• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • (2)

    W każdym mieście gdzie powstała idea roweru się udało :) tylko w 3miescie "nie wyszło" :) przytulona kupa kasy a teraz najłatwiej powiedzieć "ups no nie wyszło"...

    • 106 6

    • taka to rowerowa potęga sprzed 20 lat, amatorzy

      • 9 0

    • Tylko wszędzie działa to jako prywatna usługa, u Nas wzięli się za to urzędnicy. Przy takim zarządzaniu to może i piasku na plażach zabraknąć.

      • 6 3

  • (1)

    Gdanski wymiar prowadzenia projektow. Urzedasy nie maja nad niczym kontroli

    • 59 3

    • jak tramwaje bez siedzeń

      • 0 0

  • Stacje za 3.9mln (2)

    Ktos tu grubo przesadził za te kawalki kątownika.
    Błąd nr 1 to to że nie maja one ładowania. Koszt jednostkowy trochę wyższy ale napewno w obsłudze tańszy.

    tak miało być. teraz wejdzie w to też TEN co trzeba.

    • 74 3

    • hahaha (1)

      stacje ładowania to inny rząd wielkości jeżeli chodzi o koszty

      • 3 3

      • no i co z tego - a jeżdżenie z akumulatorami po mieście non stop samochodów - to za darmo było i ludzie do obsługi i stacje zbiorczego ładowania?

        Przy każdej latarni można wyprowadzić ładowarkę - taki wielki koszt przymocować ją do słupa? a kabel może być w bagażniku

        • 17 1

  • Hahaha (1)

    Urzędnicy odpowiedzialni do dymisji. Oczywiście to się nie stanie. Pobawili się, zrobili kpinę z mieszkancow i udają, że nic się nie stało. A rower metropolitalny raczej nie wróci. Tak mi się wydaje. Za kilka lat to samo stanie się z biletem metropolitalnym, który z prawdziwym biletem metropolitalnym nie ma nic wspólnego. A kolejne miliony w błoto. I tak się żyje na tej wsi.

    • 95 4

    • Jak się nie podoba ta wieś

      To zmykaj szybko do swojej. Rowery miejskie to najgłupszy pomysł z serii miejskich nowomodnych wygłupów. Po prostu marnotrastwo. O rzeczy wspólne w Polsce nikt nie dba i ich nie szanuje

      • 2 1

  • od początku mówiłam, że ta niemiecka firma to koszmar. (3)

    to było widać, ciekawe, że dopiero teraz urzędnikom oczy się otworzyły

    • 50 2

    • A skąd przypuszczenie

      że dopiero teraz? A może ktoś dawno to zaplanował, by przytulić dobrą kasę?

      • 5 1

    • To było planowane

      Jak się poszpera, ale dokładnie, to powiązania się znajdą. Nikt o zdrowych zmysłach nie powierza jakiejś spoleczcce obrotu takim majątkiem, jakim było mevo.

      • 1 0

    • nie niemiecka tylko polscy managerowie

      ta niemiecka firma z sukcesem obsługuje parę systemów w Polsce i dziesiątki innych na świecie

      • 4 1

  • (1)

    Jeśli tak dalej będzie szło to Gdańsk zawsze będzie w każdym względzie prowincjonalny- od kultury do usług dla mieszkańców i turystów. Tu ma mieć się dobrze sitwa i ideologa z ratusza

    • 59 5

    • Dulkiewicz sobie nie radzi

      Tak w urzędzie plotkują, dlatego chce uciec do wawy

      • 7 4

  • (2)

    Skandal. Wiedzielem ze tak będzie. Ludzi robia w h*ja. Ktow kase weźmie. A slup za to beknie. Gdzie te nasze prawo? Karac takich i to solidnie.

    • 36 4

    • Glosujcie dalej na zlodziei! (1)

      • 1 2

      • Mowisz o pisie.....

        • 0 0

  • (3)

    Pierwszy krok ku naprawie systemu: 70% floty to zwykłe rowery, pozostałe 30% to rowery elektryczne dodatkowo płatne - tak jak od początku mówiło większość osób z branży.

    • 70 3

    • proste!

      • 7 1

    • Pierwszy krok to wywalić na zbity pysk odpowidzialnych za tą farsę urzędasów.

      • 8 1

    • Zwykłe?

      Zwykły rower to mam własny, jak przystało na klasowo świadomego, postępowego i nowoczesnego obywatela Bangladeszu II i nic płacić nie muszę, choć kto wie jak długo jeszcze? Elektryki w naszym pagórkowatym terenie to dobry pomysł, tylko te stacje nie powinny być postojowe a ładowania skoro tyle kosztowały!

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Pomysł fajny a wyszło jak zwykle... (12)

    Z drugiej strony przerost formy nad treścią... Niestety było to do przewidzenia. A można było zamówić zwykłe rowery, żadne pseudo elektryki... Szkoda.

    • 280 21

    • (3)

      Ciekawe jak teraz to włodarze rozegrają, i czy dalej będą się upierali przy elektrykach czy jednak pójdą po rozum do głowy...

      • 19 0

      • raczej nie pójdą bo zakup nowych rowerów to były by kolejne miliony a jest już strata i tak (2)

        ale co takiemu jak ty tłumaczyć jak z tego co piszesz wynika że o rozumie to raczej możesz tylko pomarzyć

        • 1 12

        • Jaka strata? Miasto Gdańsk zarobiło na tym bankructwie (1)

          • 1 6

          • Miasto czy urzędnicy?

            • 5 3

    • Tak beda rowery alektryczne bedzie tylko nowy ich operator (1)

      • 1 7

      • Nikt normalny się tego nie podejmie

        Żeby to działało rowery muszą się ładować na stacjach, wiesz jaki byłby koszt takiej modernizacji?

        • 7 0

    • (2)

      Zwykłe rowery na trójmiejskie górki czy rower tylko dla dolnego tarasu a płacić mają wszyscy?

      • 11 6

      • Jezdze po calym Trojmiescie na zwyklym rowerze i zyje. A rowery Mevo byly elektryczne tylko z nazwy, bo w 3/4 przypadkow wspomaganie przestawalo dzialac po kilkuset metrach.

        • 10 3

      • lepszy sprawny lekki rower bez wspomagania

        niż pseudoelektryk z włączonym "przeszkadzaniem" bo bardzo czesto wspomaganiem się tego nazwać nie dało.
        więcej zwykłych rowerów!

        • 3 0

    • Zwykłe rowery? (1)

      W naszym górzystym, no może pagórkowatym terenie te jak mówisz "pseudo" elektryki są dobre.

      • 0 4

      • Gdzie tu sens

        Jeśli kogoś męczy jazda rowerem po górkach, proponuję przesiadkę do komunikacji miejskiej. Rowery elektryczne nie są trafionym pomysłem, co właśnie widzimy

        • 1 0

    • Jaki to pomysł stare jak swiat.

      To powinno byc 10 lat temu . Na całym swiecie od 50 lat funkcjonuja wypozyczalnie rowerów.

      • 3 0

  • Prezydenci 3City znowu zaeksperymentowali środkami pochodzącymi z naszych podatków...

    • 71 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane