• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas zniknął, bo samochody blokowały autobusy

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem. Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem.

Kilka dni temu z ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska zniknęły znaki informujące kierowców o funkcjonującym tam buspasie. Jak się okazuje, o likwidację pasa przeznaczonego dla kierowców komunikacji miejskiej zabiegał sam ZTM. Zdaniem organizatora przewozów w Gdańsku kierowcy autobusów chętniej korzystali z lewego ogólnodostępnego pasa, bo na buspas ciągle wjeżdżały osobówki poszukujące w zatoczce wolnego miejsca postojowego.



Czy wytyczane w Trójmieście buspasy usprawniają funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

W poprzednim tygodniu informowaliśmy o nowym pomyśle drogowców, który ma usprawnić ruch autobusów komunikacji miejskiej na rondzie de La Salle. Wkrótce mają się tam pojawić buspasy, by pojazdy mogły płynnie opuszczać skrzyżowanie i bezpośrednio wjeżdżać do zatok autobusowych. O potrzebie podobnego rozwiązania pisaliśmy też w kontekście dojazdu w godzinach szczytu do Witomina w Gdyni.

Okazuje się jednak, że są też miejsca w Trójmieście, gdzie buspasy po kilku latach funkcjonowania są likwidowane. Tak jest w przypadku ul. Dmowskiego we Wrzeszczu między dworcem a al. Grunwaldzką.

Buspas powstał tam wiosną 2011 r. na wniosek ZTM. W czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom. Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas.

Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa. Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu.

  • Na jezdni pozostało jeszcze dawne oznakowanie, które na skutek likwidacji buspasa nie było odnawiane w ramach wiosennego malowania pasów.
  • W efekcie przed wjazdem na Grunwaldzką auta ustawiają się teraz w trzech rzędach - mimo że nadal obowiązują tam tylko dwa pasy.
  • Chodnik po drugiej stronie ulicy, gdzie obecnie piesi oczekują na zielone światło ma zostać przebudowany, by autobusy mogły wjeżdżać bezpośrednio na przystanek.
  • Nawet gdy nie ma korka na Dmowskiego, kierowcy miejskich autobusów wolą jeździć lewym pasem.


W końcu kilka tygodni temu do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęło pismo z ZTM z prośbą o likwidację buspasa.

- Obecnie buspas na ul. Dmowskiego nie jest respektowany przez kierowców samochodów osobowych, stąd zastanawiamy się, co można zrobić, żeby poprawić sytuację - przyznaje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
To kolejny już przypadek, gdy ZTM podejmuje decyzję mającą wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej pod wpływem kierowców łamiących przepisy. Podobnie było jesienią ubiegłego roku, gdy zawieszono przystanek autobusowy w Oliwie, bo kierowcy nielegalnie parkowali tam swoje auta.

Podobne zdanie jak ZTM ma też gdańska policja.

- W naszej ocenie buspas w tym miejscu nie spełniał swojej roli i nie przyczyniał się do poprawienia drożności ruchu dla autobusów i innych pojazdów uprawnionych do korzystania z tego pasa. Policja nie była zwolennikiem utworzenia wydzielonego pasa ruchu dla autobusów w tym miejscu - mówi Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Znak "pas ruchu dla autobusów" dotyczył bardzo krótkiego odcinka jezdni o długości około 150 metrów, gdzie jednak znajdują się jeszcze wyznaczone miejsca parkingowe po obu stronach jezdni, dwa wjazdy za zaplecza (podwórza) do przyległych posesji oraz skrzyżowanie z ulicą Brzozową.
Buspas wróci, ale w innej formie

Likwidacja buspasa może okazać się jednak tymczasowa. W planach drogowców i ZTM jest bowiem zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką i doprowadzenie buspasa na przystanek przy wieżowcu Olimp.

- Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które przy małym zakresie robót pozwoli na wydzielenie trzeciego pasa. Pas ten byłby przeznaczony dla autobusów. Zaczynałby się krótko przed skrzyżowaniem i kończyłby się w zatoce przystankowej przy "Olimpie", dzięki czemu autobusy miałyby ułatwiony przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś zdarza się, że "utkną" pośrodku. Wniosek został już skierowany do komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego GZDiZ - dodaje Gołąb.
Zdaniem drogowców pomysł jest atrakcyjny, ale zakres robót w obrębie skrzyżowania z główną arterią Gdańska może okazać się nieco większy, niż się wydaje.

- Pod chodnikiem po drugiej stronie Grunwaldzkiej, gdzie w przyszłości miałby przebiegać nowy odcinek pasa dla autobusów, znajduje się duża komora techniczna. By autobusy mogły bezpośrednio wjeżdżać na przystanek, trzeba by przebudować to skrzyżowanie, a to może okazać się i czasochłonne, i kosztowne. Analizujemy, w jaki sposób można to przeprowadzić - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wideo archiwalne

Opinie (287) 4 zablokowane

  • Brak wieloletniego planowania (4)

    Brak planowania i to wieloletniego i w dodatku w perspektywie metropolii, a nie miast i tylko doraźne latanie problemów powoduje jedynie chaos.

    Gdzie są trójmiejscy planiści?

    • 3 1

    • w kieszeniach deweloperów (1)

      i tu nie ma innej, mistycznej odpowiedzi. Miasto zostało sprzedane pod zabudowę, nieprzemyślaną, głupią, scentralizowaną zabudowę rodem z XIX wieku.

      • 1 1

      • Jak łatwo można wytłumaczyć sobie świat za pomocą teorii spiskowych

        • 1 1

    • w Gdańsku jest opracowana Strategia Gdańsk 2030+ (1)

      szkoda, że nie jest wdrażana konsekwentnie.

      jeden z jej zapisów mówi o skupianiu uwagi na poprawie utrzymania dróg a nie na budowie nowych połączeń drogowych.

      Więcej dróg i darmowych parkingów = więcej samochodów i korków w mieście.

      Więcej buspasów i dróg dla rowerów = więcej miejsca dla ludzi.

      • 0 0

      • "Więcej dróg i darmowych parkingów = więcej samochodów i korków w mieście."

        A to ciekawe, skąd takie założenia. Jakieś konkretne badania naukowe?

        • 0 0

  • BUSpas w Gdyni na ul. Morskiej

    w przebiegający po Estakadą Kwiatkowskiego też jest totalną pomyłką. Jeszcze nie widziałem, aby kierowcy ZKM korzystali z niego na całym odcinku. Zamiast przejechać nim pod Estakadą i tak (po staremu) włączają się do ruchu tuż z przystanka umiejscowionego przy Kościele.

    • 3 0

  • bus pasy mają tylko sens tam gdzie są przynajmniej 3 pasy ruchu (1)

    i to też nie do końca bo jak jest mało autobusów na trasie to wcale nie mają sensu a tylko tworzą korki dla osobówek większe

    • 7 2

    • BusPasy maja sens jedynie w celu rozładowania ruchu autobusów, a nie jako puste pasy w zatłoczonych ulicach.

      Ale aby namalować buspasy najpierw trzeba przeanalizować (modelowanie) wpływ takiego rozwiązania na ruch w całym mieście.

      • 0 1

  • Ankieta godna TVPis

    dobry przykład, jak manipuluje się opinią publiczną. Jakiej odpowiedzi nie wybierzesz, buspasy to najlepsze z możliwych rozwiązań.

    • 4 2

  • W Gdańsku zamiast Karac wszystko robi sie pod dyktando piratów drogowych!

    Nieudolność władz miasta jest porażająca!Nie liczcie urzędasy że ludzie się przestawia na komunikacje miejską!Bo sami robicie wszystko by komunikacja była niewydolna i za wolna.

    • 3 1

  • cierpiarz

    To cierpiarze będą teraz cierpieli że zabrano paniczom pas cwaniactwa .

    • 2 1

  • Polak - specjalista od wszystkiego

    Polak to taki tym człowieka, który zna się na wszystkim. Na inżynierii ruchu drogowego także. stąd niezliczona ilość pomysłów, ale opartych na własnym "widzimisię" a nie na rzetelnych inżynierskich podstawach.

    Ruch samochodowy i wpływ poszczególnych rozwiązań da się zasymulować, przewidzieć i zaprojektować. A nie namalować buspas i uważać iż to rozwiąże jakiś problem.

    • 1 3

  • skandal (2)

    Kolejna duże miasto, które poddało się kierowcom. Nic dla mieszkańców.

    Jestem w szoku, że kierowcom pozwala się na wszystko a dla ludzi i komunikacji się rezygnuje.

    Gdyby tak ludzie jeżdżący komunikacją się skrzykneli i napisali petycje do urzędów o dyskryminację to ciekawe czy ludzi czy kierowców było by więcej i jak wtedy by to wszystko wyglądało.

    Postawić policjanta i klepać mandaty za brak tolerancji, utrudniania innym uczestnikom ruchu bo w kodeksie są takie zapisy ale oczywiście nie dotyczą kierowców.

    Pozdrawiam kierowców

    • 5 9

    • No tak - kierowcy w Gdańsku to nie mieszkańcy Gdańska. Genialne!

      Dyskryminacja, bo zlikwidowano durny buspas, z którego i tak autobusy często nie korzystały.

      • 1 2

    • Czytając twoje wypociny aż mi wstyd, że mam tak samo na imię...

      • 1 3

  • Buspasy są dla cwaniaków. Nigdy nie widziałem patrolu policji, który by kontrolował jadących buspasem.

    • 2 1

  • idiotyzm (2)

    a było to tak, kilka razy dziennie kierowcy autobusów dzwonili do straży miejskiej i ZTM o interwencję w sprawie zajętego bus pasa, więc najprostszym sposobem aby mieć swięty spokój, zlikwidować bus, pas można ? można pozdrawiam straż miejską i nieudaczników z ZTM

    • 1 2

    • (1)

      Aby zaparkować, skręcić w prawo trzeba było zajmować ten buspas. Samochody jeszcze nie potrafią skakać nad takimi pasami.

      • 1 0

      • proponuję zlikwidować miejsca do parkowania po prawej stronie buspasa

        od tego nikomu korona z głowy nie spadnie, a rozwiąże się wiele problemów.

        Na miejscu tych kilku stanowisk do parkowania można zrobić porządny chodnik i drogę dla rowerów, a buspas by pozostał z korzyścią dla wszystkich.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane