• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielona fala dla pieszych. Może jej być coraz więcej

Maciej Naskręt
22 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie automatycznego zielonego światła pozwala im na swobodne przejście, ale tylko tam, gdzie ruch samochodów jest niewielki. Wprowadzenie automatycznego zielonego światła pozwala im na swobodne przejście, ale tylko tam, gdzie ruch samochodów jest niewielki.

W ostatnim czasie furorę w internecie robi film z Łodzi, gdzie na jednej z ulic zielone światło pozwala przechodzić bez przeszkód zbliżającym się do przejścia pieszym. Kierowcy na przejazd muszą oczekiwać, zgłaszając taką chęć. Okazuje się, że podobne rozwiązania funkcjonują z powodzeniem w Gdańsku.



Informacja o nowatorskim rozwiązaniu obiegła szybko portale społecznościowe. Na ulicach Łodzi sygnalizacja świetlna na przejściu automatycznie daje zielone światło spacerującym. To samochód musi się tam zatrzymać i zgłosić chęć przejazdu.

Zainteresowanie nowym rozwiązaniem jest olbrzymie, choć działa ono od niedawna i jest stosowane tylko raz w tygodniu.

- Na razie sygnalizacja działa na próbę i tylko w niedzielę. Mamy nadzieję, że w przyszłości takich przejść - z priorytetem dla pieszych - będzie w Łodzi więcej - informują przedstawiciele łódzkiej fundacji Normalne Miasto Fenomen, która jest współautorem rozwiązania wraz z miejskimi drogowcami.

Czy przejścia z sygnalizacją z priorytetem dla pieszego powinny być częściej stosowane?

Podczas gdy internauci zachwycają się Łodzią, gdańscy urzędnicy przekonują, że takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują od jakiegoś czasu na miejskich ulicach. Jeden z takich sygnalizatorów jest zamontowany na ul. Subisława przy przystanku SKM zobacz na mapie Gdańska.

- Tam właśnie priorytetem jest zielone światło dla pieszych. Jeśli zbliża się do pasów samochód, musi przejechać nad pętlą indukcyjną ułożoną ok. 150 metrów wcześniej. Wtedy pieszym zapala się światło czerwone. Kierowca wcale nie musi zatrzymywać się przed pasami, przejedzie na świetle zielonym, ale pod warunkiem, że jedzie z dozwoloną prędkością - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Takie rozwiązanie, co oczywiste, sprawdza się tam, gdzie pieszych jest dużo, natomiast pojazdów niewiele.

Kolejne przejście z sygnalizacją i z przywilejem dla pieszych jest m.in. na ul. Reymonta zobacz na mapie Gdańska. Wprowadzono je dzięki wybudowaniu ul. Nowej Słowackiego, która przejęła ruch.

W planach jest także wykonanie podobnego rozwiązania na skrzyżowaniu ul. Łagiewniki i ul. Gnilnej zobacz na mapie Gdańska.

- Sądzę, że takie rozwiązania będą pojawiały się coraz częściej na gdańskich drogach - zapowiada Wawrzonek.

Podobnie zaprogramowanych sygnalizatorów nie ma w Sopocie ani w Gdyni.

- Układ drogowy jest dociążony i wprowadzenia tego rozwiązania mocno zachwiałoby płynnością ruchu samochodów - opowiada Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii ruchu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • Kiedyś większość myła się raz w tygodniu, ale nauczyli się. Kulturalnej jazdy samochodem też się nauczą. Trzeba czasu i społecznej presji.

    • 4 0

  • Reymonta +Słowackiego = Koszmar

    polecam wszystkim zainteresowanym udać się na ww. skrzyżowanie. jedyny czerwone światło ma priorytet i to dla wszystkich uczestników ruchu i wszystkich kierunków.

    Pieszy stoi, samochód stoi i tak 24/7

    • 1 1

  • Tam gdzie to jest mozliwe nalezy (1)

    zlikwidowac wszelkie sygnalizacje i pobudowac ronda.
    Ronda o odpowiednich rozmiarach, pozwalajacych na plynne poruszanie sie wszystkim uczestnikom ruchu drogowego
    Tylko tyle, nic wiecej.

    • 4 0

    • a jakie jest kryterium takiej możliwości?

      Lepiej myśleć o redukcji skali ruchu samochodów na krótkie i średnie odległości. Miasto i mieszkańcy odetchną.

      • 1 1

  • Dlaczego pan prezydent Stępa w Gdyni mówi o preferowaniu ruchu pieszych w tym mieście? (1)

    gdy pracownik jego urzędu pisze o potrzebie poprawy płynności ruchu dla samochodów? Płynność może jest potrzebna, ale dlaczego nie myśli się o odciążeniu miasta od ruchu pojazdów? Brakuje wyobraźni czy konsekwencji?

    • 3 0

    • a może

      a może jest to wypowiedź wyjęta z kontekstu?

      • 0 0

  • Już wiadomo...

    Skąd na Reymonta takie korki... Codziennie ich skala jest różna czasami, cała ulica stoi i przejazd tego krótkiego odcinka może zając nawet 10 minut, czasami 5 minut. Teraz przynajmniej wiem skąd te różnice!

    Pomysł ustawienia w tym miejscu świateł z priorytetem dla pieszych jest po prostu chybiony. Wystrczy zrobić małe rondo bez sygnalizacji i wszyscy zarówno piesi jak i kierowcy byloby zadowoleni, a tak wszsycy muszą czekać.

    • 0 0

  • ten priorytet dla pieszych na dojściu do Żabianki to chyba jakiś żart?

    Może szeroki próg spowalniający i słupki z migającym żółtym światłem byłby lepszym rozwiązaniem? To samo warto wprowadzić na Kilińskiego przy dojściu do dworca Wrzeszcz od strony Wajdeloty. Generalnie poprawa bezpieczeństwa pieszych przy dojściach do SKM to ważny kierunek inwestowania w trójmieście. Warto zrobić jakiś audyt.

    • 0 0

  • TA super

    Zapraszam na Grunwaldzka lub jak kto woli al.Zwyciestwa przejscie kolo Opery Bałtyckiej, swietnie dostosowane swiatla, zielona falaaa tylko trzeba biec zeby przejsc bo czas trwania zielonego to 5s i mase ludzi ktorzy biegiem musza opuszczac przejscie

    • 2 0

  • Biało-zielona fala

    • 1 0

  • Zieloa fala dla zakorkowanych aut pwinna być

    Piesi się nie korkują

    • 2 3

  • W gdyni już od jakegoś czasu mamy, ale .. czerwoną falę dla pieszych.. (4)

    Niech ktoś przejdzie się ul. Świętojańską od szpitala w kierunku Wzgórza, co chwile czerwone światło,a jak się zapala zielone i to tylko na chwilę..

    • 2 2

    • i bardzo dobrze (2)

      Na Świętojańskiej pierwszeństwo mają piesi - możesz jechać Władka...

      • 2 1

      • napisałem "przejdzie", a nie przejedzie:-) (1)

        • 1 2

        • Świętojańska zrobiona jest pod pieszych, przechodzi się tu wygodnie i bez problemów

          • 1 0

    • Co za ból, niedola, żal, udręka i co tam chcecie...

      Zgłoś to do Strasburga. Chociaż nie! Bo mogliby wypuścić ludobójców z Rwandy uznając ich zbrodnie za pikuś w porównaniu z winowajcami twojej traumy.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane