• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przyczynę pożaru w zajezdni w Nowym Porcie. "Dortmundy" pod lupą

Szymon Zięba
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak wyglądał pożar z 14 grudnia 2021 r.

Awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdniNowym Porcie,Mapka do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.



Czy ubezpieczyłe(a)ś swoją własność na wypadek pożaru?

Przypomnijmy: w poniedziałek, 13 grudnia 2021 r., późnym wieczorem na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie wybuchł pożar.

Ze wstępnych oględzin szkód wynikało, że spłonęły dwa tramwaje N8C, tzw. dortmundy, a więc używane tramwaje kupione z Niemiec, które po sprowadzeniu do Gdańska przechodziły gruntowną modernizację (jeden z nich był jeszcze przed remontem). Z kolei jednym z dwóch uszkodzonych składów była nowa Pesa Jazz.

W sprawie pożaru przeprowadzono postępowanie wyjaśniające. Z informacji, które otrzymaliśmy z Gdańskich Autobusów i Tramwajów, wynika, że przyczyną zapalenia się pojazdu była awaria nagrzewnicy. Prawdopodobnie doszło do zablokowania wentylatora rozprowadzającego ciepło.

- Nigdy wcześniej usterka tego typu nie miała miejsca - zastrzega Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W związku ze zdarzeniem przeprowadzono kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach typu N8C. Wykazała ona, że systemy działają prawidłowo.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie. Film czytelnika.



Będzie rozbudowa systemów monitorujących pracę komunikacji



- Prewencyjnie, w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia podobnej sytuacji, podjęta została decyzja o rozbudowie systemu monitorującego pracę pojazdu o funkcję przeznaczoną do diagnostyki systemu grzewczego - mówi rzeczniczka GAiT.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
Jak usłyszeliśmy w spółce, dodatkowym elementem zabezpieczającym będzie także system automatycznego wyłączania zasilania urządzeń grzewczych bezpośrednio po zakończeniu codziennych prac serwisowych pojazdu.

GAiT posiada dwa dodatkowe tramwaje N8C, niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. Planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce tramwajów, które spłonęły
- Do czasu wprowadzenia tego docelowego rozwiązania, w ramach działań prewencyjnych, pracownicy serwisujący pojazdy zobowiązani zostali do wyłączania zasilania systemu grzewczego. Prace nad modyfikacjami wspomnianych systemów prewencyjnych już trwają - mówi Anna Dobrowolska.

Straty na co najmniej 3,2 mln zł. Trzeba też uruchomić nowe tramwaje



Gdański przewoźnik oficjalnie podsumowuje także straty powstałe wskutek pożaru:
  • Jeden tramwaj typu N8C, który uległ niewielkiemu uszkodzeniu, wrócił już na trasy.
  • Pesa Jazz Duo skierowana zostanie do naprawy.
  • Remont dwóch tramwajów N8C, które zostały najbardziej uszkodzone, jest nieopłacalny.

- Spółka posiada dwa dodatkowe tramwaje typu N8C niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. W związku ze zdarzeniem planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu - mówi Anna Dobrowolska.
Łączna wartość dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu, to ok. 3,2 mln zł. Natomiast koszt naprawy Pesy Jazz Duo znany będzie po zakończeniu prac remontowych. Wszystkie pojazdy GAiT są ubezpieczone.

Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie po pożarze.



Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (137)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane