• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowany "Dortmund" jeździ po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
21 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Zmodernizowany "Dortmund" od wtorku wozi pasażerów po Gdańsku. Zmodernizowany "Dortmund" od wtorku wozi pasażerów po Gdańsku.

Od wtorku po Gdańsku jeździ zmodernizowany "Dortmund". Już pierwszego dnia tramwaj miał problemy.



Tramwaj stacjonuje w zajezdni Wrzeszcz. Tramwaj stacjonuje w zajezdni Wrzeszcz.
Zmodernizowany "Dortmund" dotarł do Gdańska pod koniec kwietnia. Jednak jeszcze przed rozładunkiem było wiadomo, że tramwaj jest niesprawny. Mechanikom wielkopolskiej firmy Modertrans, która przeprowadziła jego modernizację, udało się przebudować oba czoła wagonu, wstawić człon niskopodłogowy, wymienić siedzenia, zamontować klimatyzację w kabinie motorniczego. Zabrakło jedynie umiejętności, by... uruchomić tramwaj.

W efekcie do Gdańska dotarł pojazd, który trzeba było holować do zajezdni. Dopiero tam, przy wsparciu niemieckich specjalistów, udało się go uruchomić. Następne dni zajęło sprawdzenie pojazdu pod kątem technicznym; przechodził on także formalną rejestrację.

Gdańszczanie dopiero w ostatni wtorek mieli okazję przejechać się nowym nabytkiem ZKM-u. Jednak tramwaj, który obsługuje linię 11, uległ awarii już po pierwszym kursie na Chełm.

- Potwierdzam takie zdarzenie, lecz awaria wynikała bardziej z niewiedzy motorniczego, niż z przyczyn technicznych - informuje Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ZKM ds. technicznych.

Jeszcze tego samego dnia tramwaj wrócił na trasę w ramach tzw. dodatków, czyli wozów wyjeżdżających na miasto w okresie szczytu komunikacyjnego.

Wbrew pozorom zmodernizowany "Dotrmund" wcale nie wygląda jak spod igły. Dlaczego? Na jego czele widać zarysowania i zdrapany lakier - to ślad po zdjętym logo firmy Modertrans. W jego miejsce naklejono tymczasowo napis "ZKM", a zdarty lakier nieumiejętnie zamalowano. Skąd ta walka na loga? - To nie jest tramwaj Modertransu. Nie oni są jego producentem - ucina Leszek Krawczyk.

W zakładach Modertransu przebywa obecnie pięć tramwajów typu N8C. Wszystkie one otrzymają nowe czoła, niskopodłogową wstawkę z nowymi drzwiami po obu stronach (tramwaj po modernizacji nadal jest dwukierunkowy), w środku wymienione zostaną siedzenia na plastykowe a główna kabina motorniczego będzie wyposażana w klimatyzację.

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • to bardzo przykre...

    wiem, że lepszy dortmund niz to co mamy obecnie, ale ostatio czesto bywam we Francji i tam nawet w takiej francuskiej 'Rumi' jeżdża zupełnie nowe, piękne i mega ciche tramwaje.

    • 3 1

  • niektórzy tutaj mylą "światową wystawe tramwajów" z życiem powszednim gminy gdańsk (1)

    kolor sie nie podoba, przód jest do bani, okna nie takie itd itp
    tramwaj powinien być przede wszystkim bezawaryjny, pojemny i kursować z taką częstotliwością żeby ludzie nie czuli sie jak bydło
    zestawy eskaemki, z nielicznymi wyjątkami, do najpiękniejszych nie należą
    brudne wagony, twarde siedzenia, okna których albo nie można otworzyć albo domknąć itd itd
    ale eskaemka kursuje co 7 lub 15 minut, nie jest zatłoczona, no i w kursuje w miare bezawaryjnie
    i chyba o to w tym wszystkim chodzi nieprawdaż:-) co z tego że laseczka odpicowana i wytapetowana jak lala kiedy wewnątrz patologia?

    • 6 3

    • po raz pierwszy od dawna

      zgodzę się z galluxem :)

      ...tylko ten brak tłoku w SKM...

      • 1 0

  • Po przeczytaniu artykułu, wydaje mi sie ze tytuł :
    "Zmodernizowany "Dortmund" jeździ po Gdańsku"
    jest odrobine na wyrost.
    Wyglada na to, ze raczej ZDARZA mu sie jeździć.

    • 7 0

  • to jakaś farsa

    jak to, nie potrafią uruchomić??? motorniczy nieprzeszkolony??? walka na loga??? wielkie opóźnienia!!!

    zerwać umowe z tymi partaczami!!!

    • 8 0

  • ale złom :/

    • 4 0

  • "- Potwierdzam takie zdarzenie, lecz awaria wynikała bardziej z niewiedzy motorniczego, niż z przyczyn technicznych - informuje Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ZKM ds. technicznych."

    Z punktu widzenia pasażera to nie ma znaczenia czy dupkiem są służby techniczne ZKM czy Pan Motorniczy. Nie pojechał i już, a pasażerowie stją na przystanku...

    • 6 0

  • "awaria wynikała bardziej z niewiedzy motorniczego, niż z przyczyn technicznych"

    mi to sie kojarzy ze starym kawałem o "mniej więcej"
    pytali się żyda czy potrafi jeździć na nartach
    mniej więcej odparł żyd - mniej na nartach więcej na dup**

    • 13 1

  • o co chodzi? (5)

    mam pytanie, może ktoś się zna.
    Wczoraj widziałem pięknego zmodernizowanego Dortmunda przed rozjazdem koło Opery (linia 11, jechał w stronę Wrzeszcza). Zaskoczyło mnie to, że z tego super hiper tramwaju wyszedł motorniczy z rurką i jak za starych dobrych czasów przełożył ręcznie zwrotnicę. Dlaczego? Gdzie automatyka?

    • 5 1

    • To nie rurka, to dzojstik w polskim wykonaniu.

      • 7 0

    • heh (3)

      Bo w Gdańsku -w jedynym mieście w Polsce- jest przestarzały,starodawny,zabytkowy system sterujący zwrotnicami.To cos w rodzaju skansenu,muzeum techniki z lat PRL-u. Po prostu zwrotnica mu się nie przełozyła,dlatego musiał zrobic to "rurką" czyli fachowo mówiąc nawrotnikiem.
      System ten polega na "przerzucaniu" zwrotnicy pantografem.Zbliżając się do zwrotnicy, pantograf przejeżdża przez impulsator tzw."sanki" zamontowane na sieci.Chcąc jechać w prawo,motorniczy musi przejechać przez sanki " z prądem" czyli porównojąc to do samochodu "dodawać gazu", jesli w lewo to bez prądu. Jest to "fascynujące" rozwiązanie szczególnie dla bombardierów które mają pantograf po środku składu.Wówczas motorniczy z linii numer 1 na Hucisku odwala niezłe maniany żeby przerzucic zwrotnice w prawo.Niestety to nie jego wina,musi on tuż przed zatrzymaniem się, przyspieszyć żeby jechać" z prądem".Oczywiście nikogo z ZKM to nie obchodzi ,że starsze panie często sie przewracają a i młodym sie to zdarza....Po prostu wstyd i chańba "szanowny" ZKM...ale podobno niektórym ludziom nigdy nie jest "głupio" i nie obchodzi ich nic oprócz własnego tyłka.Nigdy w to nie wierzyłem że tacy ludzie są.....serio ,dopóki nie zacząłem pracowac w ZKM.

      • 1 0

      • Nawrotnik służy do zmiany kierunku jazdy tramwaju (do przodu lub do tyłu) a zwrotnicę przekłada się ZWROTNIKIEM Panie niedoszły motorniczy

        • 0 0

      • O ile pamiętam w Bydgoszczy też był taki system

        ale może już go nie ma, to było dość dawno.

        • 0 0

      • Od kiedy to ZKM odpowiada za infrastrukturę (w tym sanki)?

        Wiesz co to ZDiZ?

        • 0 0

  • Modertrans to amatorzy

    Od początku jak tylko się dowiedziałem, że Modertrans wygrał przetarg to wiedziałem, że będą problemy z jakością i terminami. To było pewne!!! Modertrans nie ma doświadczenia a jego dotychczasowe produkty i modernizacje są kiepskiej jakości, a terminy o ile mi wiadomo jak do tej pory nie były także dotrzymywane. Z pewnością można stwierdzić, że jakby np. Protram dostał ten kontrakt to efekt byłby dużo lepszy. Wagony zostałyby zmodernizowane w terminie, jakość byłaby jak we wrocławskich trójczłonowcach z Protramu, czyli na dobrym poziomie, a dostawy byłyby na czas. No ale jak sie wybiera Modertrans to trzeba się liczyć z takimi cyrkami. Wątpie, żeby wszystkie tramwaje zostały przebudowane do 2012 roku. No chyba, że Modertransowi będzie zależało na rozwoju i pozyskaniu nowych wymagających klientów i wyciągną wnisoki ze swoich dziecinnych błędów i zaniedbań. Jednak w to wątpie.

    • 6 0

  • która to jest klimatyzowana "główna kabina" ? (1)

    ta z przodu czy ta z tyłu ?

    • 2 0

    • przód z tyłu

      To tramwaj dwukierunkowy ma przód i tył? Chyba po klimatyzowanej kabinie można poznać przód :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane