- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (237 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (277 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
Zielone światło dla nowej wizji pasa startowego na Zaspie
Na dawnym pasie startowym na Zaspie będzie mogło powstać osiedle mieszkaniowe, o którego realizację zabiegał deweloper. Radni Gdańska zgodzili się na sporządzenie nowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.
"Celem jest (...) by zrealizowana inwestycja w sposób harmonijny uzupełniła istniejącą strukturę osiedla Zaspa Młyniec i wykreowała nową, śródmiejską jakość zagospodarowania przestrzeni" - czytamy w analizie zasadności przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania.
Obecny plan utrudnia budowę osiedla mieszkaniowego
Obowiązujący dziś plan zagospodarowania tego terenu uniemożliwia na razie firmie deweloperskiej Budimex Nieruchomości budowę osiedla zgodnego z wizją wyłonioną w konkursie architektonicznym trzy lata temu.
Zgodnie z nią ma tu powstać osiedle mieszkaniowe, liczące ok. 1,6 tys. mieszkań.
Od strony ul. Hynka przewidziano budowę czterech ok. 55-metrowych wieżowców, zaś na pozostałym obszarze niższą, kilkupiętrową zabudowę w formie niedomkniętych kwartałów. W parterach budynków zaplanowano lokale handlowo-usługowe, zaś pod ziemią parkingi (przewidziano też naziemne miejsca do parkowania).
Obecnie taka budowa jest niemożliwa, ponieważ plan narzuca, by powstało tu dzielnicowe centrum handlowo-usługowe, czyli hipermarket lub galeria handlowa. To pokłosie wizji jeszcze z czasów PRL, kiedy to na pasie startowym planowano olbrzymi dom towarowy.
Dotychczasowy plan zagospodarowania pozwala także na budowę magazynów. Choć ich realizacja na pasie startowym jest bardzo mało realna (grunt za Zaspie był zbyt drogi, by budować na nim tak niedochodowe nieruchomości), to deweloper straszył taką wizją mieszkańców sprzeciwiających się budowie osiedla według jego propozycji.
Budimex Nieruchomości nabyła atrakcyjny teren na Zaspie w 2015 r. za ponad 11 mln euro, czyli ok. 45-46 mln zł.
- Zmiana planu miejscowego wynika m.in. z uchwalenia studium z kwietnia br., które dla tego obszaru wskazuje funkcje mieszkaniową, mieszkaniowo-usługową, co jest zgodne z polityką rozwoju miasta do wewnątrz - wyjaśniała podczas sesji Rady Miasta Gdańska Edyta Damszel-Turek, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 23 radnych, jeden był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Nowy plan nie oznacza zgody na wizję dewelopera
Przyjęcie uchwały nie oznacza, że radni automatycznie zgodzili się na wariant zabudowy proponowany przez dewelopera. To dopiero początek procesu opracowania dokumentu planistycznego, w którym mogą, ale nie muszą, być zawarte oczekiwane przez Budimex zapisy.
W toku sporządzania planu zagospodarowania niezbędne będzie przeprowadzenie m.in. konsultacji społecznych oraz otrzymanie opinii ze strony lokalnej rady dzielnicy.
Przygotowanie projektu planu zajmuje ok. 12-18 miesięcy, choć zdarzają się dokumenty procedowane latami (np. plan dla cmentarza w Matarni, z którego ostatecznie zrezygnowano). Dopiero wtedy trafiają one znowu do Rady Miasta, która je uchwala, bądź nie.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Przypomnijmy, że mieszkańcy Zaspy o kilku lat zabiegają o inny kształt inwestycji niż wyłoniony w konkursie architektonicznym. Dotychczas udało im się wstrzymać plany dewelopera, wykazując przez sądem, że prezydent Gdańska błędnie chciał zezwolić na realizację pierwszego etapu bez zbadania jej wpływu na środowisku.
Odroczone głosowanie nad Drogą Zieloną
Podczas sesji planowano również przegłosować przystąpienie do sporządzania planu zagospodarowania dla Drogi Zielonej w Gdańsku. Zdaniem radnych PO rady dzielnic miały za mało czasu na przygotowanie stosownych uchwał w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej tego dokumentu.
Na wniosek radnego Andrzeja Kowalczysa (PO) pod głosowanie został poddany wniosek o odesłanie druku ponownie do komisji RMG. Zwrócił on przy tym również uwagę, że na konferencję ws. Drogi Zielonej nie zaproszono przedstawicieli Rady Dzielnicy Przymorze Wielkie, o czym pisaliśmy pod koniec sierpnia. Za głosowało 20 radnych, 2 było przeciwnych.
Łącznie 16 uchwał dotyczących planów oraz Lex Deweloper
Podczas sesji RMG przegłosowano łącznie 16 uchwał dotyczących zagospodarowania przestrzennego. Pełen ich spis wraz z omówieniem każdego dokumentu znajduje się na stronie Biura Rozwoju Gdańska.
Radni przegłosowali również przyjęcie lokalnych standardów urbanistycznych dla realizacji zabudowy w oparciu o specustawę tzw. Lex Deweloper. Za opowiedziało 18 radnych, 6 wstrzymało się od głosu, nikt nie był przeciwny.
Czytaj więcej: Lex deweloper. Czego obawiają się władze Gdańska?
Materiał archiwalny z 2013 r.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (342) 8 zablokowanych
-
2018-11-27 15:18
Pas startowy
Jestem za pas startowy powinien jak naprędzej zabudowany ,nie czekać na mauderów
- 0 1
-
2018-12-16 14:47
tyle nowych mieszkań
zero nowych dróg. gratuluję
- 1 0
-
2019-01-23 09:03
A ile będzie miejsc parkingowych?
bo na wizkach nie widać ani komunikacji ani parkingów
- 1 0
-
2019-01-24 11:58
Najgorsi radni na świecie
Do wymiany
- 3 0
-
2019-01-25 09:54
To nie "wizja",
to fatamorgana.
- 1 0
-
2019-01-25 13:23
nie ma prezydenta
To budowa ruszyła z kopyta.
- 1 0
-
2024-02-10 14:34
Blokada
To bedzie oddziaływać na caly gdansk , korki korki i korki
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.