• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zimowe opony rowerowe - fakt czy mit?

Krzysztof Kochanowicz
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Zobacz, jak sprawdzają się opony kolcowane na lodzie

Opady deszczu, śniegu, lód, a także plucha charakterystyczne dla okresu zimowego sprawiają, że jazda w takich warunkach jest znacznie trudniejsza niż w innych porach roku. Dotyczy to zarówno rowerzystów szosowych, jak i górskich. Rozwiązaniem tego problemu są adekwatne do panujących za oknem warunków opony rowerowe. Dzięki ich strukturze i właściwościom łatwiej będzie nam zapanować nad rowerem.



Większości rowerzystów zimowe opony rowerowe nie będą w ogóle potrzebne, ponieważ jazda w mieście praktycznie ich nie wymaga. Drogi rowerowe są odśnieżane i posypywane solą zazwyczaj dość szybko po wystąpieniu opadów, więc masywne ogumienie jedynie utrudniałoby i spowalniało podróż rowerem. Zimowe opony rowerowe przydadzą się pasjonatom jazdy szosowej i górskiej, którym nadal zależy na osiągach przy ograniczeniu ryzyka wywrotki.

Opony - rodzaje, oznaczenia i dobór do felgi



Zimowe opony rowerowe na szosę



W przypadku jazdy rowerem w okresie zimowym po szosie największym problemem są głównie dwa czynniki: opady i lód. W przypadku pierwszego problemu skuteczną metodą będzie zastosowanie opon ze specjalnymi wgłębieniami rozpraszającymi wodę. Można również nadal korzystać z opon typu slick, jednak z ciśnieniem obniżonym o ok. 10-15 proc. względem ciśnienia wykorzystywanego w warunkach suchych.

Większym ryzykiem będzie zdecydowanie jazda oblodzoną szosą. W tym przypadku znów najlepszym rozwiązaniem będzie zmniejszenie ciśnienia w oponach, ale najsensowniej będzie również wybrać ogumienie tak szerokie, na ile pozwala prześwit między widełkami. Większa przyczepność związana z zastosowaniem niższego ciśnienia niesie za sobą jednak ryzyko wystąpienia tzw. snake bite'a, czyli przyszczypnięcia poprzez dobicie dętki do obręczy. Lepiej zatem w takim przypadku zamontować opony bezdętkowe.

Intensywne opady śniegu praktycznie uniemożliwiają jazdę po szosie tzw. kolarzówką. Jeśli jednak rowerzysta szosowy mimo niesprzyjających warunków nadal pragnie trenować, powinien uzbroić swój bicykl w opony z agresywnym bieżnikiem lub po prostu przesiąść się na inny rower, np. gravel.

Bardzo istotną właściwością, jaką powinna posiadać dobra opona szosowa na trudne warunki pogodowe jest wytrzymałość. Deszcz i wiatr powodują, że asfalt jest zabrudzony a standardowa opona często nie wytrzymuje kontaktu z drobnymi, ostrymi przedmiotami. Producenci dostarczają więc nabywcom informacji o poziomie odporności danego ogumienia. Im wyższy TPI (thread per inch), czyli liczba nici oplotu na cal kwadratowy opony, tym lepsza jej odporność na przecięcia i punktowe przebicia.

Przegląd rowerowych opon kolcowanych dostępnych na polskim rynku
  • Schwalbe Ice Spiker Pro opona o bardzo twardej gumie i  kolcach wykonanych z węglika wolframu, co znacząco wpływa na niższą wagę opony. Liczba kolców w oponie uzależniona jest od rozmiaru gumy. Dla rozmiaru kół 26 cali wynosi 361, dla 27,5-calowych opon - 378; a dla 29-calowych - 401. Nowością jest opona 27,5-calowa o szerokości aż 2,6 cala. Cena ok. 240 zł za sztukę.
  • Schwalbe Winter i Marathon Winter to opony dla mniej wymagających rowerzystów pod względem zimowych wypraw. Zostały wyposażone w mniej agresywny bieżnik oraz mniejszą liczbę kolców w zależności od średnicy koła - od 72 do 120 w modelu Winter i od 168 do 280 w modelu Maraton Winter. Opona stworzona jest bardziej do użytkowania w mieście niż na wyprawach offroadowych. Cena od 100 do 180 zł za sztukę.
  • Kenda Klondike Skinny jest przeznaczona dla rowerów o średnicy koła wynoszącej 28 cali (700X40C oraz 700X35C). To opony przeznaczone głównie do jazdy po ośnieżonych i oblodzonych ubitych bądź asfaltowych drogach. W oponie umieszczono 100 stalowych kolców. Cena ok. 100 zł za sztukę. Model Klondike Standard to wersja terenowa, ale tylko do rowerów o 26-calowych kołach. Na oponie o szerokości 1,95 cala znajdziemy 168 kolców. Cena ok. 160 zł za sztukę.
  • Kenda Klondike Wide przygotowano pod rowery o 26-, 27,5- i 29-calowych kołach, opony posiadają szeroki bieżnik od 2,1 do 2,35, i co za tym idzie - więcej kolców, bo od 252 do aż 400. Cena od 200 do 250 zł za sztukę.
  • Continental Nordic Spike to opona przeznaczona dla rowerów o średnicy koła wynoszącej 28 cali (700X40C oraz 700X35C). Przeznaczone głównie do jazdy po ośnieżonych i oblodzonych ubitych bądź asfaltowych drogach miejskich. W oponie umieszczono 120 stalowych kolców. Do jazdy terenowej producent sugeruje wersję Spike Claw o podwojonej licznie kolców. Cena od 120 do 220 zł za sztukę.


Zimowe opony rowerowe do jazdy w terenie



Wybór opon do zimowej jazdy powinien być zależny od terenu, w którym głównie się poruszamy. Aby uzyskać odpowiednią przyczepność przy jak najmniejszych oporach powinno się wziąć pod uwagę trzy główne kwestie: rodzaj bieżnika, ciśnienie oraz szerokość opon.

Nawierzchnia ubita

Jeżdżąc głównie po błocie, które zdążyło wyschnąć i jest już dobrze ubite, warto wybrać opony z gęsto rozmieszczonym i krótkim bieżnikiem. Ciśnienie w ogumieniu do jazdy po takim terenie nie musi być znacząco obniżone, aby uzyskać odpowiednią przyczepność. Słuszna szerokość opony powinna poprawić trakcję.

Nawierzchnia mokra i błotnista

Na powierzchniach mokrych i błotnistych najlepiej poradzą sobie z kolei opony z rozmieszczonym szeroko bieżnikiem. Dzięki temu nie tylko łatwiej będzie "wgryźć się" w podłoże, ale wynikające z szerszego rozmieszczenia kostki szczeliny pozwolą również na oczyszczanie ogumienia z błota. Ciśnienie w oponach na takie warunki powinno być dość solidnie zmniejszone, aby uzyskać odpowiednią przyczepność i tym samym nie ślizgać się na błocie. Zwłaszcza że lepiej dobrać ogumienie węższe niż w przypadku jazdy po terenie suchym. Najkorzystniejszą opcją byłaby instalacja szerszej opony na przedzie i węższej z tyłu roweru.

Teren zaśnieżony i oblodzony

Nawierzchnia oblodzona i zaśnieżona to przypadek ekstremalny, który wymaga ekstremalnych rozwiązań. Należą do nich specjalne opony kolcowane, czyli takie, w których bieżniku umieszczone zostały malutkie nity zapewniające stabilność na twardym i śliskim podłożu. Działa to w ten sposób, że wspomniane szpice wbijają się w adekwatną nawierzchnię i poprawiają przyczepność roweru. Istotne jest, aby nie używać opon kolcowanych w terenie dla nich nieprzeznaczonym, ponieważ powoduje to przedwczesne zużycie ogumienia.

Wśród oferowanych na rynku opon możemy znaleźć różnego rodzaju opony z kolcami, dostosowane do różnego rodzaju powierzchni. Wiodącym producentem omawianego ogumienia jest firma Schwalbe. Opony Schwalbe Marathon Winter stworzone są do użytkowania na oblodzonej jezdni, gdyż kolce umieszczone są wyłącznie po bokach opony, dzięki czemu przy kontakcie z nieoblodzonym asfaltem nie poniesiemy większych strat. Z kolei model Ice Spiker stworzony został do jazdy po lodzie oraz terenach zaśnieżonych, w związku z czym cieszy się popularnością w gronie rowerzystów z zamiłowaniem do zimowego MTB.

Podsumowanie



Zimowe opony rowerowe nie każdemu cykliście się przydadzą, a właściwie znajdą nabywców wyłącznie wśród zapaleńców, których zresztą coraz więcej zarówno na szosie, jak i w lesie podczas zimowej aury. Omawiane ogumienie ma za zadanie zapewnić tym kolarzom przede wszystkim przyczepność, której może zabraknąć podczas użytkowania opon całorocznych w trudnych warunkach. Ogumienie zimowe powinno być również odporne na przecięcia i przebicia, ponieważ wymiana opon w niskich temperaturach nie należy przecież do najprzyjemniejszych.

Przeczytaj także:

  1. Jak przygotować rower do zimowej jazdy
  2. Jak jeździć zimą na rowerze po mieście
  3. Jak sprawują się opony kolcowane
  4. Jak ubrać się na rower, gdy za oknem jest mróz
  5. Wodoodporne skarpety to ciepłe i suche stopy
  6. Typy zimowych rękawic rowerowych
  7. Cechy dobrych, zimowych butów rowerowych


...i wiele innych, które znajdziecie w dziale porad rowerowych.

Jak przyjemnie spędzić zimowy biwak na rowerze?

Opinie (76) 7 zablokowanych

  • Czy są opony zimowe 20 cali? - Do składaka (3)

    • 12 2

    • Tak są. W latach 90, robiłem to tak: dratwa i owijamy co kawałek oponę razem z obręczą koła. Działa sprawdzone, ale trzeba hamować pulsacyjnie

      • 2 0

    • Ja pozaciskałem trytki na napompowaną oponę z obręczą (1)

      Tak co jedną szprychę, jedna trytka

      • 2 2

      • Trytki na oponę?

        Czy koła po jednym obrocie miały jeszcze te trytki? Przestań pisać głupoty, na mrozie trytki pękają

        • 0 0

  • jezeli jezdzisz po śniegu to warto (4)

    na ścieżkach nie ma różnicy

    • 12 6

    • na "ścieżkach" właśnie jest ogromna różnica. ścieżki parkowe, na łąkach czy leśne ( bo innych nie ma) rzadko są odśnieżane ;)
      Po drogach dla rowerow, jezdni czy innych ciągach utwardzonych zimówki są zbędne.

      • 6 2

    • właśnie na ścieżkach ma znaczenie

      bo są zwykle oblodzone, na śniegu mają mniejsze znaczenie.
      Jakbyś jeździł zimą to być widział.

      W lesie jak jest śnieg to przydatność opon z kolcami jest prawie żadna, chyba że lód pod spodem.

      • 2 1

    • Ostatnio poleciałem z roweru właśnie na ścieżce rowerowej (1)

      Gdybym pojechał chodnikiem obok, byłoby ok, bo posypali, na ścieżce pozostała gołoledź. Jak już wstałem i ruszyłem to gość parę metrów dalej fiknął podobnie.
      Wszystko działo się obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika, od strony węzła Kliniczna (prawie nowe ścieżki rowerowe), przy pierwszych przymrozkach tej zimy.

      • 0 1

      • to jest droga dla rowerow. sciezki to są w lasach ;)

        • 0 0

  • ty (1)

    Czy to pytanie ma sens?zimą rower w garażu odpoczywa,

    • 19 30

    • niektórym internautom odpoczywa, innym niekoniecznie

      • 5 0

  • (4)

    Odśnieżone ścieżki zimą i wyczyszczoe jesienią z liści? Chyba nie w Gdańsku.

    • 30 3

    • zwłaszcza na matarni

      • 3 0

    • :)

      ... w Szwecji

      • 1 0

    • to teraz las będą odśnieżać w zimę? (1)

      to może od razu całą zimę zlikwidować

      • 0 2

      • Jakbyś zimą zaglądał do lasów, to byś wiedział, ze leśnikom zdarza się ostatnio zgarniać śnieg z głównych dróg do zwozu drewna.

        • 0 0

  • Polecam dla ped**arzy kodeks drogowy (12)

    tam jest wyraźnie napisane, że opony z kolcami są zakazane na drogach publicznych.
    Poza tym tylko d**ile jeżdżą zimą na letnich oponach i powinni być przykładnie surowo karani.

    • 24 74

    • polecam udanie sie do specjalisty od GŁOWY

      jw

      • 29 6

    • Zasadniczo Masz rację. (4)

      Tylko po co ta spina i epitety w Twoim komentarzu? Po co tak nerwowo od rana? Po co ta agresja? Wypij melisę i Weź głęboki oddech.
      Miłego dnia.

      • 19 6

      • A no po to że płacę za drogi i chodniki (3)

        • 4 21

        • A my na Twojego psychiatrę ;)

          • 17 3

        • ty idioto za nic nie płacisz za to wszystko niszczysz (1)

          • 7 4

          • Opony z kolcami są zakazane w Polsce gdy pojazd przekracza pewna wagę .I to tyle ,i to Ty poczytaj.

            • 0 0

    • z wyłączeniem rowerów

      "pan kierofca" jak zawsze błysnął glupotą

      • 17 3

    • Ty jesteś ped**arzem idioto bo masz 3 pedały w blachosmrodzie który zatruwa nas śmiertelnie spalinami (1)

      Tobie idioto musiał by ktoś czytać kodek drogowy bo sam go nie rozumiesz.Niema dla rowerów opon letnich czy zimowych.

      • 8 7

      • Otóż są różnice w oponach rowerowych ,zimowe letnie itd itp

        • 1 0

    • Cichaj agresywny blachosmrodzie...

      • 9 6

    • Zacznij od siebie, ignorancie

      I doczytaj sobie art. 60 ust. 4 pkt 2 PoRD - nie dotyczy rowerów.

      Nie ma nic gorszego niż frustrat kierowca bez znajomości przepisów, który próbuje uczyć innych przestrzegania swojej wymyślonej wersji prawa.

      • 6 1

    • Widocznie jesteś z tych wojowników co to lubią dobrego torta,napchać też brzuch i chlać śmierdzący browar.to z tych alfa,proponuję dobre mordobicie,za głupotę i pusty łeb

      • 0 0

  • Schwalbe Marathon Winter Plus wersja z 240 kolcami na 1 oponę 28x1,6 - SUPER (2)

    Przejeździłem na nich 2 zimy i naprawdę dają radę. Największa frajda to jazda po oblodzonych DDR czy ulicach - trzymają się świetnie te oponki. W śniegu kolce zbytnio nie pomagają chyba że w bardzo zmarzniętym.

    • 17 2

    • Tsss tsss

      • 1 0

    • potwierdzam, Marathon Winter dają radę

      na lodzie i ubitym śniegu. Na luźnym śniegu tak sobie, ale w takim miejscu poradzą sobie raczej tylko opony takie jak na błoto albo piach. Na kolcach, jeśli jest taka potrzeba, jeżdżę już 6 zimę i polecam.

      • 5 0

  • Mają tylko wtedy (2)

    Kiedy rowerzysta ma metroseksualne gatki i brzuszek

    • 12 21

    • (1)

      Mmmmmm sexi!!! Lubisz to .....

      • 1 0

      • Ale tylko z Tobą.

        • 1 0

  • Zima zakaz jazdy rowerem (7)

    Po zaśnieżonych drogach. Karać za jazdę jezdnia jesli sa ścieżki rowerowe a to powszechnie stosowany sposób jazdy

    • 18 31

    • No cóż, obcisłe gacie odcinają dopływ krwi do mózgu i potem taki jedzie np. Wielkopolską w Gdyni gdzie jest ścieżka rowerowa.

      • 8 12

    • jezeli jest nieodsniezona sciezka rowerowa, mozna jechac ulica... (1)

      o ile ruch na niej jest do 50km/h. A z tym zakazem to poplynales ostro :-)

      • 7 4

      • jak to nie autostrada lub ekspresowka to zawsze można co ma do tego 50kmh

        • 0 1

    • (2)

      A co to te ścieżki rowerowe? Po ścieżce to można sobie pospacerować co najwyżej...

      A jak będą drogi rowerowe to będziemy po nich jeździć...

      • 2 2

      • (1)

        A ja będę parkował na ścieżce dla rowerów. Przecież to nie droga rowerowa i nikt nią nie jeździ.

        • 1 1

        • Zaparkuj, tylko czy masz ac?

          • 0 0

    • Sciezki to sa w lesie i na polach

      • 4 2

  • A nie lepiej po prostu (1)

    wybrać trenażer i Zwifta?

    • 2 18

    • a jak długo zajmie mi dojechanie do pracy na Zwifcie?

      • 21 0

  • Na swojim góralu mam letnie opony Continental i jeżdżę po śniegu i lodzie bez problemu

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane