Fakty i opinie

Zły stan mostu Siennickiego. Czeka go zamknięcie?

Najnowszy artukuł na ten temat

Gdańsk: przystanki wiedeńskie do remontu

W 2015 r. zakończył się remont Mostu Siennickiego w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Niewykluczone, że wkrótce znów most zostanie zamknięty na czas gruntownej przebudowy.
W 2015 r. zakończył się remont Mostu Siennickiego w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Niewykluczone, że wkrótce znów most zostanie zamknięty na czas gruntownej przebudowy. fot. Trojmiasto.pl

Zaledwie pięć lat po remoncie Mostowi SiennickiemuMapka na Przeróbce grozi zamknięcie. Ekspertyza zlecona przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wykazała, że drewniane fundamenty, na których osadzony jest most, są w bardzo złym stanie, a sama konstrukcja się osuwa. Drogowcy szukają przyczyn tego stanu rzeczy. Wyniki badań poznamy jesienią.



Czy ewentualne zamknięcie i ponowny remont mostu byłby dla ciebie problemem?

tak, korzystam z komunikacji miejskiej, to byłby wielki kłopot 45%
nie, jeżdżę własnym autem, będę jeździć objazdem 14%
nie, w ogóle tam nie jeżdżę, ten problem mnie nie dotyczy 41%
zakończona Łącznie głosów: 1772
Most Siennicki został przebudowany w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Jego otwarcie nastąpiło we wrześniu 2015 roku.

Prace - choć pozornie mogłoby się tak wydawać - nie były gruntowne. Podczas robót torowych na Moście Siennickim wykonawca ingerował wyłącznie w nawierzchnię i nie wzmocnił konstrukcji przeprawy. Most przeszedł de facto lifting, a nowy wygląd zyskały mury oporowe na dojazdach do niego, zmodernizowane zostały także oświetlenie i sieć trakcyjna.

Po sześciu latach okazało się, że konstrukcja mostu między Długimi Ogrodami a Przeróbką jest w opłakanym stanie - jako pierwsza opisała to "Gazeta Wyborcza Trójmiasto". Okazuje się, że już w 2019 r. w czasie przeglądu gwarancyjnego natrafiono na usterkę: zdeformowała się nawierzchnia wzdłuż dylatacji, którą trzeba było naprawić.

W sobotę, 20 czerwca, znów pojawiły się ograniczenia.

- W związku z corocznym przeglądem obiektów inżynierskich od soboty, 20 czerwca, na Moście Siennickim w ciągu ul. Siennickiej, został ograniczony ruch samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 t. W związku z powyższym na obiekcie zostały ustawione znaki B-5. Ponadto rozszerzona została strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h o odcinek ul. Siennickiej od skrzyżowania z ul. Stary Dwór oraz ul. Przetoczną. Dotychczas strefa Tempo 30 obowiązywała na terenie Przeróbki od skrzyżowania ul. Siennickiej z ul. Bajki - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

90 lat trasy tramwajowej na Stogi



Zmiany w organizacji ruchu spowodowane są złym stanem technicznym drewnianych pali, na których posadowione są przyczółki mostu. Drogowcy zlecili dodatkową ekspertyzę, która ma wykazać, co jest przyczyną osuwania się konstrukcji. Do tego czasu stan techniczny mostu ma być na bieżąco monitorowany przez geodetów.

- Pierwszym sygnałem, że coś niepokojącego dzieje się z mostem, były wybrzuszenia przy dylatacjach - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Zlecona Politechnice Gdańskiej ekspertyza wykazała, że dylatacje są zakleszczone, a płyta mostu pracuje rozporowo, a więc w innym układzie obciążeń niż ten, na który most został zaprojektowany. Jeśli będzie taka konieczność, most zostanie podparty. Najczarniejszy scenariusz zakłada jego zamknięcie, ale mam nadzieję, że do tego nie dojdzie.
Na razie żadne decyzje o przebudowie czy zamknięciu Mostu Siennickiego nie zapadły. Najbardziej radykalne rozwiązanie byłoby dużym ciosem dla mieszkańców Przeróbki i Stogów, bo we wtorek po dwóch latach przebudowy ma zostać udostępniona linia tramwajowa na Stogi.

Przypomnijmy, że w tym roku w budżecie GZDiZ na remonty kładek, mostów i wiaduktów przeznaczono 4 mln zł. Modernizacji doczeka się kolejowy fragment kładki dla pieszych przy ul. Jana z Kolna, wyremontowana zostanie estakada na Rakoczego między Nowolipiem a Jaśkową Doliną oraz most nad Radunią w ciągu ul. Przybrzeżnej, gdzie wykorzystane zostaną elementy zdemontowanego mostu pontonowego w Sobieszewie.

Wideo archiwalne

Opinie (294) ponad 20 zablokowanych

  • (22)

    Chyba należy rozważyć budowę drugiego nowego Mostu!

    • 202 5

    • Najlepiej wzdłuż rzeki ;-) (4)

      • 16 11

      • Mamy żart do kolejnego odcinka Familiady. (2)

        • 14 2

        • Może władze miasta wykupią materiał promocyjny? Wyjdzie prawdziwiej niż te tvn-owskie. (1)

          • 7 4

          • proponuję akcję PR za 2,5mln - jak dla spalarni

            "oby żyło się lepiej" :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

            • 2 0

      • nietrafione

        w tym miejscu most zawsze będzie wzdłuż jakiejś rzeki...

        • 1 0

    • Lepiej tunel (6)

      Nie trzeba go co chwilę naprawiać

      • 6 8

      • To chyba kwestia tego jak się go wybuduje...

        • 2 2

      • w TVP tego nie oPiSzą (2)

        no bo jak to ... teraz po 5latach - Polska w Ruinie?

        • 4 9

        • co ma PiS do infrastruktury miejskiej, za którą odpowiadają samorządy i to nie pisowskie (1)

          • 16 3

          • Nie mają nic. Widać niektórym zanikają genitalia i próbują je jakoś powiększyć, czy coś...

            • 8 2

      • To akurat niekoniecznie. Przynajmniej w Gdansku.

        • 1 0

      • tak

        ale na Polskim Haku.
        Blisko ale to nie to samo.
        I faktycznie, będzie on wzdłuż rzeki.

        • 0 0

    • (4)

      Dokładnie. Jeden most to mało. Biorąc pod uwagę nie tylko awarie. Przeróbka, a głównie Stogi mogą być ciekawą alternatywą dla okolic Szadółek.

      • 3 4

      • Racja (3)

        Tylko, że Stogi Przeróbka i okolice to super tereny, blisko centrum Gdańska ale jakoś wciąż jakby nie dostrzeżone przez deweloperów.
        Może nie mają jak dobrać się do tych terenów a może nie chcą. Ciężko wyczuć ale skoro Letnicę daje się przerobić na miejsce super atrakcyjne to dlaczego Stogi i Przeróbka to wciąż malutkie miasteczko w wielkim mieście?

        • 8 4

        • Wyspa,na której leżą Stogi, Przeróbka,Krakowiec,Górki Zachodnie,to najpiękniejsze miejsce Gdańska obok Wyspy Sobieszewska. (2)

          Te miejsca są poważnie zaniedbane,trzeba znaleźć odpowiednią strategię. Może połączyć Stogi tunelem( również dla rowerów i pieszych) z Rudnikami,a może Górki Zachodnie z Wyspą Sobieszewska?

          • 10 5

          • Przyznam, że żart ci się udał. (1)

            • 2 6

            • Cóż Ciebie tak rozbawiło? Szuka się rozwiązań,różnych rozwiązań.

              • 4 2

    • inzynier/inrzyniezy odpowiedzialni za remont powinni sfinansowac inwestycje ponownego remontu za swoje partactwo (1)

      i oczywiscie osoby zlecajace takie zadanie od razu wywaleni na bruk

      doslownie "gigant na slomianych nogach"

      • 9 7

      • Wykonawca zrobił to co miał zrobić według opisu przedmiotu zamówienia.
        I tylko tyle.
        Ale pewnie jesteś ekspertem, znasz się na tym i masz też prawa wyborcze.
        Niestety

        • 5 4

    • i sa skutki.

      wspaniale um dba o infrastrukture przez ostatnie 21 lat

      • 3 0

    • (1)

      Musiałby najpierw być jakiś Nowak.

      • 1 0

      • na Stogach jest

        pan Janek.

        • 0 0

  • (5)

    Rozebrać most ten trzeba.

    • 85 8

    • Kurcze...

      ..."złota myśl"

      • 8 2

    • I ustawić maszynę do teleportacji...

      • 5 2

    • Jeśli stan pali okaże się tak zły, to żeby to naprawić będzie trzeba faktycznie go rozebrać. (2)

      Bo pali trzymających konstrukcję nie wymienisz bez rozbierania tego co nad nimi.

      • 3 4

      • W kopalniach pale są dożywotnie czy jednak je wymieniają?

        Wszystko można.

        • 1 1

      • Dzieki ekspercie

        • 0 0

  • (8)

    Czyli dalej tramwaj nie bedzie jeździł ?

    • 176 6

    • (4)

      Będzie mógł jeździć od Przeróbki do Stogów plaży.

      • 14 0

      • Haha, z tymi Stogami, to zawsze ubaw po pachy.

        Zrobią most, to tramwaj się zepsuje albo szyny się powyginają. Wesoła historyjka.

        • 27 2

      • No nie bardzo bo na pętlę Przeróbka nie da się wjechać od strony Stogów. (2)

        • 2 1

        • Ale da się przerobić układ torowy

          • 1 1

        • Układ torowy na to pozwala!

          • 0 0

    • Zrobią zwrotnicę i pojedzie wantowym

      • 7 2

    • Czyli wracam do starych stwierdzeń, (1)

      Jaki pan, taki kram. Nic się nie zmieniło. Za ciężką kasę tylko powierzchowne naprawy, lukrowanie. Niczym Trzaskowski, naprawianie taśmą klejącą. Widać PO ma to w genach.

      • 21 13

      • Już się uspokoileś?

        • 9 12

  • Brawo ZdiZ (3)

    Brawo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 138 7

    • Jeśli już "brawo" (1)

      to za monitorowanie stanu mostu ! Co prawda jest to ich obowiązek, ale brawo, że robili to sumiennie, chociaż coś !

      • 7 10

      • Wiesz to jest jak z przeglądami technicznymi samochodów.

        PO co je w ogóle robić skoro za kilka dni, miesięcy może być tragicznie inaczej co ?

        • 2 2

    • Przynajmniej mają argument, do tego żeby nie spieszyć się z remontem torowiska na Stogach. Po co teraz je kończyć skoro i tak za chwilę zamkną most. Gdańska władza to jakaś paranoja. Zamiast zająć się miastem, bawią się w wielką politykę i w złe słowa...

      • 6 3

  • (11)

    ZDZ jak się za coś zabierze to właśnie tak się kończy... ciekawe na kogo przerzucą odpowiedzialność, jeśli dojdzie do tragedii..

    • 126 15

    • Rozumiem, ze twoja wiedza (6)

      na temat konstrukcji mostowych i geologii nie jest "internetowa" i doskonale znasz przyczyny osiadania przyczółków .Szacun....pochwal się tą swoja wiedza z ekspertami z PG i kolegami z piaskownicy.

      • 13 17

      • Żeby stwierdzić, że przy takim dużym (i drogim) remoncie powinno sprawdzić się konstrukcję mostu (3)

        nie trzeba być inżynierem, wystarczy rozum.

        • 33 5

        • Taaaa.... (1)

          ...powala mnie twoja koncepcja. No cóz, bez urazy...."pójdź no dziecię, ja cię uczyć każę"

          • 4 22

          • A coś do rzeczy?

            • 7 0

        • jak się widzi prowizje za zlecona robotę to o rozum trudno.

          • 5 0

      • UUUU urządnika boli pewna część pleców co??

        W przetargu były minimalne i nic poza tym oczywiście jak się zgłasza prace dodatkowe to urząd traktuje to jako skok na kasę. Kiedyś nadejdą takie czasy że za takie akcje stracicie wygodną posadkę i trochę oszczędności. Dziś Jana i Pawła torcik zjedzony kawka wypita i o godzinie 13 w blokach startowych bo dziś piątek, tak się pracuje.

        • 8 2

      • jak ktoś robi remont mostu to zamiast wywalać miliony na kosmetykę powinien zapłacić za ekspertyzę. Ważne ze ktoś odtrąbił sukces i zainkasował nagrodę jako super włodarz i właściciel niepoliczonych sukcesów na jego miarę.

        • 9 0

    • Na kierowcę

      • 1 0

    • No przecież wiadomo, że pisiory są temu winne.

      • 1 0

    • To Gdańskie Inwestycje Komunalne spółka miejska wydała 65mln na tego misia

      • 2 0

    • na nikogo, jak zawsze. tam nie ma odpowiedzialności za nic

      kasa z miasta i się można bawić.

      • 2 0

  • Dla mnie to niepojęte! (23)

    Skoro robili kosztowny remont linii tramwajowej, to jak mogli nie sprawdzić najbardziej newralgicznego miejsca na trasie tramwaju? Przecież to niegospodarność pełną gębą. Pierwszą rzeczą którą powinni zrobić to właśnie gruntowne zbadanie mostu który od wielu lat dźwiga ruch tramwajowy. Czy w tym kraju pozostali jeszcze jacyś fachowcy czy wszystko jest już sterowane przez bezmyślnych polityków?

    • 372 10

    • Sprawdzili przecież (5)

      Most jest na gwarancji i o ile polityka rządu nie przewróciła firmy, która go zbudowała, to będzie naprawiony.

      • 4 56

      • most nie jest na gwarancji tylko nawierzchnia i kosmetyka (2)

        jeśli rozpada się konstrukcja mostu to gwarancja na asfalt mało daje

        poza tym ciekawe że jeśli co roku prowadzone są te oględziny to w zeszłym wszystko było w porządku... - pewnie czekali na koniec remontu torowiska z ta wspaniała dla mieszkańców przeróbki i stogów wiadomością

        • 47 1

        • Jako mieszkaniec centrum, pozdrawiam Was uśmiechem:) (1)

          • 7 2

          • co twoje pozdrowienia maja do tematu poza zaoraniem samego siebie?

            • 3 3

      • (1)

        Most zbudowano za komuny więc firma została przewrócona z pewnością w czasie transformacji i integracji z Niemcami. Taki był wymóg.

        • 4 1

        • most powstał w 1912 roku

          mocno uszkodzony w czasie wojny, łatany był prowizorką w postaci mostu saperskiego, odciążającego przęsło. Słynny most-kanapka.
          Remont kapitalny był za schyłkowej "komuny" (89) i za Adamowicza (14) ale również nie objął fundamentów i podpór...

          • 0 0

    • Wydaje mi się, (3)

      że zbyt wiele wymagasz od tej grupy ludzi. Jest stała i niezmienna od lat. Wszystko byle jak, po łebkach. Niczym Trzaskowski z taśmą klejącą.

      • 21 7

      • (2)

        kolejny jedynie słuszny politykier się wypowiedział, nieważne jaki temat

        • 2 5

        • hehe, bydło broni bydła

          • 2 0

        • Ma rację, przygłupie.

          • 0 0

    • ZDiZ jak cały Gdańsk (1)

      Takich niegospodarności jest zapewne dużo więcej. Sam mam ze swojego podwórka przykład. Biurokracja i brak odpowiedzialności......

      • 14 2

      • sprawdź kolego, kto odpowiadał za remont mostu, zanim coś napiszesz. Nie był to ZDiZ.

        tak na marginesie

        • 0 1

    • napiszę ci przez kogo

      Potwierdzenie w błędzie to że masowo to schejtuja bo mają czas siedzieć przy komputerach
      Nikt z techników i inżynierów praktyków
      Co najwyżej polibuda po liceum, ale to max A tak po magistrze jakieś uni Werki przekładanie papierków albach i szkoły bankowe i inne sztuk medialnych
      Myślisz że skąd się biorą urzędnicy
      Faktyczni fachowcy pracuje w biznesie

      • 5 6

    • (1)

      Problem z dylatacjami był jeszcze przed remontem, jeśli te dylatacje są faktycznie efektem zapadających się fundamentów, to miasto wiedziało co się dzieje z mostem, albo nie chciało wiedzieć.

      • 9 1

      • problem znany od wojny

        i pudrowany, bo wiecie, ten tego... jest wantowy...

        • 0 0

    • (1)

      Normalny człowiek pierwsze co sprawdza najważniejsze rzeczy . W Gdańsku robi się same fuszerki żeby za parę lat znowu znajomy królika zarobił na przetargu. I tak się robi hajs ale to mieszkańcy wybierają władzę, widocznie im to odpowiada

      • 11 3

      • szKODa

        Ile razy można POprawiać ?

        • 5 2

    • Dlatego tak się spieszą z tym remontem teraz

      Pojawiło się realne zagrożenie, że nie zdążą tej trasy uruchomić, bo kolejny wieloletni remont za rogiem... Rozczarowanie to mało.

      • 5 1

    • mogli

      • 3 1

    • (2)

      Z jakich powodów ludzie głosują na tą ekipę z PO?

      • 5 2

      • A na kogo? (1)

        Może zamiast prezentów dla ojca dyrektora, obecna wadza zauważy pilniejsze potrzeby. Ale już pora im podziękować.

        • 1 2

        • O co ci chodzi?

          Przecież wybory są dopiero za 3 lata.

          • 0 0

    • Wujek dobra rada

      Polityka budynia...i wszystko jasne

      • 0 0

  • Drewniane fundamenty?? (9)

    Po których jeżdżą tramwaje i tiry?? . No spoko. Ciekawe czemu są w złym stanie.......

    • 162 14

    • (1)

      Bo przewidziano je na pojazdy konne

      • 23 8

      • Może poczytaj trochę

        o historii tego mostu....

        • 14 7

    • No tez mnie to rozwaliło, (1)

      Jeszcze był przebudowywany w latach 80tych. I co zostawili tam drewniane bale?

      • 20 7

      • Tak.

        • 7 2

    • Żadne drewniane fundamenty !!!! (3)

      Drewniane pale znajdują się pod przyczółkami a zostały tam wbite by obciążenia z mostu i przyczółków przenosiły do stabilnej/ nośnej /warstwy gruntu. Całe Główne Miasto jest oparte na palach, łącznie z kościołem NMP

      • 32 2

      • Mój Boże! (2)

        Jedna iskra i główne miasto płonie!

        • 2 12

        • iskra głupoty! (1)

          • 17 2

          • Iskierko ty moja.

            • 2 2

    • kornik drukarz zaatakował pale, szyszko nie dokończył z nim walki.

      • 8 5

  • No i fajnie... (6)

    najpierw zrobić remont nawierzchni za miliony monet, a potem sprawdzać stan techniczny mostu. Czyli wszystko po staremu. Będzie kolejny przetarg i kolejne zera z miejskiej kasy przejdą w czyjeś ręce

    • 208 5

    • Stan techniczny jest sprawdzany regularnie, a usterki wyszły w zeszłym roku. Czyli kilka lat po remoncie

      • 3 8

    • Jakie to gdańskie.

      • 12 3

    • I tak się goni króliczka.

      O to chodzi.

      • 5 2

    • Wszystkie remonty na Stogach jakoś tak ładnie wychodzą:)

      • 4 0

    • (1)

      Tak wlasnie dziala obecna mafia. Czyste pieniadze z bezsensownych "inwestycji" albo wiecznego poprawiania czegos co moznaby zrobic raz na kilkadziesiat lat.

      • 7 2

      • jeszcze dodaj oddawanie miejskiej infrastruktury zagranicznej firmie krzak za prace w zarządzie

        • 2 1

  • a co z mostem na Toruńskiej (2)

    ruch ograniczony i ani jednej informacji dlaczego i jak długo

    • 76 3

    • W Gdańsku wszystko się sypie. (1)

      Ale za to jesteśmy Miastem Niepokornym :)

      • 18 6

      • Ty też się sypiesz? Janusz, no nie gadaj... Za darmo czy pobierasz opłaty?

        • 9 11

  • Brawo gdańsk (4)

    Już wiadomo na co pójdzie kasa z tarczy dla samorządów...na naprawę błędów nieudolnej władzy Gdańska

    • 166 39

    • To wina rządu (1)

      Skoro tam pracują sami partacze, to inni biorą z nich przykład

      • 6 29

      • Jesteś durna jak kilo gwoździ.

        • 27 2

    • (1)

      A co wladza projektowala i wykonala remont?

      • 11 13

      • Oczywiście.

        • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.