Zielony Most w końcu doczeka się remontu

Zielony MostMapka, łączący Długi Targ z Wyspą Spichrzów, ma przejść renowację. Taka deklaracja padła z ust prezydent Gdańska podczas spotkania z radnymi Śródmieścia. Urzędnicy mają teraz opracować szczegóły tego, jak poprawić estetykę mostu. Jedną z luźnych propozycji jest pomalowanie go na zielono, by ten kolor miał nie tylko w nazwie.



Czy Zielony Most powinien zostać pomalowany na zielono?

Zobacz wyniki (1428)
Estetyka Zielonego Mostu, będącego bezpośrednim połączenie Długiego Targu z Wyspą Spichrzów i ul. Stągiewną, pozostawia wiele do życzenia. Ale właśnie pojawiła się zapowiedź, że w niedalekiej przyszłości ma się to zmienić.

Zadeklarowały to władze miasta podczas ostatniego dzielnicowego spaceru z dzielnicowymi radnymi ze Śródmieścia.

- Most Zielony od dawna jest zaniedbany. Wygląda po prostu brzydko, odpadają z niego elementy, wstyd, jak to wygląda. Od co najmniej dwóch lat walczę o to, żeby ten most został odmalowany i oświetlony. Bardzo chciałem, żeby w końcu wyglądał "po ludzku" i wszystko wskazuje na to, że tak się stanie - mówi Dominik ParzyszekRady Dzielnicy Śródmieście. - Podczas ostatniego spaceru z panią prezydent po dzielnicy zgłosiłem tę kwestię, pokazałem urzędnikom na miejscu, jak ten most szpeci teraz okolicę. Od pani prezydent usłyszeliśmy obietnicę, że most ma być szybko wyremontowany, że zostanie odmalowany i może nawet podświetlony. Nie ma jeszcze szczegółowego zakresu tych prac, bo temat jest świeży. Powiedziano nam już natomiast, że na pewno nie będzie skrzyń z roślinami na moście, bo wiatr mógłby je strącić do wody.
Skoro nie zieleń w donicach na moście, to może most pomalować na zielono? Pojawiła się też taka luźna propozycja. Temat wymaga jednak jeszcze szeregu ustaleń, m.in. z konserwatorem zabytków.

- Uważamy, że nawet doraźnymi pracami można uświetnić ten most, który zamiast być szarym i ponurym, mógłby być świetną wizytówką naszego miasta. Mam poczucie, że postulat został odebrany pozytywnie i pani prezydent zleciła przygotowanie koncepcji swoim pracownikom - mówi Maximilian Kieturakis, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Śródmieście.

Urzędnicy analizują możliwości



Władze miasta rzeczywiście zleciły Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni przeanalizowanie, jakie prace można wykonać na Zielonym Moście w najbliższych miesiącach, by poprawić jego estetykę.

- Widzimy potrzebę działań, związanych z poprawą zarówno stanu technicznego, jak i estetyzacją Mostu Zielonego. Obecnie analizowane są możliwości oceniające termin i zakres działań remontowych lub przebudowy. Trzeba jednak pamiętać, że wszelkie prace budowlane i konserwacyjne Mostu Zielonego podlegają uzgodnieniu z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - mówi Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.

Trwa przebudowa pobliskiego mostu Stągiewnego



Na początku października zamknięto dla ruchu most Stągiewny, znajdujący się na przedłużeniu Zielonego Mostu, po drugiej stronie Wyspy Spichrzów.

Przęsło mostu zostało już rozebrane. Teraz prace obejmą jego przyczółki. To na nich osadzona zostanie nowa, zwodzona konstrukcja nowej przeprawy.

Piesi i rowerzyści chcący dostać się na Wyspę Spichrzów, korzystają teraz z tymczasowej kładki przez Motławę.

Ostatnio pojawiły się skargi, że jest ona nieoświetlona . Urzędnicy zapewniają, że pracują nad poprawieniem tej sytuacji.

Zielony Most dawniej był konstrukcją zwodzoną

Zielony Most został wzniesiony w 1564, według projektu Dirka Danielsa. Wcześniej w tym miejscu istniał Most Kogi.

Trudno w sposób jednoznaczny określić, kiedy powstał w tym miejscu pierwszy most. Brama Kogi przy której był usytuowany, wzmiankowana jest już w 1357 r. - przeprawa istniała z pewnością dużo wcześniej.

W październiku 1563 r. rozpoczęto rozbiórkę bramy i przylegającego mostu i już pod koniec tego roku przystąpiono do jego odbudowy według projektu Dirca Danilsa. Nazwano go Zielonym.

Nazwa od koloru farby użytej do malowania, czy kamienia lub pleśni?

Geneza nazwy wywodzi się od odcienia kamienia użytego do jego budowy lub od koloru pleśni pokrywającej jego podpory. W Gdańsku nie stosowano jednak kamienia budowlanego w zielonym kolorze, most od zewnątrz obudowany był drewnem i jego nazwa wzięła się zapewne od koloru farby użytej do malowania.

Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku.
Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku. źródło: gedanopedia.pl
Dawniej była to konstrukcja zwodzona, umożliwiająca przepływ statkom. Z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy, przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy zostały zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony był dopiero od godziny 14.

Podczas wojny most uległ zniszczeniom, po odbudowie przestał pełnić funkcję mostu zwodzonego. Na przestrzeni wieków Zielony Most był wielokrotnie przebudowywany. Do 1959 roku przez most przebiegała linia tramwajowa prowadząca na Stogi. W 1993 r. most został generalnie wyremontowany już jako niezwodzony.
źródło: Gedanopedia.pl

Opinie wybrane


wszystkie opinie (131)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Najczęściej czytane