• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Marysia jest niesamowita. (7)

    Zamiast skrócić linie w Osowej gdzie i tak nikt nie jeździ bo to zad*pie to skróciła na Orunie gdzie jest dużo pasażerów aby się przesiadali.
    Co dalej Olcia ? Podwyżka cen biletów?
    Oj Bareja by dokręcił historię z cyklu mój mąż jest dyrektorem. A nie czekaj czekaj panna jest prezydentem.
    Dużo rozumu dla nie naszej prezydentki Gdańska.

    • 36 19

    • No tak.
      Orunia przy osowej to takie downtown.
      Buehe

      • 5 4

    • Osowa ... (1)

      ma 16 tys mieszkańców. Żadne zad*pie.

      • 7 3

      • i wszyscy mają auta

        • 2 1

    • Prezydentki? A co to za nowomowa? A moze to jakiś nowy typ detek w rowerze?

      • 1 2

    • Takie zadoopie że po wykonaniu pomiarów dołożyli kursów 210 na osowe a Orunię obcięli całkowicie he he

      • 7 1

    • (1)

      Ja akurat często jeżdżę z Moreny na Osowę. Jakie inne połączenia ma Osowa z Gdańskiem, inne niż przez Oliwę? (i PKM o którym się nie wypowiem...). Na Orunię jeździ więcej linii. Przecież 210 jedzie 2 razy na godzinę w tygodniu i raz na godzinę w weekend. Naprawdę to taki problem? zwłaszcza, że mają puścić częściej 189?

      • 5 1

      • XD

        W radzie dzielnicy Osowa są takie asy, którzy mają w tyłku mieszkańców. Wepchnąć wszystkich z rana w 210 spóźniony często po 40 min i niech se radzą.

        • 0 0

  • (2)

    Pięknie teraz władze miasta umywają ręce co do transportu zbiorowego zrzucając wszystko na kolej. Najpierw w temacie tramwajów, mówiąc o SKMce, która jeździ na podobnych trasach, a teraz pora na Regio stającego na Gdańsk Orunia. Szkoda tylko, że szanowny wice pewnie nie wie jak często te Regio jeżdżą.

    • 23 5

    • i jak są obładowane

      • 4 0

    • Sami kolejarze przyznają, ze południe Gdańska to nie ich target

      • 2 0

  • (3)

    Ta linia to kompletna porażka. Ciągle stoi w korkach. Im dalej od pętli, tym większe opóźnienie. W rejonie Moreny norma jest 20 minut poślizgu. Bardzo dobrze, że wywalają ją z Traktu na Oruni.

    • 17 16

    • (1)

      ja bym ją jeszcze skrócił żeby zawracała przed moreną wtedy będzie jeszcze bardziej punktualna

      • 2 1

      • Albo jak stare B, Zwycięstwa i przez Wrzeszcz.

        • 1 1

    • Stoi w centrum Gdańska

      • 0 0

  • Przez przesiadki nie jeżdżę z Oruni do Wrzeszcza (7)

    Czas biegania po przystankach i oczekiwania jest dłuższy niż spóźnienia.

    • 21 6

    • (1)

      A ja niby linia jedzie z Oruni do Wrzeszcza? Chyba tylko kolejowa.

      • 3 2

      • ale kiedyś jeździła

        • 1 1

    • pociągiem se jedź. Szybciej niż przez miasto (4)

      • 2 3

      • droga do stacji z domi i ze stacji do pracy

        to prawie tyle co z domu do pracy.

        • 3 1

      • zwłaszcza z Krzemowej na Politechnikę (2)

        pociągiem wygodnie jak cholera

        • 4 2

        • Jakie ty masz bieganie po przystankach. (1)

          Jedziesz 162 i przesiadasz się na 168 i tyle. Żadnego biegania po przystankach.
          Inna możliwość 162 i 6 i kawałek do przejścia z grunwaldzkiej.
          Ogólnie widzę, że nie którym we łbach się poprzewracało i mają problem z przejściem 100m.

          • 3 2

          • hm, a jak z punktualnością 162 i 168

            • 2 1

  • Genialne rozwiązanie problemu spóźnień

    Zlikwidować.

    • 21 3

  • Konieczność przesiadek to kolejna niedogodność.

    Sporo osób zrezygnuje z komunikacji miejskiej na rzecz samochodu, niestety.

    • 16 3

  • (2)

    To na bilecie miejskim za darmo można jeździć Regio? Super tylko jak do niego wsiąść w godzinach 7-9 nie ma szans.

    • 16 5

    • (1)

      miesieczny

      • 1 0

      • miesięczny to wiedziałem ale żeby na jednorazowym

        • 0 1

  • Podpowiadam, najmniej narażone na korki są linie po których nic nie jeździ

    • 19 3

  • Dlugie linie są zle bo generują opoznienie (1)

    Dlatego w cellu poprawy punktualnosci bedziemy likwidowac wszystkie linie ktore sa dluzsze niz 1 km
    Piechotą zdrowiej, a w dobie pandemii scisk jest niezdrowy, a spacery tak.
    Zeby zapewnic plynnosc na chodnikach i wyeliminowac zbędnych spacerowiczow wprowadzimy oplatę chodnikowa
    Wasza na zawsze O
    Serdecznosci

    • 17 6

    • Dobre. Grzelak postawi na chodnikach coś w rodzaju viatoll

      • 3 1

  • 210 powinien jezdzic z Oruni na lotnisko, a inna linia z lotniska na Osowę (7)

    i załatwiony temat "za długiej linii"

    • 35 13

    • (5)

      Dokładnie, po co ten autobus jedzie przez Osowę?

      • 9 8

      • 210 jest po to aby mieszkańcy Osowej, Matarni mieli bezpośrednie połączeniem z centrum. (4)

        • 7 4

        • (3)

          Przecież z Osowej jest, też PKM. A dewastacja autobusów na na drodze z płyt drogowych, to pikuś. Ważne by uwalić Orunię, bp głosuje przeciw pelo

          • 2 4

          • PKM jest nie co 20, a co 60 minut z 16-tysięcznej Osowej. Co to za oferta? I to tylko do Wrzeszcza. A Kaszubownia może dojeżdżać do głównego...

            • 7 2

          • (1)

            Pkm tylko do Wrzeszcza i mało kto mieszka w pobliżu przystanku. Większość Osowej mieszka w okolicy ul wodnika

            • 4 2

            • Nie tylko,a przecież można się przesiąść. Tak jak z Oruni teraz trzeba będzie jadąc ma matarnie lub lotnisko

              • 1 2

    • Czyli tak jak do bodajze 2009 roku.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane