• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielona fala dla pieszych. Może jej być coraz więcej

Maciej Naskręt
22 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie automatycznego zielonego światła pozwala im na swobodne przejście, ale tylko tam, gdzie ruch samochodów jest niewielki. Wprowadzenie automatycznego zielonego światła pozwala im na swobodne przejście, ale tylko tam, gdzie ruch samochodów jest niewielki.

W ostatnim czasie furorę w internecie robi film z Łodzi, gdzie na jednej z ulic zielone światło pozwala przechodzić bez przeszkód zbliżającym się do przejścia pieszym. Kierowcy na przejazd muszą oczekiwać, zgłaszając taką chęć. Okazuje się, że podobne rozwiązania funkcjonują z powodzeniem w Gdańsku.



Informacja o nowatorskim rozwiązaniu obiegła szybko portale społecznościowe. Na ulicach Łodzi sygnalizacja świetlna na przejściu automatycznie daje zielone światło spacerującym. To samochód musi się tam zatrzymać i zgłosić chęć przejazdu.

Zainteresowanie nowym rozwiązaniem jest olbrzymie, choć działa ono od niedawna i jest stosowane tylko raz w tygodniu.

- Na razie sygnalizacja działa na próbę i tylko w niedzielę. Mamy nadzieję, że w przyszłości takich przejść - z priorytetem dla pieszych - będzie w Łodzi więcej - informują przedstawiciele łódzkiej fundacji Normalne Miasto Fenomen, która jest współautorem rozwiązania wraz z miejskimi drogowcami.

Czy przejścia z sygnalizacją z priorytetem dla pieszego powinny być częściej stosowane?

Podczas gdy internauci zachwycają się Łodzią, gdańscy urzędnicy przekonują, że takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują od jakiegoś czasu na miejskich ulicach. Jeden z takich sygnalizatorów jest zamontowany na ul. Subisława przy przystanku SKM zobacz na mapie Gdańska.

- Tam właśnie priorytetem jest zielone światło dla pieszych. Jeśli zbliża się do pasów samochód, musi przejechać nad pętlą indukcyjną ułożoną ok. 150 metrów wcześniej. Wtedy pieszym zapala się światło czerwone. Kierowca wcale nie musi zatrzymywać się przed pasami, przejedzie na świetle zielonym, ale pod warunkiem, że jedzie z dozwoloną prędkością - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Takie rozwiązanie, co oczywiste, sprawdza się tam, gdzie pieszych jest dużo, natomiast pojazdów niewiele.

Kolejne przejście z sygnalizacją i z przywilejem dla pieszych jest m.in. na ul. Reymonta zobacz na mapie Gdańska. Wprowadzono je dzięki wybudowaniu ul. Nowej Słowackiego, która przejęła ruch.

W planach jest także wykonanie podobnego rozwiązania na skrzyżowaniu ul. Łagiewniki i ul. Gnilnej zobacz na mapie Gdańska.

- Sądzę, że takie rozwiązania będą pojawiały się coraz częściej na gdańskich drogach - zapowiada Wawrzonek.

Podobnie zaprogramowanych sygnalizatorów nie ma w Sopocie ani w Gdyni.

- Układ drogowy jest dociążony i wprowadzenia tego rozwiązania mocno zachwiałoby płynnością ruchu samochodów - opowiada Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii ruchu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • jak nie ma ruchu aut to po co sygnalizator?

    • 11 2

  • e, lipa

    Z tego filmiku w ogólne nie rozumiem o co chodzi, co w tym nadzwyczajnego. Takie przyciski do włączania zielonego są i u nas. Myślałam, że jest stale dla pieszych zielone i to kierowca musi naciska tak łapkę, żeby jemu zapaliło się zielone. .

    • 12 1

  • (3)

    Powinno być, że dla pieszych cały czas zielone, a kierowca jak chce przejechać to musi się zatrzymać, wysiąść z auta, iść nacisnąć przycisk i czekać.

    • 25 5

    • I jeszcze radar co 50 metrów (2)

      Ach rozmarzyłem się...

      • 11 1

      • W Gdańsku wystarczą dziury co metr i koleiny jak w PGR (1)

        • 9 2

        • jak wolniejsza jazda to mniej zużyte drogi

          • 0 1

  • To idzie fala, fala, fala
    Mundur rozpięty, czapka w ręku, pas na jajach
    To idzie fala,fala,fala,
    Strach,pach na koty które kryją się po salach,
    To idzie fala,fala,fala,olewa wszystko,olać może Generała,
    To idzie fala, fala, która dobrze wie
    Że w wojsku wcale nie jest źle!

    • 7 2

  • A nastepnym posunięceim powinien być nakaz pchania samochdów przez kierowców.. (2)

    To na pewno powinno uspokoić ruch i ograniczyć wypadki..

    • 21 3

    • jak wyłączysz silnik zaczynasz myśleć. Gratuluję. (1)

      Poprawa sytuacji poprzedzona bywa wzięciem pod uwagę nawet pozornie nierozsądnych alternatyw.

      • 0 4

      • To weź się ubierz ciepło i zacznij chodzić cały dzień po przejściach jak tak to lubiusz

        • 2 0

  • sygnalizacja (2)

    Na wiekszosci przejsc dla pieszych w Gdansku to trzeba umiec fruwac zeby zdazyc przejsc,a najgorsze swiatla sa przy operze i kolo politechniki, przez tyle lat bylo dobrze a teraz wymislili sobie przejscie dwuetapowe

    • 21 1

    • Przy Uniwersytecie na Grunwaldzkiej też nie lepiej. A szczyt to Hucisko...

      • 6 1

    • jeszcze pod bałtycką

      jezdni coraz więcej, a zielone dla pieszych coraz krótsze

      • 2 1

  • Mam nadzieję, że jednak wszystko odbywa się w jakimś cyklu (1)

    przecież jak się trafi jakiś baran to będzie chodził koło przejścia i wymuszał świecenie się zielonego światła. Tak samo jakaś stara baba gadająca przez telefon, która będzie dopiero analizowała czy ona chce faktycznie przekroczyć jezdnie czy się jeszcze cofnie do biedronki po nowe gacie tym samym robiąc potrójny obrót wokół własnej osi

    • 16 4

    • W takim razie - mandat dla pieszych za stanie przy przejściu??

      W takim razie powinien być mandat dla pieszych za stanie przy przejściu bez wyraźnego powodu... Powinno to dotyczyć przynajmniej tych "inteligentnych" przejść, które powinny być odpowiednio oznaczone

      • 0 0

  • A może by takie przejścia z zieloną falą dla pieszych zamontować na obwodnicy trójmiasta? :)

    • 11 1

  • Wszystkie przejscia powinny byc jednoetapowe (3)

    w miescie pierwszenstwo dla pieszych I transport zbiorowego

    • 17 12

    • Na wieś się wyprowadź,będziesz chodził 24 h gdzie tylko chcesz (2)

      • 10 8

      • fun

        A na wsi nie ma ruchu? Widać, że nie jeździsz na Kaszuby.

        • 4 3

      • przeciwnie

        to po wsi jeździ się furmankami, w mieście jest komunikacja i wszystko w zasięgu ruchu pieszego

        • 1 0

  • "Zielona fala dla pieszych. W Gdańsku może być jej coraz więcej"

    Poszli po rozum do głowy bo nagle nadchodzą wybory... ?!

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane