• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowany "Dortmund" jeździ po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
21 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Zmodernizowany "Dortmund" od wtorku wozi pasażerów po Gdańsku. Zmodernizowany "Dortmund" od wtorku wozi pasażerów po Gdańsku.

Od wtorku po Gdańsku jeździ zmodernizowany "Dortmund". Już pierwszego dnia tramwaj miał problemy.



Tramwaj stacjonuje w zajezdni Wrzeszcz. Tramwaj stacjonuje w zajezdni Wrzeszcz.
Zmodernizowany "Dortmund" dotarł do Gdańska pod koniec kwietnia. Jednak jeszcze przed rozładunkiem było wiadomo, że tramwaj jest niesprawny. Mechanikom wielkopolskiej firmy Modertrans, która przeprowadziła jego modernizację, udało się przebudować oba czoła wagonu, wstawić człon niskopodłogowy, wymienić siedzenia, zamontować klimatyzację w kabinie motorniczego. Zabrakło jedynie umiejętności, by... uruchomić tramwaj.

W efekcie do Gdańska dotarł pojazd, który trzeba było holować do zajezdni. Dopiero tam, przy wsparciu niemieckich specjalistów, udało się go uruchomić. Następne dni zajęło sprawdzenie pojazdu pod kątem technicznym; przechodził on także formalną rejestrację.

Gdańszczanie dopiero w ostatni wtorek mieli okazję przejechać się nowym nabytkiem ZKM-u. Jednak tramwaj, który obsługuje linię 11, uległ awarii już po pierwszym kursie na Chełm.

- Potwierdzam takie zdarzenie, lecz awaria wynikała bardziej z niewiedzy motorniczego, niż z przyczyn technicznych - informuje Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ZKM ds. technicznych.

Jeszcze tego samego dnia tramwaj wrócił na trasę w ramach tzw. dodatków, czyli wozów wyjeżdżających na miasto w okresie szczytu komunikacyjnego.

Wbrew pozorom zmodernizowany "Dotrmund" wcale nie wygląda jak spod igły. Dlaczego? Na jego czele widać zarysowania i zdrapany lakier - to ślad po zdjętym logo firmy Modertrans. W jego miejsce naklejono tymczasowo napis "ZKM", a zdarty lakier nieumiejętnie zamalowano. Skąd ta walka na loga? - To nie jest tramwaj Modertransu. Nie oni są jego producentem - ucina Leszek Krawczyk.

W zakładach Modertransu przebywa obecnie pięć tramwajów typu N8C. Wszystkie one otrzymają nowe czoła, niskopodłogową wstawkę z nowymi drzwiami po obu stronach (tramwaj po modernizacji nadal jest dwukierunkowy), w środku wymienione zostaną siedzenia na plastykowe a główna kabina motorniczego będzie wyposażana w klimatyzację.

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • Bzezno (1)

    a czy bedzie jakis taki ladny tranwaj bedzie do bzezna jezdzil a nie tylko na chelm co to woule

    • 2 9

    • woule taki ladni tranwaj nie bydzie jeścił do tkiego pszytkieko Psześna

      • 5 0

  • Dyskretny...

    ...urok darmowej reklamy "kurczaków z rożna" :)

    Bo o nieudolności Pawia Ł. nie chce się już nawet pisać - klawiatura by się zdarła.

    • 4 0

  • A co się stanie ze starymi gdańskimi tramwajami?
    Na żyletki?
    Może zrobić taki interes jak Niemcy. Lwów ma problemy z tramwajami.

    • 12 0

  • Dlaczego Dortmundy??? (5)

    Dlaczego Gdańsk kupuje stare, brzydkie, toporne tramwaje i wydaje kasę na przeróbki? Patrząc na migawki TV z innych miast Polski (Warszawa, Kraków, Łódź itd.) miło popatrzeć na kolorowe, nowoczesne, futurystyczne kształty składów jeżdżących po tych miastach. A u nas w Gdańsku? Kolorystyka żadna, pudło okropne.

    • 18 4

    • bo za dortmundy najwiecej wpadło do kieszeni

      • 8 1

    • (3)

      Bo za 1 nówkę Gdańsk kupił 10 używańców w stanie lepszym od wszystkiego innego, co do tej pory jeździłopo Gdańsku.

      • 2 5

      • Dokładnie (2)

        Ja nie trzymałbym się ciągle tego, ile one mają lat, czy są używane itd., tylko obiektywnie próbował ocenić ten tramwaj, a jest on cichszy i wygodniejszy od 105Na, których niestety nadal jest większość i chyba tak szybko się to nie zmieni. Sama idea modernizacji w sensie wstawienia części niskopodłogowej jest bardzo dobra, wręcz wystarczająca, aby ten tramwaj mógł spełniać większość potrzeb (no, może czasem większa pojemność by się przydała, choć N8C mają chyba możliwość łączenia?), mam tylko nadzieję, że ten Modertrans nie spartolił niczego nadmiernie...

        • 2 3

        • że co? (1)

          cichszy? Szczególnie na pętli i na zakrętach jest taki "cichutki", że trzeba nerwy trzymać na wodzy, by nie zakląć ostro! Tramwaj 25-28 letni, nawet niemiecki to już relikt. Już dziś dortmundy wypadają z rozkładu jazdy bardzo często - od początku maja (dni pracy) dwa razy na pętli nie odjechała 11 o 6.03 (bez żadnej informacji na wyświetlaczu - tramwaj normalnie był w rozkładzie jazdy) i raz wracając z pracy nie przyjechały dwie kolejne 11. Złom będzie się psuł, części będą droższe albo ich zabraknie... Niemcy cieszyli się w Dortmundzie, że zamiast złomować i płacić za to, zrobili z władzami Gdańska super interes!!!
          Pan Lisicki, p. Adamowicz i inni decydenci powinien zamieszkać na Witosa od strony pętli, może by docenili przyjemność "cichych i nowoczesnych" dortmundów, a tramwaj po rocznym liftingu to dosłownie porażka!!!!
          Teraz zapłacą za to mieszkańcy Gdańska, kupując "tańsze" według władz bilety miesięczne!

          • 7 1

          • jest bardzo cichy a co do innych miast

            to odwiedz jakies z tych miast i zobacz jak jest naprawde i tak wszedzie wiekszosc to stare 105Na

            • 0 4

  • www.zkm.gda.pl poruszamy Gdańsk (1)

    przy pomocy tego złomu z jakiegoś szrotplatzu od turasa spod dortmundu ciężko będzie coś poruszyć...
    Powolnie sie poruszamy w powolnym polskim danzigu...

    • 9 4

    • komplesiki leczymy widze...

      • 1 5

  • TYLKO NARZEKACIE ZOBACIE JAKIE CUDA JEŻDZĄ W WARSZAWIE-CYKLOPY

    Z BARYKAD Z II WOJNY ŚWIATOWEJ.

    • 6 5

  • wygląda żałosnie i tandetnie...w środku jeszcze ujdzie... (2)

    ale z zewnątrz wygląda jak jakieś zmodernizowane g.wno co jeździ na śląsku...czy polacy nie mają za grosz gustu ?? przód wygląda tragicznie...co za głąb to projektował, bezguście totalne...

    • 5 3

    • Żartujesz?

      W środku to największa tandeta. Spójrz na przegub między członem środkowym a pozostałymi - dykta umocowana chyba pierwszym lepszym zszywaczem tapicerskim i śruby na wierzchu. Spójrz na mechanizm drzwi środkowych - wygląda jak montowany na szybko w jakimś osiedlowym garażu. Do tego środkowy łącznik ma przerażająco twarde zawieszenie - przy przejeździe przez dowolny rozjazd tłucze tramwajem niesamowicie. Nie wróżę tej modernizacji długiego życia, za 5 lat to będzie szmelc. Takie są skutki wybierania autora modernizacji po cenie.

      • 1 1

    • akurat przód wyglada o wiele lepiej niż przed modernizacją

      • 1 1

  • WOW SUPER

    WOW SUPER, SUPER ze w Gdansku jezdzi jeden STARY zmodernizowany tramway, tak trzymac!

    • 6 2

  • Jakbyście wiedzieli co potrawią Wrocławianie

    zrobić z Gdańskich 105tek, które u nas tylko na złom się nadają. Tam modernizują je całkowicie i jeździć będą jeszcze długie lata.

    Modernizacja tego tramwaju o kant tyłka potłuc - otwieranie drzwi środkowych z boku pomimo, że drzwi otwierają się na zewnątrz. Różnice w wyglądzie okien starych i nowych są bardzo widoczne, stare siedzenia były wygodniejsze itp.

    PONADTO, ten dortmund nie jeździ wcale regularnie a tylko jak uda się tym łapsom z ZKM go odpalić. Pomijam tutaj całkowicie kwestię odsetek za zwłokę, która to kwestia, dzięki znajomościom Budynia w rządzie, nie zainteresuje nawet ślepego psa z wyspy spichrzów.

    • 10 1

  • jakoś kiepsko wygląda ten zmodernizowany człon..

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane