• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla dworca w Sopocie

Katarzyna Moritz
13 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Porozumienie Sopotu i PKP pozwala wierzyć, że za cztery lata dworzec kolejowy w kurorcie zyska zupełnie nową twarz. Porozumienie Sopotu i PKP pozwala wierzyć, że za cztery lata dworzec kolejowy w kurorcie zyska zupełnie nową twarz.

Za cztery lata obskurny dworzec PKP w Sopocie zmieni się w nowoczesne centrum handlowo-hotelowe z podziemnymi parkingami. W piątek prawie jednogłośnie decyzję w tej sprawie podjęli sopoccy radni, a chwilę potem podpisano porozumienie z PKP.



Dworzec PKP w Sopocie i tereny wokół niego od lat nie stanowią wizytówki miasta, a obsługa pasażerów pozostawia wiele do życzenia. Dlatego nic dziwnego, że uchwałę o rewitalizacji terenów przydworcowych sopoccy radni podjęli na piątkowej sesji jednogłośnie (jeden głos wstrzymujący się). W pogotowiu czekał także Paweł Olczyk, członek zarządu PKP z Warszawy, z którym zaraz po decyzji radnych prezydent Sopotu podpisał porozumienie o przebudowie dworca.

Porozumienie zakłada, że w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na 17 hektarach terenów przy dworcu w Sopocie powstanie nowoczesne centrum handlowo-usługowo-biurowe, hotel turystyczny, parkingi podziemne, nowy tunel na peron dalekobieżny. Poważnie przebudowane zostaną także drogi wokół dworca.

- Dziś dworce nie są już tylko budynkami służącymi kolei. Nasza inwestycja ma bardziej przypominać Złote Tarasy w Warszawie. To nie ma być miejsce z jedną restauracją dworcową, ale co najmniej z kilkoma. Będzie to centrum z funkcjami handlowymi, usługowymi, biurowymi i hotelowymi. Jedynie na powierzchni ok. 300 m kw. PKP będzie obsługiwało pasażerów - wyjaśnia Magdalena Jachim, rzecznik prasowy prezydenta Sopotu.

Jak będzie przebiegać przebudowa? Najpierw zostanie rozpisany przetarg, który wyłoni doradców projektu: prawnego i biznesowego, którzy pomogą miastu i PKP wybrać przyszłego inwestora. Zostanie on wyłoniony również w drodze przetargu. Wraz z Sopotem i koleją stworzy spółkę celową, która zajmie się budową.

- Spółkę będą wspólnie kontrolować miasto, PKP i inwestor. Ten ostatni będzie musiał wyłożyć finanse i zorganizować prace. Nasz wkład w przedsięwzięcie to ziemia. Kosztami i zyskami rozliczymy się proporcjonalnie do wkładu. Damy wkrótce ogłoszenia do mediów na wyłonienie doradców. Powinniśmy ich poznać w połowie przyszłego roku - wylicza Paweł Olczyk z zarządu PKP.

- Myślę, że rozpoczęcie budowy to kwestia dwóch lat. Do tego czasu trzeba wybrać projekty i je zatwierdzić. Mam nadzieję, że inwestora wybierzemy już w przyszłym roku. Gdy wkrótce pociągiem z Warszawy będziemy jechać do Trójmiasta w niecałe trzy godziny, to do Sopotu będzie można przyjechać zarówno po wypoczynek, jak i na zakupy - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu

Koszt inwestycji szacowany jest na 200 mln zł. Czy nowy dworzec powstanie przed Euro 2012? - Myślę, że to będzie trudne. Być może do tego czasu uda się stworzyć centrum komunikacyjne - zapowiada Karnowski.

Opinie (112) ponad 20 zablokowanych

  • Kolejny wałek (2)

    No cóż, kolejny przewał Karnowskiego. kolejne grunty przejdą na własność jakiegoś zaznajominego z Karnowskim przedsiębiorstwa.
    Centrum miasta (Centrum Haffnera - sprawa w prokuraturze) już utracone, teraz góra sopotu - przyjdzie też kolej na sopocki hipodrom - ide o zakład. NDI (firma która przejeła grunty pod Centrum Haffnera) już ma tam reprezentanta w radzie nadzorczej - tylko czekać.

    • 0 0

    • owszem, nie wiem, czy zauważyłeś, ale przy okazji

      opisywania hali sportowej wyciekły do internetu wizualizacje zabudowy tych terenów.

      • 0 0

    • Odnośnie NID - CES !

      nie wiem jak NDI ale ich podwykonawca firma
      CES
      to dopiero zlodzieje. Mialem okazje tam pracowac, cale szcescie tylko 2 miesiace bo odszedlem. NIKT NIE BEDZIE ROBIL ZA TAKIE PIENIADZE OSZUSCI, teraz to wiecie zamieszczajac co tydzien ogloszenie w gazecie praca !
      Jak sie cos obiecuje to trzeba dotrzymac slowa !

      • 0 0

  • Złote Tarasy w Warszawie. hahaha pomarzyc to se moga!!

    kiedy ta banda urzendasów trafi za kratki!!???i Jak mozna takie bzdury wciskac!!!
    a no dlatego ze moga nawet obiecywac disneyland!!!A i tak zato im zadna odpowiedzialnosc niegrozi!!

    • 0 0

  • Brawo Sopot, pozostał w ogonie tylko Gdańsk-Wrzeszcz (2)

    A właśnie tam, można by zrobić coś podobnego, poprzez powiązanie go z Galerią Bałtycką z jednej strony a b.Browarem)obecnie Górski) z drugiej. Wykopać tunel łączący z przejściami dla pasażerów i obudować usługami w tym rekreacyjnymi, hotelem, kinem, ew. innymi firmami logistycznymi.
    Tylko gdzie są gdańscy RADNI BEZRADNI??
    i gdzie jest Gdańska WŁADZA??
    Pewnie czeka na większe korki i marzy o następnych C.H. typu Oliwa coby bardziej zatamować ruch na Grunwaldzkiej:))

    Jak zwykle b.dobry, a może nawet najlepszy w Polsce ruch zrobiła Gdynia. Bo właśnie Prezydent Szczurek wykorzystał najlepszy oręż i wraz z konserwatorem uznał wpisanie socrealistycznego gmachu do rejestru zabytków. Wiadomo, że nie było to proste, bo nawet etatowi "wpisywacze" trojmiasta pl strasznie ten pomysł ustawicznie obrzydzało jak i część mediów publikowała zdjęcia z zapuszczonego dworca i chytrze pytała, jak można uczynić zabytkiem coś z czasów PRL-u. I całe szczęście, że Władze Gdyni jak zwykle stały mocno na stanowisku i przez to dworzec oficjalnie został zabytkiem. - Dzięki temu został ocalony.
    Obecnie okazuje się, że PKP mają otrzymać nawet unijną dotację na remont dworca w Gdyni. Za 135 mln zł zostanie on odnowiony według zaleceń konserwatorów. A ja dodałbym jeszcze, utrzymać tereny przydworcowe w duchu epoki. Choć mówi się, że dodatkowo po remoncie i konserwacji powstanie przy nim duże Centrum Przesiadkowe większe niż W-wa Centralna i Złote Tarasy(bo łączące PKP, PKS, Komunikacje Miejską z Portami Lotniczymi Gdynia-Kosakowo i Rębiechowo oraz wielkimi cruiserami i promami pasażerskimi, itd) bliżej Międzytorza. W jednym miejscu będzie można korzystać z takiego prawdziwego węzła komunikacyjnego.

    Widać przykład Gdyni dowodzi, że kolej mogłaby bez oglądania się na inwestorów zmodernizować także dworzec w Gdańsku czy Oliwie, tak aby pozostały one przy okazji dworcowymi zabytkami.

    Dworzec we Wrzeszczu nie ma żadnych wartości historycznych. Chyba, że władze Gdańska "dogadały się" z Galerią Bałtycką oraz innymi i za stosowne rekompensaty nie chcą robić im konkurencji, a mieszkańcy niech się dalej męczą a do tego tłoczą i nadrabiają kilometrówki:)))
    Nie przekonują mnie także obawy części mieszkańców i architektów, że zamiast dworca powstałby tu następny supermarket.

    Brawo, że Sopot i Gdynia Główna znalazły rozwiązanie, pozostał Gdańsk zwłaszcza Wrzeszcz. W dalszej kolejności pilna rozbudowa Gdyni WZgórza i połączenia z C.H. oraz Kolei Metropolitalnej, Chyloni i Orłowa.

    • 0 0

    • Czym się chwalić? (1)

      Przecież nic się na Dworcu w Gdyni nie zmieniło. Nadal jest brudno i śmierdzi.

      • 0 0

      • chwalić nie ma czym, ale jest ZABYTEK!!!!

        Za rok każdy podróżny przybywający do Gdyni będzie musiał zabierać dodatkowe bambosze do zwiedzania muzeum "rozwoju kolejnictwa w PRL". A może PKP za sponsoruje za friko??
        Sopot jak widać to jeszcze dalsza perspektywa.

        • 0 0

  • Uwaga na gościa "bez uprzedzeń" (3)

    To trąba propagandowa Szczurka na skalę "metropolitalną " , chyba opłacany przez "tamtejszy " urząd miasta "od wiersza".

    • 0 0

    • po prostu"autorze miły" nie czytaj. (2)

      jeśli tak uważasz.
      Ja do Pani Katarzyny Moritz jako autora/ki ww. artykułu nic nie mam i ciesze się, że Sopot rozwiązuje w sposób prawie wzorcowy problem DWORCA.
      Czy dlatego jestem Pani Kasiu, tubą propagandową Karnowskiego??
      Zawsze popierałem i będę popierał mądre funkcjonalne i nowoczesne rozwiązanie dla polepszenia komunikacji ludzi. Żaden "autor" w tamtym i dzisiejszym systemie mnie nie zgnębił i nie zgnębi. Uprzedzeniem dla mnie są ludzie chorągiewki i partyjni bezmózgowcy.

      • 0 0

      • takim spamerow sie usuwa (1)

        • 0 0

        • Chyba takich jak ty

          • 0 0

  • w dzisiejszych czasach "nowoczesność" stałą się synonimem szpetności. zarządzacie kurortem matołki!

    • 0 0

  • a co z peronami?

    Mam nadzieje, ze same perony zostana tylko odnowione, a nie zmienione. Przeciez to prawoe stuletni zabytek.

    • 0 0

  • "Już za cztery laaa-ta...

    ... Polska będzie mistrzem świata!"

    Nie chce mi się pisać pod każdym artykułem elaboratu na temat świetlanych wizji płynącej mlekiem, miodem i benzyną 98 przyszłości którymi za pośrednictwem (Bogu ducha winnych, jak mniemam - nie jestem AŻ TAKIM paranoikiem) dziennikarzy trojmiasto.pl karmią nas samodzierżcy naszych trzech ubogich, brudnych, skorumpowanych, bandyckich mieścin na wybrzeżu między ubogim, brudnym, skorumpowanym, bandyckim krajem trzeciego świata a płytkim, zatęchłym, brudym, ale przynajmniej nie skorumpowanym Jeziorem Bałtyckim.

    Dlaczego mi się nie chce? Panie i panowie, znajdźcie gdzieś (może być trudno, ale co tam) obietnice wyborcze, czy na bieżąco podobne szklane domy obiecywane przez tych samych ludzi.

    Od jak wielu lat?

    • 0 0

  • (1)

    w gdańsku nie jest lepiej ... z tym też mogliby coś zrobić :/

    • 0 0

    • dworzec gdanski to jeden z najpiekniejszych w Polsce

      nowomodny wyburzajaco-demolujacy wszystko MATOLE ....

      • 0 0

  • zakupy...

    myślę ze wielu z Was mocno by się zdziwiło po co i gdzie ludzie z pewnego miasta w naszym kraju potrafią jeździć na zakupy :) no ale fakt faktem raczej nie śmierdzącym pociągiem :) Gdyby powstały nowe szybkie ładne pociągi to moim zdaniem niejeden amator zakupów pokusił by się o to aby moc powiedzieć "kupiłem to w Sopocie"

    • 0 0

  • sopocianka

    Zgadzam sie z Piohą nowy kompleks powinien być utrzymany w sopockim stylu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane