• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Może by tak zwiększyć częstotliwość 171 . Jeżdzą co 30 min.

    • 3 8

    • Ok. Zwiększamy

      • 2 1

    • Gmina Żukowo

      Pisz do Burmistrza gminy Żukowo.

      • 0 0

    • I tak będzie spóźniony jak zawsze albo zniknie z rozkładu ;) to dopiero autobus widmo

      • 0 0

  • Wreszcie nie bedzie spozniony pol godziny

    • 6 6

  • 210 poeinien laczyc centrum z lotniskiem mozliwie najkrotsza i szybka trasa, a nie wycieczki przez osiedla i podworka

    • 15 3

  • Przeciez ta rada dzielnicy popiera transport autem z dzielnicy wiec poco marnowac kase na linie autobusowe (3)

    Tym bardziej ,ze większość właśnie jedzie autem z tej dzielnicy i wszyscy są spóźnieni przez nich wiec maja racje ,ze krótsze linie to dobre rozwiązanie.
    Ale zobaczcie kim są radni dzielnic większości to prostaki z zapędami politycznymi by tylko dorwać się do stołka.

    • 16 2

    • Co za bzdury.

      Korki na Trakcie Św. Wojciecha generują głównie kierowcy jadący z Pruszcza. Część do tego jedzie ul. Żuławską, po drugiej stronie torów kolejowych, gdzie rano ruch jest naprawdę spory. Natomiast co do elokwencji, predyspozycji i aspiracji co poniektórych członków rady dzielnicy wypowiadać się nie będę.

      • 4 1

    • (1)

      wszystko jedno, jadą autami stojąc w korku jak osły wzdłuż linii kolejowej

      • 3 0

      • A, to inny kwiatek

        Sorki, ale 230 za miesięczny MZKZG z Pruszcza na ZTM i kolej to za dużo.

        Karnowski swój bilet Gdańsk+Sopot za 150 zł ma, dlaczego nie ma takich samych Gdańsk+Pruszcz czy Gdańsk+Żukowo?

        • 3 0

  • Niech Bartków jeszcze bardziej popiera Wszystko dla Gdańska

    Dymają Orunię na prawo i lewo

    • 11 3

  • A za zaoszczędzone na autobusach pieniądze (1)

    Zaprzyjazniona z UM artystka nanaluje mural pt Dbaj o siebie, piechotą zdrowiej.

    • 14 3

    • jakie zaoszczędzone jak brakuje 50baniek?

      • 2 0

  • Kiedy Pani Bartków zrozumie, że Rady Dzielnic mało znaczą.

    • 13 0

  • Niech Rada Dzielnicy jeszcze bardziej układa się z Dulkiewicz to tak jest

    • 10 1

  • Ciekawe co obecna grupa rządząca zrobiła dla Orunii (2)

    A są mieszkańcy którzy z klapkami na oczach ciągle ich popierają w wyborach.
    Widać że ludzi z tej dzielnicy można sponiewierać a i tak pójdą i na nich zagłosują. Masakra.

    • 15 1

    • Może zrobi coś dla Oruni...

      • 1 3

    • Byłem kiedyś w komisji, i akurat nie głosują. I dlatego marginalizuja Orunię. A zaczął już budyń

      • 2 0

  • Adamowicz mówił, że ta kadencja to będzie rozkwit komunikacji miejskiej (3)

    I rzeczywiście, Kontynuatorka i dziedziczka idei cały czas podlewa tę komunikację żeby kwitła. Kwasem i solą.

    • 23 0

    • Faktycznie, tak miało być

      Strach pomyśleć, co by się działo, gdyby tym priorytetem nie była

      • 7 0

    • (1)

      miał przewidzieć Covida?

      • 2 0

      • Juz przed covidem cięli kursy

        Poza tym covid to magiczne zaklęcie usprawiedliwiające wszystko

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane