• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla dworca w Sopocie

Katarzyna Moritz
13 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Porozumienie Sopotu i PKP pozwala wierzyć, że za cztery lata dworzec kolejowy w kurorcie zyska zupełnie nową twarz. Porozumienie Sopotu i PKP pozwala wierzyć, że za cztery lata dworzec kolejowy w kurorcie zyska zupełnie nową twarz.

Za cztery lata obskurny dworzec PKP w Sopocie zmieni się w nowoczesne centrum handlowo-hotelowe z podziemnymi parkingami. W piątek prawie jednogłośnie decyzję w tej sprawie podjęli sopoccy radni, a chwilę potem podpisano porozumienie z PKP.



Dworzec PKP w Sopocie i tereny wokół niego od lat nie stanowią wizytówki miasta, a obsługa pasażerów pozostawia wiele do życzenia. Dlatego nic dziwnego, że uchwałę o rewitalizacji terenów przydworcowych sopoccy radni podjęli na piątkowej sesji jednogłośnie (jeden głos wstrzymujący się). W pogotowiu czekał także Paweł Olczyk, członek zarządu PKP z Warszawy, z którym zaraz po decyzji radnych prezydent Sopotu podpisał porozumienie o przebudowie dworca.

Porozumienie zakłada, że w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na 17 hektarach terenów przy dworcu w Sopocie powstanie nowoczesne centrum handlowo-usługowo-biurowe, hotel turystyczny, parkingi podziemne, nowy tunel na peron dalekobieżny. Poważnie przebudowane zostaną także drogi wokół dworca.

- Dziś dworce nie są już tylko budynkami służącymi kolei. Nasza inwestycja ma bardziej przypominać Złote Tarasy w Warszawie. To nie ma być miejsce z jedną restauracją dworcową, ale co najmniej z kilkoma. Będzie to centrum z funkcjami handlowymi, usługowymi, biurowymi i hotelowymi. Jedynie na powierzchni ok. 300 m kw. PKP będzie obsługiwało pasażerów - wyjaśnia Magdalena Jachim, rzecznik prasowy prezydenta Sopotu.

Jak będzie przebiegać przebudowa? Najpierw zostanie rozpisany przetarg, który wyłoni doradców projektu: prawnego i biznesowego, którzy pomogą miastu i PKP wybrać przyszłego inwestora. Zostanie on wyłoniony również w drodze przetargu. Wraz z Sopotem i koleją stworzy spółkę celową, która zajmie się budową.

- Spółkę będą wspólnie kontrolować miasto, PKP i inwestor. Ten ostatni będzie musiał wyłożyć finanse i zorganizować prace. Nasz wkład w przedsięwzięcie to ziemia. Kosztami i zyskami rozliczymy się proporcjonalnie do wkładu. Damy wkrótce ogłoszenia do mediów na wyłonienie doradców. Powinniśmy ich poznać w połowie przyszłego roku - wylicza Paweł Olczyk z zarządu PKP.

- Myślę, że rozpoczęcie budowy to kwestia dwóch lat. Do tego czasu trzeba wybrać projekty i je zatwierdzić. Mam nadzieję, że inwestora wybierzemy już w przyszłym roku. Gdy wkrótce pociągiem z Warszawy będziemy jechać do Trójmiasta w niecałe trzy godziny, to do Sopotu będzie można przyjechać zarówno po wypoczynek, jak i na zakupy - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu

Koszt inwestycji szacowany jest na 200 mln zł. Czy nowy dworzec powstanie przed Euro 2012? - Myślę, że to będzie trudne. Być może do tego czasu uda się stworzyć centrum komunikacyjne - zapowiada Karnowski.

Opinie (112) ponad 20 zablokowanych

  • Na zakupy do Sopotu

    Zastanawiam się, gdzie wg Karnowskiego będą w Sopocie robić zakupy te tłumy przyjezdżające w trzy godziny ze stolicy.... No chyba, ze nowe plany inwestycjne zakladaja budowe centrum handlowego w Parku Polnocnym (przy okazji rewitalizacji Łazienek Północnych).

    • 0 0

  • No wreście ruszy....

    Ladny dworzec to przeciez wizytówka kurortu, brawo, ale czy nie mozna przyspieszyc chociaz o rok?

    • 0 0

  • A może matka Karnowskiego kupiłaby jedną restaurację na tym dworcu? :))

    ;)

    • 0 0

  • Niemcy zbudowali Sopot

    W Oliwie remontują, w Gdyni głównej już wyremontowali... Wszystko idzie do przodu. Oprócz Sopotu. Nie wiem czy zauważyliście, ale gdyby nie Niemcy to mielibyśmy tutaj w Sopocie trzeci świat. Tak samo np. z Wrocławiem i Krakowem. Niestety Polacy niewiele zrobili dla rozwoju Trójmiasta. WRÓĆ Gdańska i Sopotu, bo Gdynia ma się świetnie. "Krzywego domku" też nie zaprojektowali Polacy. Nasza infrastruktura jest dowodem na to że "Polak (nie) potrafi". Musimy zacząć kombinować, budować, projektować... Tunel pod kanałem la Manche budowano niewiele dłużej niż tunel pod ul. Monte Casino w Sopocie. Brawo.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane