Fakty i opinie

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

tak, lepiej uruchomić krótsze, mniej podatne na korki 24%
tak, ponieważ nikt nie korzysta z nich na całej trasie 11%
nie, stanowią one wygodne połączenia bardzo odległych dzielnic 32%
nie, przesiadki między autobusem a tramwajem lub pociągiem są uciążliwe 33%
zakończona Łącznie głosów: 1455
Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.
Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. mat. ZTM Gdańsk

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.
Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. fot. arch. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

Ogłoszenia: sprzedam samochód do 10 tys. zł

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Najważniejsze w dobie pandemii aby rzucili maksymalną liczbę autobusów,tramwajów i skmek.

    • 77 9

  • Dopóki mamy taką beznadziejną komunikację będę jeździł samochodem lub rowerem.

    Linia 129 zlikwidowana. Pozbierali kursy na linii 127 i 130. Więc niech się nie dziwią, że potok aut na drogach. Nikt nie lubi niepunktualności, przesiadek i wypadających kursów. O awariach już nie wspominam.

    • 179 20

  • Bardzo dobra decyzja

    W końcu linia 210 będzie punktualna

    • 75 144

  • Kiedy komunikacja w Gdańsku będzie punktualna, czysta i spójna?

    Kiedy stanie się choć trochę konkurencją dla aut?

    • 109 14

  • Czerwona strefa a w komunikacji miejskiej połowa siedzień wolna, żeby ludzie stali bliżej siebie :D
    Kto stoi za takimi absurdami? I dlaczego ludzie się temu w ogóle poddają? Przecież to jest ewidentne działanie na szkodę podróżujących komunikacją i jest to działanie przyczyniające się do rozprzestrzeniania wirusa :D

    • 98 13

  • Z tym znikającym tramwajem do Oruni to już przegięli... To było w 1973 roku!!

    • 90 20

  • Żenada.

    Najpierw zlikwidowano pętlę 151 na Gościnnej, a wkrótce samą linię, teraz likwiduje się pętlę 210. A te "potoki ludzkie" z Oruni będą się teraz ładować do zapchanych 232 i 132 z Pruszcza, ewentualnie do równie zapchanego 189. Prawda jest taka, że ZTM robi dobrze tylko mieszkańcom Pruszcza i nowych osiedli przy Starogardzkiej. Orunia? Przecież tam mieszka sama patologia, to dzielnica do wygaszenia. Prawda, panie rzeczniku ZTM?

    • 127 22

  • Nareszcie na linii 210 będzie dyspozytornia i pomieszczenie socjalne

    Dziękujemy. Dotychczasowa trasa 210 była jakimś nieporozumieniem

    • 61 50

  • Wreszcie nie będzie się spóźniał 210 na lotnisko

    Śmieszne są te argumenty rady dzielnicy. Przecież wszyscy wysiadali pod Lotem czy przy dworcu. A co ma do tego wspólnego likwidacja linii tramwajowej? Jeżeli w radach dzielnicy mamy takich nie przygotowanych merytoryczne jak Pani Bartków to nie dziwny się że odbierają Was jako krzykaczy i roszczeniowcy.

    • 51 50

  • Dlaczego z południowych dzielnic praktycznie nie ma bezpośrednich lini do centrum i Oliwy?

    Urząd miasta sprzedał działki i wydał pozwolenie na budowę tysięcy bloków a nie zorganizował komunikacji.

    • 105 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.