w mieście liczniki zmiany świateł ,które wiszą przy skrzyżowaniach. Dzięki temu ruch usprawniono o 30 procent. Można? Już wiecie czemu tak bardzo pro peowskie jest pomorze? To tylko jeden przykładów z setek tysięcy marnotrawienia pieniędzy.
      Proszę spojrzeć co wyprawia się w Gdyni...likwidują parki by budować parki, kupują hamaki i ławki z USB za jakie kwoty?? Kawałek metalu wygiętego by pełnić funkcję ,,opieraka" to kwoty 8 tysięcy złotych...
      Ps. Nie jestem pisowcem.

      • 149 23

      • We Wrocławiu też pozwężano masę ulic (3)

        Wiem, że to ponad Twoją głowę, ale zwężanie ulic paradoksalnie udrażnia inne, serio.

        • 29 15

        • (2)

          Co w Gdyni zwęża? Zwężona przez d**ilne ścieżki Starowiejska?

          • 14 16

          • Zwężona z 1 pasa do 1 pasa? (1)

            Ty ten nabiał to chyba mały masz.

            • 19 3

            • a mi pasuje zwęzenie do jednego pasa "wylotówki" do Pruszcza Gdańskiego

              Jak jadę z Oruni do Wrzeszcza to wszystko stoi przed Sandomierską a ja jak pan śmigam przez centrum.

              • 0 1

      • (3)

        30%? to chyba te liczniki zakrzywiają czasoprzestrzen. Jak patrzysz na zegarek, to szybciej dojezdzasz do celu? :)

        • 16 8

        • We Wrocławiu zmiana świateł trwa dłużej (2)

          Więcej przejeżdża pojazdów. A u nas przykładowo na radunskiej czasem jeden przejedzie skrecając w lewo bo wszystkich blokuje.

          • 10 3

          • (1)

            Ale to nie ma nic wspólnego z licznikami. A im dłużej jadą pojazdy, to tym bardziej cierpia na tym piesi i rowerzysci. Czas nie jest z gumy, można nim tylko gospodarować. Kwestia priorytetow

            • 5 5

            • to ze dłuzej postoisz ale wiecej przejedzie

              każde dodatkowe zatrzymanie i ruszenie to zmarnowane sekundy.

              • 0 0

      • Własnie je zdejmują ;)

        To była bardzo niewygodna prawda, jak TANIO mozna usprawnić ruch (światła z podaniem czasu ich zmiany).

        ale już urzędnicy wrocławscy załatwiają ten problem - właśnie je demontują, bo nowe światła już nie będą miały tej informacji ... a żeby było równo w całym mieście to stare zmieniają na takie bez ;)

        NIK tam się należy ;)

        ... ja p@#$ w co za poj@#$ kraju żyję

        • 2 1

    • (2)

      Po użyciu przez ciebie określenia "urzędas widać", że jesteś prostym człowiekiem.

      • 10 26

      • Prosty i krzywy.

        Z tym twierdzeniem zgadzam się,urzędasy to pokrzywieni ludzie w swoim myśleniu i działaniu.Wyprostuj się!

        • 17 4

      • Fakt jest do czego się przyczepić. Zmieniło to faktycznie sens mojego postu. Lepiej Ci Panie miodek?

        • 9 6

    • Uwielbiam ludzi którzy bekają wszystkich

      Beknąć to Ty sobie możesz sam, co najwyżej po obiedzie :)

      • 11 9

    • (1)

      Masz jakies informacje o korupcji albo niegospodarnosci, że ktoś musi "bekać"? Za bezpodstawne oskarżenia ty też możesz beknac cwaniaczku

      • 3 12

      • Marika , uspokój się. Nie będziesz w sejmie

        • 6 2

    • Żaden Tristar nie pomoże, gdy kierowcy są kretynami i nie potrafią ruszyć na zielonym (4)

      Albo blokują skrzyżowania. Ze nie wspomnę o braku umiejętności poruszania się po rondach, albo skrzyżowaniach równorzędnych

      • 6 1

      • (2)

        Słyszałeś o ograniczonym zaufaniu na drodze ?

        To jak wszyscy ruszają równo jak się tylko włączy światło zielone to mokry sen kontrolerów ruchu - tzw idealny model przepływu pojazdów - w życiu niemożliwy do zrealizowania choćby z tego względu, że każdy samochód ma inna charakterystykę nabierania prędkości.

        • 0 6

        • raczej każdy kierowca ma inna charakterystykę odkładania telefonu.....

          • 5 0

        • Bzdury. Czytaj ze zrozumieniem.

          Chodzi o ruszenie. A nie nabieranie prędkości

          • 4 0

      • a poco mam gnać ze skrzyżowania skoro za chwile będę hamował na czerwonym

        a są jeszcze tacy co wyprzedza by w kolejce stanąć na pierwszym miejscu. To dopiero chore współzawodnictwo.

        • 2 0

  • Ciekawe kto odda opłaty (11)

    Czy skazane są na wieczne nieoddanie

    • 359 17

    • Żyjesz w Polsce (1)

      • 20 3

      • chyba w

        Platfusowie

        • 15 9

    • Tez chciałabym widzieć co z abonamentem.

      • 16 2

    • Dokładnie, (1)

      Co z moim rocznym abonamentem??

      • 20 1

      • Przepadł

        Bankructwo na tym polega...

        • 25 3

    • nikt

      Nie odda. Mevo umarlo I juz nie wroci

      • 8 0

    • Masz wooolne sądy (4)

      Walcz. Otua pomoże.

      • 27 6

      • Wolne sądy są... (1)

        ... za wolne. Zanim się sprawa pojawi na wokandzie to moje 20zł będzie warte 2gr :)

        • 17 1

        • A jak się sprawa zakończy to się nie zakończy bo juz ziemi nie będzie.

          • 2 1

      • Problem z sądami jest taki, że działają w ramach prawa... (1)

        Jak prawo jest ujowe, to i sąd na niewiele się zda. Wałek od początku był widoczny, że NB Tricity to spółka wydmuszka. Jakiś śmieszny kapitał zakładowy.

        Ale zobaczymy, może NB będzie chciało zachować resztki wiarygodności w Polsce i oddadzą pieniądze.

        • 7 4

        • "Problem z sądami jest taki, że działają w ramach prawa...
          Jak prawo jest ujowe" Widać, że nie byłeś na żadnej sprawie. Do sądu nie idzie się po sprawiedliwość tylko po wyrok. Kto się o to otarł ten wie.

          • 6 1

  • prosze o info ile operator winny jest miastu milionow zlotych z kar ktorych nie zaplacil. (5)

    • 338 16

    • masz wszystko napisane w artykule. pisać umie ale czytać już nie? (1)

      • 36 14

      • właśnie jest tak napisane, że nie wiadomo

        Zapłacili 9,6 mln, ale obnizyli do 20% czyli 8 mln i tyle samo wynoszą kary ... chociaz do tej pory dostali 900 tys i max za tyle samo moga dostac za drugi etap.

        • 19 0

    • Czytanie ze zrozumieniem. (1)

      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nextbike-operator-Mevo-prosi-wierzycieli-o-uklad-n138529.html

      • 5 9

      • założe się że ty i tak nic z tego nie rozumiesz

        tylko przytaczasz co kto napisał z sensem czy bez

        • 1 0

    • Decyzja o przygotowaniu wniosku o ogłoszenie upadłości Spółki Zależnej podjęta została ze względu na to, że wskutek: (i) odstąpienia przez Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (Stowarzyszenie) od Umowy "Świadczenie polegające na dostawie, uruchomieniu oraz zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" składającego się 4080 rowerów czwartej generacji z napędem elektrycznym i 660 stacji rowerowych, o zawarciu której Emitent informował w raporcie bieżącym nr 18/2018 z dnia 18 czerwca 2018 r. (Umowa), (ii) nałożenia przez Stowarzyszenie kar umownych w łącznej wysokości 22.187.259 zł, o których Spółka informowała w raporcie bieżącym ESPI nr 22/2019 z dnia 28 października 2019 r., Spółka Zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych.

      • 1 0

  • (23)

    Gdyby nie to, ze nie da się jezdzic na rozładowanej baterii, to system pewnie by przetrwał. Byłby po prostu mniej popularny, bo niektórzy siła samych nóg nie daliby rady, ale masa ludzi wciąż by z tego korzystała i system dopinalby się zapewne finansowo.

    • 318 30

    • (14)

      Tja, jeździć rowerem o wadze 30kg bez baterii i jeszcze za to płacić... A wystarczyło dać "normalne" rowery jak w Londynie, Rzymie, czy choćby Krakowie

      • 124 8

      • (9)

        "Normalne rowery" to byłoby wyrzucanie pieniędzy w błoto. Taki to mam swój. Impreza ma sens tylko w przypadku, gdy 100% to elektryki.

        • 25 92

        • aha, swoim rowerem też jeździsz od A do B i o nim zapominasz, czy po niego wracasz? ile masz swoich rowerów na mieście?

          • 44 0

        • (1)

          Jakoś we Wrocławiu czy Warszawie mają wzięcie.

          • 13 1

          • tam jest płasko

            • 9 4

        • Elektryka moglbys sam se tez kupic

          Ale pewnie nie stac....

          • 0 4

        • (3)

          wolę diesle

          • 6 1

          • Eko (2)

            Diesel jest eko !!!Wydala najwięcej co2 a tym żyją rośliny zzielone!!!

            • 8 0

            • (1)

              Najwięcej CO2? LOL

              • 0 0

              • Najwięcej emitują co2 kierunkowskazy jak się nie uzupełni w nich płynu.

                • 1 1

        • no i super że masz swój

          ale swoim np wieczorem nie pojadę do Brzeźna czy innej Chylonii, a wypożyczonego przynajmniej mi nikt nie ukradnie.
          a tak serio to dużo ludzi mających swoje rowery i tak korzysta z roweru miejskiego bo jest wygodny z założenia.

          • 0 0

      • No tak, w sumie o to mi chodziło. Normalne rowery. Tak jest np. W Lublinie i Białymstoku i nie ma problemu.

        • 19 5

      • o ile się nie mylę (1)

        miasta o których wspomniałeś nie mają takich wzniesień jak u nas. Ja mam podobny rower i jeżdżę nim tylko dlatego, że ma wspomaganie. Wcześniej wogóle nie jeździłem i takich osób na pewno jest więcej.

        • 11 2

        • Fakt, ze w Lublinie i Białymstoku na pewno jest mniej wzniesień niż w Gdańsku. Jakby nie było, jak widać system rowerów elektrycznych nie przetrwał. Standardowe rowery byłyby nie dla każdego, ale zapewne działałoby to bez problemu.

          • 7 1

      • Powiem ci, że by się dało, gdyby te rowery były lżejsze

        albo napęd elektryczny rzeczywiście byłby wspomagającym, coś na zasadzie zwykłego roweru z zamontowanym zestawem do konwersji na napęd elektryczny, czyli silnikiem w tylnym kole. Cały zestaw to około 6 kg, także takie rowery byłby trochę lżejsze niż to co mamy teraz, już nie mówiąc o tym, że MEVO są dosyć ciężkie jak na elektryki. Można znaleźć rowery elektryczne mające 20-21 kg wagi.

        • 8 0

    • 30kg g*wno napędzać? nie dziękuję, mam doświadczenia jak cudowne wspomaganie się wyłączy

      • 16 1

    • 30 kg łostowicką w stronę havla...albo przejazd bez naładowanej baterii z centrum, wzdłuż kartuskiej do auchan (1)

      • 9 0

      • Jakoś moja żona na zwykłym rowerze miejskim 21kg + bagaż (to będzie z 26kg razem) daje radę bez wspomagania nie tylko na wspomnianych trasach ale też Rakoczego w górę w kierunku Bulońskiej. A tu płacz o lekki podjazd kartuską w kierunku Auchan... :|

        • 1 1