Fakty i opinie

Zmienia się nabrzeże Wyspy Spichrzów

Najnowszy artukuł na ten temat 30 zabytkowych jachtów w Gdyni

Ruszyła budowa nabrzeża na Wyspie Spichrzów



Ponad 2 tys. ton stali sprowadzonej specjalnie z Luksemburga otoczy północną część Wyspy Spichrzów w Gdańsku. Właśnie ruszyła budowa ścianki szczelnej Larsena, dzięki której po latach zaniedbań wyspa zyska eleganckie nabrzeże.



Plan przebudowy Wyspy Spichrzów.
Plan przebudowy Wyspy Spichrzów. infografika Trojmiasto.pl
Prace związane z budową nowych nabrzeży wokół Wyspy Spichrzów ruszyły na początku lutego. Najpierw od strony nabrzeża przy ul. Szafarnia zobacz na mapie Gdańska do akcji wkroczyli płetwonurkowie, którzy przeczesywali dno kanału w poszukiwaniu ewentualnych niewybuchów.

- Na szczęście na nic groźnego nie natrafiono, choć znalazło się tam sporo złomu, nawet wózek z Biedronki. Wydobyto też prawdopodobnie XVIII-wieczne zawiesie, czyli element dźwigu, które trafiło do Centralnego Muzeum Morskiego - wyjaśnia Bartosz Michalski, kierownik budowy z firmy Energopol - Szczecin, która prowadzi budowę nabrzeży.

W zeszłym tygodniu przybyło do Gdańska 2 tys. ton elementów stalowych, z których powstanie tzw. ścianka Larsena wokół wyspy. Profile o długości do 17 m powstały w hucie w Luksemburgu, skąd zostały przetransportowane ciężarówkami najpierw do Antwerpii, a stamtąd drogą morską do Gdańska.

Spacery wzdłuż nabrzeży Motławy:

to jedna z moich ulubionych atrakcji śródmieścia Gdańska 60%
byłyby miłe, gdyby nie tłum latem i silny wiatr poza nim 21%
unikam ich, bo denerwuje mnie widok ruin na Wyspie Spichrzów 19%
zakończona Łącznie głosów: 561
- Obecnie zaczęliśmy pogrążanie pierwszych brusów ścianki szczelnej, przy pomocy grodzic z Luksemburga. Potem je zakotwimy kotwami gruntowymi, a następnie wybudujemy na nich oczep żelbetowy, który będzie obłożony cegłą klinkierową, żeby nawiązywał do pozostałych nabrzeży, w tym tego, które tu było wcześniej. Do tego będą zamontowane drewniane odbojnice, a na górze powstanie chodnik o szerokości 3 metrów - wylicza Michalski.

Od strony Żurawia powstanie nieco inne nabrzeże, które też będzie miało konstrukcję żelbetową, ale będzie obłożone drewnem dębowym.

- Staną przy nim dwa pomosty, przy których będą mogły cumować niewielkie jednostki. Oprócz tego pojawi się pomost zasadniczy na wysokości 2,5 m z odbojnicami, gdzie będą mogły cumować większe statki. Staną tu ławeczki, oświetlenie, oraz powstanie trakt spacerowy wokół całej wyspy - wylicza Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Wzdłuż nabrzeży wykonane zostanie również oświetlenie i instalacja teletechniczna dla potrzeb monitoringu. Prace związane z przebudową nabrzeży mają się zakończyć pod koniec listopada.

Z tymi pracami miasto planuje też zintegrować położenie niezbędnych instalacji do planowanej iluminacji ruin na Wyspie Spichrzów. Jednak nie nastąpi to wcześniej niż w przyszłym roku. Ponadto miasto cały czas szuka inwestora na zagospodarowanie północnej części wyspy. W przyszłym tygodniu obszar ten będzie oferowany potencjalnym inwestorom na największych targach nieruchomości w Cannes.

Firma Energopol - Szczecin swoje usługi wyceniła na ponad 23 mln zł. Projekt dofinansuje kwotą 18 mln zł Unia Europejska.

Ta sama firma wykona też prace przy innych gdańskich nabrzeżach Motławy, ale tym razem już na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni. Dzięki nim wodniacy zyskają nabrzeże postojowe, a mieszkańcy Gdańska promenadę spacerową z małą architekturą i ławeczkami. Pojawi się ona na odcinku ponad 500 m na lewym brzegu Motławy, przy ul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska, oraz zachodnim brzegu Ołowianki zobacz na mapie Gdańska na długości ponad 800 m. Zdewastowane dziś nabrzeża Ołowianki po remoncie będą pełnić funkcję bulwaru.

Czytaj też: Nabrzeża Motławy zmienią się w bulwary.

Urząd Morski poza centrum Gdańska, będzie też koordynował przebudowę i obudowę lewego i prawego brzegu Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, długości ok. 1,1 km.

Przebudowę czeka też Nabrzeże Szyprów o długości 425 m, na prawym brzegu Martwej Wisły, pomiędzy mostami: kolejowym, Jana Pawła II, Siennickim zobacz na mapie Gdańska. Jeden z bardzo istotnych etapów prac, który rozpoczęto w zeszłym roku, to pogłębienie i budowa toru wodnego na Martwej Wiśle.

Opinie (77) ponad 10 zablokowanych

  • Duży sukces miasta

    Zabrali się za remont 67 lat PO wojnie. Brawo

    • 168 22

  • Dotacja unijna i stal trzeba było kupić w Luksemburgu.Polska jest pewno za lipna....

    • 113 13

  • czyli powinni nic nie robić?

    prace na wyspie to żaden sukces, ale też nikt nie przedstawia tego w ten sposób

    • 21 9

  • Lepiej późno niż wcale!

    • 51 3

  • Dajcie spokój z tą wyspą. Podniecacie się niezdrowo. Zbudują to będzie. A będzie brzydko bo architekci idą na łatwizne. Łączą szkło z cegłą i jest top na dwa sezony a nie na długie lata.

    • 41 17

  • nareszcie....

    cieszę się bardzo. Wrzód w centrum miasta zaczyna być leczony. Życzę sukcesów.

    • 44 1

  • Brawo Budyń !!!! to już 20 lat tak zmieniacie :))))

    • 53 7

  • POLSKA MUSI STAL Z LUKSEMBURGA SPROWADZAC !! zalosne do czego nas doprowadzono

    Pomijam inne aspekty ale to WSTYD zeby polska majaca kiedys znakomite huty i fachowcow musiala dzis stal sprowadzac. Rzady po 89 powinny gnic w kazamatach za taki obrot sprawy i zniszczenia polskich fabryk i przemyslu. Miniaturowy luksemburg nam bedzie stal oferowal ! parodia historii

    • 98 22

  • Nie przesadzaj

    Nie zgadzam się z Tobą. Podobnie jak w motoryzacji, tak i w produktach ze stali są "mercedesy". A jak wiesz, nie każdy może robić dobre auta. My z pewnością takich nie zrobimy. Podobnie z Larsenami. Musiałbyś je zobaczyć z bliska, żeby wiedzieć o co chodzi...

    • 13 4

  • Barti, podoba mi się Twoja wypowiedź.

    Oby Wam się udało, bez poślizgu :-)

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.