• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiana przy Morskiej i Trasie Kwiatkowskiego. Będzie bezpieczniej?

Michał Sielski
4 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu

Skrzyżowanie Trasy Kwiatkowskiego i Morskiej w Gdyni. W piątek samochód potrącił tu rowerzystę.

Kierowcy regularnie nie zatrzymują się przed zieloną strzałką na skrzyżowaniu Trasy Kwiatkowskiego z ul. Morską w Gdyni. Regularnie dochodziło tam do potrąceń rowerzystów i pieszych, do ostatniego w piątek. Dlatego zielona strzałka dla kierowców nie zapala się już, gdy pali się zielone światło na przejściu i przejeździe rowerowym.



Czy zielone strzałki trzeba zlikwidować?

Skrzyżowanie ul. Kwiatkowskiego i Morskiej jest dwupoziomowe, ale kierowcy jadący od strony obwodnicy w kierunku centrum Gdyni muszą przeciąć przejście dla pieszych i przejazd rowerowy biegnące wzdłuż ul. Morskiej.

O tym miejscu wielokrotnie pisaliśmy w Raporcie z Trójmiasta, a czytelnicy regularnie przysyłali filmy z niebezpiecznych sytuacji, do jakich tam dochodziło.

Przyczyna niemal zawsze była taka sama: kierowcy nie zatrzymywali się przed przejściem i przejazdem, lecz wjeżdżali na nie, korzystając z zielonej strzałki pod sygnalizatorem, który wyświetlał sygnał czerwony.

Przypomnijmy: taka konfiguracja świateł oznacza, że samochód musi się zatrzymać, przepuścić pieszych oraz rowerzystów i dopiero wtedy wjechać na skrzyżowanie.

W praktyce jest tak, jak w wielu miejscach z takimi światłami: większość kierowców nie zatrzymuje się, a zieloną strzałkę traktuje jak zielone światło.

Nietrudno się domyślić, że często dochodziło tam do potrąceń. To ma się właśnie zmienić.

Zielona strzałka tylko, gdy czerwone dla pieszych



- W związku z powtarzającymi się niebezpiecznymi sytuacjami wymuszenia pierwszeństwa względem pieszych i rowerzystów, nieznacznie zmieniono przedziały czasu, w których wyświetla się strzałka warunkowego skrętu w prawo. W obecnym programie została wyeliminowana sytuacja, w której jednocześnie wyświetla się strzałka warunkowego skrętu w prawo oraz strumień pieszo-rowerowy otrzymuje sygnał zielony - informuje Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Zmiana wprowadzona tuż przed weekendem ma uporządkować ruch, ale przede wszystkim ma poprawić bezpieczeństwo. Urzędnicy zapowiadają, że będą monitorować, jak to rozwiązanie się sprawdza. Jeśli będzie poprawa, nie wykluczają podobnych rozwiązań na innych skrzyżowaniach. Rozwiewają jednak nadzieję tych, którzy od pewnego czasu apelują, by w ogóle zlikwidować zielone strzałki, argumentujących, że korzyść z nich jest niewielka, a zagrożenia niewspółmiernie duże.

Likwidacji zielonych strzałek nie będzie



- Nie mamy planu kompleksowej likwidacji "zielonych strzałek". Natomiast sukcesywnie podejmujemy działania dostosowujące sygnalizację świetlną na wybranych skrzyżowaniach po to, aby poprawić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu - podkreśla Wojciech Folejewski, dyrektor gdyńskiego ZDiZ.
09:38 15 LISTOPADA 19

Zielone dla pieszych krótsze o 50 sekund (16 opinii)

Skrzyżowanie Morska/Kwiatkowskiego. Urzędnicy zmienili tu fazę świateł, bo kierowcy wjeżdżali w pieszych i rowerzystów, nie zatrzymując się wcześniej na zielonej strzałce. Teraz nie ma zielonej strzałki przy zielonym dla pieszych. Jak to zrobiono? Skrócono fazę dla pieszych o 50 sekund! Zawinili kierowcy, ukarali pieszych.
Skrzyżowanie Morska/Kwiatkowskiego. Urzędnicy zmienili tu fazę świateł, bo kierowcy wjeżdżali w pieszych i rowerzystów, nie zatrzymując się wcześniej na zielonej strzałce. Teraz nie ma zielonej strzałki przy zielonym dla pieszych. Jak to zrobiono? Skrócono fazę dla pieszych o 50 sekund! Zawinili kierowcy, ukarali pieszych. Zobacz więcej

Opinie (172) 7 zablokowanych

  • Zielona strzałka ! (1)

    Zawsze się zatrzymuję ale spotkałem się z tym że trąbią na mnie ale co się dziwić skoro ludzie nie zatrzymują się na znaku STOP.

    • 9 0

    • najlepsi są ci co siedzą na du*ie. strach się zatrzymać bo nie wiesz czy w tył nie dostaniesz.

      • 4 0

  • Nie wiem ale wydaje mi sie ze tylko ja sie zatrzymuje na strzalce..... zawsze....od czasu jak moj syn bylby niomal potracony jak wracalusmy kiedys z przrdszkola.

    • 5 0

  • Takie działanie powinno być w komplecie przy montażu zielonej strzałki. Ciężko pomyśleć specjalistom od dróg.

    • 2 0

  • (2)

    Zielona strzałka to bezwzgłędny STOP i za przejechanie winno być 500zł i 10pkt. Wstydzę się mieszkania w kraju w którym jest na to przyzwolenie.

    • 3 3

    • Strzałka w prawo (1)

      A dlaczego mam się zatrzymywać przed strzałką i tamować ruch gdy reszta i tak ma czerwone. Gdy zapala się zielone dla pojazdów to również pieszym też się zapala zielone( ul. Płk Dąbka skręt w Derdowskiego jak i w drugą stronę Dąbka Kwiatkowskiego) Zrobić sygnalizator dla kierunku i po sprawie. A chyba niedawno był tam remont za 12grubych baniek...

      • 1 4

      • Za takie rozumowanie pozbawił bym Cię prawa jazdy.Pod palącą się strzałką nie stajesz Bo inni stoją bo mają czerwone.Pewnie na czerwonym też czasami nie stajesz bo nikt nie przechodzi i nie jedzie.Cwaniaczek jesteś ale trafisz na takiego samego jak Ty i wylądujesz na Witominie nogami do przodu.

        • 2 2

  • Wszystkie zielone strzałki do likwidacji

    Tyle lat kierowcy nie nauczyli się korzystać z zielonej strzałki, to już się nie nauczą. Traktują zielona strzałkę, jak zwykłe zielone światło. Kilka razy sam uciekałem z pasów tak im się spieszy, że nie patrzą a później, że to nie ich wina to światła źle ustawione, żenada.

    • 5 5

  • Czyli co, mandaty nie mogą być zbyt wysokie bo... wtedy by działały? Chyba co poniektórzy muszą wyjąć łeb z tylka.

    • 5 1

  • hej

    po co się rozwodzić i pisać jak to ciemnota za kierownicą nie zna przepisów karać i jeszcze raz karać tylko nie ma kto karać bo policji nie widać

    • 6 3

  • A z drugiej strony zjazd od strony Obluza na Morska w kierunku Chyloni???

    Tam dochodziło i dochodzi do wymuszeń i niebezpiecznych sytuacji, były nawet śmiertelne potrącenia i pomimo zgłoszeń postulatów UM Miasta pozostaje głuchy. Może i tam warto zastosować też wyłączenie zielonej strzałki, a nie dość, że sygnał zielony dla pieszych trwa kilka sekund to muszą uważać, żeby ich nikt nie rozjechał.

    • 3 0

  • Niekonsekwentne strzałki (4)

    Przepis wymaga, aby w przypadku warunkowe strzałki zatrzymać się jak na "stopie". Ok. Tylko nie na każdym skrzyżowaniu ma to sens. Zatrzymanie musi mieć miejsce PRZED strzałką. Bardzo często od strzałki do samego skrętu, który ona wskazuje jest kilka, a nawet kilkanaście metrów. Często strzałka świeci się na zielono, gdy na przejściu, które strzałka "chroni" piesi mają i tak czerwone światło. Tak jest np na skrzyżowaniu Unruga i Estakady od strony Pogorza Dolnego. I tu widać bezsens przepisu. Bo, staje się na strzałce. Piesi maja czerwone, więc i tak nie wejdą. Ale stanąć trzeba. Potem trzeba przejechać parę metrów do samego skrętu... I co? Uważam, że przy tym układzie świateł to TAM powinna być dopiero strzałka, żeby uważać na auta jadące z lewej strony. Takich miejsc w Gdyni jest więcej. Tu rola strzałki, a właściwie obowiązkowego zatrzymania wobec pieszych, nie spełnia żadnej roli a wobec ruchu poprzecznego też nie, bo jest za wcześnie i zanim się do skrętu dojedzie i tak trzeba drugi raz stanąć. Ktoś powie, że to zwiększa bezpieczeństwo. I tak i nie, bo kierowcy tą strzałkę ignorują, bo przepis nie odpowiada rzeczywistości. Strzałka przed samym zakrętem miałaby TU dużo większy sens.

    • 6 1

    • (3)

      To stajesz 2 razy gamoniu, takie to trudne?

      • 1 2

      • Gamoniu? (2)

        Dla słabszych umysłowo jeszcze raz, krótko... Stanąć można i 5 razy. Tylko sensu w tym nie ma. A przepis bez sensu zaczyna być ignorowany. Znaki maja być stawiane z sensem i uzasadnieniem. Czy to trudno zrozumieć?

        • 1 0

        • (1)

          przepis ma sens człowieku bo skręcając warunkowo w prawo masz kurs kolizyjny nie tylko z pieszymi ale często a w zasadzie najczęściej z pojazdami jadącymi drogą poprzeczną i to oni mają wtedy zielone ile razy się zdarza że taki d**il skręcając w prawo wymusza bezczelnie pierwszeństwo na samochodach mających otwarty ruch.W innym miejscu ignorując wskazania sygnalizacji możesz ciołku skręcając w prawo zderzyć się z samochodem któremu sygnalizator kierunkowy podał zielone światło do zawrócenia

          • 0 0

          • Jednak nie rozumiesz co napisałem.

            Ja nie neguje stopu na strzałce w ogóle. Neguję jej sens, gdy zatrzymanie na niej nic nie daje. A w przytoczonym przypadku nic nie daje. Nawet gdy ktoś się na niej zatrzymuje to i tak rusza by za chwilę stanąć, aby przepuścić ruch z lewej. Więc strzałka nie daje nic, no może poza spowolnieniem ruchu. Ale inna konsekwencją jest jej coraz częstsze ignorowanie. I to o to mi chodzi. Taki mały lokalny absurd drogowy. A jak ktoś jest d**ilem, jak miło zauważyłeś, to strzałka i tak mu nie pomoże.

            • 0 0

  • TAm prosz e zrobić prawoskręt z dwóch pasów !!!- tak jak naWielkopolskiej lewoskręt w trase Różową !!! (3)

    tym bardziej ,że ruch na tym skrzyżowaniu - na wprost odbywa się górą !, jedynie autobusy liniowe podjeżdżają na wprost pod przystanek , a chętnych' do skrętu w lewo jest niewielu ! natomiast skręcających w prawo to 95 % - sprawę traktować proszę jako -Pilną !

    • 5 1

    • Popieram, można by testowo jak w Orłowie i zobaczymy. Strzałki już nie ma więc pierwszy krok zrobiony :)

      • 0 0

    • Prawoskręt z dwóch pasów!!! (1)

      O strzałce że trzeba zlikwidować to pamiętali a skręt w prawo teraz jeszcze bardziej zakorkuje estakadę, czy tego nie widać że prawie wszyscy skręcają w prawo z Obłuża i to jest główny problem tego miejsca... Oj zarząd dróg i zieleni, dramat z myśleniem...

      • 0 0

      • A niech robią z dwóch pasów. Przepisy nie pozwalają wtedy na warunkowy przejazd więc dla pieszych będzie bezpieczniej. A tak w ogóle to trzeba wywalić z miasta połowę samochodów.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane