- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (282 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (134 opinie)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
Zmiany w projekcie Trasy Kaszubskiej. Inwestycja zmieni oblicze zachodniej Gdyni
Kończy się ustalanie przyszłego kształtu Trasy Kaszubskiej. Największe zmiany zaszły w Gdyni i jej sąsiedztwie. Będzie dużo większy Węzeł Wielki Kack niż pierwotnie zakładano, a także dwa nowe zjazdy z planowanej ekspresówki - do ul. Nowowiczlińskiej i ul. Rdestowej . Sprawdzamy także, jak pojedziemy przez ogromny węzeł w pobliżu Chwaszczyna i czy mieszkańcy tej licznej miejscowości nie zostaną odcięci od Trójmiasta.
- W efekcie rozmów z tymi podmiotami na obecnym etapie projektowym (Koncepcja Programowa) powstały całkiem nowe pomysły na organizację ruchu szczególnie na terenie Gdyni i w jej sąsiedztwie. W porównaniu z poprzednimi opracowaniami utworzono dwa nowe połączenia z układem lokalnym - z ulicą Nowowiczlińską oraz Rdestową i Krzemową. Mamy nadzieję, że są one na plus - mówi Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora ds. inwestycji w gdańskim oddziale GDDKiA.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak bardzo zmieniły się założenia na tej trasie.
Dużo większy Węzeł Wielki Kack po zmianach
Pierwsza, podstawowa i zarazem duża zmiana objęła Węzeł Wielki Kack. Miał być podobny do splotu, który jest w Gdańsku na Karczemkach - ujęto tam półbezpośredni zjazd po wiaduktach z obwodnicy od strony Gdańska w kierunku Lęborka. Po uzgodnieniach okazało się, że trzeba będzie wprowadzić tam nie jedną a dwa półbezpośrednie zjazdy i to na całkiem innych kierunkach
Pierwszy będzie obowiązywał w relacji Lębork - Chylonia. Kierowcy będą tam przejeżdżali po łuku najpierw nad obwodnicą, a potem ul. Chwaszczyńską. Drugi półbezpośredni zjazd powstanie na relacji ul. Chwaszczyńska - centrum Gdańska, wtedy kierowcy będą przejeżdżać od północy nad obwodnicą i Trasą Kaszubską.
Ponadto Obwodnica Trójmiasta w rejonie Węzła Wielki Kack będzie posiadać dwie główne jezdnie po trzy pasy każdy i dwie jezdnie prowadzące do zjazdów - częściowo jedno- lub dwupasowe.
W efekcie tych zmian Węzeł Wielki Kack rozrośnie się dwukrotnie. Z tego więc powodu kierowcy jadący od strony Lęborka do Gdyni nie będą mogli skręcić w lewo w ul. Nowowiczlińską. Zostanie tam zlikwidowany lewoskręt.
- Tego typu rozwiązanie ma zapobiec korkowaniu się Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Trójmiasta. W zamian tegoż lewoskrętu zaprojektowano dwa bezkolizyjne połączenia, o których wspomniałem wcześniej. By zjechać do ul. Nowowiczlińskiej, kierowcy jadący od strony Gdańska lub Słupska będą mogli skorzystać z nowych węzłów drogowych pn. Nowowiczlińska i Rdestowa. Rozwiązanie takie znacznie upłynni ruch w tym krytycznym dla nas miejscu, podobne rozwiązania zastosowaliśmy, budując węzeł Karczemki - mówi Waldemar Chejmanowski.
Nowe węzły z myślą o mieszkańcach Gdyni
Węzeł Nowowiczlińska powstanie dokładnie nad ul. Nowowiczlińską. Będzie on praktycznie kopią węzła, który obecnie funkcjonuje w Wielkim Kacku.
- To wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i władz Gdyni. By nie utrudniać przejazdu ul. Nowowiczlińską w rejonie nowego węzła, znajdzie się tam miejsce na buspas, gdzie praktycznie bez zbędnego postoju przejadą pojazdy komunikacji miejskiej. Nowy węzeł uporządkuje też ruch w tej części miasta - podkreśla zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.
To nie koniec nowości węzłowych w tej części miasta. Na wysokości ul. Rdestowej powstaną kolejne zjazdy. Drogowcy przewidzieli tam Węzeł Rdestowa, który ma umożliwiać wjazd do dzielnicy Dąbrowa od zachodu. Jedynym kosztem budowy tego obiektu drogowego będzie rozebranie części zajezdni trolejbusowej nieopodal Polifarbu. W pierwotnych planach gdańskiego oddziały GDDKiA nie było takiego rozwiązania drogowego.
Duży węzeł drogowy między Gdynią a Chwaszczynem
Drugim największym wyzwaniem dla inżynierów będzie budowa Węzła Chwaszczyno. To tam mają się krzyżować Trasa Kaszubska (od zachodu i północy), Obwodnica Metropolitalna (od południa) i ewentualnie ul. Nowa Kielnieńska (od wschodu).
Co ważne, w pierwszej fazie projektowania w ogóle nie miało być tego węzła w tak ogromnych rozmiarach. Zakładano wyłącznie zjazdy do istniejącej drogi krajowej nr 20 - relacji Gdynia - Kościerzyna. Jednak pojawienie się na mapach innego projektu - Obwodnicy Metropolitalnej wymusiło na drogowcach daleko posunięte zmiany. Zdecydowano się, że Trasa Kaszubska powstanie właśnie z nowym splotem dróg.
Warto podkreślić, że jeśli miasto Gdańsk nie zdecyduje się na budowę Drogi Zielonej i w tym ul. Nowej Kielnieńskiej (jako jej części), to dalsza droga w kierunku Gdańska zostanie poprowadzona do drogi wojewódzkiej nr 218.
W dalszej perspektywie brak ul. Nowej Kielnieńskiej od Trasy Kaszubskiej przez północne tereny Osowy do Obwodnicy Trójmiasta może wywoływać korki na odcinku obwodnicy między Wielkim Kackiem i Osową. Ten odcinek już w wakacje mocno się korkował.
Utrudniony przejazd z Gdyni do Chwaszczyna?
Wraz z budową Trasy Kaszubskiej na dobre zniknie z mapy stara droga krajowa nr 20. Musiała ona ustąpić miejsca m.in. wspomnianemu wyżej węzłowi. To wywołało obawy wśród mieszkańców Gdyni i gminy Żukowo. Zastanawiano się, czy będzie można swobodnie przejechać jak dotychczas (nie biorąc pod uwagę korków) i czy nie będzie trzeba nadkładać kilometrów do najbliższego zjazdu, by wjechać na Trasę Kaszubską, a później nową trasą dotrzeć do Gdyni.
Niestety, droga się wydłuży. Jadąc w stronę Gdyni, tuż za rondem w Chwaszczynie objazdowa droga skręci na zachód. Kierowcy pojadą tam ok. 300 metrów do wiaduktu, po którym przejadą nad Trasą Kaszubską. Dalej nowa ulica poprowadzi kierowców do dzisiejszej ulicy Rdestowej, gdzie będą mogli wjechać na Trasę Kaszubską do Gdyni bądź w przeciwną stronę.
Cztery zadania na Trasie Kaszubskiej
Dalej przez Kaszuby Trasa Kaszubska pobiegnie do Lęborka - tam zaszło niewiele zmian. Najważniejsza to ta, że 60-kilometrowa inwestycja została podzielona na cztery zadania. Jadąc od Trójmiasta, pierwsze zadanie (opisane już wcześniej), które obejmuje Gdynię kończy się w Szemudzie. Ten odcinek ma nieco ponad 18 km długości.
Kolejne zadanie to realizacja drogi ekspresowej od Szemuda do Luzina. Ten fragment ma w sumie ok. 10 km długości. W tej części powstanie Węzeł Szemud, a także miejsce obsługi podróżnych - parking z toaletą - nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa długie na ponad 100 metrów mosty nad lokalnymi potokami.
Kolejne zadanie to odcinek ekspresówki między Luzinem a Łęczycami, który będzie miał ok. 15 km. To tam powstaną m.in. dwa węzły: Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie także uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole przewidziane jest połączenie z istniejącą droga krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych, które będzie miało drugą kategorię. Oznacza to, że powstanie tam nie tylko parking i toaleta, ale także stacja paliw, a może nawet gastronomia.
Ostatni odcinek, patrząc od strony Trójmiasta, to będzie obwodnica Lęborka. Na 17-kilometrowym fragmencie powstaną trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planową Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada na południe od Lęborka.
Inwestycja za 3 mld zł
Niedawno rząd wpisał inwestycję w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Realne wydatki na to przedsięwzięcie z budżetu państwa rozpoczną się w 2018 r. Wtedy ma się rozpocząć realizacja inwestycji. Całość ma kosztować niespełna 3 mld zł.
Pewne jest, że przedsięwzięcie będzie realizowane w formule projektuj i buduj. Oznacza to, że w przetargach wystartują konsorcja składające się z biur projektowych i firm budowlanych. Co ciekawe, na razie nie wiadomo, czy będą to przetargi na każde z czterech zadań. Możliwe, że drogowcy wybiorą wykonawcę na każde dwa zadania. Przetargi mają zostać ogłoszone w 2016 r. w trybie dwuetapowym.
2017 r. to czas projektowania nowej trasy. Rok później drogowcy pozyskają zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i rozpoczną jej budowę.
Zadanie 1. Leśnice - Łęczyce (PDF ok. 26 MB)
Zadanie 2. Łęczyce - Luzino (PDF ok. 15 MB)
Zadanie 3. Luzino - Szemud (PDF ok. 13 MB)
Zadanie 4. Szemud - Wielki Kack (PDF ok. 22 MB)
Miejsca
Opinie (135) 7 zablokowanych
-
2015-09-14 10:22
Przesiedlenie
Pierwotnie projekt zakładał, wyburzenie części domów przy ulicy Chwaszczyńskiej na odcinku ok 200m od zjazdu Gdynia Karwiny a także osiedla Nad Jeziorem przy ulicy Oliwskiej. Autor artykułu o tym nie wspomniał
- 12 0
-
2015-09-14 10:25
I znów wielkie pieniądze na drogi (3)
A kolej ledwo dyszy. Powinno się inwestować w transport zbiorowy, a nie w indywidualne samochody. Samochód to zanieczyszczenie środowiska, hałas, wypadki i korki.
- 13 16
-
2015-09-14 11:22
na kolej pieniądze właśnie wydano.. (2)
Jakbyś nie zauważył, to w kolej i tramwaj (PKM+tramwaj na Morenę) zainwestowano ostatnio ok 1.4 mld zł.
O efektach można poczytać w komentarzach pod wieloma artykułami na ten temat.
Na konkurencyjnym portalu trojmiasto.w... jest opisany test nowych rozwiązań komunikacyjnych. Autorzy starali się, jak mogli aby PKM+tramwaj nie poległy z kretesem - wystarczyło wyjechać autobusem 210 albo samochodem 15 minut wcześniej ale i tak obśmiewany autobus 210 wygrał z PKM.- 2 3
-
2015-09-14 11:42
Trochę masz rację (1)
a trochę kłamiesz - 210 był ostatni.
- 0 2
-
2015-09-14 11:48
ciekawe kto ...
red. Paweł Wojciechowski - notka z godziny 9:34
"Ostatecznie na miejsce przyjechałem opóźniony o 23 minuty. Podróż trwała w sumie godzinę i 10 minut." (jechał autobusem 210_
Czyli 70 minut.
Tak było w podsumowaniu - notka z 9:40 wcześniej.
Faktycznie teraz poprawiono podsumowanie ale zapomniano o treści notki.- 1 0
-
2015-09-14 11:27
Huuuurrrrraaaaa (1)
widac ze ktos tam pracuje!!!
- 0 2
-
2015-09-14 21:16
komentarz
Transprojekt gdanski pracuje !!!!
mistrzowie projektowania- 0 0
-
2015-09-14 11:40
komentarz
kKo będzie odśnieżał te objazdy do Chwaszczyna i okolic Bojana?
- 2 0
-
2015-09-14 12:43
Jestem ZA, A NAWET PRZECIW (2)
Wyrąbać te kaszubskie lasy, zbudować ekspresówkę, postawić ekrany - tylko duuuużo ekranów, poodcinać lokalne drogi - i w ogóle zurbanizować, zabetonować, wyasfaltować, wyrównać pagórki , wywłaszczyć Kaszubów i oddać ziemie developerom - i już nie będzie Trasy Kaszubskiej, tylko kolejny bubel za wielkie pieniądze. Moje pieniądze! I dlatego jestem przeciwny - bo wołałbym korzystać z tzw. łona natury kaszubskiej drepcząc sobie tu i tam, a nie jadąc samochodem po pięknej drodze z ekranami po obu stronach - jak w tunelu. Tylko niestety na końcu nie widać światełka, tylko kolejna drogę. Przez mękę.
- 16 8
-
2015-09-14 13:36
Debil (1)
- 1 4
-
2015-09-14 15:58
miło poznać Debila
Znam już Kretyna, Głupka. Barana, ale Debil jeszcze mi się nie przedstawiał
- 5 1
-
2015-09-14 13:24
Teraz rzeszowskie. PIS- landia górą! (2)
- 2 4
-
2015-09-14 14:55
(1)
Człowieku. Naprawdę uważasz że ludzie nabiorą się na waszą propagandę, że jakaś partia zablokuje przez swoje widzimisię budowę drogi? O budowie drogi w pierwszej kolejności decydują korki na obecnych szlakach krajowych, w tym przypadku przede wszystkim na obwodnicy Trójmiasta. Dlatego powstaje metropolitalna. A trasa Kaszubska powstaje przez niewydolny stem dróg przechodzący przez Redę, Rumię, Wejherowo.
- 1 1
-
2015-09-14 17:55
Propaganda propagandą ale tak już przecież było!
Gdy ostatnim razem PIS był u władzy to blokował rozpoczęte przez poprzedników inwestycje, np budowę A1.
Kto wie co wymyśli teraz.- 0 1
-
2015-09-14 13:24
Obwodnica Trojmiasta
Bardzo Pięknie to wygląda, ale oby to się nieskończylo tak jak z połączeniem obwodnicy via ulica Chwarznienska do centrum Gdyni. Nie wykończona Chwarznienska dalej jest "zmora" dla zmotoryzowanych i nawet w przed wyborczych obietnicach nikt nie obiecuje jej zakończenia.
- 2 1
-
2015-09-14 13:25
Dobudowywanie dróg tylko pogarsza sytuację drogową! (3)
Badania naukowe już dawno dowiodły że dobudowywanie kolejnych dróg czy poszerzanie istniejących tylko wydłuża czas stania w korkach.
W celu unormowania sytuacji, bez bezpowrotnego niszczenia przyrody, należy z głównych arterii takich jak Wielkopolska czy Al. Zwycięstwa, Morska itp. wydzielić prawy pas jako buspas.
Wtedy komunikacja miejsca będzie mogła działać dużo swobodniej, a kierowcy naturalnie wybiorą ją jako po prostu opcję lepszą, szybszą i tańszą niż ciągnięcie wszędzie 1000kg samochodu służącego zazwyczaj do przewożenia jednej osoby co jest absolutnie chore.- 5 18
-
2015-09-14 15:30
juz armia z urzedu miejskieo klika na lapki w dol :/
za robote sie zabierzcie urzedasy!!!
- 0 3
-
2015-09-14 20:20
W pupie byłeś i kupkę widziałeś
A ja ciągam wszędzie ponad 1500 kg samochodu.
- 0 0
-
2016-08-04 00:00
komunikacja miejska
w trojmiescie to jedna wielka pomyłka.
nawet w lokalnych radiach, w warszawie i krakowie były o tym dyskusje więc nie ma o czym mówic.
dobudowywanie dróg nie przyniosło efektów w wielkich metropoliach szczególnie w USA. ale w takim los angeles gdzie aglomeracja miejska ma 15 milionów mieszkanców nawet darmowe przejazdy metrem nie skłoniły mieszkanców do korzystania z komunikacji miejskiej.
u nas po prostu brakuje dobrych dróg.- 0 0
-
2015-09-14 14:04
A co z ruchem rowerów? (1)
Ja jeżdżę przez Chwaszczyno do pracy rowerem i co teraz?
- 3 1
-
2015-09-14 15:29
kup se auto
- 2 2
-
2015-09-14 15:28
szczurek tylko pod swoje wiczlino patrzy
po co tam wezel?
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.