• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko chce rozładować kolejki przed bramkami

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
O godzinie piątej rano kolejka do kontroli bezpieczeństwa bywa znacznie dłuższa niż ustawiona między taśmami droga dojścia do niej.  O godzinie piątej rano kolejka do kontroli bezpieczeństwa bywa znacznie dłuższa niż ustawiona między taśmami droga dojścia do niej.

Trójmiejskie lotnisko próbuje rozładować kolejki pasażerów, które tworzą się głównie rano, kiedy kumulują się wyloty samolotów. W skrajnych przypadkach pasażerowie oczekiwali dotąd w długich kolejkach nawet 40 minut. Od poniedziałku przy wejściach do punktu kontroli bezpieczeństwa pojawiły się dodatkowe bramki, skanujące karty pokładowe. By zwiększyć przepustowość przejścia, zostały też oddalone od wejścia do kontroli.



Czy zdarzyło ci się, że kolejka do kontroili bezpieczeństa była długa?

O tym jak długie potrafią być kolejki - głównie do kontroli bezpieczeństwa - pasażerowie odlatujący z naszego lotniska mogą się przekonać w czasie tzw. pików (z ang. peak hours), czyli godzin w których kumulują się wyloty samolotów. Jedną z takich osób jest pani Karolina, nasza czytelniczka.

- Kilka razy w roku korzystam z naszego lotniska i jestem z niego naprawdę dumna - jego standard niczym nie odbiega od lotnisk europejskich, które znam, a w wielu przypadkach znacznie te standardy przewyższa. Od dłuższego czasu obserwuję jednak dantejskie sceny przy kontroli bezpieczeństwa w godzinach porannych - od godz. 6 wylatuje kilkanaście samolotów jeden po drugim. Oznacza to, że przez kontrolę bezpieczeństwa w krótkim czasie przejść musi kilka - kilkanaście setek osób. Kolejka znacznie wychodzi poza ustawioną z taśm drogę dojścia. Nie ma szans, żeby istniejące stanowiska były w stanie przerobić tak dużą liczbę osób - mówi pani Karolina, nasza czytelniczka.
Osoby, które stają na końcu kolejki obawiają się, czy w ogóle zdążą wsiąść do samolotu. Osoby, które stają na końcu kolejki obawiają się, czy w ogóle zdążą wsiąść do samolotu.
Jej zdaniem pracownicy kontroli są mili i pomocni, ale przy takich nerwach pasażerów kontrola może nie być zbyt dokładna. Zwraca też uwagę, że nie ma wolnej osoby, która kierowałaby pasażerów, którzy szybciej wylatują, do stanowisk kontroli w pierwszej kolejności. Ludzie wpychają się w kolejkę, a potem wbiegają do bramek w ostatniej chwili przed ich zamknięciem.

- Personel lotniskowy mówi: "rano to tu tak zawsze". A przecież chyba nie chodzi o to, żeby podróżując bez dużego bagażu, przyjeżdżać na lotnisko trzy godziny przed odlotem! Poza tym osoby, które nie korzystają z tego lotniska, nie wiedzą przecież, że jest tam taka sytuacja - dodaje pani Karolina i pyta, czy rozwijające się lotnisko, które co rusz ogłasza nowe połączenia i chwali się z roku na rok coraz większą liczbą odprawionych pasażerów, ma zamiar coś z tym zrobić? - Czy powstaną dodatkowe stanowiska kontroli? Czy organizacja będzie lepsza? Czy mamy się przygotować na to, że trzeba będzie przyjeżdżać na lotnisko trzy godziny przed wylotem i wstydzić się przed obcokrajowcami niewydolną kolejką? - pyta retorycznie.

"To problem każdego większego lotniska"



Przedstawiciele lotniska przekonują, że powodem uciążliwości dla pasażerów jest... jego ciągły rozwój. Jak dodają, lotnisko w Rębiechowie zaczęły dotykać problemy, z którymi spotykają się lotniska obsługujące dużą liczbę pasażerów. Tylko w 2017 r. z lotniska w Rębiechowie skorzystało ok. 4,5 mln pasażerów (średnio to ok. 12 tys. pasażerów dziennie).

- Kilka wylotów w podobnej porze tworzy większe kolejki wśród pasażerów, zarówno na stanowiskach odprawy bagażu, kontroli bezpieczeństwa, czy (w przypadku podróży poza strefą Schengen) w punktach kontroli paszportowej. Stąd podawany przez przewoźników, ogólny dla wszystkich lotnisk, czas w którym pasażer powinien stawić się przed wylotem - tłumaczy Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Na trójmiejskim lotnisku czas oczekiwania pasażerów na kontrolę bezpieczeństwa jest na bieżąco monitorowany. Średnio czas ten wynosi około 20 min., obecnie w niektórych dniach, w godzinach "szczytu" jest to ok. 30 min. W sezonie letnim, w skrajnych przypadkach czas ten dochodził nawet do 40 minut.

- Oczywiście na bieżąco staramy się reagować na zwiększenie się natężenia ruchu. Od kilku miesięcy intensywnie prowadzimy nabór kadr do Służby Ochrony Lotniska i sukcesywnie zwiększamy liczbę personelu, aby móc m.in. sprawniej wyłapywać z kolejek pasażerów lotów, których czas wejścia na pokład jest najkrótszy, pomagać pasażerom w przechodzeniu do mniej obciążonych stanowisk kontroli, czy przygotować się do kontroli bezpieczeństwa - wylicza Dargacz.
Dotychczasowe metody nie przynosiły jednak spodziewanych efektów, dlatego zarząd portu zdecydował o rozbudowie infrastruktury i w ostatni poniedziałek wprowadził nową organizację wejścia do punktu kontroli bezpieczeństwa. Dodano kolejne bramki skanujące karty pokładowe. Zostały też one oddalone od wejścia do kontroli, co powinno wpłynąć na zwiększenie się przepustowości przejścia.
Nowe bramki mają rozładować korki i zwiększyć przepustowość przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa. Nowe bramki mają rozładować korki i zwiększyć przepustowość przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa.

Miejsca

Opinie (415) ponad 20 zablokowanych

  • Debile, to jest kwestia tego, że po prostu o pewnych godzinach odlot jest tańszy

    jak lotnisko zmieni ceny odlotów, zmniejszą się kolejki. Proste. Jedyny problem to ceny przylotów na inne lotniska, no ale cóż...

    • 8 5

  • dajcie każdemu GOLD-a, to będą chodzić przez fast tracka ;)

    • 18 1

  • Zlikwidować samolot do i z Kijowa (3)

    To się problem kolejek rozwiąże.

    • 8 15

    • (1)

      idź być idiotą gdzie indziej

      • 6 3

      • Bujaj się.

        • 0 0

    • masz pecha, bo od marca ukraińskie linie otwierają kolejne połączenie do Kijowa...codzienne :D

      • 0 2

  • ...jak na innych lotniskach (1)

    ...niestety na innych lotniskach tez trzeba odstac...a przesuniecie taśm i dodatkowy skaner kart tylko przesunie problem z widoku głebiej strefy kontroli...kolejki beda w środku przed taśmami...zwiekszyc liczbe punktów kontroli xray w godzinach największej liczby odlotów...ale jak obserwuje rozwój lotniska w Gda to oni tylko potrafią pisać o kolejnych sukcesach w ilości pasażerów a podnajęte firmy zeenetrzne dostają z tych milionów ochłapy ....tzn pracownicy np. takiego SOL.....

    • 19 2

    • .

      Sol nie jest podnajeta firma zewn., tylko wewnętrzna utworzona przez lotnisko :)

      • 1 0

  • Kolejki będą zawsze ale... (3)

    Co tydzień latam w poniedziałek rano i wiem na czym polega problem. Fakt! Jest kolejka w godzinie szczytu. Podobne kolejki są na innych lotniskach. Różnica między Gdańskiem lotniskami typu Luton czy Stansted jest taka, że tam na etapie projektowania pzrewidziano miejsce kolejki. W Gdańsku obecne rozwiązania jak i wcześniejsze zawijasy kolejki są w jakimś stopniu improwizacją. W pomieszceniu odprawy bezpieczeństwa nie ma miejsca na kolejkę więc kolejka wylewa sie na hall terminala. Poza tym w przeciwieństwie do lotniks np w Anglii nikt nie "zarządza kolejką" tak aby obłożenie poszczególnych stanowisk kontrolnych było równomierne i kolejka szła sprawnie. To samo dotyczy kontroli paszportowej po przylocie.
    Nowo wprowadzone rozwiąznie spowodowało w ostatni poniedziałek, że kolejka odsuneła się jeszcze bardziej w głąb termionla bo skanowanie tez zajmuje ileś tam czasu i tez tworzy się kolejka.
    Podsumowując: na etapie projektowania nie wzieto pod uwage tak ważnego elementu jak obsługa pasażerów :-( . Z tego co pamiętam "przepustowość" terminala wynosi 7mln pasażerów rocznie. W 12017 roku przez terminal przewinęło się 4,5mln pasażerów. Jak sytuacja będzie wyglądać kiedy ta ilość zwiększy się jeszcze o 1-2mln? Trudno mi to sobie wyobrazić.

    • 35 3

    • Piszesz rzeczowo, ale - ważne: liczba ludzi, nie ilość, tym bardziej, że podajesz liczby. (1)

      • 2 2

      • gramatycznie i tradycyjnie - racja
        ale podstaw za "ludzi" tłum, czerń, motłoch, towar, urobek, ładunek
        (to ma sens, bo tak jesteśmy traktowani)
        i twój ważny zmysł gramatyczny będzie syty

        • 2 1

    • Widze, ze nie byłeś ani w Luton, ani w Stansted i nie zgadłeś-kolejki na milę!

      • 1 0

  • Uwazam ze powinni zredukowac liste lotow. (4)

    Czy ktos mi moze wytlumaczyc jaka mamy korzysc z tych wszystkich przylatujacych do nas ludzi / emigrantow ?
    Tylko wykupuja towary i siedza w restauracjach i zaczyna byc drozyzna bo podnosza ceny dla tych walutowcow.

    • 4 18

    • brawo!

      w punkt 10/10

      • 1 3

    • piszesz to na poważnie? (2)

      no to chyba pracowałaś przez pół życia w PGR i nie za bardzo orientujesz się w gospodarce rynkowej. J

      • 1 0

      • Pracowalam w PGR i wtedy wszystko bylo centralnie zaplanowane i uporzadkowane (1)

        A nie te prywatne folwarki jak teraz. Jak dla mnie mozna dojechac PKS a nie jakimis samolotami. Jakby Bog chcial zebysmy latali to dalby nam.skrzydla.

        • 1 3

        • PKSem.do egiptu ?

          • 1 2

  • lotnik

    To jest prywatna firma !.O szczedzaja na pracownikach dlatego są kolejki.Gdansk to małe lotnisko gdyby było tak na dużych lotniskach to by nikt nie zdążył się odprawić. Po prostu trzeba latać z innych lotnisk.

    • 15 1

  • OPINIE

    Czy naprawdę tylko niewiele osób dostrzega problem - kolejki są bo jest za mało otwartych stanowisk do kontroli.
    Proszę napisać czy w godzinach szczytu (w Gdańsku to poranne loty) ktoś widział otwarte wszystkie stanowiska kontroli bezpieczeństwa? Ja nie widziałam. Mimo że i tak jest poprawa bo kiedyś były tylko 2 a teraz są 3-4.

    Nawet jeżeli pasażerowie przygotują się do kontroli (tak jak to pokazują filmiki puszczane przed kontrolą), wejście byłoby zaprojektowane idealnie, czy też ilość skanerów kart pokładowych przed wejściem była kilkukrotnie większa - to i tak ci ludzie utkną przy kontroli, bo tylko JEDNA osoba ogląda nasze bagaże na skanerze i jeżeli tych osób będzie 2 czy 3 na setki pasażerów to sorry ale kolejki będą zawsze.

    • 24 3

  • To problem każdego większego lotniska

    Serio? Lotnisko w Gdansku to karzełek w porównaniu do europejskich lotnisk do których nawiązują

    • 21 6

  • Poprawic organizacje - sa dobre wzorce na swiecie (3)

    Pojedzcie np. na Luton. Do każdego stanowiska kontroli podchodzi jednocześnie 6 osób (z dwóch stron taśmy) - kolejka nie czeka az ktoś łaskawie zdejmie płaszcz czy pasek od spodni; rezultat - kilkakrotne szybsze przejście przy tej samej ilości skanerów. Dodatkowo, pracownicy lotniska ciągle zwracają sie do pasażerów oczekujących do kontroli, żeby sie przygotowali przez zdejmowania zwierzchnego okrycia, wyjmowali laptopy etc. Jak zwykle - chodzi o organizacje.

    • 28 6

    • ...

      • 0 1

    • W życiu nie byłeś na Luton wiec nie opowiadaj bajek, kolejki na milę!

      • 7 1

    • Nie byłeś na Luton :)))))

      albo byłeś w takim szoku, że nie wiesz co tam sie działo :))) Na przyszłość - waleriany :)))

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane