- 1 Ani jednej kontroli KAS pod dworcem w Gdańsku (103 opinie)
- 2 Pijana opiekowała się 2,5-letnim dzieckiem (68 opinii)
- 3 Sopot: czy mieszkańcy nie powinni płacić? (100 opinii)
- 4 W nocy montowali przęsło nowej kładki (17 opinii)
- 5 "Złota rączka" pomaga za darmo (33 opinie)
- 6 Dlaczego Nawrocki nie spotkał się z Macronem? (117 opinii)
Zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Co mówi się o nich w szkołach jazdy?
- Popieramy zniesienie egzaminu na placu dla kategorii B, aby sprawdzić, jak zachodnie wzorce przełożą się na jakość przygotowania kierowców w Polsce - mówi Trojmiasto.pl Artur Kamiński, kierownik ds. marketingu i promocji ze szkoły nauki jazdy Poldek. Wypowiedzi przedstawicieli szkół jazdy to pokłosie zapowiedzi resortu infrastruktury dotyczących zmian w egzaminach na prawo jazdy.
- Zmiany w egzaminie na prawo jazdy. Plac manewrowy zniknie?
- Co o zmianach myślą pracownicy trójmiejskich szkół jazdy?
- Planujesz zdać egzamin na prawo jazdy? Sprawdź ranking szkół jazdy Trojmiasto.pl
Zmiany w egzaminie na prawo jazdy. Plac manewrowy zniknie?
- Likwidujemy plac manewrowy na egzaminie na prawo jazdy kat. B - zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak w RMF FM.
Szef resortu mówił o planowanych zmianach w egzaminach na prawo jazdy, zastąpieniu obecnie funkcjonującej komisji egzaminacyjnej nowym, bardziej efektywnym ciałem oraz o odejściu od części praktycznej na placu manewrowym.
- W Europie odchodzi się od egzaminów na placu manewrowym. Większość ekspertów twierdzi, że to jest relikt przeszłości i przychylamy się do ich zdania. Prowadziliśmy od dłuższego czasu analizy na ten temat, mamy projekt ustawy, zostanie skierowany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów - powiedział minister.
Aktualne ceny paliw w Trójmieście Dodaj ceny paliw
Co o zmianach myślą pracownicy trójmiejskich szkół jazdy?
Zapytaliśmy ekspertów o komentarz.
- Popieramy zniesienie egzaminu na placu dla kategorii B, żeby sprawdzić, jak zachodnie wzorce przełożą się na jakość przygotowania kierowców w Polsce - mówi Artur Kamiński, kierownik ds. marketingu i promocji ze szkoły nauki jazdy Poldek.
Jak podkreśla, place manewrowe szkoły pozostaną jednak do dyspozycji kursantów.
- To wciąż idealna przestrzeń na "pierwsze kroki" i spokojne oswojenie się z pojazdem. Kluczowe jest przesunięcie ciężaru szkolenia i egzaminowania na jazdę w realnych warunkach ruchu drogowego. To właśnie jazda "po mieście" uczy reakcji w sytuacjach, których nie da się odtworzyć na placu manewrowym. Wierzymy, że to najlepszy sposób na przygotowanie kursantów do bezpiecznego i samodzielnego prowadzenia pojazdu - mówi Artur Kamiński.
Przypomnijmy: na placu manewrowym podczas egzaminu na prawo jazdy kategorii B kandydat na kierowcę musi wykazać się umiejętnością przygotowania do jazdy (ustawienie fotela, lusterek, zagłówka i zapięcie pasów), sprawdzenia poziomu płynów eksploatacyjnych i świateł, płynnej jazdy do przodu i tyłu po łuku oraz ruszenia na wzniesieniu z użyciem hamulca ręcznego.
Zdaniem doświadczonych nauczycieli jazdy, obecnie place manewrowe nie są potrzebne do odpowiedniego wykształcenia nowego kierowcy, powielane są na nich schematy, a kursanci uczą się np. liczyć "słupki", by zaliczyć jazdę po łuku, zamiast zdobywać doświadczenie w rzeczywistym ruchu w mieście, który znacznie różni się od tego na placu manewrowym.
Planujesz zdać egzamin na prawo jazdy? Sprawdź ranking szkół jazdy Trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie wybrane
-
2026-04-08 07:14
Egzamin jest żeby sprawdzić umiejętności jazdy po mieście i w trasie a nie w cyrku (20)
Popieram
- 149 76
-
2026-04-10 07:43
Egzamin
Ty zaplacisz za obszorowane zarysowane uszkodzone pojazdy pozostalych kierowcow na drodze ,parkingu itd.-lepiej stuknac w plastikowy slupek
- 0 1
-
2026-04-09 11:02
Juz jest dramat
A jak zniosą plac manewrowy to dopiero sie zacznie. Większość nie potrafi cofnąć, o łuku nie wspomne
- 10 5
-
2026-04-08 13:50
od sprawdzania umiejętności w cyrku jest trampolina (1)
- 7 3
-
2026-04-10 07:43
Egzamin
Chyba oblales na placu
- 0 0
-
2026-04-08 13:32
potrzebne tez parkowanie bez uszkadzania innych aut i jazada po wąskich ulicach (6)
- 15 1
-
2026-04-09 10:57
Wszystkiego uczysz się na kursie a nie podczas egzaminu. (1)
Nikt nie zakazuje jazdy po placu podczas nauki.
- 9 0
-
2026-04-10 07:46
Egzamin
Szkoly maja swoje place ewentualnie wypożyczaja -to wszystko kosztuje-jak nie ma potrzeby to po co placic
- 0 0
-
2026-04-08 18:02
(3)
Tylko że jak parkujesz czy cofasz to w normalnym ruchu możesz się zatrzymać a nawet poprawić. A tu musisz jechać płynnie. A to nie ma odwzorowania w prawdziwym świecie
- 17 4
-
2026-04-10 07:49
Egzamin
Parkujesz jak sierota i blokujesz caly ruch np na Kartuskiej czy Grunwaldzkiej-dobre mozna w nieskonczonosc poprawiac
- 0 1
-
2026-04-09 10:58
Wyobraź sobie o ile mniej korków by było, jak by każdy jechał płynnie... (1)
teraz to każdy by się tylko zatrzymywał i poprawiał. Najlepiej tak z 20 razy, bo akurat wsteczna kamerka do automatycznego parkowania się zabrudziła.
- 4 4
-
2026-04-09 11:04
Ale nie porównuj płynnej jazdy do przodu z parkowaniem. Chciałbym widzieć dzisiejszych kierowców parkujących tyłem na raz bez zatrzymania się czy poprawiania. Niewielu to potrafi za każdym razem. A na egzaminie? Jak zobaczysz słupek.... To nie ma nic wspólnego z prawdziwym parkowaniem
- 12 0
-
2026-04-08 11:39
(4)
Nie popieram.
Raz, że plac ograniczy straty w przypadku pojawienia się kursanta, co nie odróżnia gazu od hamulca. I nawet jeśli taki się trafia raz na rok, to lepiej, żeby załatwił urzędową Kię na urzędowym płocie niż na czyimś aucie parkującym obok PORDu.
Dwa, że faktycznie młodzi mają jakieś problemy z parkowaniem. Sam mam w domuNie popieram.
Raz, że plac ograniczy straty w przypadku pojawienia się kursanta, co nie odróżnia gazu od hamulca. I nawet jeśli taki się trafia raz na rok, to lepiej, żeby załatwił urzędową Kię na urzędowym płocie niż na czyimś aucie parkującym obok PORDu.
Dwa, że faktycznie młodzi mają jakieś problemy z parkowaniem. Sam mam w domu młodego kierowcę - prawko od 2-3 tygodni - i będzie go trzeba zabrać gdzieś na parking sklepowy w niedzielę, żeby poćwiczył, bo mu to ewidentnie nie idzie tak, jak bym chciał. A zdał wszystko za pierwszym razem.- 7 10
-
2026-04-09 12:28
nic dziwnego, bo obecnie na kursie prawa jazdy nawet nie ćwiczy się parkowania równoległego.. a egzaminatorzy ponoć unikają tego rodzaju parkowania ze względu na brak miejsc w centrum
- 2 1
-
2026-04-09 11:00
Przypomnę, że do egzaminu podchodzisz po zakończeniu kursu i przejściu przez wewnętrzny egzamin
a z parkowaniem to problem będzie coraz większy. Niektóre nowe samochody parkują same, co oznacza że ich kierowcy nigdy się nie nauczą tego manewru.
- 6 0
-
2026-04-09 10:06
Nie o tym jest ten artykuł ale o dziwacznych zadaniach jak jazda tyłem w tunelu między słupkami. (1)
- 8 0
-
2026-04-10 07:30
U mnie na parkingu to się akurat przydaje;)
- 0 0
-
2026-04-08 10:26
Teraz nie oplaca sie zdawac w Polsce koszty sa identyczne a 100 razy łatwiej zdac za gramica niema takich absurdów jak w Polsce (1)
Niema tylu bezsensownych pytan na teoretycznym i kazdy tam zdaje za pierwszym razem kumpel niezdał w polsce 3 razy powiedział dosc pojechał do Angli zdał za 1 razem a tam przeciez jest jazda z lewej strony.
Zmiany wymyslili dlatego ze sie okazało ze sa ogromne błedy w pytaniach sa pytanie niezwiazane z jazda autem !! A takze sa przyklady ze prawidłowe odpowiedzi uznano za błedne!
Mature łatwiej zdac niz egzamin w Polsce .- 7 6
-
2026-04-08 13:51
najłatwiej na ukrainie - za 200zł
- 4 0
-
2026-04-08 08:00
(1)
Bzdura. Teraz nie potrafią parkować to co będzie potem.
- 39 18
-
2026-04-09 11:01
To samo, tylko na większą skalę
- 1 0
-
2026-04-08 07:05
Patrząc jak jeżdżą kierowcy, to bym nawet zaostrzył egzamin, a nie złagodził. (12)
- 239 53
-
2026-04-09 12:26
Taki jest cyrkj ze wGdansku nkt nie chce zdawac wybieraja egzamin w Tczewie lub gdzies na wiosce
- 2 2
-
2026-04-08 10:28
O tutaj idealnie sie głupota pochwaliłes W Polsce najtrudniej zdac egzamin na prawojazdy niz gdzie kolwiek w UE!! (4)
A mimo to w Polsce jest najwiecej wypadków.bo system jest nastawiony by ludzie zdawali po 15 razy i placili za 300zł za kazdy egzamin.!!Dlatego obecnie taniej jest zrobic prawko gdzie kolwiek zagranica i mozna to zrobic nawet w swoim jezyku.
- 15 6
-
2026-04-09 18:02
> W Polsce najtrudniej zdac egzamin na prawojazdy niz gdzie kolwiek w UE!
A zarazem nadal zbyt łatwo...- 2 0
-
2026-04-09 11:08
Moj kumpel 52u letni podczas pracy w Niemczech zrobił tam prawko mimo że sporo drożej,ale zdał za 1ym razem
W Polsce jego rówieśnicy zdawali po 5 i wiecej razy zanim zdobyli prawko
- 1 1
-
2026-04-09 11:02
I bardzo dobrze, że jest trudno zdać.
Egzamin jest nagrywany, kamery są wszędzie, jeśli ktoś jedzie prawidłowo to się wybroni. A jak liczy na to, że "jakoś to będzie" to lepiej, żeby nie było go na drodze.
- 2 1
-
2026-04-08 17:35
Co to jest "kolwiek"?
- 3 3
-
2026-04-08 08:02
ludzi zdali egazminy a potem brali przykład z innych kierowców (2)
bo jak 90% kierowców łamie ograniczenia predkości to ten młody kierowca szybko załapie że przepisy sa dla "nieudaczników"
kupi sobie taki jeden z drugim BMW z napędem na tył i myśli że umie driftowac- 29 5
-
2026-04-08 09:14
A ty dalej tym seicento ? (1)
- 7 12
-
2026-04-09 11:03
Pali 6l gazu na 100 km i dowozi mnie codziennie do pracy. Łatwo zaparkować, bo jest mały.
a twoje BMW ile pali? :)
- 4 0
-
2026-04-08 07:30
(1)
To jak jeżdżą często wynika z ich mentalności. Powinni mieć zakaz jazdy po prostu.
- 17 0
-
2026-04-08 09:18
Przecie
zakazy jazdy też nie obowiązują, to w PL fikcja prawna.
- 4 0
-
2026-04-08 07:15
no.. ale .. w europie. Xd
- 5 6
-
2026-04-08 07:49
Plac (25)
Uważam, ze ruszanie na wzniesieniu powinno zostac, sadze, ze to bardzo wazne..sam uczac sie jezdzic twierdzilem, ze ruszanie pod górke jest nie potrzebne, bo w miescie nie ma "górek". Bardzo sie mylilem, teraz praktycznie codziennie sa miejsca w ktorych 3eba ruszam po gorke...
- 119 16
-
2026-04-08 22:08
Czyli sam pan sobie odpowiedział, na mieście są górki, więc po co jeszcze na placu
- 6 2
-
2026-04-08 11:37
Może należy wymienić L-ki na automaty ? (1)
"Z danych wynika, że już ponad 70% nowych samochodów osobowych rejestrowanych w Polsce posiada automatyczną skrzynię biegów".
Argumentacja, że przecież można się przesiąść na ręczną jest słaba. Można też się przesiąść na kampera z przyczepką 750 kg, a tu szkoły jazdy nie uczą ani egzaminy nie weryfikują, czy kierowca sobie poradzi.- 8 3
-
2026-04-09 11:05
To może od razu przerzućmy się na naukę w ferrari?
Rynek samochodów luksusowych i premium w Polsce przeżywa rekordowy wzrost, będąc jednym z najszybciej rozwijających się w Europie.
Nikt nie zakazuje Ci nauki jazdy na automacie. Są szkoły jazdy oferujące takie opcje.- 3 1
-
2026-04-08 08:59
jak się jezdzi gruzem, to ruszanie pod górkę jest potrzebne (2)
- 7 26
-
2026-04-09 11:06
wiek samochodu nie ma tu nic do rzeczy (1)
jak jest sprawny to podjedzie
- 0 0
-
2026-04-09 14:58
Jak jest automat to zawsze podjedzie idealnie
Jak jezdzisz kopcacym gruzem zalewanym gnojowką (ON) to nie zrozumiesz.
- 0 1
-
2026-04-08 07:58
z czasem nauczysz się ruszać pod górkę bez hamulca ręcznego
ale dla kursanta to bardzo ważna umiejętności bo zdarza się że auto zgaśnie a ręczny może uratować sytuację
- 27 3
-
2026-04-08 07:54
Po co, jak każdy współczesny samochód ma asystenta ruszania pod górkę? (17)
To trochę jakby na egzaminie uczyć zmiany biegów z międzygazem, bo jeszcze ktoś będzie jeździł Syreną.
- 8 54
-
2026-04-09 11:08
Tak właśnie zanikają podstawowe umiejętności
mało kto odwraca głowę przy cofaniu, bo przecież są kamerki. A potem lampa rozbita, bo słupek się schował :)
- 1 1
-
2026-04-08 11:02
jazda z miedzygazem to cenna umiejętność, oszczędzająca samochód.
- 4 3
-
2026-04-08 09:49
(3)
Jedyny asystent w aucie jakiego mam to telefon z nawigacją google.
Nawet ABS nie mam.- 3 7
-
2026-04-08 10:55
prawo jazdy mamy dostosować do aut na żółtych tablicach ? Odpalanie na korbkę może jeszcze dorzucić do egzaminu
- 4 4
-
2026-04-08 09:57
(1)
I czym tu się chwalić?
- 3 2
-
2026-04-09 14:59
Raczej żalić
- 0 0
-
2026-04-08 08:05
Nie każdy.
- 23 2
-
2026-04-08 08:04
Nie każdy samochód ma asystenta. (5)
- 28 3
-
2026-04-08 11:22
Nie każdy się chce uwsteczniać...
... wielu znajomych z asystentów nie korzysta, ja również większość opcji powyłączałam.
- 0 3
-
2026-04-08 09:54
Praktycznie każdy młodszy niż 15 lat.
- 2 4
-
2026-04-08 08:09
(2)
Nawet jeżeli kursant nei nabył tej umijetności i przy ruszaniu trochę się stoczy i uszkodzi przód samochodu stojącego za nim, to i tak szkody będą stosunkowo małe i nie połaczone z uszkodzeniami ciała.
- 4 18
-
2026-04-08 18:23
Ciekawe co powiesz, gdy taki niedouczony kierowca uszkodzi Twój samochód
- 4 1
-
2026-04-08 09:37
A, no to nie, to jak tak to niech się staczają nawet codziennie
- 7 1
-
2026-04-08 07:59
nie ma co wierzyć tak elektronice, zawsze może cos się popsuć (3)
możesz jeździć różnymi autami, i co zrobisz jak wsiądziesz w złomka a tam golas, jedynie poduszka kierowcy - nie wiadomo czy tam jest
- 16 4
-
2026-04-08 08:29
No to wracamy do międzygazu, bo mogą Ci paść synchronizatory. (2)
A i ręczne ustawianie dawki paliwa nie zaszkodzi, przecież sterownik wtrysku może zdechnąć.
Paranoja.- 7 10
-
2026-04-08 09:39
Czym będziesz ręcznie ustawiał dawkę paliwa? (1)
Paranoja
- 0 4
-
2026-04-08 09:56
Przecież dawno temu samochody miały do tego dźwignię.
Skoro mamy uczyć umiejętności które zastępuje standardowe wyposażenie samochodu, to dlaczego tylko hill holder, a nie ECU?
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
