• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Czy ktokolwiek (3)

    Z zarządu ZTM lub władz Gdańska podróżował ostatnio komunikacją ???? Wątpliwe .. Czy to autobus czy tramwaj obecnie wszystko jest tak zapchane , ścisk na maksa . Czemu służą te zakazy zajmowania miejsc ???? Paranoja na całego , szarzy ludzie to tylko masa wyborcza jak widać

    • 45 9

    • A te zakazy wydały władze miasta czy morze jednak rząd?

      • 4 3

    • Tak to zdecydowanie zachęca do codziennego korzystania z komunikacji miejskiej zamiast samochodu.

      • 3 0

    • Zakazali

      Bo mogą. Oni mają limuzyny i karetki do przewozów. Rasa panów... TFU

      • 4 0

  • kierowcy i tak bedą dalej paraliżować komunikacje publiczną (3)

    wszedzie buspasy powiny byc

    • 18 7

    • Najgłupszy komentarz jaki ostatnio czytałam

      • 7 3

    • auto to obecnie najbezpieczniejszy środek transportu a komunikację powinno się zlikwidować bo jest to wylęgarnia chorób typu covid grypa i inne

      • 2 2

    • zwłaszcza na drogach z zeszłego stulecia

      np aleja Małomiejska,

      • 5 0

  • Paranoja (3)

    Kto może przesiądzie się do auta. Korki murowane. Rowerzysci też do auta bo idzie zima. Jak oni chca respektować te obostrzenia w komunikacji. Pytam się jak? Nie sztuka jest rzucić hasło połowa miejsc wolnych w autobusach. Sztuka jest wymyślic jak to zrobić

    • 32 5

    • Dzięki temu że jesteś stłoczony i miziasz poręcze szybciej się zarazisz niż siedząc.

      • 4 0

    • Kto powiedzial ze tego trzeba przestrzegać, nieraz widze ludzi siedzacych obok siebie, zreszta sam tez czasem na takim miejscu klapne.

      • 2 0

    • Pretensje kieruj do Warszawy - to nasz rząd wprowadza obostrzenia w komunikacji publicznej, zrzucając resztę na samorządy.

      • 1 3

  • Usunięcie nazw cyganska góra (3)

    Ma podtekst rasistowski?

    To nie do pomyślenia w mieście aktywnych postępowych działaczy

    • 27 8

    • Nie szukaj problemów gdzie ich nie ma. Przystanek o tej nazwie będzie gdzie indziej. I tyle.

      • 6 3

    • Poszukaj sobie na trójmieście artykuł

      Niedawno wyjaśnili, skąd ta nazwa się wzięła :)

      • 5 2

    • Nie zmienia to faktu

      Ze powinno to być skonsultowane z mniejszością romska.
      Czy tylko mniejszości seksualne sa ważne?

      • 1 1

  • (9)

    210 potrafił być spóźniony na morenie nawet 30 minut (jadąc na Osowe) więc mam nadzieję że teraz się coś poprawi

    • 27 13

    • (3)

      Też uważam że decyzja jest dobra. Linie typu R z Gdyni lub 210 jeżdżące na Orunię powinny zniknąć

      • 4 6

      • Proponuję, aby 210 jeździł z lotniska do Osowej! (1)

        • 5 4

        • Byl 169 i ponoć zero zainteresowania.

          • 6 0

      • Piotrusiu zajmij się kolejnymi płatnymi strefami parkowania bo mieszkańcy mają za dużo kasy

        • 3 0

    • (2)

      W ogóle po co ten autobus jeździ na Osowę? Kiedyś jeździł od dworca do lotniska i było ok.

      • 3 3

      • Ano dlatego (1)

        Że Osowa nie ma innej alternatywy do 210. Temu.

        • 2 2

        • PKM?

          • 2 1

    • skoro miasto tłumaczy likwidację się istnieniem kolei na Oruni (1)

      To równie uzasadniona jest kasacja odcinka Port Lotniczy - Osowa.

      Aaa. Tam paru prominentów mieszka...

      • 2 2

      • Ciekawe że miasto jednak potrafi tak układać linie by się dublowały i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Przykład to autobus 111 który 3/4 trasy pokonuje tak samo jak tramwaj

        • 2 0

  • 283 (2)

    A co z 283, który wiezie studentów i staruszków do akademii medycznej? Jest tak rzadko, że jego obłożenie to 100%. powinni puścić więcej kursów, gdyż obecnie stanowi zagrożenie...

    • 33 3

    • praktycznie pusty jeździ

      • 1 0

    • do tego nie kursuje w soboty i święta, obcięto te kursy cichcem i nie przywróconeo.

      • 4 0

  • (1)

    wiecej przesiadek dla mieszkancow i turystow, wiecej kasowania biletow jednoprzejazdowych... zysk musi byc...a ludzie jak "sardynki" w PKM spoznieni dojada.. PKM i tak malo i opozniona jezdzi to cud ze jezdzi jeszcze..

    • 20 3

    • wiecej kasowania biletow jednoprzejazdowych

      w dobie biletów godzinnych droższych ledwo o 60gr motywacja ZTM jest jednak raczej inna...

      • 3 1

  • (1)

    Na jasien już co 30 min jeździ komunikacja miejska mówiąc krótko gdansk to patologia komunikacyjna

    • 27 6

    • Ale to dobrze czy źle ?

      • 3 0

  • Taa jak się przesiądziesz 3 razy w deazczu to będzie super. (1)

    Krótka linia 262 i 162 zawsze opóźniona.
    Brawo Marysia. Obyś zawsze musiała się przesiadać z całą rodziną.

    • 28 5

    • i przejdziesz jeszcze kilkaset metrów na drugi przystanek

      • 2 0

  • 129 zlikwidowali bez słowa wyjaśnienia (5)

    • 25 6

    • Zamiast 129 dodali kursy na 127 (4)

      Był o tym artykuł że ilość kursów zostaje taka sama więc dlaczego krytykujesz?

      • 2 4

      • Wypadałoby uczciwie społeczeństwo o tym powiadomić (1)

        Obecne praktyki za bardzo zajeżdżają bolszewizmem.

        • 3 2

        • Co znaczy powiadomić?

          Mają pukać do każdego drzwi, dostarczyć pismo czy jak.
          Zrobili artykuł na Trojmieście, wywiesili na przystankach o planowanych zmianach, co ty jeszcze chcesz.

          • 1 2

      • A nie została. 129 uzupełniała ofertę z Wrzeszcza linii 162 i 262. A dodane 127 to szczątkowe kursy i o innych godzinach. O tej porze, o której mogłeś jechać z Wrzeszcza 129, 127 z niego nie kursuje. I 127 ma trochę inną trasę, niż miała 129. A na marginesie- gdzie jest 188?

        • 2 2

      • 129 jak 227

        Przywrócić 129, ale puścić z Jasienua trasa do Wrzeszcza jak autobus 227. Rozładują się korki chcociaz odrobinę

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane