• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone torowiska to w Gdańsku wciąż rzadkość

Krzysztof Koprowski
30 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.

Gdańsk zajmuje siódme miejsce w rankingu miast z zielonymi torowiskami tramwajowymi. Specjaliści przekonują, że to rozwiązanie jest nie tylko estetyczne, ale znacznie wycisza ruch pojazdów. Minusem jest potrzeba regularnej pielęgnacji trawy.



Czy należy tworzyć więcej zielonych torowisk tramwajowych?

Łączna długość tzw. zielonych torowisk tramwajowych w Polsce wynosi ok. 95 km pojedynczego toru - tak wynika z analizy Tines Capital Group, międzynarodowego holdingu budowlanego.

Niekwestionowanym rekordzistą w tym zakresie pozostaje Kraków, który może pochwalić się aż 28 km pojedynczego toru wykonanego w tej technologii (tj. 14 proc. torowisk). Na drugim końcu jest Olsztyn z 280 m długości zielonego toru (2,5 proc. torowisk).

Gdańsk w tym zestawieniu zajmuje siódme miejsce z trawiastymi torowiskami o długości 2,7 km toru pojedynczego (ok. 2,5 proc. całej sieci).

- Nowoczesne konstrukcje torowisk tramwajowych to oprócz estetyki przede wszystkim możliwość redukowania hałasu i drgań emitowanych przez tramwaje do otoczenia. Takich rozwiązań oczekują mieszkańcy miast - przekonuje Tomasz Szuba, prezes zarządu Tines Capital Group.
Eksperci z Tines wyliczają dodatkowe zalety szyn otulonych trawą: oczyszczanie spalin emitowanych w ruchu drogowym, absorpcja wody opadowej czy ograniczenie efektu miejskiej wyspy ciepła poprzez wchłanianie wody i jej miarowe parowanie.

- W niektórych niemieckich miastach nawet 70 proc. długości torowisk jest zielonych, a tendencja zastępowania asfaltu lub tłucznia kamiennego jako zabudowy torowiska jest w Europie coraz bardziej powszechna - mówi Wojciech Oleksiewicz z Politechniki Warszawskiej.
Gdańsk na razie wykonał dwa odcinki tego typu i za każdym razem podyktowane było to przede wszystkim próbą obniżenia hałasu: na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska w bliskim sąsiedztwie zabudowań ul. Okrąg oraz na ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż niskiej zabudowy jedno- i wielorodzinnej wraz z wykonaniem trawiastego torowiska na pętli Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska.

Ich utrzymanie można ocenić na poziomie dostatecznym. Często trawa jest nieprzycięta, a do tego jak na dłoni widać błędy projektowe. Na Węźle Kliniczna mimo kompleksowego remontu nie wykonano chodników w miejscach przedeptów, więc dzisiaj piesi niszczą wykonaną zieleń.

Wjazd na pętlę tramwajową Jelitkowo. Wjazd na pętlę tramwajową Jelitkowo.
Na pętli Jelitkowo trawę rozjeżdżają pojazdy Zakładu Komunikacji Miejskiej i techniczne.

- W torowisku wpuszczona jest specjalna nawierzchnia dla samochodów. Droga ta została zaprojektowana i wykonana do obsług pętli. Oprócz nas, z drogi serwisowej korzystają pojazdy wykonujące obsługę torów i sieci na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Ze wstępnych założeń nowych tras tramwajowych w Gdańsku wynika, ze nadal dominującą technologią będzie torowisko tradycyjne, gdzie przestrzeń pomiędzy szynami wypełni tłuczeń.

Zielone torowiska tramwajowe Create column charts

Opinie (112) 3 zablokowane

  • Gdańsk ma najlepszą komunikację w Polsce. (18)

    Należy dokończyć i poprawić PKM, niech jeździ do Tczewa i Gdyni oraz pod cemtra handlowe i będzie ok.
    Za parę lat zielone torowiska będą w całym mieście.

    A za kilka lat Gdańsk będzie miał darmową ZKM. Przekonacie się sami.
    Szkoda, że zlikwidowali WPK. Trójmiasto powinno posiadać jedną firmę - ZKM wspólną.

    • 122 76

    • żart (3)

      Za kazdym razem jak jestem w Gdansku to podroz autobusem z punktu A do punktu B wiedzie totalnie naokolo.

      • 35 20

      • Poszukaj lepiej połączeń (2)

        albo zmień położenie pkt A albo pkt B :-)

        • 25 22

        • Podpisz się "forum kretyna"

          • 5 2

        • "albo zmień położenie pkt A albo pkt B :-)"

          hahaha, no to teraz pojechałaś Radunia!. Zgadzam się z poprzednikiem.

          Poza tym Gdańsk ma jedną z gorszych komunikacji miejskich a do tego brak przywileju dla tramwajów.

          • 4 0

    • Nawet bezpłatna komunikacja nie jest darmowa

      • 39 3

    • Dobre prochy

      daj namiary na dealera :) Najlepsza - haha. Brak zintegrowanych rozwiazan, wspolny dzialan, zarzadow, jednej wizji i co najwazniejsze tanich biletow :)

      • 15 10

    • jeśli tak sądzisz mało widziałeś (2)

      w Polsce nawet pomijając Warszawę (z oczywistych powodów) gdańska komunikacja gorzej wypada od np. krakowskiej. Co z tego że mamy nowoczesny tabor i wyremontowane torowiska jak częstotliwość połączeń jest niewystarczająca - linie autobusowe jeżdżące częściej niż co 15 min. można policzyć na wyciągnięcie ręki. W przypadku tramwajów najlepszym przykładem jest wiecznie zapełniona 2-jka. Dodatkowo fatalne czasy przejazdów spowodowane brakiem buspasów i jakiegokolwiek priorytetu dla tramwajów - w Gdańsku niewykonalne a w takiej Bydgoszczy działa. O Krakowie nie wspominając ...

      Podsumowując - co z tego że jadę nowym tramwajem po wyremontowanym torowisku skoro tramwaj jest przepełniony (a w 3x105 Na byłoby luźnawo) a dodatkowo dosłownie toczy tak że można go wyprzedzić na rowerze jadąc w lakierkach ;)

      • 44 8

      • W Warszawie sprawa z tramwajami jest podobna. W wielu miejscach, właśnie ze względu na hałas, jak i inne warunki, prędkość jest ograniczona do 30km/h.

        Jedynym wyjściem są autobusy, często na buspasach, które kursują co kilka minut.

        • 5 12

      • Kraków ?

        chyba nigdy nie utknąłeś w tramwaju w korku...

        • 6 0

    • Jedną firmę? A gdzie powsadzać wszystkich lojalnych zasłużonych i rodziny ? (7)

      • 29 0

      • Najlepsza? (6)

        Czas podrozy do pracy:
        Komunikacja miejska - 40 minut
        Rower - 25 minut
        Samochód - 15 minut.

        I dlatego z komunikacji miejskiej po prostu nie korzystam.

        • 34 7

        • (2)

          Spróbuj tego testu na trasie Reda Gdańsk

          • 9 5

          • Rozmawiamy o komunikacji w Gdansk,

            wiec nie widze powodu.

            • 8 0

          • Może być na trasie Gdańsk Morena - Gdynia Stocznia?

            rower - 65 minut
            komunikacja miejska - 55 minut
            samochód - 35 minut

            to już lepiej rower lub samochód

            • 1 0

        • (2)

          a ile czasu szukasz miejsca do parkowania?

          • 2 2

          • A dlaczego nie zapytasz, ile czasu zajmuje mi dojście na/z przystanku?

            Bo wtedy trzeba będzie doliczyć jeszcze kilka minut do dojazdu komunikacją miejską.

            Zrozum - dla wielu komunikacja miejska jest w tym miescie nieatrakcyjna. A jest juz wyjatkowo nie atrakcyjna, gdy odbieram dziecko z przedszkola.

            • 5 0

          • akurat jak ja przyjeżdżam to mam cały parking pusty

            • 3 0

    • Trawy dają schronienie innym roślinom, a te żywią miejską faunę. Trawa pozatym obniża temperaturę powietrza i podłoża w lecie, pochłania wodę deszczową, zapobiega erozji i unoszeniu się kurzu, filtruje powietrze i wodę, no i zmniejsza hałas.

      • 6 0

  • Bo Brmg i um lubują bsie w betonie a później się dziwią że jest powodz (8)

    Dalej niech blokują powstanie parków i zielencow i promują ścisłą zabudowę.

    Ile powodzi trzeba by zmadrzeli a może jednak lobby deweloperskie ma ich w garści?...

    • 90 17

    • co to jest brmg? (4)

      • 7 4

      • biuro rozwou miasta gdanska (3)

        • 5 5

        • Nie ma czegos takiego jak brmg. (2)

          Jest albo DRMG albo BRG.

          • 4 2

          • (1)

            Kazfy zrozunial oprocz ciebie pseudogeniuszu

            • 1 6

            • To co autor Twoim zdaniem autor mial na mysli?

              • 2 0

    • z ta zielenia to jest tak jak z drogami, (1)

      niewazne ile drog zbudujesz to i tak w koncu beda korki, nie wazne ile bedzie zieleni i zbiornikow retencyjnych to i tak w koncu przyjdzie taka ulewa, ze bedzie powodz, powodzenia

      • 5 8

      • Masz rację wytnijmy więc cały park trójmiejski i pobudujmy tam osiedla

        • 3 5

    • Jestes ignorantem

      • 1 1

  • Pasjonująca sprawa te zielone torowiska.
    Jeżeli coś z nimi nie tak, to na pewno wina PiS-u.

    • 17 40

  • Zieleń w Gdańsku to raczej kpina (1)

    chwasty w wielu miejscach sięgają pasa. Podobnie jest na poboczach i na pasach między jezdniami. Mało elegancko to wygląda...

    Zieleń na torowiskach to jednak dobry pomysł - jadące tramwaje przycinałyby systematycznie.

    • 101 18

    • Systematycznosc? Gdansk? To sie wyklucza. Widocznie zarzad miasta wychoeal sie w syfie. Co na to ich matki?

      • 14 1

  • Minusem jest potrzeba regularnej pielęgnacji trawy. (9)

    A to malo mamy bezrobotnych? Pijaczkow, alimenciarzy, ktorzy dzien rozpoczynaja o zimnego kapselka.

    • 100 10

    • To są ludzie, którzy taką pracą się nie zhańbią.

      • 30 1

    • Kijowski na przykład (4)

      • 21 9

      • (3)

        Kijowski ma już gwarantowaną specjalną emeryturę 6000 zł za walkę o demokrację.

        Musi się tylko zmienić władza, bo ta to najwyżej wsadzi go za kratki za alimenty.

        • 11 2

        • (1)

          Czyli powinien siedzieć jak mysz pod miotłą a pisowcy mogą harcować jak im się podoba?

          • 2 8

          • No tak bo on taki prawy,ze musi walczyc ze zlym PiSem. Dwa - obrona demokracji? Gdyby o nia walczyli bo jej by nie bylo to raczej nie skakaliby w rytm np. Giertycha. Trzy - szkoda,ze nie przeszkadza KODowi stanie w pierwszym rzedzie z oderwana od koryta opozycja. Gdzie byl Kijowski przy ich akcjach?

            • 10 2

        • Chyba walkę "z demokracją" - jeśli ktoś atakuje demokratycznie wybrana władzę/prezydenta to jawnie atakuje demokrację.
          Zrozum najpierw takie oczywistości zamiast pisać idiotyzmy...

          • 0 0

    • (2)

      Minusem jest to, że po takiej trawce nie przejedzie pojazd uprzywilejowany. Wzdłuż głównych arterii powinno się robić torowiska umieszczone w betonie/asfalcie, by w razie czego karetka/straż pożarna mogła dzięki nim ominąć korki.

      • 8 8

      • ale woda plynie po czyms takim

        efekt widoczny dwa tygodnie temu, jak w super rozwinietym i zabetonowanym centrum popadalo caly dzien

        • 8 0

      • Dlatego wszędzie gdzie są korki trzeba wydzielać buspasy lub pasy dla rowerów.

        • 2 4

  • W Krakowie (1)

    Prawie nic nie ma

    • 29 5

    • a w Łodzi rzeczywiście bardzo dużo takich zielonych torowisk

      trawa skoszona w kształt tramwaju...

      • 3 0

  • tylko to kosztuje (5)

    zaczynając od kosztów budowy, czyli zasianie odpowiednich mieszanek traw (kostrzewa, życica, wiechlina) na warstwie humusu oraz instalacja systemów nawadinaia. Potem przychdzi czas na regularną pielęgnację, gdzie przykładowo Poznań na swoje niecałe 7km wydaje ok. 80 tys. zł rocznie. do tego dochodzi ok. 15 tys. zł rocznie na naprawy systemu nawadniania. Czasem dochodzą też renowacje trawników, jak np. w 2015, gdzie koszotwało to ok. 51 000 zł.

    • 25 14

    • (2)

      I nie wszędzie się to sprawdzi, dlatego że jest to niepraktyczne dla służb ratunkowych, które nie mogą ominąć korka torowiskiem.

      Takie sianie trawy ma sens tylko na mało uczęszczanych liniach tramwajowych. Tylko tutaj rodzi się wtedy sens w ogóle utrzymywania takiej linii.

      • 6 10

      • A po tluczniu minie?

        Przeciez jasne jest, ze trawa ma byc zamiast tlucznia, a w jezdni...

        • 19 4

      • a teraz to karetki jeżdżą po torowisku?

        • 17 0

    • stać Nas przecież

      • 2 2

    • Niech rosną rośliny polne. Co to szkodzi? Torowisko na Grunwaldzkiej było kiedyś całe w mleczach i wyglądało to uroczo.

      • 2 0

  • Ale bzdura .

    • 19 16

  • Znowu "artykuł" na miarę Koprowskiego (7)

    Trawa na torach.
    Ale problem.
    W sam raz dla FRAGlesa pisiora Koprowskiego...

    • 35 40

    • tak jest

      tzw. strzępienie ryja po próżnicy :-)

      • 15 4

    • A jakie eufemizm - Gdańsk zajmuje 7-me miejsce w Polsce

      Po prostu nieprawdopodobny sukces - na 9-ciu startujących zajęliśmy trzecie od końca miejsce.
      Brawo Gdańsk, tak trzymać, a będziemy jeszcze wyżej, tzn. bliżej końca tabeli.

      • 10 6

    • Co cię człowieka czepiacie? Są wielbiciele kolei, lotnictwa, są i komunikacji miejskiej. (3)

      Jak redaktor Koprowski się tym interesuje, to sobie o tym pisze. To nie czytelnicy dyktują dziennikarzom o czym mają pisać. A jak nie podobają się wam artykuły, to może sami coś napiszcie, w końcu redakcja tego portalu publikuje również artykuły czytelników.

      • 16 7

      • on napisałby pewnie o bezpłatnych parkingach w całym mieście, budowaniu tuneli dla pieszych i złych rowerzystach

        • 6 1

      • Są portale tamatyczne, tam można się wyżyć w temacie. (1)

        A jak wchodzę na trojmiasto.pl, to chcę czytać o problemach trójmiasta, a nie o śmiesznych hobby małego chłopca.
        Co chwila artykuł o tramwajach, autobusach, przejściach, albo innych bzdetach.
        Litości.

        • 3 10

        • Wyobraź sobie, że mieszkańcy Trójmiasta korzystają z tramwajów, autobusów i przejść więc te tematy ich dotyczą.

          • 8 0

    • To zabawne, że pod tekstami wyczytać można o dziennikarzach-pisiorach, ale wystarczy artykuł, który popiera działania miasta np. w sprawie reklam, by czytać o PO-Budyniowym uwielbieniu. Może po prostu istnieje świat innych podziałów niż politycznych?

      • 14 2

  • Panie Koprowski

    Teraz na topie zielone torowisko wcześnie betonowe. Czyż tutaj nie chodzi o modę s nieyo sens?

    • 20 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane