- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (171 opinii)
- 2 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (106 opinii)
- 3 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (48 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (291 opinii)
- 5 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (184 opinie)
- 6 Dwóch 29-latków z narkotykami (102 opinie)
Zielone światło dla dworca w Sopocie
Za cztery lata obskurny dworzec PKP w Sopocie zmieni się w nowoczesne centrum handlowo-hotelowe z podziemnymi parkingami. W piątek prawie jednogłośnie decyzję w tej sprawie podjęli sopoccy radni, a chwilę potem podpisano porozumienie z PKP.
Dworzec PKP w Sopocie i tereny wokół niego od lat nie stanowią wizytówki miasta, a obsługa pasażerów pozostawia wiele do życzenia. Dlatego nic dziwnego, że uchwałę o rewitalizacji terenów przydworcowych sopoccy radni podjęli na piątkowej sesji jednogłośnie (jeden głos wstrzymujący się). W pogotowiu czekał także Paweł Olczyk, członek zarządu PKP z Warszawy, z którym zaraz po decyzji radnych prezydent Sopotu podpisał porozumienie o przebudowie dworca.
Porozumienie zakłada, że w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na 17 hektarach terenów przy dworcu w Sopocie powstanie nowoczesne centrum handlowo-usługowo-biurowe, hotel turystyczny, parkingi podziemne, nowy tunel na peron dalekobieżny. Poważnie przebudowane zostaną także drogi wokół dworca.
- Dziś dworce nie są już tylko budynkami służącymi kolei. Nasza inwestycja ma bardziej przypominać Złote Tarasy w Warszawie. To nie ma być miejsce z jedną restauracją dworcową, ale co najmniej z kilkoma. Będzie to centrum z funkcjami handlowymi, usługowymi, biurowymi i hotelowymi. Jedynie na powierzchni ok. 300 m kw. PKP będzie obsługiwało pasażerów - wyjaśnia Magdalena Jachim, rzecznik prasowy prezydenta Sopotu.
Jak będzie przebiegać przebudowa? Najpierw zostanie rozpisany przetarg, który wyłoni doradców projektu: prawnego i biznesowego, którzy pomogą miastu i PKP wybrać przyszłego inwestora. Zostanie on wyłoniony również w drodze przetargu. Wraz z Sopotem i koleją stworzy spółkę celową, która zajmie się budową.
- Spółkę będą wspólnie kontrolować miasto, PKP i inwestor. Ten ostatni będzie musiał wyłożyć finanse i zorganizować prace. Nasz wkład w przedsięwzięcie to ziemia. Kosztami i zyskami rozliczymy się proporcjonalnie do wkładu. Damy wkrótce ogłoszenia do mediów na wyłonienie doradców. Powinniśmy ich poznać w połowie przyszłego roku - wylicza Paweł Olczyk z zarządu PKP.
- Myślę, że rozpoczęcie budowy to kwestia dwóch lat. Do tego czasu trzeba wybrać projekty i je zatwierdzić. Mam nadzieję, że inwestora wybierzemy już w przyszłym roku. Gdy wkrótce pociągiem z Warszawy będziemy jechać do Trójmiasta w niecałe trzy godziny, to do Sopotu będzie można przyjechać zarówno po wypoczynek, jak i na zakupy - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu
Koszt inwestycji szacowany jest na 200 mln zł. Czy nowy dworzec powstanie przed Euro 2012? - Myślę, że to będzie trudne. Być może do tego czasu uda się stworzyć centrum komunikacyjne - zapowiada Karnowski.
Opinie (112) ponad 20 zablokowanych
-
2008-12-13 11:43
Kolejny wałek (2)
No cóż, kolejny przewał Karnowskiego. kolejne grunty przejdą na własność jakiegoś zaznajominego z Karnowskim przedsiębiorstwa.
Centrum miasta (Centrum Haffnera - sprawa w prokuraturze) już utracone, teraz góra sopotu - przyjdzie też kolej na sopocki hipodrom - ide o zakład. NDI (firma która przejeła grunty pod Centrum Haffnera) już ma tam reprezentanta w radzie nadzorczej - tylko czekać.- 0 0
-
2008-12-13 13:59
owszem, nie wiem, czy zauważyłeś, ale przy okazji
opisywania hali sportowej wyciekły do internetu wizualizacje zabudowy tych terenów.
- 0 0
-
2008-12-13 21:44
Odnośnie NID - CES !
nie wiem jak NDI ale ich podwykonawca firma
CES
to dopiero zlodzieje. Mialem okazje tam pracowac, cale szcescie tylko 2 miesiace bo odszedlem. NIKT NIE BEDZIE ROBIL ZA TAKIE PIENIADZE OSZUSCI, teraz to wiecie zamieszczajac co tydzien ogloszenie w gazecie praca !
Jak sie cos obiecuje to trzeba dotrzymac slowa !- 0 0
-
2008-12-13 11:44
Złote Tarasy w Warszawie. hahaha pomarzyc to se moga!!
kiedy ta banda urzendasów trafi za kratki!!???i Jak mozna takie bzdury wciskac!!!
a no dlatego ze moga nawet obiecywac disneyland!!!A i tak zato im zadna odpowiedzialnosc niegrozi!!- 0 0
-
2008-12-13 12:22
Brawo Sopot, pozostał w ogonie tylko Gdańsk-Wrzeszcz (2)
A właśnie tam, można by zrobić coś podobnego, poprzez powiązanie go z Galerią Bałtycką z jednej strony a b.Browarem)obecnie Górski) z drugiej. Wykopać tunel łączący z przejściami dla pasażerów i obudować usługami w tym rekreacyjnymi, hotelem, kinem, ew. innymi firmami logistycznymi.
Tylko gdzie są gdańscy RADNI BEZRADNI??
i gdzie jest Gdańska WŁADZA??
Pewnie czeka na większe korki i marzy o następnych C.H. typu Oliwa coby bardziej zatamować ruch na Grunwaldzkiej:))
Jak zwykle b.dobry, a może nawet najlepszy w Polsce ruch zrobiła Gdynia. Bo właśnie Prezydent Szczurek wykorzystał najlepszy oręż i wraz z konserwatorem uznał wpisanie socrealistycznego gmachu do rejestru zabytków. Wiadomo, że nie było to proste, bo nawet etatowi "wpisywacze" trojmiasta pl strasznie ten pomysł ustawicznie obrzydzało jak i część mediów publikowała zdjęcia z zapuszczonego dworca i chytrze pytała, jak można uczynić zabytkiem coś z czasów PRL-u. I całe szczęście, że Władze Gdyni jak zwykle stały mocno na stanowisku i przez to dworzec oficjalnie został zabytkiem. - Dzięki temu został ocalony.
Obecnie okazuje się, że PKP mają otrzymać nawet unijną dotację na remont dworca w Gdyni. Za 135 mln zł zostanie on odnowiony według zaleceń konserwatorów. A ja dodałbym jeszcze, utrzymać tereny przydworcowe w duchu epoki. Choć mówi się, że dodatkowo po remoncie i konserwacji powstanie przy nim duże Centrum Przesiadkowe większe niż W-wa Centralna i Złote Tarasy(bo łączące PKP, PKS, Komunikacje Miejską z Portami Lotniczymi Gdynia-Kosakowo i Rębiechowo oraz wielkimi cruiserami i promami pasażerskimi, itd) bliżej Międzytorza. W jednym miejscu będzie można korzystać z takiego prawdziwego węzła komunikacyjnego.
Widać przykład Gdyni dowodzi, że kolej mogłaby bez oglądania się na inwestorów zmodernizować także dworzec w Gdańsku czy Oliwie, tak aby pozostały one przy okazji dworcowymi zabytkami.
Dworzec we Wrzeszczu nie ma żadnych wartości historycznych. Chyba, że władze Gdańska "dogadały się" z Galerią Bałtycką oraz innymi i za stosowne rekompensaty nie chcą robić im konkurencji, a mieszkańcy niech się dalej męczą a do tego tłoczą i nadrabiają kilometrówki:)))
Nie przekonują mnie także obawy części mieszkańców i architektów, że zamiast dworca powstałby tu następny supermarket.
Brawo, że Sopot i Gdynia Główna znalazły rozwiązanie, pozostał Gdańsk zwłaszcza Wrzeszcz. W dalszej kolejności pilna rozbudowa Gdyni WZgórza i połączenia z C.H. oraz Kolei Metropolitalnej, Chyloni i Orłowa.- 0 0
-
2008-12-13 21:00
Czym się chwalić? (1)
Przecież nic się na Dworcu w Gdyni nie zmieniło. Nadal jest brudno i śmierdzi.
- 0 0
-
2008-12-14 12:38
chwalić nie ma czym, ale jest ZABYTEK!!!!
Za rok każdy podróżny przybywający do Gdyni będzie musiał zabierać dodatkowe bambosze do zwiedzania muzeum "rozwoju kolejnictwa w PRL". A może PKP za sponsoruje za friko??
Sopot jak widać to jeszcze dalsza perspektywa.- 0 0
-
2008-12-13 12:29
Uwaga na gościa "bez uprzedzeń" (3)
To trąba propagandowa Szczurka na skalę "metropolitalną " , chyba opłacany przez "tamtejszy " urząd miasta "od wiersza".
- 0 0
-
2008-12-13 12:41
po prostu"autorze miły" nie czytaj. (2)
jeśli tak uważasz.
Ja do Pani Katarzyny Moritz jako autora/ki ww. artykułu nic nie mam i ciesze się, że Sopot rozwiązuje w sposób prawie wzorcowy problem DWORCA.
Czy dlatego jestem Pani Kasiu, tubą propagandową Karnowskiego??
Zawsze popierałem i będę popierał mądre funkcjonalne i nowoczesne rozwiązanie dla polepszenia komunikacji ludzi. Żaden "autor" w tamtym i dzisiejszym systemie mnie nie zgnębił i nie zgnębi. Uprzedzeniem dla mnie są ludzie chorągiewki i partyjni bezmózgowcy.- 0 0
-
2008-12-14 15:53
takim spamerow sie usuwa (1)
- 0 0
-
2008-12-14 23:14
Chyba takich jak ty
- 0 0
-
2008-12-13 12:42
w dzisiejszych czasach "nowoczesność" stałą się synonimem szpetności. zarządzacie kurortem matołki!
- 0 0
-
2008-12-13 13:51
a co z peronami?
Mam nadzieje, ze same perony zostana tylko odnowione, a nie zmienione. Przeciez to prawoe stuletni zabytek.
- 0 0
-
2008-12-13 13:57
"Już za cztery laaa-ta...
... Polska będzie mistrzem świata!"
Nie chce mi się pisać pod każdym artykułem elaboratu na temat świetlanych wizji płynącej mlekiem, miodem i benzyną 98 przyszłości którymi za pośrednictwem (Bogu ducha winnych, jak mniemam - nie jestem AŻ TAKIM paranoikiem) dziennikarzy trojmiasto.pl karmią nas samodzierżcy naszych trzech ubogich, brudnych, skorumpowanych, bandyckich mieścin na wybrzeżu między ubogim, brudnym, skorumpowanym, bandyckim krajem trzeciego świata a płytkim, zatęchłym, brudym, ale przynajmniej nie skorumpowanym Jeziorem Bałtyckim.
Dlaczego mi się nie chce? Panie i panowie, znajdźcie gdzieś (może być trudno, ale co tam) obietnice wyborcze, czy na bieżąco podobne szklane domy obiecywane przez tych samych ludzi.
Od jak wielu lat?- 0 0
-
2008-12-13 14:08
(1)
w gdańsku nie jest lepiej ... z tym też mogliby coś zrobić :/
- 0 0
-
2008-12-13 18:05
dworzec gdanski to jeden z najpiekniejszych w Polsce
nowomodny wyburzajaco-demolujacy wszystko MATOLE ....
- 0 0
-
2008-12-13 14:20
zakupy...
myślę ze wielu z Was mocno by się zdziwiło po co i gdzie ludzie z pewnego miasta w naszym kraju potrafią jeździć na zakupy :) no ale fakt faktem raczej nie śmierdzącym pociągiem :) Gdyby powstały nowe szybkie ładne pociągi to moim zdaniem niejeden amator zakupów pokusił by się o to aby moc powiedzieć "kupiłem to w Sopocie"
- 0 0
-
2008-12-13 15:13
sopocianka
Zgadzam sie z Piohą nowy kompleks powinien być utrzymany w sopockim stylu.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.