• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla pieszych: nie jest łatwo

Michał Sielski
22 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

- Prawie dwie minuty oczekiwania na zielone światło dla pieszych, chcących przejść ul. Morską zobacz na mapie Gdyni, to stanowczo zbyt długo. Nic dziwnego, że niektórzy zdążą się zniecierpliwić i przebiegają na czerwonym - mówi nasz czytelnik, pan Sebastian. - To główna oś transportowa miasta, ruch samochodowy jest tu priorytetem - nie pozostawiają złudzeń drogowcy.



Czy uczestnicy ruchu są traktowani jak równi?

Nasz czytelnik nagrał film, który dokumentuje, jak długo trzeba czekać, by przejść przez pasy na ul. Morskiej w Gdyni. Nagrał go na wysokości dworca PKP. Można tędy dojść nie tylko na dworzec i do centrum, ale też do przystanku autobusowego.

- Na nagranym przeze mnie filmie czekałem prawie dwie minuty od momentu naciśnięcia przycisku, do zmiany świateł. Nie jest to jednak rekord, bo można tam stać i wiele dłużej. W tym czasie ucieka jeden autobus, drugi... Nic dziwnego, że część osób niecierpliwi się na tyle, że przebiegają na czerwonym - mówi nasz czytelnik, pan Sebastian.

Co z tymi przyciskami?

Oczywiście nie ma żadnego usprawiedliwienia dla pieszych, którzy nie przestrzegają przepisów i przebiegają przez przejście na czerwonym świetle, ale dlaczego muszą oni tak długo czekać, aż zapali się dla nich zielone? Czy nie można zaprogramować sygnalizacji inaczej? Jak zaistniała sytuacja ma się do coraz częściej podkreślanych priorytetów zrównoważonego transportu, według których kierowcy samochodów nie mają być grupą tak bardzo uprzywilejowaną?

- Przyciski miały pomagać pieszym, a przez kuriozalne oprogramowanie tylko przeszkadzają. Jaki jest sens ich instalowania, jak po wciśnięciu czeka się klika minut? - pyta spotkana przez nas na przejściu mieszkanka Działek Leśnych.

I ma rację, bo w tym czasie bez problemu znajdzie się czas, kiedy nie ma ruchu samochodów, wstrzymanych na odległych o kilkaset metrów skrzyżowaniach i przez przejście można bezpiecznie przejść. Gdyby nie to, że... jest sygnalizacja świetlna i czerwone światło.

Paradoksalnie, dla wielu pieszych wygodniej by było, gdyby jej tam wcale nie było - zwłaszcza, że pomiędzy ulicami w obu kierunkach jest bezpieczna wyspa dla pieszych, pozwalająca przekroczyć drogę na dwie tury. Ideałem byłoby jednak takie przeprogramowanie świateł, żeby piesi nie musieli zbyt długo czekać.

- Pamiętajmy, że to oś transportowa miasta o dużym natężeniu ruchu. Dlatego wszystkie przejścia dla pieszych na przycisk przez ul. Morską mają tak zaprogramowane światła, że w momencie wciśnięcia przycisku można czekać nawet dwie minuty - do zakończenia cyklu - odpowiada Tomasz Krzak z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Póki co nie ma żadnych planów na zmiany, bo natężenie ruchu aut jest tam bardzo duże, a kilkaset metrów dalej jest podziemne i całkiem niekolizyjne przejście dla pieszych. Dlatego nie widzimy potrzeby zmian - dodaje.

Gdańsk: bieg przez pasy

To oczywiście nie jest problem wyłącznie Gdyni. Na przejściu przez al. Grunwaldzką we Wrzeszczu, na wysokości skrzyżowania z ul. Słowackiego i Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, regularnie można zobaczyć biegających pieszych. Powód? Nie da się pokonać ulicy normalnym krokiem.

- To chyba najbardziej wymowny przykład pogardy dla pieszych. Na tym dwuetapowym przejściu, zielone światło pali się może w sumie przez 20 sekund. Dlatego nie ma możliwości pokonania ulicy na jednej zmianie świateł. Ci, którzy nie chcą czekać - biegną - opowiada pan Michał.

Piesi przebiegają przez pasy na al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu

Opinie (229) 1 zablokowana

  • Panie Tomaszu Krzak

    "Póki co nie ma żadnych planów na zmiany, bo natężenie ruchu aut jest tam bardzo duże, a kilkaset metrów dalej jest podziemne i całkiem niekolizyjne przejście dla pieszych. Dlatego nie widzimy potrzeby zmian".

    Panie Tomaszu Krzak, proszę wreszcie zrozumieć, że natężenie jest takie, jakie sami projektujecie! Natężenie nie bierze się samo z siebie, tylko to Wy decydujecie o tym, jakie ono jest. Zdradzę Wam sekret: jeśli zrobicie tam 100% zielonego dla samochodów i 100% czerwonego dla pieszych, to natężenie ruchu wzrośnie jeszcze bardziej. Macie narzędzia (jak np. program sygnalizacji) do regulowania tego natężenia a udajecie, że o tym nie wiecie.

    • 14 0

  • Zapraszam do tunelu

    Obok dworca gdzie jest tunel nie powinno być przejścia!!!

    • 4 6

  • W Polsce nie działają poprawnie sygnalizatory z włącznikami

    po wciśnięciu przycisku światła powinny się natychmiast zmienić chyba, że niedawno się zmieniły. Większość świateł niestety tak nie działa.
    Ktoś kto programował sygnalizację z przyciskami pewnie nie przyjrzał się jak to wygląda na zachodzie... można było też pomyśleć...

    • 14 3

  • Zlikwidować światła w tym miejscu! (3)

    Tam jest znikomy ruch pieszy i bezpieczna wysepka!!! Jak mam czekać ponad dwie minuty na zielone to ja pie*dole te światła i przechodzę na czerwonym jak nic nie jedzie!!! Tak samo ze światłami na al. Zwycięstwa przy technikum transportowym w Orłowie!!!

    • 8 1

    • napisz lepiej: mniej przejazdów samochodem na małe odległości = mniej korków (2)

      samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      • 1 5

      • Czyli lepiej jechać 10 km hulajnogą do roboty i z powotem czy jak? (1)

        • 5 2

        • autobusem

          • 0 0

  • Jakos za granica chociazby w Norwegii pieszy jest traktowany nalezycie. Zblizasz sie do przejscia dla pieszych auto staje i daje Ci spokojnie przejsc. Jesli cjodzi o swiatla to ludzie powinni przechodzic na czerwonym jesli nic nie jedzie.

    • 6 1

  • (1)

    W Pl nie ma szacunku dla pieszych. Bylam i kierowca i pieszym.

    • 5 3

    • dobrze ze byłas...

      • 1 2

  • Wyglada na to że pieszym zawsze źle (1)

    1. Jest sygnalizacja - za długo się czeka
    2. Jest tunel - chcą przejścia naziemnego i sygnalizacji

    Najlepsze jest to że grupa osób uparcie twierdzi że piesi powinni przechodzić na czerwonym gdy nikt nie jedzie. Jest to fikcja i pobożne życzenia. Aktualnie piesi często na czerwonym wpychają się przed samochody każdy kierowca doskonale o tym wie. Gdyby więc dostali takie prawo pchali by się jeszcze bezczelniej i trup słałby się gęsto a kierowca musiałby mieć kamerę żeby nie wyjść na "wielbłąda".

    • 5 13

    • Co ty bzdurzysz ? Od kiedy to ludzie pchają się przed jadące auta ?

      Przechodzenie na czerwonym gdy nikt nie jedzie nie jest żadną fikcją i pobożnym życzeniem, jest to powszechne w normalnych krajach, ale skąd taki prowincjusz jak ty może o tym wiedzieć. I myślisz, że światowy trend w tej kwestii odwrócisz ? I co ciekawe, powszechnie przechodzi się przez czerwone w tych krajach gdzie ginie w wypadkach mało ludzi.

      • 0 0

  • Skrzyżowanie ul. Kościuszki z ul. Kilińskiego

    Tam na skrzyżowaniu też się baaaardzo długo czeka.

    • 5 2

  • przyciski kompletnie nie spełniają swojej roli!!!

    "Przyciski miały pomagać pieszym, a przez kuriozalne oprogramowanie tylko przeszkadzają. Jaki jest sens ich instalowania, jak po wciśnięciu czeka się klika minut? ".
    Też codziennie przechodzę przez skrzyżowanie gdzie, nawet jak samochody stoją na czerwonym, a nikt nie wcisnął przycisku, zielone się nie zapali aż do kolejnej zmiany!! przecież to jest chore!

    • 12 1

  • CZAS

    Dwie minuty to prawie wieczność.
    Widać to również przy Operze Bałtyckiej.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane