- 1 Mors, który uratował psa oddał nagrodę (75 opinii)
- 2 Uciekał przez pół miasta, bo nie miał licencji (123 opinie)
- 3 Gdynianin nagrał wieloryba w Bałtyku (74 opinie)
- 4 Skąd pochodzą mieszkańcy Gdyni? (248 opinii)
- 5 100-letnia willa coraz bardziej niszczeje (18 opinii)
- 6 Konieczna redukcja populacji dzików (463 opinie)
Zmiany w projekcie Trasy Kaszubskiej. Inwestycja zmieni oblicze zachodniej Gdyni
Kończy się ustalanie przyszłego kształtu Trasy Kaszubskiej. Największe zmiany zaszły w Gdyni i jej sąsiedztwie. Będzie dużo większy Węzeł Wielki Kack niż pierwotnie zakładano, a także dwa nowe zjazdy z planowanej ekspresówki - do ul. Nowowiczlińskiej
i ul. Rdestowej
. Sprawdzamy także, jak pojedziemy przez ogromny węzeł w pobliżu Chwaszczyna i czy mieszkańcy tej licznej miejscowości nie zostaną odcięci od Trójmiasta.
- W efekcie rozmów z tymi podmiotami na obecnym etapie projektowym (Koncepcja Programowa) powstały całkiem nowe pomysły na organizację ruchu szczególnie na terenie Gdyni i w jej sąsiedztwie. W porównaniu z poprzednimi opracowaniami utworzono dwa nowe połączenia z układem lokalnym - z ulicą Nowowiczlińską oraz Rdestową i Krzemową. Mamy nadzieję, że są one na plus - mówi Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora ds. inwestycji w gdańskim oddziale GDDKiA.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak bardzo zmieniły się założenia na tej trasie.
Dużo większy Węzeł Wielki Kack po zmianach
Pierwsza, podstawowa i zarazem duża zmiana objęła Węzeł Wielki Kack. Miał być podobny do splotu, który jest w Gdańsku na Karczemkach - ujęto tam półbezpośredni zjazd po wiaduktach z obwodnicy od strony Gdańska w kierunku Lęborka. Po uzgodnieniach okazało się, że trzeba będzie wprowadzić tam nie jedną a dwa półbezpośrednie zjazdy i to na całkiem innych kierunkach
Pierwszy będzie obowiązywał w relacji Lębork - Chylonia. Kierowcy będą tam przejeżdżali po łuku najpierw nad obwodnicą, a potem ul. Chwaszczyńską. Drugi półbezpośredni zjazd powstanie na relacji ul. Chwaszczyńska - centrum Gdańska, wtedy kierowcy będą przejeżdżać od północy nad obwodnicą i Trasą Kaszubską.
Ponadto Obwodnica Trójmiasta w rejonie Węzła Wielki Kack będzie posiadać dwie główne jezdnie po trzy pasy każdy i dwie jezdnie prowadzące do zjazdów - częściowo jedno- lub dwupasowe.
W efekcie tych zmian Węzeł Wielki Kack rozrośnie się dwukrotnie. Z tego więc powodu kierowcy jadący od strony Lęborka do Gdyni nie będą mogli skręcić w lewo w ul. Nowowiczlińską. Zostanie tam zlikwidowany lewoskręt.
- Tego typu rozwiązanie ma zapobiec korkowaniu się Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Trójmiasta. W zamian tegoż lewoskrętu zaprojektowano dwa bezkolizyjne połączenia, o których wspomniałem wcześniej. By zjechać do ul. Nowowiczlińskiej, kierowcy jadący od strony Gdańska lub Słupska będą mogli skorzystać z nowych węzłów drogowych pn. Nowowiczlińska i Rdestowa. Rozwiązanie takie znacznie upłynni ruch w tym krytycznym dla nas miejscu, podobne rozwiązania zastosowaliśmy, budując węzeł Karczemki - mówi Waldemar Chejmanowski.
Nowe węzły z myślą o mieszkańcach Gdyni
Węzeł Nowowiczlińska powstanie dokładnie nad ul. Nowowiczlińską. Będzie on praktycznie kopią węzła, który obecnie funkcjonuje w Wielkim Kacku.
- To wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i władz Gdyni. By nie utrudniać przejazdu ul. Nowowiczlińską w rejonie nowego węzła, znajdzie się tam miejsce na buspas, gdzie praktycznie bez zbędnego postoju przejadą pojazdy komunikacji miejskiej. Nowy węzeł uporządkuje też ruch w tej części miasta - podkreśla zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.
To nie koniec nowości węzłowych w tej części miasta. Na wysokości ul. Rdestowej powstaną kolejne zjazdy. Drogowcy przewidzieli tam Węzeł Rdestowa, który ma umożliwiać wjazd do dzielnicy Dąbrowa od zachodu. Jedynym kosztem budowy tego obiektu drogowego będzie rozebranie części zajezdni trolejbusowej nieopodal Polifarbu. W pierwotnych planach gdańskiego oddziały GDDKiA nie było takiego rozwiązania drogowego.
Duży węzeł drogowy między Gdynią a Chwaszczynem
Drugim największym wyzwaniem dla inżynierów będzie budowa Węzła Chwaszczyno. To tam mają się krzyżować Trasa Kaszubska (od zachodu i północy), Obwodnica Metropolitalna (od południa) i ewentualnie ul. Nowa Kielnieńska (od wschodu).
Co ważne, w pierwszej fazie projektowania w ogóle nie miało być tego węzła w tak ogromnych rozmiarach. Zakładano wyłącznie zjazdy do istniejącej drogi krajowej nr 20 - relacji Gdynia - Kościerzyna. Jednak pojawienie się na mapach innego projektu - Obwodnicy Metropolitalnej wymusiło na drogowcach daleko posunięte zmiany. Zdecydowano się, że Trasa Kaszubska powstanie właśnie z nowym splotem dróg.
Warto podkreślić, że jeśli miasto Gdańsk nie zdecyduje się na budowę Drogi Zielonej i w tym ul. Nowej Kielnieńskiej (jako jej części), to dalsza droga w kierunku Gdańska zostanie poprowadzona do drogi wojewódzkiej nr 218.
W dalszej perspektywie brak ul. Nowej Kielnieńskiej od Trasy Kaszubskiej przez północne tereny Osowy do Obwodnicy Trójmiasta może wywoływać korki na odcinku obwodnicy między Wielkim Kackiem i Osową. Ten odcinek już w wakacje mocno się korkował.
Utrudniony przejazd z Gdyni do Chwaszczyna?
Wraz z budową Trasy Kaszubskiej na dobre zniknie z mapy stara droga krajowa nr 20. Musiała ona ustąpić miejsca m.in. wspomnianemu wyżej węzłowi. To wywołało obawy wśród mieszkańców Gdyni i gminy Żukowo. Zastanawiano się, czy będzie można swobodnie przejechać jak dotychczas (nie biorąc pod uwagę korków) i czy nie będzie trzeba nadkładać kilometrów do najbliższego zjazdu, by wjechać na Trasę Kaszubską, a później nową trasą dotrzeć do Gdyni.
Niestety, droga się wydłuży. Jadąc w stronę Gdyni, tuż za rondem w Chwaszczynie objazdowa droga skręci na zachód. Kierowcy pojadą tam ok. 300 metrów do wiaduktu, po którym przejadą nad Trasą Kaszubską. Dalej nowa ulica poprowadzi kierowców do dzisiejszej ulicy Rdestowej, gdzie będą mogli wjechać na Trasę Kaszubską do Gdyni bądź w przeciwną stronę.
Cztery zadania na Trasie Kaszubskiej
Dalej przez Kaszuby Trasa Kaszubska pobiegnie do Lęborka - tam zaszło niewiele zmian. Najważniejsza to ta, że 60-kilometrowa inwestycja została podzielona na cztery zadania. Jadąc od Trójmiasta, pierwsze zadanie (opisane już wcześniej), które obejmuje Gdynię kończy się w Szemudzie. Ten odcinek ma nieco ponad 18 km długości.
Kolejne zadanie to realizacja drogi ekspresowej od Szemuda do Luzina. Ten fragment ma w sumie ok. 10 km długości. W tej części powstanie Węzeł Szemud, a także miejsce obsługi podróżnych - parking z toaletą - nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa długie na ponad 100 metrów mosty nad lokalnymi potokami.
Kolejne zadanie to odcinek ekspresówki między Luzinem a Łęczycami, który będzie miał ok. 15 km. To tam powstaną m.in. dwa węzły: Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie także uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole przewidziane jest połączenie z istniejącą droga krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych, które będzie miało drugą kategorię. Oznacza to, że powstanie tam nie tylko parking i toaleta, ale także stacja paliw, a może nawet gastronomia.
Ostatni odcinek, patrząc od strony Trójmiasta, to będzie obwodnica Lęborka. Na 17-kilometrowym fragmencie powstaną trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planową Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada na południe od Lęborka.
Inwestycja za 3 mld zł
Niedawno rząd wpisał inwestycję w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Realne wydatki na to przedsięwzięcie z budżetu państwa rozpoczną się w 2018 r. Wtedy ma się rozpocząć realizacja inwestycji. Całość ma kosztować niespełna 3 mld zł.
Pewne jest, że przedsięwzięcie będzie realizowane w formule projektuj i buduj. Oznacza to, że w przetargach wystartują konsorcja składające się z biur projektowych i firm budowlanych. Co ciekawe, na razie nie wiadomo, czy będą to przetargi na każde z czterech zadań. Możliwe, że drogowcy wybiorą wykonawcę na każde dwa zadania. Przetargi mają zostać ogłoszone w 2016 r. w trybie dwuetapowym.
2017 r. to czas projektowania nowej trasy. Rok później drogowcy pozyskają zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i rozpoczną jej budowę.
Zadanie 1. Leśnice - Łęczyce (PDF ok. 26 MB)
Zadanie 2. Łęczyce - Luzino (PDF ok. 15 MB)
Zadanie 3. Luzino - Szemud (PDF ok. 13 MB)
Zadanie 4. Szemud - Wielki Kack (PDF ok. 22 MB)
Miejsca
Opinie (135) 7 zablokowanych
-
2015-09-14 06:16
Jeszcze wiele się zmieni nim zostanie to wybudowane - rządy, stołki...
- 113 17
-
2015-09-14 06:23
Dobrze , że projekt będzie lepszy
Bo będzie jeszcze lepiej
- 80 5
-
2015-09-14 06:25
Kiepska wizualizacja, a gdzie ekrany?
Które po za cena, podniosą walory estetyczne, jak wszędzie indziej w Polsce
- 44 44
-
2015-09-14 06:27
Współczuję ludziom z Chwaszczyna :) W Gdyni to nie wpłynie chyba negatywnie na jakość życia w tych dzielnicach.
- 41 17
-
2015-09-14 06:27
Niezłe spagetti na Kacku
.... Nie dało się tego ogarnąć prostą koniczynką?
- 64 28
-
2015-09-14 06:32
Fakt
Ciekawie to wygląda, twórczo ;)
- 10 0
-
2015-09-14 06:32
Bardzo dobrze! Budować! Nie oglądać się na narzekaczy!
W końcu będziemy mieli prawdziwą metropolię.
- 112 27
-
2015-09-14 06:33
sam jesteś stołek. poza tym uważaj na słowa bo twoja ekipa napiera na te stołki
- 14 13
-
2015-09-14 06:33
mówi się trudno
- 2 5
-
2015-09-14 06:37
Miejsce obsługi mieszkańców drugiej kategorii
Hmm. Pomyśleli o wszystkim.
- 38 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.