• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla pieszych: nie jest łatwo

Michał Sielski
22 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

- Prawie dwie minuty oczekiwania na zielone światło dla pieszych, chcących przejść ul. Morską zobacz na mapie Gdyni, to stanowczo zbyt długo. Nic dziwnego, że niektórzy zdążą się zniecierpliwić i przebiegają na czerwonym - mówi nasz czytelnik, pan Sebastian. - To główna oś transportowa miasta, ruch samochodowy jest tu priorytetem - nie pozostawiają złudzeń drogowcy.



Czy uczestnicy ruchu są traktowani jak równi?

Nasz czytelnik nagrał film, który dokumentuje, jak długo trzeba czekać, by przejść przez pasy na ul. Morskiej w Gdyni. Nagrał go na wysokości dworca PKP. Można tędy dojść nie tylko na dworzec i do centrum, ale też do przystanku autobusowego.

- Na nagranym przeze mnie filmie czekałem prawie dwie minuty od momentu naciśnięcia przycisku, do zmiany świateł. Nie jest to jednak rekord, bo można tam stać i wiele dłużej. W tym czasie ucieka jeden autobus, drugi... Nic dziwnego, że część osób niecierpliwi się na tyle, że przebiegają na czerwonym - mówi nasz czytelnik, pan Sebastian.

Co z tymi przyciskami?

Oczywiście nie ma żadnego usprawiedliwienia dla pieszych, którzy nie przestrzegają przepisów i przebiegają przez przejście na czerwonym świetle, ale dlaczego muszą oni tak długo czekać, aż zapali się dla nich zielone? Czy nie można zaprogramować sygnalizacji inaczej? Jak zaistniała sytuacja ma się do coraz częściej podkreślanych priorytetów zrównoważonego transportu, według których kierowcy samochodów nie mają być grupą tak bardzo uprzywilejowaną?

- Przyciski miały pomagać pieszym, a przez kuriozalne oprogramowanie tylko przeszkadzają. Jaki jest sens ich instalowania, jak po wciśnięciu czeka się klika minut? - pyta spotkana przez nas na przejściu mieszkanka Działek Leśnych.

I ma rację, bo w tym czasie bez problemu znajdzie się czas, kiedy nie ma ruchu samochodów, wstrzymanych na odległych o kilkaset metrów skrzyżowaniach i przez przejście można bezpiecznie przejść. Gdyby nie to, że... jest sygnalizacja świetlna i czerwone światło.

Paradoksalnie, dla wielu pieszych wygodniej by było, gdyby jej tam wcale nie było - zwłaszcza, że pomiędzy ulicami w obu kierunkach jest bezpieczna wyspa dla pieszych, pozwalająca przekroczyć drogę na dwie tury. Ideałem byłoby jednak takie przeprogramowanie świateł, żeby piesi nie musieli zbyt długo czekać.

- Pamiętajmy, że to oś transportowa miasta o dużym natężeniu ruchu. Dlatego wszystkie przejścia dla pieszych na przycisk przez ul. Morską mają tak zaprogramowane światła, że w momencie wciśnięcia przycisku można czekać nawet dwie minuty - do zakończenia cyklu - odpowiada Tomasz Krzak z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Póki co nie ma żadnych planów na zmiany, bo natężenie ruchu aut jest tam bardzo duże, a kilkaset metrów dalej jest podziemne i całkiem niekolizyjne przejście dla pieszych. Dlatego nie widzimy potrzeby zmian - dodaje.

Gdańsk: bieg przez pasy

To oczywiście nie jest problem wyłącznie Gdyni. Na przejściu przez al. Grunwaldzką we Wrzeszczu, na wysokości skrzyżowania z ul. Słowackiego i Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, regularnie można zobaczyć biegających pieszych. Powód? Nie da się pokonać ulicy normalnym krokiem.

- To chyba najbardziej wymowny przykład pogardy dla pieszych. Na tym dwuetapowym przejściu, zielone światło pali się może w sumie przez 20 sekund. Dlatego nie ma możliwości pokonania ulicy na jednej zmianie świateł. Ci, którzy nie chcą czekać - biegną - opowiada pan Michał.

Piesi przebiegają przez pasy na al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu

Opinie (229) 1 zablokowana

  • MORENA

    Skrzyżowanie :Piecewska/Jaskowa Dolina/Dorowolskiego - nawet nocą działa sygnalizacja świetlna, chociaż zbytecznie. W nocy ruch jest bardzo mały, a sygnalizacja dźwiękowa jest UCIĄŻLIWOŚCIĄ dla mieszkańców pobliskich bloków. To przeszkadza w zachowaniu ciszy nocnej. Okna trzeba zamykać. Przyjezdni goście nie mogą się nadziwić.

    • 8 1

  • Co z tego że nie widać tłumów chętnych

    na tym skrzyzowaniu nie widac tez czesto samochodow kiedy zapala sie czerowne skrzyzowanie wczesniej...
    podobnie jest na skrzyzowaniu chylonska/morska na leszczynkach...

    • 0 1

  • światła na przyciski to dopiero porażka naszych "inżynierów"

    prostej, funkcjonalnej automatyki - jeśli upłynął czas zmiany świateł, to pomarańczowe zapala się natychmiast, nie udaje się wszędzie wdrożyć.
    Efekt: pieszy musi zawsze odczekać pełną zmianę świateł bez względu, czy ktoś uruchomił przed nim światła czy nie. Ja przechodzę na czerwonym.

    • 8 1

  • ? (2)

    Głupia sonda! Bez sondy wiadomo że pieszych jest więcej niż zmotoryzowanych! Więc po co ta sonda? Pieszym nie chce się czekać 2-3 min.a kierowcy muszą wystawać w korkach i po 30 min.na drogach tranzytowych musi być pierwszeństwo samochodów!

    • 3 7

    • przesiąc sie do komunikacji miejskiej bo własnie sam tworzysz korki głąbie

      • 4 1

    • A z jakiej racji ma być pierwszeństwo samochodów gimbusie ? Za kogo się

      uważasz ? Za lepszego bo masz auto ? Chyba odwrotnie - widzę, że wielu traci wchodząc w jego posiadanie, bo zaczynają głupoty pisać i się wymądrzać.

      • 0 0

  • inne sposoby na poruszanie się po mieście? (1)

    Ludzie jadą z miasta do miasta i czasami muszą przejechać przez waszą wieś zwaną Gdynia!

    • 1 3

    • I bardzo dobrze mądralo z niewiadomo jakiej super metropolii. Wolę być

      wieśniakiem, aniżeli takim miastowym jak ty. Widać, że mieszkając w mieście schamiałeś.

      • 0 0

  • polska to debilny kraj (6)

    Jestescie pierdo... nieci w d*pach sie Wam poprzewracalo. Ja jakos chodze pieszo i mi nie przeszkadza to,ze 2 min postoje przed pasami... buractwo to sie robi z pieszych. Dodatkowo media debilnie nakrecaja idiotow. Piszecie, ze kierowcy musza miec wszysto na tacy podane a piesi nie są lepsi. Jeszcze dojdzie do tego, ze beda wam swiatla na czujnki ruchu ustawiac bo to za ciezko guzik wcisnac

    • 8 14

    • Młody i głupi typowe u leminga

      • 4 3

    • (3)

      a stój sobie palancie nie każdy ma tyle czasu co ty.Wiesz debilu były takie przypadki w Cisowej po remoncie Morskiej że piesi wciskali guzik a zielonego nie było przez kwadrans zmieniały się tylko cykle samochodowe jak zalało Morską w Cisowej niedawno to gdy puścili ruch osobiście musiałem wciskać 3 razy przycisk ponieważ super tristar kasował wciśnięcie przycisku i gasła lampka sygnalizująca wciśnięcie guzika ja wciskam a po paru sekundach lampka gaśnie co to ma być?Czekaliśmy 5 minut przed przejściem na krzyżówce Morska/Kcyńska

      • 2 2

      • po pierwsze (2)

        To jak się do mnie zwracasz to Ty się piszę przy użyciu "Shift'a", natomiast ja tam mam tyle czasu, że jak wracam do domu to jeszcze siedzę i pracuje tylko w innych murach. Ale to nie znaczy, że mam płakać i psy na wszystkim wieszać bo mi jest źle. Sygnalizacja nie działa poprawnie, to zgłoś to "debilu" a nie stoisz jak parasol i klniesz. Sam ująłeś, że po remoncie do takich sytuacji dochodziło, co oznacza, że najwidoczniej ktoś źle to podłączył lub ustawił. 3 razy Tristar Ci skasował - zgłoś to. Nie ma systemów które od razu działają ze 100 % skutecznością. Ale najwidoczniej Ty jesteś jednym z Tych co myślą, że jak coś zostanie zrobione pierwszy raz to musi działać w 100 % prawidłowo. W łeb się puknij i weź za robotę, a nie na forach przesiadujesz ;)

        • 1 3

        • (1)

          właśnie zgłoszono problem debilu i masz odpowiedź urzędasa debilu umiesz czytac debilu?Nie ma systemów które od razu działają?Przecież to g.. działa już prawie 2 lata więc o czym jest mowa?Wydano setki mln zł wzięto kredyty baranie by uzyskać wkład własny dla dotacji unijnej i co?Po prostu wybrali dziadowską firmę Qumak która g.. umie i pokazała co jest warta zaś pomiary i programy dla danych skrzyżowań pisali starzy pierdziele z wydziałów dróg i zieleni miłośnicy świętej przepustowości.Pytanie dlaczego ci debile nie wiedzą i udają że problemu nie ma z tym że na motocyklu skuterze czy rowerze nie wyjedziesz z pewnych ulic bo zatopione pod asfaltem pętle indukcyjne nie reagują jeśli coś nie ma przynajmniej tony żelastwa na sobie?System za setki mln zł i co debilu?Fotokomórek nie mozna było założyć podczerwieni?

          • 0 0

          • widzę, że g*wno wiesz bo w d*pie byłeś. Ale ok, zresztą interpunkcji też nie znasz, więc raczej zbyteczna jest rozmowa z Twoją osobą. Tristar o ile dobrze pamiętam dopiero w maju miał być oddany do użytku, tak więc nie wymagaj od niego pracy. A co do pętli indukcyjnej, zadaj sobie te pytanie. I jeśli jesteś w stanie sobie na nie odpowiedzieć prawidłowo, to będziesz wiedział dlaczego to nie działa i dlaczego nikt z tym nic nie robi...

            A jak myślisz, czemu nie ma fotokomórek ?, odpowiedź jest prosta... identyczna jak w stosunku do podwójnych sygnalizacji.

            A i tak na marginesie, patrz na to co piszesz i stawiaj przecinki, bo oczy bolą gdy takie błędy się ogląda ;)

            • 0 1

    • Idioto, ziarnko do ziarnka i parę takich sygnalizacji, a 1 km pieszo zamiast 10 -15

      minut będziesz dzięki takim sygnalizacjom pokonywał w godzinę. Co ty sobie wyobrażasz, że będę tyle szedł ? Ty jesteś burakiem - widzę, że samochód spowodował u ciebie kompleksy. I daruj sobie te przekleństwa szczeniaku ! Ledwo odrósł od ziemi i się mądrzy. Niektórym "18" na karku robi pajaców.

      • 0 0

  • Wyświetlacze czasu przejścia przez jezdnię (1)

    Dobrym rozwiązaniem stosowanym w niektórych państwach Europy jest zastosowanie świetlnego licznika czasu przejścia pieszego przez "zebrę"-odmierza czas po jakim nastąpi zmiana światła -podświetlany licznik czasu zależności od cyklu podświetlany jest-gdy przechodzimy na zielono-gdy czekamy na czerwono- Prosta sprawa i nie trzeba przebiegać przez jezdnię, pieszy widzi ile ma czasu na przejście bądź nie.

    • 9 1

    • to unas niema znaczenia bo tam są dobrze wyregulowane sygnalizcje

      a unas kopletnie byle jak blokuja i pieszych i kierowców!! Unas bedzie jeszce wiecej przebiegac zlicznikami czasu bo jak ludzie zobaczą ze tuz przed nosem zgasnie zielone apotem maja czekac kilka minut to tymbardzie bedą przebiegac

      • 3 0

  • Do pracy (2)

    Kto się łazi po tych chodnikach w godzinach pracy? Większość to młodzież, emeryci,bezrobotni, ludzie na urlopie, menele! Oni mają czas mogą poczekać dwie minuty!

    • 3 18

    • A kto jeździ bryką w godzinach pracy? Sami dostawcy świeźych bułeczek i taksówkarze?

      • 4 1

    • Wiesz co robią właściciele firm na Zachodzie ? Część z nich leży na plażach

      i stamtąd za pomocą laptopów kontrolują sytuację w swoich firmach. Niekiedy nie leżą na plaży to robią zakupy. Poza tym dochodzą wynajmujący lokale, lottomilionerzy, dziedzice fortun itp. ludzie. Ty musisz zap... między 8:00 a 16:00, a oni nie.

      • 0 0

  • W końcu zobaczycie (2)

    mam nadziję ze dożyję czasów kiedy to człowiek będzie priorytetem.

    Pieszy , rowerzysta, rolkarz , komunikacja miejska .... auta prywatne.

    Każdy musi wozić d*pę swoim pudłem - to jest chore !

    • 14 3

    • im wiecej aut tym wieksze korki ale niektóre buraki w autach tego nie rozumieja

      W komunikacji mozna pogadac przyjemnie z innymi ale Polacy to buraki kazdy patrzy na kazdego wilkiem

      • 2 1

    • Dożyjesz. Ewolucja jest nieubłagana. Ale na razie większość gdańszczan porusza się jeszcze na czterech.

      • 2 2

  • W Gdańskiej Budyniolandi jest identycznie mało tego wczesniej mozna było przejsc teraz juz nie!!

    Jeszce kilka lat temu wiele miejs 2 etapowych miało tak zestrojone swiatła ze mozna było przejsc jednym razem teraz sa one celowo tak zrobione ze brakuje zaledwie kilku sekund !!I dlatego własnie ludzie przebiegaja pbo dochodzą do przejscia kolejnego i tuz przednimi znika zielone!! A wiekszosci nawet muszą czekac na czerwonym gdy nic nie jedzie bo widac ze fala aut stoi daleko na swiatłach!To świadczy otym ze ci co ustalajha gdzie jak ma palic sie sygnalizacja nie maja zielonego pojecia otym co robią To jednoczesnie szkodzi kierowcom bo nie mają zielonej fali!! Swiatła są usawione tak ze tracą na tym i piesi i kierowcy

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane