• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla budowy dużego osiedla przy ul. Morskiej

Patryk Szczerba
26 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Teren, gdzie powstanie osiedle graniczy m.in. z ul. Morską. Od strony ulicy mają pojawić się usługi i handel. Teren, gdzie powstanie osiedle graniczy m.in. z ul. Morską. Od strony ulicy mają pojawić się usługi i handel.

Radni Gdyni uchwalili nowy plan miejscowy pozwalający na powstanie u zbiegu ulicy Morskiej i Estakady Kwiatkowskiego osiedla, na którym będzie mogło powstać nawet 1,6 tys. mieszkań.



Przypomnijmy:

  1. Teren o powierzchni blisko 44 tys. m kw. należał od 2008 roku do sieci sklepów Carrefour.
  2. Spółka odkupiła go od Gdyńskich Zakładów Naprawczych.
  3. Miało tam powstać trzykondygnacyjne centrum handlowe o powierzchni ok. 40 tys. m kw.
  4. Z planów nic nie wyszło, a teren przejęła firma Semeko.
  5. Deweloper zapowiedział w zeszłym roku budowę osiedla, do czego potrzebna była zmiana planu miejscowego.
  6. W lipcu nastąpiło wyłożenie projektu planu oraz dyskusja z udziałem mieszkańców.
  7. Zgodnie z wnioskami dewelopera, projekt założył w tym miejscu powstanie zabudowy wielorodzinnej.
  8. W środę, na wrześniowej sesji plan został uchwalony przez radę miasta.


Wysokość budynków do 36 i 55 metrów



Teren między Estakadą Kwiatkowskiego, ul. Morską i Działdowską podzielono na dwie strefy. Bliżej ul. Morskiej będą mogły powstać budynki do 55 m wysokości (84,5 m n.p.m.), a obok niskiej zabudowy jednorodzinnej ustalono wysokość do 36 m (64 m n.p.m).

- Zmiana planu została wywołana przez nowego właściciela terenu. Wiemy, że popyt na rynku mieszkań jest duży i w ten sposób chcemy na niego odpowiedzieć. W tym miejscu dopuszczona zostanie intensywna zabudowa pozwalająca wybudować około 1,6 tys. mieszkań - tłumaczył Andrzej Bień, radny Samorządności.
Na parterze w ciągu ul. Morskiej dopuszczono sklepy o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. W stanie nienaruszonym mają pozostać znajdujące się przy ul. Morskiej schrony. Dodatkowo planiści zaproponowali przejście przez osiedle do terenu szkoły i zachowanie zieleni na znajdującej się nieopodal skarpie. Powstanie też zbiornik retencyjny.

W projekcie ustalono także minimum 0,9 stanowiska postojowego na 1 mieszkanie, lecz nie mniej niż 1,8 stanowiska na 1 mieszkanie o powierzchni większej niż 75 m kw. oraz do 1 do 3 miejsc parkingowych na 100 m kw. powierzchni usług, a także od 1 do 2 miejsc parkingowych na 100 m kw. powierzchni biurowej.

1,8 tys. miejsc postojowych



Według szacunków dla mieszkańców zostanie ok. 1,8 tys. miejsc postojowych. Wcześniej deweloper wnioskował o 2,5 tys. takich miejsc.

Dojazd do osiedla ma się odbywać ul. Działdowską.

- Nikt nie ma złudzeń, że nowa zabudowa nie zwiększy ruchu samochodów. W planie wpisane zostało, że dojazd będzie odbywał się od ul. Działdowskiej, ale jest on też dopuszczony od Morskiej i Estakady - dodał Bień.
Radny wskazywał, że w projekcie planu przewidziano przebudowę ul. Działdowskiej i przebudowę lub rozbudowę skrzyżowania ul. Działdowskiej z ul. Morską, podkreślając, że obszar uznaje się za strefę śródmiejską, w związku z tym powinno się ograniczać ruch samochodów.

Na zachętę poparcia planu padały argumenty związane z tym, że teren jest dobrze skomunikowany i znajduje się w pobliżu stacji SKM oraz przystanków autobusowych.

Projekt planu spotkał się - podobnie jak podczas wyłożenia publicznego - z krytyką opozycyjnych radnych z Prawa i Sprawiedliwości.

Uwagi od opozycyjnych radnych



- Niewystarczająco zdefiniowano strefy projektowanych budynków. W projekcie planu teren działek inwestora ujęto w jednej karcie. Błędem jest też założenie, że to śródmiejska strefa zabudowy i wynikające stąd konsekwencje w postaci ograniczenia miejsc parkingowych - oponował Paweł Stolarczyk, radny PiS.
Przychylnie do propozycji planistów odnieśli się z kolei radni Platformy Obywatelskiej.

- Tam, gdzie jest infrastruktura gotowa tam trzeba zezwalać na budowę. Tutaj mamy do czynienia z taką sytuacją. Właśnie tego rodzaju plany zagospodarowania powinniśmy uchwalać częściej - podkreślał Tadeusz Szemiot, radny PO.
Ostatecznie plan został uchwalony. Za było 21 radnych, przeciw 5 - wszyscy z Prawa i Sprawiedliwości.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • tylko parkingów nie budujcie, bo po co

    szerszy chodnik na hulajnogi wystarczy

    • 13 0

  • (5)

    I znowu MiastoWspólne majstrowało, próbują uszczęśliwić ludzi na siłę. Wg mnie realnym wskaźnikiem jest przynajmniej 1 samochód na 1 mieszkanie. Niech działacze zrozumieją, że samochód to dla wielu jedyny środek transportu. Dla przykładu, prosze mi powiedzieć jak wybrać się 4 osobową rodziną do rodziny za Kościerzyną w niedzielę.
    Działacze i aktywiści patrzą na czubek własnego nosa, nie dając nic w zamian. Ich jedyny cel to uprzykrzanie życia ludziom.
    Pozdrawiam.

    • 28 4

    • A może MiastoWspólne dogadało się z deweloperem, jak można wnioskować, mniej miejsc parkingowych to więcej mieszkań:)

      • 4 1

    • Wszystkie miejsca parkingowe przy pobliskich blokach, trawniki itp będą obstawione autami mieszkańców tego osiedla

      • 2 1

    • Nie wszyscy mają rodzinę za Koscierzyną czy Kartuzami. Nie wszyscy to słoje prowincjonalne.

      • 0 1

    • Pociągiem

      • 0 0

    • W oficjalnych dokumentach dotyczących MPZP można doczytać, że władze miasta i radni liczą, że wobec braku miejsc na samochody oraz wobec dostępności komunikacji miejskiej, mieszkańcy zrezygnują z posiadania samochodów. Pozostawiam bez komentarza.

      • 0 0

  • Dramat. A mieszkania będą pewnie tak usytuowane, że sąsiad sąsiadowi będzie w okno zaglądał, jak wszędzie w nowym budownictwie. Nigdy w życiu w takiej klatce ...

    • 18 1

  • Semeko (3)

    Ludziom zapewnić Park -zieleń rekreację itp o garaże piętrowe a nie kiszke itp

    • 11 1

    • (1)

      za rogiem jest Trójmiejski Park Krajobrazowy - mało?

      • 2 2

      • "za rogiem jest Trójmiejski Park Krajobrazowy - mało?"

        TPK i park miejski to nie to samo. To tak, jakby powiedzieć: "po co budować baseny, skoro jest Morze Bałtyckie?"

        • 1 2

    • i bule ....

      • 2 0

  • ciekawa sprawa (2)

    gdzie ci wszyscy ludzie do tej pory mieszkali? Przecież Polaków praktycznie nie przybywa... Aż tylu ludzie do nas przyjeżdża z zagranicy, żeby wymuszało to budowę tylu lokali?

    • 16 3

    • To proste

      1. Ludzie uciekają ze wsi do miast
      2. Odziedziczone trójmiejskie mieszkania (dolny taras a nie wygwizdowo) nie zwiększają podaży ponieważ są wynajmowane.

      • 1 2

    • wg statystyk w Polsce wciąż brakuje ok 2 mln mieszkań.
      Komuna o to zadbała.

      • 1 5

  • Kto to kupi?

    Cena musi być dużo poniżej konkurencji, żeby sprzedać. Rynek jest nasycony, i coraz więcej gotowych mieszkań oczekuje na nabywcę.

    • 6 5

  • Drogi.. (1)

    Całe szczęście że obwodnica jest ciągle 2 pasmową jak ja zbudowali w latach 70, przynajmniej przepustowa będzie jak ci wszyscy mieszkańcy rusza. Już bez tego teraz są korki, nie mówiąc o Morskiej. Liczenie na to, że większość będzie korzystała z komunikacji miejskiej, to czysta wróżenie z fusów. Uwielbiam te urzędowe bezmyślne machiny którym jedynym celem jest nawalenie kasy do swojego worka. Ktoś powinien coś z tym zrobić.

    • 16 3

    • Łatwiej dostać się do Centrum z Działdowskiej niż z Karwin.

      • 1 0

  • no i będą większe korki na Morskiej i Estakadzie

    • 19 0

  • a co z drzewami - płuca miasta i naturalną redukcją CO2?

    • 8 1

  • Jakim cudem uznali to za strefę śródmiejską? (2)

    • 16 3

    • Od estakady do Delicji trolejbus jedzie 8 minut. (1)

      Z Dąbrowy do AK 25 minut. Mamy jednak różnicę...

      • 3 1

      • Dąbrowa to już obrzeża

        A pomiędzy śródmieściem a obrzeżami jednak są też strefy mieszkań nie należące do tych dwóch grup. Poza tym śródmieście to zwarta zabudowa. Wszystkie parametry z planu miejscowego - intensywność, nasłonecznienie mieszkań, a co za tym idzie odległości między budynkami, w śródmieściu są o połowę mniejsze.
        Naprawdę uważasz, że 8 minut od delicji kwalifikuje to miejsce, żeby zabudować ten teren jak działki przy 10-go Lutego?

        • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane