• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone torowiska to w Gdańsku wciąż rzadkość

Krzysztof Koprowski
30 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.

Gdańsk zajmuje siódme miejsce w rankingu miast z zielonymi torowiskami tramwajowymi. Specjaliści przekonują, że to rozwiązanie jest nie tylko estetyczne, ale znacznie wycisza ruch pojazdów. Minusem jest potrzeba regularnej pielęgnacji trawy.



Czy należy tworzyć więcej zielonych torowisk tramwajowych?

Łączna długość tzw. zielonych torowisk tramwajowych w Polsce wynosi ok. 95 km pojedynczego toru - tak wynika z analizy Tines Capital Group, międzynarodowego holdingu budowlanego.

Niekwestionowanym rekordzistą w tym zakresie pozostaje Kraków, który może pochwalić się aż 28 km pojedynczego toru wykonanego w tej technologii (tj. 14 proc. torowisk). Na drugim końcu jest Olsztyn z 280 m długości zielonego toru (2,5 proc. torowisk).

Gdańsk w tym zestawieniu zajmuje siódme miejsce z trawiastymi torowiskami o długości 2,7 km toru pojedynczego (ok. 2,5 proc. całej sieci).

- Nowoczesne konstrukcje torowisk tramwajowych to oprócz estetyki przede wszystkim możliwość redukowania hałasu i drgań emitowanych przez tramwaje do otoczenia. Takich rozwiązań oczekują mieszkańcy miast - przekonuje Tomasz Szuba, prezes zarządu Tines Capital Group.
Eksperci z Tines wyliczają dodatkowe zalety szyn otulonych trawą: oczyszczanie spalin emitowanych w ruchu drogowym, absorpcja wody opadowej czy ograniczenie efektu miejskiej wyspy ciepła poprzez wchłanianie wody i jej miarowe parowanie.

- W niektórych niemieckich miastach nawet 70 proc. długości torowisk jest zielonych, a tendencja zastępowania asfaltu lub tłucznia kamiennego jako zabudowy torowiska jest w Europie coraz bardziej powszechna - mówi Wojciech Oleksiewicz z Politechniki Warszawskiej.
Gdańsk na razie wykonał dwa odcinki tego typu i za każdym razem podyktowane było to przede wszystkim próbą obniżenia hałasu: na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska w bliskim sąsiedztwie zabudowań ul. Okrąg oraz na ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż niskiej zabudowy jedno- i wielorodzinnej wraz z wykonaniem trawiastego torowiska na pętli Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska.

Ich utrzymanie można ocenić na poziomie dostatecznym. Często trawa jest nieprzycięta, a do tego jak na dłoni widać błędy projektowe. Na Węźle Kliniczna mimo kompleksowego remontu nie wykonano chodników w miejscach przedeptów, więc dzisiaj piesi niszczą wykonaną zieleń.

Wjazd na pętlę tramwajową Jelitkowo. Wjazd na pętlę tramwajową Jelitkowo.
Na pętli Jelitkowo trawę rozjeżdżają pojazdy Zakładu Komunikacji Miejskiej i techniczne.

- W torowisku wpuszczona jest specjalna nawierzchnia dla samochodów. Droga ta została zaprojektowana i wykonana do obsług pętli. Oprócz nas, z drogi serwisowej korzystają pojazdy wykonujące obsługę torów i sieci na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Ze wstępnych założeń nowych tras tramwajowych w Gdańsku wynika, ze nadal dominującą technologią będzie torowisko tradycyjne, gdzie przestrzeń pomiędzy szynami wypełni tłuczeń.

Zielone torowiska tramwajowe Create column charts

Opinie (112) 3 zablokowane

  • Zieleń w Gdańsku to raczej kpina (1)

    chwasty w wielu miejscach sięgają pasa. Podobnie jest na poboczach i na pasach między jezdniami. Mało elegancko to wygląda...

    Zieleń na torowiskach to jednak dobry pomysł - jadące tramwaje przycinałyby systematycznie.

    • 101 18

    • Systematycznosc? Gdansk? To sie wyklucza. Widocznie zarzad miasta wychoeal sie w syfie. Co na to ich matki?

      • 14 1

  • Trawa Ok, ale zacznijmy od tego żeby komunikacja tramwajowa nie miałą codziennie kilku awarii

    wiadomo że to skutkuje od razu paraliżem całej linii

    • 13 1

  • Panie Koprowski

    Teraz na topie zielone torowisko wcześnie betonowe. Czyż tutaj nie chodzi o modę s nieyo sens?

    • 20 7

  • Ale bzdura .

    • 19 16

  • Pasjonująca sprawa te zielone torowiska.
    Jeżeli coś z nimi nie tak, to na pewno wina PiS-u.

    • 17 40

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane