• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielona fala dla pieszych. Może jej być coraz więcej

Maciej Naskręt
22 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie automatycznego zielonego światła pozwala im na swobodne przejście, ale tylko tam, gdzie ruch samochodów jest niewielki. Wprowadzenie automatycznego zielonego światła pozwala im na swobodne przejście, ale tylko tam, gdzie ruch samochodów jest niewielki.

W ostatnim czasie furorę w internecie robi film z Łodzi, gdzie na jednej z ulic zielone światło pozwala przechodzić bez przeszkód zbliżającym się do przejścia pieszym. Kierowcy na przejazd muszą oczekiwać, zgłaszając taką chęć. Okazuje się, że podobne rozwiązania funkcjonują z powodzeniem w Gdańsku.



Informacja o nowatorskim rozwiązaniu obiegła szybko portale społecznościowe. Na ulicach Łodzi sygnalizacja świetlna na przejściu automatycznie daje zielone światło spacerującym. To samochód musi się tam zatrzymać i zgłosić chęć przejazdu.

Zainteresowanie nowym rozwiązaniem jest olbrzymie, choć działa ono od niedawna i jest stosowane tylko raz w tygodniu.

- Na razie sygnalizacja działa na próbę i tylko w niedzielę. Mamy nadzieję, że w przyszłości takich przejść - z priorytetem dla pieszych - będzie w Łodzi więcej - informują przedstawiciele łódzkiej fundacji Normalne Miasto Fenomen, która jest współautorem rozwiązania wraz z miejskimi drogowcami.

Czy przejścia z sygnalizacją z priorytetem dla pieszego powinny być częściej stosowane?

Podczas gdy internauci zachwycają się Łodzią, gdańscy urzędnicy przekonują, że takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują od jakiegoś czasu na miejskich ulicach. Jeden z takich sygnalizatorów jest zamontowany na ul. Subisława przy przystanku SKM zobacz na mapie Gdańska.

- Tam właśnie priorytetem jest zielone światło dla pieszych. Jeśli zbliża się do pasów samochód, musi przejechać nad pętlą indukcyjną ułożoną ok. 150 metrów wcześniej. Wtedy pieszym zapala się światło czerwone. Kierowca wcale nie musi zatrzymywać się przed pasami, przejedzie na świetle zielonym, ale pod warunkiem, że jedzie z dozwoloną prędkością - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Takie rozwiązanie, co oczywiste, sprawdza się tam, gdzie pieszych jest dużo, natomiast pojazdów niewiele.

Kolejne przejście z sygnalizacją i z przywilejem dla pieszych jest m.in. na ul. Reymonta zobacz na mapie Gdańska. Wprowadzono je dzięki wybudowaniu ul. Nowej Słowackiego, która przejęła ruch.

W planach jest także wykonanie podobnego rozwiązania na skrzyżowaniu ul. Łagiewniki i ul. Gnilnej zobacz na mapie Gdańska.

- Sądzę, że takie rozwiązania będą pojawiały się coraz częściej na gdańskich drogach - zapowiada Wawrzonek.

Podobnie zaprogramowanych sygnalizatorów nie ma w Sopocie ani w Gdyni.

- Układ drogowy jest dociążony i wprowadzenia tego rozwiązania mocno zachwiałoby płynnością ruchu samochodów - opowiada Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii ruchu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • Pieszy to nieudacznik, ktorego nawet na starego grata nie stac. (2)

    Gdzie on sie niby tak spieszy, ze musi miec zielona fale? To absurd.

    • 5 12

    • Błąd, trolu! (1)

      Pieszy to kierowca, który pięć minut temu wysiadł z pojazdu, albo za pięć minut do niego wróci. Jeśli żadna z tych opcji, to marzy i dąży do tego aby należeć do naszego klubu. Bo kto cierpiący nie chce przestać cierpieć? Jaki bezdomny nie chce stać się domnym? Jaki głodny nie chce być syty? Pewnie Duńczyk...

      Błędem jest zakładać, że pieszy jest nim od zawsze i zamierza pozostać w swej niedoli. Nie dotyczy jednostek osobliwych w naszym kręgu kulturowym.

      • 5 8

      • pieszy to osobnik, który nie widzi sensu w jechaniu autem kilkuset metrów

        "matematyk - kierowca" to osobnik, który nie widzi możliwości, żeby przejść dystans większy, niż od drzwi mieszkania do drzwi samochodu.

        • 7 1

  • już nie raz pisałem (8)

    na nauke jazdy do skandynawi. policja też, progi zwalniające na osiedlach,pierwszeństwo dla rowerów,pieszych,30/h w zabudowanym.jezdziłem tam i wiem że system działa, a przekrocz o 10/h to zobaczysz,kierowcy uczcie sie przestrzegać przepisów, jest 50 jade50, a nie trąbie na tego co to robi

    • 11 10

    • weź i wyjedź tam na stałe (5)

      i zamieszkaj w szałasie z meblami z czterech desek na krzyż, zwanymi IKEA

      • 5 6

      • ikea to potęga jełopie (4)

        właściciej to jeden z najbogatszych ludzi, 30 w zabudowanym, jak nie to 1000 kary, nie puszczenie pieszego 1000 zł kary, uczcie sie jeździc popaprani kierowcy, a jak mnie który potrąci zapłaci za leczenie. zbliżam sie do paów to stop . dziecko?, kurka, skończcie bredzić. a wyścigi od świateł do świateł .po kiego?, by na nich stać?. debile

        • 6 5

        • (1)

          zapomniałeś jeszcze dodać, że oprócz tego że jest bogaty jest jeszcze nazistą, jak ktoś taki jest dla ciebie idolem to nie ma o czym dyskutować "jełopie"

          • 2 3

          • nie jest idolem

            ale to co ma to jego, ty co masz?, kościółek?, to jeździj zgodnie z przepisami

            • 3 1

        • widać, że chodzenie z buta boli... :) (1)

          jakbyś posiadł samochód, to pewnie pierwszy jeździłbyś jak ostatnie chamisko, widać po stylu wypowiedzi.

          • 1 5

          • mam 7 aut, mam firme, i przestrzegam przepisów, a kase na firme zdobyłem jako piesz budowlaniec, magazynier itp. uczcie sie

            • 2 2

    • walnij się w ten durny rondel pajacu

      • 1 3

    • znalazłes sobie zbyt ekstremalny przykład.

      To jest trochę przesada 30km/h, a jak przekroczysz 10km/h to ci zabiorą całą pensję i niemal prawo jazdy. Są lepsze przykłady, Niemcy, Holandia itd. Skandynawia ma tendencję do przesady, tak jak z bezstresowym wychowaniem.

      • 1 1

  • bajer z tym Subisławem

    nie miałam pojęcia

    • 2 0

  • zielone..... (1)

    mieszkam przy Traugutta we Wrzeszczu niestety od ok. miesiaca sa duze kłopoty by z tramwaju przejsc na raz. Ulica przedzielona jest na 3 czesci . Na poczatku grudmia 2013 r przechodziło sie w 2 turach . Teraz biegiem z tramwaju by zdazyc. Niestety czesto nie mam szans bo swiatła dłuzej pala sie dla samochodow. I stoi sie 2 razy ny przejsc. Paranoja.,....moze jakis madry wymysli jednak lezacego policjanta to automatycznie kieowca zwolni.....makabra

    • 4 3

    • warto znieść limit 70 na Alei Zwycięstwa

      wprowadzić normalny limit 50 km/h. Jazda wolniejsza jest zwykle bardziej płynna.

      • 1 2

  • A co z czerwonym mrozem? Piesi mają czerwone, samochody też i tak (1)

    wszyscy stoją nawet 10 sekund. W Gdańsku jest sporo takich skrzyżowań.

    • 2 0

    • ten martwy okres jest tym dłuższy, im wyższy limit prędkości jest stosowany na danej ulicy

      obniżenie limitu prędkości do 30 lub 50 na godzinę przyczyniłoby się do wyższej płynności ruchu : np. na Grunwaldzkiej w Gdańsku. Piesi mieliby też wygodniej - szybciej docierali by do tramwaju lub na drugą stronę ulicy.

      • 1 1

  • A na Małomiejskiej się stoi

    Na światłach przy przystanku Ptasia w ciągu dnia stoi się 1:45 i to pod warunkiem, że się wciśnie przycisk, bo inaczej zielone w ogóle się nie zapali.

    • 2 2

  • Piesi na tory !!!!!

    • 2 2

  • Kolejne super pomysły (1)

    W Gdańsku w dalszym ciągu pracuje się nad zmniejszeniem dostępności miasta. Ile jeszcze wymyślą, żeby zupełnie uniemożliwić poruszanie się po mieście samochodem?

    • 3 8

    • to co piszesz, dowodzi, że nie wyobrażasz sobie innego sposobu poruszania się po mieście

      niż samochodem. To się leczy. Poprawa dostępności miasta polega na poprawie jego dostępności dla ruchu pieszego przede wszystkim.

      • 3 1

  • Pasjonujący materiał...

    filmowy...

    • 2 0

  • Wszyscy mają problem z poruszaniem się na drodze (2)

    Kierowcy rzadko zatrzymują się przed pasami gdy stoi pieszy, a jak już się zatrzyma to pieszy stoi i nie wie co ma robić. Do tego coraz częstsze wyprzedzanie samochodu, który zatrzymał się przed przejściem. Czasem można naprawdę sporo czasu postać zanim ktoś się zatrzyma na ruchliwej ulicy bez świateł. Piesi też swoje mają za uszami. Często widzę jak ludzie przebiegają przez jezdnię. Najlepsi są starsi ludzie gdy jedzie tramwaj lub autobus to potrafią kule rzucić i pobiec. No i jeszcze matki z wózkami, które potrafią wepchnąć wózek na jezdnię żeby sprawdzić czy kierowca się zatrzyma i czy można przejść.

    • 0 3

    • Młody duchem? (1)

      chyba chory od oparów benzyny? to się leczy

      • 0 1

      • Po prostu reprezentuje drugą stronę. To zbrodnia?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane