Fakty i opinie

stat

Znika wieś Stare Babki. Budynki ustępują miejsca drodze


Od kilkunastu dni wykonawcy drogi ekspresowej z Trójmiasta do Elbląga prowadzą wyburzenia na trasie nowej drogi. Znika m.in. wieś Stare Babki. 40-kilometrowa "ekspresówka" ma być gotowa pod koniec 2018 r.



Jak często podróżujesz krajową "siódemką"?

bardzo często, nawet codziennie 10%
raczej często, kilka razy w miesiącu 24%
kilka razy w roku 52%
w ogóle nie korzystam z tej drogi 14%
zakończona Łącznie głosów: 1469
Pod koniec listopada zaczęły się wyburzenia budynków, które kolidują z planowaną 40-kilometrową drogą ekspresową z Trójmiasta do Elbląga przez Żuławy. W sumie miejsce zamieszkania musiało zmienić ok. 120 osób.

- W samym Starych Babkach przejęliśmy nieruchomości od 44 właścicieli. Zdecydowana większość przyjęła warunki odszkodowania. Generalnie na całej trasie tylko sześciu właścicieli nie zgodziło się z proponowaną kwotą odszkodowania - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Oprócz wyburzeń na całym planowanym odcinku drogi ekspresowej trwa wycinanie drzew, które kolidują z planowaną trasą. Przygotowywane są zaplecza budów - m.in. wykonywane są place składowe pod materiały budowlane.

Na uwagę zasługuje fakt, że przy starej drodze znajdują się znaki informujące, w którym dokładnie miejscu powstanie wiadukt, przejście dla zwierząt bądź most. Póki co nie ma poważnych utrudnień w ruchu na starej trasie. Trzeba jednak uważać, gdyż porusza się tam bardzo dużo pojazdów budowlanych.

Przy drodze krajowej nr 7 widać pierwsze zmiany


Dwóch wykonawców z rekordowymi kontraktami

Przypomnijmy: inwestycja została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy ok. 20 km. Pierwszy - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego wykonuje firma z Czech - Metrostav - za kwotę 1,642 mld zł, co daje ok. 82 mln zł za kilometr.

Kolejny fragment realizowany na Żuławach przez firmę Budimex zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim, a kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewa na 1,576 mld zł, co daje 79 mln zł za kilometr.

Wysokie koszty budowy wynikają z trudnych warunków geologicznych na Żuławach, droga przebiegać będzie po gruntach podmokłych.

W 25 minut z Gdańska do Elbląga

W ramach inwestycji powstaną dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych. To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy.

Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark". "Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele. Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki".

Co ważne, gdański oddział GDDKiA chce zakończyć prace pod koniec 2018 r. Wtedy podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie 25 minut, a nie - jak do tej pory - 45.

Budowana droga S7 na Żuławach.
Budowana droga S7 na Żuławach. graf. Trojmiasto.pl

Opinie (204) 9 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.