- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (267 opinii)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (154 opinie)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (278 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (82 opinie)
- 5 Budują nowy ruch miejski (29 opinii)
- 6 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (153 opinie)
Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię
Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.
I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.
Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).
Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki
- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.
- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.
Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian
Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.
- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.
Czytaj też:
Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii
ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności
Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.
- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.
- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:
Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku
Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych
Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
- 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
- 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
- N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).
Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych
W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
- Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
- Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
- Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].
Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)
Miejsca
Opinie (302) ponad 10 zablokowanych
-
2020-10-16 08:07
Marysia jest niesamowita. (7)
Zamiast skrócić linie w Osowej gdzie i tak nikt nie jeździ bo to zad*pie to skróciła na Orunie gdzie jest dużo pasażerów aby się przesiadali.
Co dalej Olcia ? Podwyżka cen biletów?
Oj Bareja by dokręcił historię z cyklu mój mąż jest dyrektorem. A nie czekaj czekaj panna jest prezydentem.
Dużo rozumu dla nie naszej prezydentki Gdańska.- 36 19
-
2020-10-16 08:18
No tak.
Orunia przy osowej to takie downtown.
Buehe- 5 4
-
2020-10-16 08:28
Osowa ... (1)
ma 16 tys mieszkańców. Żadne zad*pie.
- 7 3
-
2020-10-16 09:00
i wszyscy mają auta
- 2 1
-
2020-10-16 10:07
Prezydentki? A co to za nowomowa? A moze to jakiś nowy typ detek w rowerze?
- 1 2
-
2020-10-16 10:17
Takie zadoopie że po wykonaniu pomiarów dołożyli kursów 210 na osowe a Orunię obcięli całkowicie he he
- 7 1
-
2020-10-16 11:42
(1)
Ja akurat często jeżdżę z Moreny na Osowę. Jakie inne połączenia ma Osowa z Gdańskiem, inne niż przez Oliwę? (i PKM o którym się nie wypowiem...). Na Orunię jeździ więcej linii. Przecież 210 jedzie 2 razy na godzinę w tygodniu i raz na godzinę w weekend. Naprawdę to taki problem? zwłaszcza, że mają puścić częściej 189?
- 5 1
-
2020-10-16 16:41
XD
W radzie dzielnicy Osowa są takie asy, którzy mają w tyłku mieszkańców. Wepchnąć wszystkich z rana w 210 spóźniony często po 40 min i niech se radzą.
- 0 0
-
2020-10-16 08:09
(2)
Pięknie teraz władze miasta umywają ręce co do transportu zbiorowego zrzucając wszystko na kolej. Najpierw w temacie tramwajów, mówiąc o SKMce, która jeździ na podobnych trasach, a teraz pora na Regio stającego na Gdańsk Orunia. Szkoda tylko, że szanowny wice pewnie nie wie jak często te Regio jeżdżą.
- 23 5
-
2020-10-16 09:01
i jak są obładowane
- 4 0
-
2020-10-16 10:24
Sami kolejarze przyznają, ze południe Gdańska to nie ich target
- 2 0
-
2020-10-16 08:10
(3)
Ta linia to kompletna porażka. Ciągle stoi w korkach. Im dalej od pętli, tym większe opóźnienie. W rejonie Moreny norma jest 20 minut poślizgu. Bardzo dobrze, że wywalają ją z Traktu na Oruni.
- 17 16
-
2020-10-16 09:02
(1)
ja bym ją jeszcze skrócił żeby zawracała przed moreną wtedy będzie jeszcze bardziej punktualna
- 2 1
-
2020-10-16 10:08
Albo jak stare B, Zwycięstwa i przez Wrzeszcz.
- 1 1
-
2020-10-16 19:09
Stoi w centrum Gdańska
- 0 0
-
2020-10-16 08:11
Przez przesiadki nie jeżdżę z Oruni do Wrzeszcza (7)
Czas biegania po przystankach i oczekiwania jest dłuższy niż spóźnienia.
- 21 6
-
2020-10-16 08:18
(1)
A ja niby linia jedzie z Oruni do Wrzeszcza? Chyba tylko kolejowa.
- 3 2
-
2020-10-16 09:03
ale kiedyś jeździła
- 1 1
-
2020-10-16 09:13
pociągiem se jedź. Szybciej niż przez miasto (4)
- 2 3
-
2020-10-16 09:46
droga do stacji z domi i ze stacji do pracy
to prawie tyle co z domu do pracy.
- 3 1
-
2020-10-16 10:25
zwłaszcza z Krzemowej na Politechnikę (2)
pociągiem wygodnie jak cholera
- 4 2
-
2020-10-16 10:32
Jakie ty masz bieganie po przystankach. (1)
Jedziesz 162 i przesiadasz się na 168 i tyle. Żadnego biegania po przystankach.
Inna możliwość 162 i 6 i kawałek do przejścia z grunwaldzkiej.
Ogólnie widzę, że nie którym we łbach się poprzewracało i mają problem z przejściem 100m.- 3 2
-
2020-10-16 11:01
hm, a jak z punktualnością 162 i 168
- 2 1
-
2020-10-16 08:17
Genialne rozwiązanie problemu spóźnień
Zlikwidować.
- 21 3
-
2020-10-16 08:22
Konieczność przesiadek to kolejna niedogodność.
Sporo osób zrezygnuje z komunikacji miejskiej na rzecz samochodu, niestety.
- 16 3
-
2020-10-16 08:24
(2)
To na bilecie miejskim za darmo można jeździć Regio? Super tylko jak do niego wsiąść w godzinach 7-9 nie ma szans.
- 16 5
-
2020-10-16 08:44
(1)
miesieczny
- 1 0
-
2020-10-16 09:04
miesięczny to wiedziałem ale żeby na jednorazowym
- 0 1
-
2020-10-16 08:32
Podpowiadam, najmniej narażone na korki są linie po których nic nie jeździ
- 19 3
-
2020-10-16 08:41
Dlugie linie są zle bo generują opoznienie (1)
Dlatego w cellu poprawy punktualnosci bedziemy likwidowac wszystkie linie ktore sa dluzsze niz 1 km
Piechotą zdrowiej, a w dobie pandemii scisk jest niezdrowy, a spacery tak.
Zeby zapewnic plynnosc na chodnikach i wyeliminowac zbędnych spacerowiczow wprowadzimy oplatę chodnikowa
Wasza na zawsze O
Serdecznosci- 17 6
-
2020-10-16 09:05
Dobre. Grzelak postawi na chodnikach coś w rodzaju viatoll
- 3 1
-
2020-10-16 08:44
210 powinien jezdzic z Oruni na lotnisko, a inna linia z lotniska na Osowę (7)
i załatwiony temat "za długiej linii"
- 35 13
-
2020-10-16 09:06
(5)
Dokładnie, po co ten autobus jedzie przez Osowę?
- 9 8
-
2020-10-16 09:33
210 jest po to aby mieszkańcy Osowej, Matarni mieli bezpośrednie połączeniem z centrum. (4)
- 7 4
-
2020-10-16 09:56
(3)
Przecież z Osowej jest, też PKM. A dewastacja autobusów na na drodze z płyt drogowych, to pikuś. Ważne by uwalić Orunię, bp głosuje przeciw pelo
- 2 4
-
2020-10-16 10:02
PKM jest nie co 20, a co 60 minut z 16-tysięcznej Osowej. Co to za oferta? I to tylko do Wrzeszcza. A Kaszubownia może dojeżdżać do głównego...
- 7 2
-
2020-10-16 10:19
(1)
Pkm tylko do Wrzeszcza i mało kto mieszka w pobliżu przystanku. Większość Osowej mieszka w okolicy ul wodnika
- 4 2
-
2020-10-16 11:23
Nie tylko,a przecież można się przesiąść. Tak jak z Oruni teraz trzeba będzie jadąc ma matarnie lub lotnisko
- 1 2
-
2020-10-16 10:10
Czyli tak jak do bodajze 2009 roku.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.