• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Gdanski wymiar prowadzenia projektow. Urzedasy nie maja nad niczym kontroli

    • 59 3

    • jak tramwaje bez siedzeń

      • 0 0

  • Czy urzędnicy mają sobie coś do zarzucenia? (34)

    • 413 32

    • zasadniczo to co masz im do zarzucenia? (14)

      przetarg był. wygrywający zobligował się do wykonania usługi którą sam przedstawił w ofercie. nie wywiązał się z umowy. umowa została rozwiązana. więc co jeszcze twoim zdaniem urzędnik powinien zrobić?
      masz w ogóle pojęcie o prawie w Polsce. Co można, a czego nie?

      • 50 69

      • Nie dopuścić firemki (1)

        z kapitałem 5k oraz stworzyć normalne warunki finasowe przetargu.
        Czy to takie trudne?

        • 84 11

        • Mevo

          • 0 0

      • Ymmm

        np. mogli zapewnić sobie gwarancje bankowe na pokrycie ew. roszczeń lub poręczenie spółki matki. Zapraszam do swojej kancelarii to pana nuczę co można a czego nie, oczywiście na FV.

        • 1 0

      • Parę podstawowych rzeczy (1)

        zasadniczo (nie)określonych w warunkach przetargu.
        Po pierwsze pozwolono na start w przetargu i podpisanie umowy z firmą, która nie gwarantuje zabezpieczenia finansowego - wygrała firma o kapitale zakładowym 5000 zł. Czyli w razie niepowodzenia firma mówi "do widzenia", i tyle - i tak się właśnie stało.
        Po drugie wygrała oferta o rażąco niższej cenie od konkurentów, co powinno wzbudzić wątpliwości co do możliwości spełnienia warunków kontraktu, co w powiązaniu z poprzednim punktem powinno wstrzymać wykonanie umowy do czasu wyjaśnienia / zabezpieczenia interesów zamawiającego.
        Po trzecie umowa pozwalała na zmiany w regulaminie w czasie działania systemu (zawieszanie jego działania, zmiany w systemie rezerwacji), co jest ogromnym zaniedbaniem na etapie przygotowania systemu.
        A po czwarte (ale nie ostatnie) urzędnicy nagrodzili się za ten wspaniały system już na etapie jego wdrażania, jakby samo rozstrzygnięcie przetargu to był jakiś sukces (szczególnie biorąc pod uwagę błędy popełnione na etapie jego przygotowania).
        To są główne zarzuty dla urzędników, ale znalazłoby się jeszcze parę innych (wybór firmy, która już raz zwinęła interes w Trójmieście, brak szczegółowych wymagań odnośnie sprzętu, brak realnego wpływu na wykonawcę w przypadku niewywiązywania się z terminów, itd.)
        Była nauczka z Tristarem (system jest, ale zasadniczo nie działa tak, jak zakładano - pozostała właściwie możliwość ręcznego sterowania sygnalizacją z centrum starowania, o realnym automatycznym wpływie na regulację ruchu możemy pomarzyć). Teraz samorządy pracują nad systemem "wspólnego biletu" (w cudzysłowie, bo to w założeniach ma być jedynie platforma do płatności z wyszukiwaniem optymalnej ceny) i - wspomnicie moje słowa - to będzie podobna "piękna katastrofa" za nasze pieniądze.

        • 7 0

        • Układ jest mocny

          Argumenty świetne ...tylko w mieście łapowników , długoletnich układów to nic nie znaczy gdyż .....mieszkańcy ich nadal wybierają .To jest fenomen a włodarze są świadomi ,że kolejny "wał też przejdzie" i dalej będą na stołkach .

          • 3 0

      • Tyle, że projekt TriStar wygrała firma IT, która NIGDY nie miała do czynienia z taką inwestycją.
        Jak wygrali przetarg to szukali na gwałt po Polsce chętnych do jego realizacji ;) oczywiście po kosztach.

        Więc czego się można było spodziewać po takim wykonawcy.

        żeby było śmieszniej firma sprint, która miała już za sobą takie projekty w kilku miastach i była uważana że wygra ten przetarg przegrała go o przysłowiową złotówkę co rodziło podejrzenia, że w przetargu poufność informacji została naruszona ;)

        • 2 0

      • przetarg był źle zdefiniowany - złe kryteria (1)

        • 57 13

        • Przetarg był tak zdefiniowany aby ktoś mógł na tym zarobić....bankructwo tej inwestycji było pewne przy wyznaczonych założeniach i możliwościach inwestora ale tak się kręci lody na miliony...oczywiście za pieniądze podatnika

          • 10 2

      • Przetarg pod kolesia jest zawsze zgodny z przepisami (1)

        I byle łajza z kontroli się nie przyczepki. Ochódzki już to mówił

        • 27 1

        • A kto miał zarobic to zarobił....

          • 14 1

      • Brak logicznego myślenia, wyobraźni i wiedzy o tym jak funkcjonuje świat

        oraz brak zdolności przewidywania i unikanie odpowiedzialności, "chciejstwo", "jakośtobysizm" itp. itd. Czyli w skrócie brak kompetencji

        • 18 1

      • jak

        jak ja podpisuje umowe,to zastrzegam sobie terminy platnosci powiazane z jakoscia uslug. ale jak nie moja kasa i umowa z kolega . prawda co tam

        • 17 3

      • hasło klucz: wymagania przetargowe

        • 27 3

      • Zasadniczo stworzyli

        Najbardziej i**otyczne wymagania do oceny przetargu jakie mogli. To że firma poległa to porażka, ale ktoś w urzędzie popłynął z takim stosunkiem rowerów elektrycznych i to takich, które nie mogą jeździć bez baterii.

        • 44 5

    • Tak

      Jak politycy wsiadają na rowery przed wyborami albo w innych sytuacjach albo przeciągają samoloty, to wiedz, że coś się dzieje.

      • 0 0

    • Skoncz z ta mowa

      nianawiscia

      • 0 3

    • (3)

      Mieliby gdyby zgodzili się na darowanie prywatnej spółce 90% kar umownych.

      • 27 6

      • (2)

        jako obywatel wołałbym darowanie tych kar (na co komu wirtualna kasa), gdyby była możliwość, że system dalej działby bez przerwy.

        • 1 24

        • Co to znaczy "działałby"? (1)

          Jak coś jest nierentowne to nie działa. Nie udało się (i nie mogło się udać bez gigantycznych nakładów) zapewnić zakładanej dostępności rowerów. Od samego początku było wiadomo, że tak będzie. Było to oczywiste dla każdego kto umie myśleć samodzielnie a jego myślenie nie ogranicza się do stwierdzenia "ale fajne rowery, oby się udało".

          • 19 1

          • No jasne, wszyscy eksperci od handlu i przetargów... Narazie nie widziałem jednak przykładów tylko wyimaginowane sytuacje, w których stawiają się eksperci z komentarzów.

            • 0 7

    • powiedzieli przecież

      że traktują to jako doświadczenie i naukę na przyszłość - qwa za siedem baniek

      • 9 0

    • Urzędnicy, choć zabrzmi to dziwnie, zrobili wszystko w porządku (10)

      To firma, wykonawca ich oszukała. Urzędnicy wybrali uczciwie najlepszą ofertę, płacili pieniądze, wykonywali swoje zobowiązania, serio.

      • 33 51

      • (7)

        zdecydowanie nie

        • 26 12

        • (6)

          a co konkretnie?

          • 7 12

          • (5)

            Konkretnie to przetarg rozpisany tak, żeby wygrała ta konkretna firma z tą konkretną ofertą 100% elektryków.

            • 42 9

            • przecież 2 firmy cały ofertę na 100% elektryków (3)

              to że nextbike źle się przygotował to kogo to wina?

              • 13 16

              • xd

                A nie wydaje Ci się że trochę dziwne jest gdy firma wygrywająca wielomilionowy przetarg ma 5 tysięcy zlotych kapitału? Kiosk Ruchu byłby pewniejszym kontrahentem.

                • 29 1

              • (1)

                Dalej nie rozumiesz, kiepsko to o tobie świadczy.

                Nie powinno być 100% elektryków i to jeszcze bez stacji z ładowaniem

                • 26 7

              • Albo 100 % elektryków, albo dziękujemy za cały system.

                • 3 10

            • dokładnie, głupie warunki przetargu - wina urzędników

              • 30 3

      • Dzczawiu sie najadles?

        Kto pusal siwz? Ja?

        • 2 1

      • Urzędnicy, którzy to nadzorowali, nie znają prawa Ohma. A to podstawa.

        Pozwalają na nazwanie kilku prętów, "stacją". Jednym słowem techniczna ciemnota.

        • 29 5

    • Zarzucamy premie

      Nam sie nalezy.

      • 5 1

  • EPA

    elektryczne rowery sa zgodne naszych wymagani miedzynarodowych EPA UN. to jest korzyteczne naszyej gospodarce. EPA potrafi byci drogie dla pszemyslu. potszebujemy statystyki na eletryczne pojazdy. jak by ktosi tym sie zajol to dobrze, ci mewa ludzie pewnie sie znaja. pozdrowienia EPA.

    • 0 0

  • Dzięki mevo dowiedziałem się, że rower jest dobrem dla wielu nieosiągalnym,... (1)

    kosztuje majątek i nie wielu na niego stać. Ludzie się zabijają. Serio tak ciężko sobie rower kupić na własność?!

    • 0 3

    • niezrozumienie systemu

      nie chodzi tu o własność tylko o wygodę, mevo możesz odstawić gdzie chcesz a dalszą podróż kontynuować innym środkiem transportu nie martwiąc się "gdzie przechowam mój rower"...to jest sedno sprawy

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Masakra (39)

    NIestety to było za piękne, 100zł na rok to nic.
    Mam nadzieję, że szybko wybiorą operatora i do założeń mevo.

    • 284 43

    • 100 pln to nic? (10)

      Ja przez 7 miesięcy się wahalem, czy stać mnie na taki wydatek rocznie. Gdy w końcu się zdecydowałem to system padł. Masakra. Zaznaczę, że pracuje i kupiłbym za swoje... Pech ale co zrobić

      • 30 65

      • (4)

        Wahałeś się 7 m-cy przed płatnością 27 gr dziennie? Jak bułkę kupujesz to też się wahasz? Ubawiłem się.

        • 117 31

        • (1)

          rozumiem dla ciebie 30x27 gr = 100 zł

          • 0 1

          • widzę z taką matematyką pewnie ciężko uzyskać jakieś pieniądze.
            30dni*12mieś*27gr =~100zł

            • 1 0

        • Nie każdy kradnie i sr* kasą lub wydaje mami tati (1)

          • 14 28

          • Współczuję światopoglądu

            • 8 5

      • Trojmiejskie lemingi (3)

        Co zrobic... no nic, nic sie nie da zrobic. Dalej glosowac na Dulkiewicz Karnowskiego i Szczurka i zyc!

        • 66 54

        • kacper kuweta wyczyszczona?

          • 22 22

        • (1)

          A podobno farma trolli zamknięta

          • 22 27

          • ale mała sycylia ciągle działa w najlepsze

            • 33 12

      • Za prad bys wiecej zaplacil...

        • 5 5

    • Te rowery i hulajnogi to zmora mieszkancow Gdyni!!

      • 0 0

    • (3)

      no szkoda, oby ktoś ogarnięty się tym zajął, bo pomysł dobry, tylko wykonanie typowo polskie :/

      • 33 10

      • raczej niemieckie :) (2)

        • 50 10

        • (1)

          techniczne chińskie :P

          • 9 1

          • ideowo europejskie, czyli niemieckie :)

            • 0 0

    • 100 zł za rok to nic? hahahah (15)

      jeżdzę w Wawie veturillo od 2 lat - 4 x wpłaciłem przez pomyłke 10 zł razem 40 zł, bo nie wiedziałem, jak trzeba aktywować konto.. kilka razy jechałem dłużej niż 20 min - na koncie mam 22 pln. Generalnie rower powinien być prawie za friko! Oczywiście na Sycylii za darmosą tylko ośmierniczki w winie i tylko dla wybranych osób ;)

      • 55 32

      • 100 zł to nic (7)

        Tyle zostawiam wieczorem w żabce na drobne zakupy . Przykre ze to dla ciebie duża kwota

        • 13 26

        • wtakim razie kup sobie rower za własna kase leming bogaczu :) (4)

          • 12 8

          • Nie potrzebuję (3)

            Mam nowego suva :)
            Miałem kiedyś rower warty tyle co dobry samochód ale oddałem znajomym bo nie jeździłem

            • 5 12

            • (1)

              A mózg komu oddałeś?

              • 9 3

              • no jak, nikomu...oddac cos co nie istnieje?

                • 2 0

            • DNO.

              • 2 0

        • ale po co od razu wywalać 100 zł ? przeciez nikt normalny nie jeździ rowerem w zimie więc 3 miesiące bez sensu płacić. Ja w tym roku jeździłem przez całe wakacje za 20 zł (2 mies) Gdyby system działał być może w przyszłym roku opłaciłbym czerwiec więc wyszłoby 30 zł

          • 2 0

        • yo, ale nie każdy ma pracę w Nextbike'u

          • 10 0

      • ktoś na twój zasiłek musi pracować , tak wiem trudno to zrozumieć .

        Prezes nei wytłumaczył

        • 2 1

      • (2)

        100 zł rocznie to prawie za friko

        • 19 14

        • I co masz za te 100 zł? (1)

          Nie wspominając już o tym, że dopłacasz do systemu, za który płacisz jako podatnik i który gdzie indziej funkcjonuje bez takich dopłat.

          • 23 5

          • za 100 zł, to ja mam paczki fajek na 3 miesiace

            • 1 0

      • jest prawie za darmo (2)

        jak dla ciebie 8,3zl miesięcznie to dużo to kup własny rower i sprawdź czy będzie taniej

        • 44 16

        • (1)

          I bez żadnej gwarancji na dostępność z drugiej strony wtedy kiedy potrzebujesz i gdzie potrzebujesz? chyba sobie żartujesz...

          i nie chodzi o kwotę tylko o ekwiwalentność usług. Ale nie wiem czy to zrozumiesz

          • 37 8

          • Jak dla ciebie to za drogo, to po prostu nie korzystaj.

            • 13 17

    • popierwsze matoły to niebyło grosze dziennie tylko 1,5 godziny dziennie150zł 2 godziny (3)

      każdy typowy rowerzysta potrzebuje minimum 2 godziny dziennie
      ale jak zawsze matoły nawet nie potrafią liczyc na poziomie podstawówki

      • 15 11

      • 2 godziny lub więcej (1)

        To wycieczka lub trening. Dojazd zwykle trwa krócej, bo ktoś kto do pracy dojeżdża 45 minut powinien się zastanowić nad opcją rower-zbiorkom-rower. Ktoś, kto do pracy dojeżdża ponad 30 min i robi to dla przyjemności jazdy, raczej kupi własny rower. Rower miejski jest dla turystów, lub dojazdu (sklep, muzeum, stacja, praca, rynek) i możliwości porzucenia roweru. 1,5 h dziennie to sporo, a incydentalnie można przekroczyć i zapłacić za minuty. W Londynie £2 za dobę bez abonamentu, ale jednorazowo 30min. W mevo nie chodzi o wycieczki rowerowe.

        • 11 4

        • i po co baranom tłumaczyć ?

          • 0 1

      • Każdy typowy rowerzysta posiada własny rower i ma głęboko te bicykle :)

        • 27 6

    • To czemu miasto wzielo apolke z o.o. z kapitalem 5000zl?

      Z czego oni oddadzą teraz karę 8mln zł?
      Kto wziął w łapę? CBA już się zajęło tym

      • 9 0

    • na pewno tym razem będzie to zrobione porządnie

      jak zawsze

      • 2 0

    • Hm...

      Nakładanie kar na początku to głupota.
      Nikt nie spodziewał się takiego rezultatu.
      Firmie powinno dać się szansę na rozwinięcie na coś co ma popyt.
      Teraz ktoś inny chce zarobić na próbach innej firmy.

      • 7 27

  • Grzelak!
    9 mln to jednak chyba troche za dużo za wasz ( teoj i dulczessy) brak kompetencji w zarządzaniu miastem co?

    • 1 0

  • Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł Czytaj więcej na:

    • 1 0

  • hahahahaha (6)

    no tak
    pieniądze poszły królik zarobił .....
    Co prawda kwestia całego systemu moim zdaniem powinien on być dofinansowywany i traktowany jako część komunikacji miejskiej.
    Osobną sprawą jest wybór nowego operatora co znając nasze miejscowe realia zakończy się tym że
    potrwa to n czasu gdzie n -> do nieskończoności.( chyba że już jest kolejny znajomy królika)
    i zakończy się tym że rowery pokryje rdza a akumulatory szlag trafi od samego upływu prądu w przechowywaniu. Wtedy będzie można wyciągnąć pieniądze na budowę systemu od nowa.

    Ps. W sumie to słusznie widać że ludzie korzystają z systemu a w Gdańsku nie może być tak by coś dla ludzi było.

    • 64 8

    • wystarczyłoby obarczyć płatnością za komunikacje dzieciaki - rodziców dzieciaków - no ale Adamowicz wolał (1)

      okraść pozostałych współpasażerów. Ta kasa starczyłaby na fajny rower, przynajmniej po Gdańsku

      • 3 3

      • Co za ziejąca niewiedzą bzdura...

        • 0 0

    • O ile zakład (3)

      że to będą co sami ludzie. Spółka do likwidacji, zakładamy drugą i przejmujemy operację. Miś!

      • 11 3

      • haha bardzo możliwe (2)

        ewentualnie słupy sterowane przez te osoby
        z drugiej strony każdy dzień i doświadczenie nas zmienia
        więc z filozoficznego punktu widzenia będą to już inni ludzie...

        • 8 1

        • (1)

          Co za ludzie?! Przecież to jest spółka giełdowa. Największy operator na rynku. Ma ponad 75%. To nie jest firma krzak. NB Tricity jest 100% spółka zależna od Nexbike Polska. I to ta spółka będzie odpowiadała za klapę.

          • 1 1

          • Naiwny jesteś

            młody i mało życia poznałeś.

            • 1 0

  • bardzo dobrze

    mniej szeryfów na rowerach, co nie znają zasad ruchu drogowego, mniej wypadków z udziałem rowerzysty

    • 1 1

  • Chciałbym z tego miejsca pozdrowić urzędników z Marszałkowskiego i paradziennikarzy z Gazety Wyborczej
    którzy wręczyli twócom tego bubla nagrodę za biznes roku jakieś 30 sekund po uruchomieniu tego dziadostwa.

    Udowodniliście, że przyzwoitość się nie liczy, tylko układy. Nawet pozorów nie chciało wam się zachować. Gazeta Wyborcza i Urząd Marszałkowski - mierni, ale wierni - gratulacje!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane