• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • Tak samo nielegalny jak inne

    Tylko tu rzadza komuchy w adm ... Jeszcze

    • 0 1

  • ikea gdansk

    A IKEA ma teraz, jeszcze większe logo

    • 0 1

  • Pustka

    Pani Prezydent nich Pani przywróci te wielkie napisy było o wiele lepiej

    • 1 1

  • durny pomysł

    Wolałem duże napisy było ciekawie, a teraz nuda i nie wiadomo dla przyjeżdżających gdzie co jest

    • 1 1

  • masakra

    Było lepiej, przynajmniej było widać ,że to miasto a nie wiocha teraz

    • 0 1

  • Wielka szkoda

    Kto takie coś wymyślił, nawet teraz nie wiadomo gdzie co jest. idotyczny pomysł!!!!

    • 0 1

  • Bardzo smutne to wszystko. (1)

    Nasz świat się kończy. Wszystko zniknie...

    • 40 18

    • Głupota

      Teraz wszystko wygląda brzydko, jak za PRL. I do tego ta nieskoszona trawa, tragedia.

      • 0 0

  • P.h. Matarnia

    Teraz wygląda dużo gorzej, jak skupisko magazynów na kokoszkach ️

    • 0 1

  • Yeah! (12)

    Nareszcie.
    Jakby można było( byłoby to dozwolone prawnie) to założę się, że reklamy wskakiwały by nawet z lodówki czy kibla. Jestem zadowolony, że w końcu udało się to nam usankcjonować prawnie. Wszechobecne tandetne reklamy, do tego w mieszance z typową polska bieda- zaniedbanymi budynkami i haosem urbanistycznym tworzyły delikatnie mowiąc- średnio atrakcyjna mieszankę. Chociaż oczy odpoczną, bo zmysł słuchu też jest wszechobecnie atakowany. Nie da się słuchać radia bez bombardowania nas hałaśliwymi reklamami czopków i cudownych środków na prostatę czy nietrzymanie moczu:) Internet zaś pobił już wszelkie rekordy i nic nie zostalo bardziej atakowane przez marketingowców w przyciasnych marynarkach i przykrótkich nogawakach- jak właśnie to medium:/

    • 155 35

    • Śmieszne. Reklamy są głównym źródłem (1)

      dochodów prywatnych stacji radiowych czy telewizyjnych.

      Chciałbyś płacić Polsatowi czy TVN abonament ?

      • 0 1

      • RTV

        Abonament płaci się za posiadanie zarejestrowanego kiedyś odbiornika. Kto tego nie zrobił ten nie płaci bo kto to sprawdzi? A że przywłaszczyła sobie tę opłatę TVP to już inna sprawa.

        • 0 0

    • !?!?!

      Na prawdę?!?! Teraz za to bieda budynki będą w pełnej okazałości. Właściciele (spółdzielnie) nie zarobią na reklamie by je odmalować, remontować... Na ulicach pojawią się legalne samochody z reklamami: syrenki i trabanty. Nad sklepami będą megafony nawołujące do zakupów. W drzwiach jak za dawnych lat pojawią się akwizytorzy, a na ulicach leżące ulotki...
      Komuno wróć - w końcu wróciła!

      • 1 1

    • Masz całkowitą rację, (1)

      nie słucham już radia głownie przez atakujące co 10 minut reklamy, a jak widzę w telewizji reklamę w ktorej gra idealna rodzina (czyli ojciec brunet z bródką, matka blondynka, syn najlepiej rudy i długie wlosy i oczywiscie jego mlodsza siostra tez występuje) to idę wymiotować

      • 16 1

      • lepiej, zeby bylo dwoch tatusiow, coreczka i blablador

        • 0 2

    • Ja mam swoje ulubione reklamy w TV (1)

      Przy śniadaniu bardzo lubię słuchać o grzybicy pochwy, tabletkach na wzdęcia i gazy, oraz o najnowszym modelu podpasek. Do obiadu pasuje mi infekcja intymna oraz mazidła na zagrzybione paznokcie i łuszczycę. A do kolacji szukam reklam o chorych jelitach, łupieżu i prostacie.
      To wszystko możemy oglądać w TV i słuchać w publicznym radiu. Młodzi, starzy, kobiety, mężczyźni. Moje dziecko często mnie pytało co to jest grzybica pochwy i dlaczego ktoś nie trzyma moczu. Proszę jaka miła edukacja dzięki reklamom.

      • 6 0

      • mocz trzyma w ..... słoiku

        • 0 0

    • odpowiedz

      nie zgadzam się bo co komu przeszkadza reklama swietlna na takim zad*piu przy obwodnicy...?
      a chaos pisze się prz C H

      • 2 0

    • W punkt!

      Ludzie się przyzwyczili do powszechnej tandety i teraz bronią banerów, reklam i całego tego bałąganu. Trudno było zobaczyć jaki budynek chowa się za takimi panelami, szmatami, kasetonami itd.

      • 5 1

    • reklama reklamą, a szyld szyldem (1)

      poza tym nie jestem przekonany, czy puste stelaże są atrakcyjniejszym widokiem

      • 5 8

      • Stelaże też muszą być zdemontowane

        • 5 1

    • O jak wspaniale!

      Ikea nie może mieć nazwy sklepu na budynku. Yeah, cudownie!

      • 2 2

  • i**otyzm

    Sklepy są rozpoznawalne na całym Świecie właśnie dzięki swojemu logo. Ale u nas zawsze musi być inaczej i topornie, wraca stare.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane