• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane lokomotywy będą kursowały do Helu

Rafał Borowski
16 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Nowe lokomotywy, które będą wozić pasażerów do Helu już niebawem wejda do regularnej eksploatacji.

PKP Intercity przeprowadza właśnie największy w swojej historii projekt modernizacji i zakupu taboru na kwotę ponad 5,5 miliarda złotych. Jednym z jego elementów jest kompleksowa modernizacja 20 spalinowozów typu SM-42. Unowocześnione "stonki", jak żargonowo nazywają je kolejarze, będą obsługiwać m.in. trasę Gdynia-Hel.



Czy zamierzasz skorzystać w wakacje z połączenia kolejowego Gdynia - Hel?

Drugiego dnia jubileuszowych, X Międzynarodowych Targów Kolejowych "Trako", które odbyły się we wrześniu 2013 roku, PKP Intercity podpisało umowę z Newag S.A. Kontrakt podpisany w gdańskim centrum AmberExpo dotyczył modernizacji 20 lokomotyw spalinowych typu SM-42. Spółka z Nowego Sącza otrzymała niemal 77 milionów złotych za wykonanie zlecenia.

Na peronie czwartym Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku odbyła się dziś prezentacja dwóch zmodernizowanych spalinowozów. W rozpoczynającym się właśnie sezonie letnim lokomotywy tego typu będą kursować na trasie Gdynia-Hel.

Zakres prac modernizacyjnych we wszystkich spalinowozach obejmował m. in. wymianę silników, naprawę główną innych podzespołów, przebudowę kabin maszynisty oraz instalację urządzeń pomiaru prędkości, drogi i parametrów jazdy.

W dziesięciu "stonkach" zamontowano dodatkowo przetwornice do zasilania w energię elektryczną wagonów oraz urządzenia do akumulowania energii elektrycznej (dzięki nim lokomotywa jest zdolna do manewrowania przy wyłączonym silniku).

Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej. Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej.
Lokomotywy typu SM-42, produkowane od połowy lat 60-tych do początku lat 90-tych przez Fablok Chrzanów, są najczęściej spotykanymi na polskich torach lokomotywami. Do dziś w użytkowaniu pozostaje ponad tysiąc egzemplarzy z około 1800 wyprodukowanych. Niestety, dla założonej w 1919 roku spółki z Chrzanowa los okazał się mniej łaskawy. W maju 2013 roku ogłoszono jej upadłość.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • A po co jechac w sezonie na polwysep helski?

    Przeciez to jest miejsce opanowane przez warszawską stonkę... nic poza tlumem snobów i zastawionym samochodami każdym skrawkiem wolnego miejsca tam nie ma. To co mnie interesowało obejrzałem sobie w kwietniu...

    • 23 2

  • co mnie lokomotywy obchodza !!Nimi nie jade tylko starymi wagonami (2)

    niby maja byc nowe zobaczymy ale cena za bilet tez kosmiczna.Sie pytam kiedy gniazdko elektryczne to bedzie standard w tej biedolandi Bronka!!Bo o kolejnej kompromitacji braku internetu obiecanego w Pseudolino to juz lepiej nie pytać!!POlska przez ostanie 8 lat goni zachód i niepotrafi dogonic do epoki zachodu z przed 20 lat!!

    • 7 17

    • gniazdko ci potrzebne do elektrowstrząsów? (1)

      nie lepiej walnąć się młotkiem w łeb?

      • 6 3

      • leming ty sie młotkiem nie musisz walic jestes przygłupem od urodzenia :)

        • 2 5

  • Fajnie.

    • 1 0

  • Dlaczego nie ma bezpośrednich Kościerzyna - Hel ? (2)

    Kto potrafi to wytłumaczyć ?

    To samo zreszta z trasami do Lęborka, czy Ustki z Tczewa, czy Koscierzyny.
    Czy my mamy jedne Kaszuby, czy podzielone ?
    Za koleją nie nadążam .....

    • 14 0

    • pasazer (1)

      Mnie zastanawia dlaczego nie jezdza z Gdyni do Bydgoszczy przez Koscierzyne. Mieszkancy gmin na poludnie od Koscierzyny zostali odcieci od swiata. A to, ze nie ma pociagow koscierzyna-hel to kolejny przyklad polityki struka i swilskiego, ktorzy umywaja raczki a cala "wladze" w organizacji przewozow powierzaja betonowym przewozom regionalnym. W duzej liczbie wojewodztw powstaly marszalkowskie koleje nastawione na interes pasazerow a nie zwiazkow zawodowych. U nas jak jest - wiadomo.

      • 7 0

      • No właśnie, dlaczego u nas pociągi nie jeżdżą po całym województwie,

        tylko zawsze musi być przesiadka w trójmieście.
        Dlaczego nie ma bezpośrednich Chojnice Hel, Bydgoszcz Hel, Elbląg Ustka, etc...
        To dzielenie Kaszub na północ i południe przez władze województwa tu bzdura !

        • 0 0

  • 25 lat wolności

    POlska osiągnęła niebywały sukces!

    • 7 0

  • Miłośnicy (3)

    Przy stacji Gdynia Stocznia stoi ponad 18 sztk EU07 bądź EP07 i proszę o jakąś informacje o dalszy los tych loków.

    • 4 0

    • Napis P5 lub NG (1)

      namazany na maszynach oznacza, że maszyny wyjeździły określony w przepisach przebieg i muszą przejść Naprawę Główną, czyli taki kolejowy remont kapitalny maszyny. To kosztowna operacja.
      PKP Intercity (właściciel) może w tej sytuacji (1)skierować maszyny do naprawy, (2)pociąć na złom lub (3)sprzedać. Po wejściu Pendolino zapotrzebowanie na EU/P07 spadło, a po wejściu Flirtów na trasę Gdynia - Katowice od grudnia 2015 spadnie jeszcze bardziej, więc opcja nr (1) jest najmniej prawdopodobna.

      • 6 0

      • A jednak.Dzięki wielkie za odpowiedz.

        • 1 0

    • z tego co wiem to

      zostały one wyciągnięte z szopy, z powodu prowadzonych prac remontowych samej szopy, wizualnie te loki nie wyglądają dobrze, niektóre jeszcze z logiem pkp na burtach, na moje oko część z nich służy jako magazyn części do naprawy lokomotyw będących jeszcze w ruchu, najgorsze pójdą na złom, a te co sie da pójdą na sprzedaż.

      • 1 0

  • Na złom idą

    • 0 0

  • Pieniądze z budżetu Państwa -

    przeżera i trwoni po-psl na rozwój POLSKI !!!

    • 2 2

  • likwidacji uległo wszystko ! - Technikum Kolejowe w Orłowie też już nie istnieje ! (1)

    Polska - kraj w demontażu i w likwidacji ,wyprzedany !

    • 13 2

    • A1 zaraz zabiorom! I kuleje zabiorom. Wszystko zabiorom.Nic nie będzie.

      • 1 0

  • paranoje w pkp

    I w tym kontekscie pkp pozbywa sie dziesiatek calkiem dobrych pietrowych wagonow, majacych zaledwie kilkanascie lat (przetarg na zlomowanie wagonow stojacych w Krzyzu). teraz maja nowe lokomotywy, a nie bedzie wagonow!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane