Fakty i opinie

Zielone światło dla budowy nowej mariny w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Granaria zwycięzcą konkursu we Francji

Po obu stronach Motławy powstanie nowa marina na 60 miejsc do cumowania, w rejonie obecnych pozostałości mostu na Szopy i w głębi widocznego most Stągiewnego.
Po obu stronach Motławy powstanie nowa marina na 60 miejsc do cumowania, w rejonie obecnych pozostałości mostu na Szopy i w głębi widocznego most Stągiewnego. fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Budowa nowej mariny w centrum Gdańska otrzymała właśnie pozwolenie na budowę od prezydenta Gdańska. Dzięki temu wzdłuż ul. Szopy zobacz na mapie Gdańska przybędzie 60 miejsc do cumowania.



Czy w Trójmieście brakuje marin?

tak, jest ich zdecydowanie za mało 63%
nie orientuję się 27%
nie, w ostatnich latach sporo ich przybyło 10%
zakończona Łącznie głosów: 1867
W centrum Gdańska od ponad 20 lat funkcjonuje Marina Gdańsk przy ul. Szafarnia, która powstała w 1997 roku, na 1000-lecie miasta.

Miejsce to w sezonie niekiedy pęka w szwach - oficjalnie posiada 75 stanowisk do cumowania, rozlokowanych na Motławie na długości 290 m.

Niedawno prezydent miasta podpisała decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę nowej mariny dla żeglarzy, która będzie przedłużeniem obecnie już istniejącej.

Liczba miejsc się prawie podwoi



Most Stągiewny zostanie przebudowany na zwodzony, by statki z nowej mariny mogły swobodnie przepływać.
Most Stągiewny zostanie przebudowany na zwodzony, by statki z nowej mariny mogły swobodnie przepływać. fot. Małgorzata Zimnoch/Trojmiasto.pl
Nowe cumowisko dla jachtów pomieści 60 jednostek. Powstanie po obu stronach Motławy (na terenie nieruchomości przy ul. Motławska/Szopy) na odcinku ok. 200 metrów od Mostu Stągiewnego na południe.

Budowa nowej mariny w Gdańsku to część działań inwestora z firmy Granaria, który z miastem zawarł umowę partnerstwa publiczno-prywatnego na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku. Planowany termin zakończenia prac to połowa 2022 roku.

Inwestycja jest jednocześnie powiązana przebudową mostu Stągiewnego w most zwodzony, by jachty mogły swobodnie poruszać się po Motławie i okolicach wyspy. Most Stągiewny był zwodzony do końca II wojny światowej, kiedy został zniszczony.

Nowe bulwary i zwodzony most Szopy



Projekt zmiany planu obejmuje obejmuje teren wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska.
Projekt zmiany planu obejmuje obejmuje teren wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska. infografika Trojmiasto.pl
Dopełnieniem inwestycji są też plany miasta. W maju odbyła się dyskusja w Biurze Rozwoju Gdańska na temat zmiany planu miejscowego dla obszaru przy ul. Szopy i wokół Nowej Motławy.

Plan: odbudować most na Szopy i budynek straży spichrzowej



Zakłada się utworzenie wzdłuż Nowej Motławy nadwodnych bulwarów, zarówno od strony Wyspy Spichrzów, jak i ul. Szopy. Ponadto zostanie odtworzony ciąg dla pieszych, który przetnie Wyspę Spichrzów ze wschodu na zachód i umożliwi przejście między ulicami Szopy i Chmielną. Jednym z elementów tego ciągu będzie odbudowany Most na Szopy, zwany również Mostem Matników lub Mostem Rogoźników. To ostatnia przeprawa leżąca w historycznym centrum Gdańska, która wciąż nie została odtworzona po zniszczeniach II wojny światowej.

Przy zespole Stągwi Mlecznych planuje się odbudowę niewielkiego budynku, który przylegał do nich od południa. Chodzi o odwach - czyli wartownię - tzw. straży spichrzowej, który został rozebrany na przełomie XIX i XX stulecia.

Opinie (118) 9 zablokowanych

  • (2)

    Super

    • 103 11

    • Szkoda, że prezydent Gdańska nie pozwolił, aby w Gdańsku powstały barki mieszkalne jak w Amsterdamie. (1)

      Pewnie jak zwykle chodzi o łapówki.

      • 11 15

      • A Długie Pobrzeze sie sypie

        • 1 0

  • (8)

    Świetnie. Miasto musi korzystać z położenia. Druga Majorka nam nie grozi, chociaż kto wie Nadal już jachty kupuje w Gdańsku!

    • 127 9

    • Ile kosztuje taka zgoda Prezydenta? (7)

      • 8 9

      • (1)

        Jaka zgoda? Co Ty bierzesz!

        • 4 1

        • Biorę to co nitras

          • 3 6

      • Spytaj się karła ile kosztowała zgoda na wieże.

        • 7 4

      • (1)

        spytaj złodzieja pissowskiego ile kosztowało podatników latanie rodziny i kolesi z #dojnej zmiany

        • 4 2

        • Nic nie kosztowało, samolot i tak by poleciał, pusty, żona niewiele przecież ważyła...

          • 3 4

      • Napisali że Prezydent wydała zgodę ... (1)

        • 2 0

        • Tak, wydała zgodę w formie pozwolenia na budowę.

          Normalna, ustawowa procedura budowlana.

          • 2 0

  • Przy Szafarni statki praktycznie tylko stoją, nigdy nie wypływają (5)

    Dziwne?

    • 48 61

    • Jeśli masz kłopot z odróżnieniem statków od jachtów, a może i okrętów to prawdopodobnie przyglądasz się im w marinie... Stąd też pochodzi Twoja dobrze ugruntowana wiedza na temat ich codziennego ruchu :)

      • 42 9

    • Wazne ze placa za cumowanie

      • 28 0

    • To podobnie jak samochody.
      Służą generalnie do parkowania.

      • 20 1

    • liczy się posiadanie nie pływanie

      • 10 2

    • Marina Gdańsk.

      W Marinie nie cumują "statki" tylko jachty i większość z nich pływa i to często. Cumuje również sporo jachtów zagranicznych :niemieckie, szwedzkie, holenderskie, litewskie , rosyjskie. Duże , wypasione jachty motorowe wypływają rzadziej, ale one są nie do pływania tylko dla reprezentacji.

      • 3 1

  • No i super, niestety te 60 miejsc nie wpłynie na wygórowane ceny cumowania. (6)

    Taniej jest w niemieckich marinach... No cóż, nasze nadbałtyckie miejscowości mają stawki prawie jak na Lazurowym Wybrzeżu.

    • 81 12

    • mała podaż = wysokie ceny (1)

      • 22 1

      • Ja rozumiem, że malutkie Pennemunde może mieć taniej.

        Jednak lepiej trzymać swój yacht w Lubece, gdzie zaplecze jest o dwie klasy lepsze niż w Trójmieście... Wielu Polaków już tak robi, a u nas na miejscu pozostają głównie jednostki na sezonowy wynajem i przybyli z zewnątrz żeglarze. Podaż wcale nie jest mała, bo miejsc postojowych nie brakuje (nawet w wysokim sezonie).

        • 15 6

    • Jakie opłaty ? (3)

      A ile konkretnie się płaci w Gdańsku w marinie przy Szafarni ?

      • 9 0

      • 8 zł za mb łodzi x dni (2)

        Czyli przy najbardziej popularnym jachcie 12 metrów mamy prawie 3000 zł miesięcznie. Prysznic i energia oczywiście dodatkowo płatne. W Kartaginie zacumujemy na miesiąć długoterminowo za niecałe 300 euro (jeżeli chcemy trzymać swoją jednostkę cały rok, to poniżej 200 euro/miesiąc).

        Niemcy podobne ceny, ale przy krótszym sezonie to można by się zmieścić w 1000 euro rocznie (w małych portach), do 2600 euro. Zimowanie w hangarach dodatkowo płatne.

        • 15 3

        • Dziękuję za odpowiedź.

          • 8 0

        • To drogo, biorąc pod uwagę ilość turystów pływających, chyba ,że władze mają na myśli " usystematyzowanie " co wiąże się z wysokimi cenami.
          Podobieństwo, do cen za parkowanie pojazdów, podniesiono w celu większej rotacji parkujących samochodów.

          • 1 0

  • wzdłuż Motławy powinien powstać ciąg pieszo-rowerowy prowadzący pod przyczółkami kilku kolejnych mostów (3)

    umożliwiający bezkolizyjne docieranie do mostu Stągiewnego. Analogiczne rozwiązanie powstało już wzdłuż Odry we Wrocławiu. Byłby to praktyczny wyraz realizacji zasady priorytetowego traktowania oczekiwań pieszych i rowerzystów zapisanej w kilku ostatnio przyjętych dokumentach strategicznych miasta. Podobny potencjalnie atrakcyjny ciąg pieszo - rowerowy powinien powstać wzdłuż kanału Raduni od jego ujścia do Motławy do ulicy Garncarskiej . Budowa przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego na poziomie jezdni Wałów Jagiellońskich do dworca PKP bylaby dobrym ruchem w kierunku prawdziwie zrównoważonego rozwoju miasta i poprawy jakości życia w nim.

    • 102 16

    • (2)

      Przestancie juz z tymi rowerami!!! Wszedzie rowery byscie chcieli.

      • 5 5

      • niekoniecznie wszędzie, ale tam, gdzie można

        Jak na razie to wielu internautow i mieszkańców chciałoby mieć możliwość wjeżdżania i parkowania samochodem wszędzie: nawet na Długiej czy na Długim Targu. Nie ma ideologii rowerowej: są tylko faktyczne potrzeby ludzi, którzy chcieliby docierać rowerem. Chęć jeżdżenia rowerem w dobrze zarządzanym mieście nie powoduje, że staję się "rowerzystą". Skądinąd da się obronić tezę, że miasto przyjazne dla rowerów jest miastem przyjaznym dla mieszkańców i przyjezdnych.

        • 4 0

      • rower da się łatwo zabrać na pokład jachtu

        z samochodem trochę trudniej ;-)

        • 1 0

  • mam tylko nadzieje ze zachowaja drzewa . bo to sie robi troche nudne . zeruja wszystko a potem sadza 2 badyle ktore zaraz usychaja ....

    • 69 16

  • No kurczę, w końcu... (1)

    Gdańsk, miasto o hanzeatyckiej przeszłości, kompletnie do niedawna odwrócone plecami od morza... Oby jak najwięcej marin.
    Szwecji i tak nie przegonimy, nie ma się co obawiać :)

    • 91 16

    • Tak, hanzeatyckie miasto które nie potrafi przyciągnąć żaglowców

      bo się urzędowi to nie opłaca. Z roku na rok przypływa do Gdańska coraz mniej dużych jachtów i żaglowców. Zobacz na ostatnie "parady" Baltic Sail - kilka większych łódek i plastikowe drobnoustroje do zapchania miejsca.

      Dziwnym trafem, że w innych miastach Ligii Hanzeatyckiej jakoś można zrobić duże zloty żaglowców, przykładem choćby Rostocku czy Lubeki biorących udział w regatach "Hanse Sail". Dlaczego Gdańsk w nich nie weźmie udziału? Dlaczego nie zorganizuje takiej imprezy? Bo władze miasta zwyczajnie nie czują żeglarstwa.

      • 15 8

  • Marina (1)

    Chyba marinka.
    Prawdziwa duża marina na 200 miejsc potrzebna jest. Powinna być usytuowana przed kładką, najlepiej na Młodym Mieście

    • 84 7

    • Na Górkach Zachodnich masz Narodowe Centrum Żeglarstwa z dużą mariną...

      • 3 1

  • (1)

    Szkoda że z nowej mariny będą mogły skorzystać tylko niewielkie jednostki. Most na sągiewnej stanowi poważną przeszkodę. Ktoś to w ogóle zbadał?

    • 16 56

    • Czytałeś artykuł?

      "Inwestycja jest jednocześnie powiązana przebudową mostu Stągiewnego w most zwodzony, by jachty mogły swobodnie poruszać się po Motławie i okolicach wyspy"

      • 35 3

  • Zwodzony most na Szopy i bulwary (3)

    Kto wybuduje bulwary i kto będzie zwodził most na Szopy?
    Planować w planie to sobie można...
    Otwieranie mostu na uczęszczanym trakcie pieszo-rowerowym może być utrudnieniem dla mieszkańców, dla turystów to oczywiście atrakcja

    • 36 59

    • No dobra

      to nic nie róbmy tak jak w Gdyni i będzie dobrze.

      • 21 6

    • mieszkańców na tym moście już prawie nie ma

      a turyści będą mieli atrakcję

      • 1 8

    • Most przy" Zielonej Bramie" też był podnoszony ( łamany na pół) ruch statków spory. Transport samochodów i wozów konnych , oraz rowerów wówczas też był.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.