Fakty i opinie

Zielone torowisko powstanie przy Domu Zdrojowym w Brzeźnie

Czy tak będzie wyglądać zielone torowisko po zrealizowanej inwestycji? Przekonamy się niebawem. fot. wizualizacja Trojmiasto.pl

Zielone torowisko, ładniejsze i lepiej pochłaniające wodę, powstanie przed Domem Zdrojowym w Brzeźnie.Mapka W tym samym miejscu planowana jest też budowa wspólnego przystanku dla linii 3 i 5 oraz bezpieczne przejście przez tory.



Czy w Trójmieście potrzeba więcej inicjatyw podobnych do zazieleniania torowisk?

zdecydowanie tak, zieleni w mieście nigdy za wiele 81%
tak, ale też nie można przesadzić 8%
nie, potrzebne są zmiany systemowe, a nie punktowe 11%
zakończona Łącznie głosów: 825
Zazielenienie ok. 100-metrowego odcinka torowiska między pętlą BrzeźnoMapka a skrzyżowaniem z ul. PołudniowąMapka to efekt zwycięskiego projektu w Budżecie Obywatelskim w 2020 r.

Złożyło go Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. W sumie projekt zdobył prawie 800 głosów i został pozytywnie zaopiniowany przez gdańskich urzędników.

- Trawiasty dywan komponować się będzie ze skwerem powstającym w ramach rewitalizacji Domu Zdrojowego. Zielone, trawiaste torowiska tramwajowe dodają wiele estetyki pośród betonowej, miejskiej zabudowy, przybliżając naturę do zatłoczonych miejsc wśród ulicznego zgiełku - przekonywali autorzy projektu.
Wśród zalet zielonych torowisk wymieniają m.in.:

  • redukcję drgań i hałasu przejeżdżających tramwajów;
  • pochłanianie miejskich zanieczyszczeń i spalin samochodowych (ograniczenie smogu);
  • zatrzymywanie wody i redukcję lokalnych podtopień;
  • tworzenie swoistego mikroklimatu i obniżanie temperatury otoczenia w upalne dni.



Wspólny peron przystankowy



Pomysł został pozytywnie zaopiniowany m.in. przez Gdańskie Wody. Wojciech Szpakowski, dyrektor ds. technicznych, ocenił, że budowa zielonego dywanu jest wskazana ze względu na negatywne skutki zmian klimatu, charakteryzujące się zwiększoną intensywnością opadów i wydłużającymi się okresami suszy.

Nieco szerzej do propozycji jednego z mieszkańców odniósł się Zarząd Transportu Miejskiego, a więc organizator transportu publicznego w mieście. Dyrektor ZTM Sebastian Zomkowski podkreśla, że zastosowana zabudowa toru nie może tworzyć ograniczeń w ruchu tramwajowym (zwłaszcza ograniczeń prędkości).

Zwrócił też uwagę potencjalnym wykonawcom, by ci uwzględnili wpływ projektu na planowane przeniesienie przystanku "Brzeźno" w to miejsce, by powstał tam wspólny peron dla linii 3 i 5.

- Jest to jedyny sposób, by uzyskać prosty, wspólny i 45-metrowy peron dla obu tych linii. Budowa dłuższego peronu w nowej lokalizacji jest częścią programu wydłużania przystanków, który ZTM proceduje wspólnie z Wydziałem Programów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku - podkreśla Zomkowski.

Konieczna budowa nowego przejścia przez tory



Tak jak ZTM pochyla się nad ewentualnymi utrudnieniami związanymi z ruchem tramwajowym, tak urzędnicy z GZDiZ wskazują na zagrożenie wynikające z potencjalnych potoków ruchu, które będą miały miejsce po oddaniu do użytku rewitalizowanego Domu Zdrojowego. Chodzi o gości Domu Zdrojowego, parkujących po drugiej stronie torowiska, którzy chodząc "na skróty", mogliby zniszczyć trawiastą nawierzchnię.

Krok dalej idą wytyczne z innego działu w GZDiZ. Dział rozwoju przestrzeni publicznej zaleca w tym miejscu budowę przejścia dla pieszych przez torowisko.

Przejście z mat gumowych lub kostki granitowej miałoby powstać między ostatnim miejscem postojowym na nowym parkingu a ciągiem pieszym po stronie Domu Zdrojowego. Sam "zielony dywan" miałby zostać wykonany z darni lub mat rozchodnikowych (z wcześniejszym przebadaniem składu gleby). Projekt powinien też uwzględnić odpowiednie nawodnienie trawiastego torowiska oraz jego drenaż.

Magistrat oczekuje teraz na oferty na wykonanie dokumentacji. Sama realizacja przez autorów projektu została wyceniona przed dwoma laty na niespełna 80 tys. zł.


Zielone torowiska w Gdańsku



Podobny wniosek w ubiegłorocznej edycji BO złożyła także radna Wrzeszcza Dolnego Halina Królczyk. Do zazielenienia wskazała fragment torowiska przy ul. Mickiewicza. Projekt został jednak odrzucony przez urzędników i nie został nawet dopuszczony do głosowania (magistrat tłumaczył, że torowisko na ul. Mickiewicza znajduje się w jezdni, co wiązałoby się z jego wydzieleniem i przebudową samej jezdni, na co we wskazanej lokalizacji nie ma miejsca).

Wcześniej podobne pomysły pojawiały się w kontekście torowiska na Marynarki Polskiej w Nowym Porcie.

Obecnie w Gdańsku tramwaje jeżdżą po zielonym dywanie w JelitkowieMapka i na pętli Kliniczna.Mapka


wideo z czerwca 2021 r.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (67)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »