• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiana rządowych planów w sprawie "ekspresówek" na Pomorzu

Maciej Naskręt
24 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ministerialne plany rozbudowy dróg na północ od Trójmiasta. Ministerialne plany rozbudowy dróg na północ od Trójmiasta.

O rozpoczęciu prac nad koncepcją nowej drogi krajowej łączącej Gdynię z Władysławowem poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa. Przyszłość Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta i Trasy Kaszubskiej jest bardzo mglista.



Która droga powinna powstać w pierwszej kolejności?

Wreszcie ministerialni urzędnicy wypowiedzieli się w kwestii budowy dróg ekspresowych na Pomorzu. W czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiadał na pytania posłów w tej sprawie.

Zaskoczeniem było to, że poinformował o rozpoczęciu prac nad koncepcją nowej drogi krajowej, łączącej Gdynię z Władysławowem. Projekt miałby rozładować korki, które - szczególnie latem - tworzą się na drodze wojewódzkiej w kierunku Półwyspu Helskiego.

- Podjęliśmy prace nad zupełnie nową koncepcją, która może rozwiązać bardzo dużo problemów komunikacyjnych aglomeracji trójmiejskiej, mianowicie chcemy pokazać nową drogę krajową, która będzie wychodziła z Gdyni, będzie obejmowała część tzw. Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej i następnie będzie szła na północ, do Władysławowa - zapowiedział w czwartek w Sejmie zastępca ministra infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit.
Nowa droga zdaniem ministra rozwiązywałaby problemy, które występują dzisiaj na starej drodze krajowej nr 6, która przechodzi przez Rumię, Redę i dalej idzie do Władysławowa.

- Wspomniana droga jest wiecznie zablokowana, szczególnie w okresach wakacyjnych jest po prostu zupełnie już nieprzejezdna - zaznaczył zastępca ministra. - Niebawem będziemy mogli przedstawić to jako konkretne rozwiązania, które wejdą do realizacji - dodał.
Zwróćmy jednak uwagę, że jeżeli minister mówił o "rozpoczęciu prac nad koncepcją drogi", to oznacza, że powstanie ona nie wcześniej, niż za dziesięć lat. Co najmniej tyle czasu mija od powstania pomysłu budowy nowej drogi, poprzez jej zaprojektowanie, zdobycie dokumentacji niezbędnej do budowy, przeprowadzenie przetargów i samą budowę.

Obwodnica Metropolitalna. Obwodnica Metropolitalna.
Ważna, ale blokowana Obwodnica Metropolitalna

Odpowiadając w czwartek na pytania posłów, wiceminister Szmit potwierdził, że na budowę całego pomorskiego odcinka drogi S6 (jej elementem jest Trasa Kaszubska) zabraknie środków w opracowywanym właśnie Krajowym Funduszu Drogowym. Jerzy Szmit poinformował, że wartość prac na odcinku S6 od Gdańska do Koszalina, wraz z Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, została oszacowana na 7,7 mld zł.

- Budowa samej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta jest w pełni uzasadniona. Głęboko się zastanawialiśmy, czy nie ogłaszać przetargu na jej budowę, ale niestety okazało się, że została podważona decyzja środowiskowa i dzisiaj budować nie można - wyjaśnił Szmit.
Urzędnikom pozostaje czekać na rozstrzygnięcia sądu. Kwestie odwołania od decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej poruszyliśmy w miniony poniedziałek w osobnym artykule.

Według ministerialnych urzędników obwodnica została zgłoszona jako jedna z propozycji dofinansowania pozabudżetowego, czyli poza Krajowym Funduszem Drogowym. Z tego powodu o rozpoczęciu tej inwestycji zdecyduje Ministerstwo Rozwoju. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa czeka na jego opinię w tej sprawie.

Przebieg Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka. Przebieg Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka.
Ministerstwo: Trasa Kaszubska potrzebna, ale trwają analizy

Ministerstwo stoi na stanowisko, że drugim odcinkiem S6, który powinien powstać, jest trasa od Gdyni do okolic Lęborka.

- To jest rzecz, którą dzisiaj bardzo dogłębnie analizujemy i bardzo poważnie zastanawiamy się, czy nie spróbować jednak zapewnić finansowanie tego odcinka drogi S6" - mówił Szmit.
Wiadomo już na pewno, że najbliższym czasie nie rozpocznie się budowa ekspresówki z Lęborka do Słupska.

Budowa tej części drogi ze Szczecina do Trójmiasta, na odcinku od Sianowa, przez Słupsk i Lębork, miała się rozpocząć w 2018 r. Teraz wiadomo, że ekspresówką przez Słupsk pojedziemy nie szybciej niż po 2020 r.

Opinie (282) 4 zablokowane

  • dla Trójmiasta (1)

    najważniejsze jest odciążenie obwodnicy

    • 45 6

    • dla miast nadmorskich /żadne tam trójmiasto/

      najważniejsze jest odspawanie od koryta zasiedziałego układu

      • 3 9

  • czyli zamiast drogi służącej mieszkańcom 3M i okolic (3)

    (obwodnica metropolitalna i kaszubska)
    ...warszafka zbuduje sobie ekspresówkę na Hel...

    • 62 12

    • będzie też osobny pas dla BOR

      żeby nie przeszkadzali, yyy, żeby lokalna ludność nie przeszkadzała jaśnie panom

      • 21 2

    • (1)

      W czym mieszkancom trojmiasta ma sluzyc trasa kaszubska ? Trasa na zachod nie jest wcale zla w porownaniu z tym co dzieje sie codziennie na obwodnicy czy estakadzie.

      • 4 7

      • Przestań pierniczyć głupoty. Jak suniesz swoim vw tylko do kościoła w niedzielę to może jest ok.

        • 2 2

  • PIS jak zwykle na papierze ma wielkie plany - a potem niczego nie realizuje (3)

    dla tych z pamięcią wiekszą od PISlamskiego leminga przypominam A1

    co prawda OPAT by się przydał, ale sekowanie połączenia ze Słupskiem to wprost niewyobrażalna głupota

    i to potwierdza, że NIKT nie jest zainteresowany rozwijaniem północy czy terenami poPGRowskimi

    dla przypomnienia kiedys koło Słupska (albo Lęborka) miała powstać fabryka samochodów, powstała na południu, bo helikopterami swojej produkcji nie bedą wywozić

    • 39 5

    • (2)

      ciemny lud łyknie jak zwykle parówę wyborczą..

      • 5 2

      • widać pislamisci lubia parówy

        • 3 0

      • nie łyknie...

        • 0 0

  • Now droga do Władysławowa - po co? (2)

    pomysł z budową nowej (nawet 2-pasmowej) drogi do Władysławowa jest bezsensowny. O ile w ogóle wypali (bo podobnie jak inni podejrzewam, że to tylko mglista wizja bez pokrycia), to wydane zostaną ogromne pieniądze w istocie tylko po to, by usprawnić ruch samochodowy latem (w pozostałym okresie drogą można jeździć przecież całkiem sprawnie).
    Pytanie tylko, czy faktycznie chcemy, żeby na półwysep dojeżdżało jeszcze więcej aut? Co z tego, że do Władysławowa dotrą (być może) bez korków, skoro dalej na półwysep, albo w drugą stronę, prowadzą wąskie "kiszki", w których i tak ruch będzie się blokował. Poza tym, to będzie zachęta do jeszcze większego najazdu samochodów w okresie letnim.
    Czy nie lepiej zainwestować w pociągi, szynobusy i połączenia przez zatokę? Myślę, że masa turystów chętnie zostawiłaby auta pod domem, albo w Trójmieście, gdyby mogli dotrzeć do Władka, Chałup, czy na Hel w łatwy sposób komunikacją publiczną. Zresztą, już teraz wygląda to przecież całkiem dobrze.

    • 47 8

    • No my to wszystko wiemy

      ale dla wadzy przy korycie to nie ma najmniejszego znaczenia

      • 4 0

    • Miejsca do parkowania się znajdą. Dla ministra od środowiska zasypanie zatoki nie jest problemem.

      • 4 0

  • S6 niech blokują jak najdłużej

    nie po to wybudowałem się na wsi by teraz ony przylezli z blachosmrodami

    • 12 19

  • Przecież właśnie o to chodzi - odsunąć wydatki o kilka lat...

    • 25 2

  • Znamy to z lat 2005 2008 kiedy Pis rządził. Wybudowano wtedy 12km dróg.

    Pis całą kasę na drogi rozda jako zapomogi a potem pokaże puste kieszenie, oczywiście nie zapomni obwinić za wszystko dziadka z wermachtu i kilku innych, po czym po kilku latach jak ich następcy ponownie zaoszczędzą trochę kasy na budowę dróg Pis znowu stwierdzi, że drogi są niepotrzebne i znowu wygra kolejne wybory obiecując kolejne rozdawanie pieniędzy. I koło się zamyka.... W Polsce możemy tylko zbudować armię żebraków którym wszystko się należy od tych co uczciwie pracują.
    Po co rozbudowa drogi do Władka ??? Przecież ona i tak będzie zakorkowana w sezonie na max. półwysep nie jest z gumy.

    • 53 7

  • Tylko spokojnie (1)

    Rozpoczęła się kampania do samorządów. Goow.. będzie a nie drogi. W Elblągu zapowiadają znów przekop Mierzei. W Koszalinie nowe województwo. To tylko kolejne oszustwo wyborcze.

    • 45 4

    • Właśnie klepnięto ustawę o przekopie.
      Bagatela, niecały miliard, mniej niż PKM...

      • 3 0

  • Brawo

    nareszcie coś się ruszyło w sprawie OPAT. nNie lubie pisu ale może dostrzegli w końcu że jest coś więcej niż gdańsk gdzie ładowano kasę w drogi za peło i jeszcze im mało.

    • 20 37

  • ciemny lud nie widzi (1)

    Tak samo jak w latach 2005-2007, inwestycje drogowe w tym ciemnogrodzie umarły. wtedy z obawy, że jeszcze ktoś komus łapówkę wciśnie i z nieudolności ćwierćinteligencji, mimo dysponowania pieniędzmi. Teraz - cała kasa na populistyczne obietnice: 500 + i za chwilę łatanie ZUSu w związku z obietnicą powrotu do emerytury w 65 i 60 roku życia. Pseudopatrioci są oczywiście za tymi prostactwami. Bardziej rozgarnięci patrioci rozumieją, że te reformy są dla słupków wyborczych.

    • 48 8

    • do jasnego ludzia

      Przecież możesz pracować do 67 roku życia, ale znając życie pójdziesz na emkę, jak będziesz miał 60 lat.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane