- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (248 opinii)
- 2 Paraliż drogowy na północy Gdyni (62 opinie)
- 3 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (31 opinii)
- 4 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (196 opinii)
- 5 Przestępca seksualny wpadł w porcie (91 opinii)
- 6 Chciała kupić Bitcoiny, straciła 200 tys. (27 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2021-11-16 02:19
Tak samo nielegalny jak inne
Tylko tu rzadza komuchy w adm ... Jeszcze
- 0 1
-
2021-03-10 18:49
ikea gdansk
A IKEA ma teraz, jeszcze większe logo
- 0 1
-
2020-09-27 09:53
Pustka
Pani Prezydent nich Pani przywróci te wielkie napisy było o wiele lepiej
- 1 1
-
2020-09-27 09:52
durny pomysł
Wolałem duże napisy było ciekawie, a teraz nuda i nie wiadomo dla przyjeżdżających gdzie co jest
- 1 1
-
2020-09-27 09:50
masakra
Było lepiej, przynajmniej było widać ,że to miasto a nie wiocha teraz
- 0 1
-
2020-09-27 09:49
Wielka szkoda
Kto takie coś wymyślił, nawet teraz nie wiadomo gdzie co jest. idotyczny pomysł!!!!
- 0 1
-
2020-04-08 07:34
Bardzo smutne to wszystko. (1)
Nasz świat się kończy. Wszystko zniknie...
- 40 18
-
2020-09-25 21:34
Głupota
Teraz wszystko wygląda brzydko, jak za PRL. I do tego ta nieskoszona trawa, tragedia.
- 0 0
-
2020-08-25 01:44
P.h. Matarnia
Teraz wygląda dużo gorzej, jak skupisko magazynów na kokoszkach ️
- 0 1
-
2020-04-08 07:08
Yeah! (12)
Nareszcie.
Jakby można było( byłoby to dozwolone prawnie) to założę się, że reklamy wskakiwały by nawet z lodówki czy kibla. Jestem zadowolony, że w końcu udało się to nam usankcjonować prawnie. Wszechobecne tandetne reklamy, do tego w mieszance z typową polska bieda- zaniedbanymi budynkami i haosem urbanistycznym tworzyły delikatnie mowiąc- średnio atrakcyjna mieszankę. Chociaż oczy odpoczną, bo zmysł słuchu też jest wszechobecnie atakowany. Nie da się słuchać radia bez bombardowania nas hałaśliwymi reklamami czopków i cudownych środków na prostatę czy nietrzymanie moczu:) Internet zaś pobił już wszelkie rekordy i nic nie zostalo bardziej atakowane przez marketingowców w przyciasnych marynarkach i przykrótkich nogawakach- jak właśnie to medium:/- 155 35
-
2020-04-08 23:46
Śmieszne. Reklamy są głównym źródłem (1)
dochodów prywatnych stacji radiowych czy telewizyjnych.
Chciałbyś płacić Polsatowi czy TVN abonament ?- 0 1
-
2020-08-11 12:40
RTV
Abonament płaci się za posiadanie zarejestrowanego kiedyś odbiornika. Kto tego nie zrobił ten nie płaci bo kto to sprawdzi? A że przywłaszczyła sobie tę opłatę TVP to już inna sprawa.
- 0 0
-
2020-04-09 13:28
!?!?!
Na prawdę?!?! Teraz za to bieda budynki będą w pełnej okazałości. Właściciele (spółdzielnie) nie zarobią na reklamie by je odmalować, remontować... Na ulicach pojawią się legalne samochody z reklamami: syrenki i trabanty. Nad sklepami będą megafony nawołujące do zakupów. W drzwiach jak za dawnych lat pojawią się akwizytorzy, a na ulicach leżące ulotki...
Komuno wróć - w końcu wróciła!- 1 1
-
2020-04-08 08:28
Masz całkowitą rację, (1)
nie słucham już radia głownie przez atakujące co 10 minut reklamy, a jak widzę w telewizji reklamę w ktorej gra idealna rodzina (czyli ojciec brunet z bródką, matka blondynka, syn najlepiej rudy i długie wlosy i oczywiscie jego mlodsza siostra tez występuje) to idę wymiotować
- 16 1
-
2020-04-08 18:42
lepiej, zeby bylo dwoch tatusiow, coreczka i blablador
- 0 2
-
2020-04-08 12:05
Ja mam swoje ulubione reklamy w TV (1)
Przy śniadaniu bardzo lubię słuchać o grzybicy pochwy, tabletkach na wzdęcia i gazy, oraz o najnowszym modelu podpasek. Do obiadu pasuje mi infekcja intymna oraz mazidła na zagrzybione paznokcie i łuszczycę. A do kolacji szukam reklam o chorych jelitach, łupieżu i prostacie.
To wszystko możemy oglądać w TV i słuchać w publicznym radiu. Młodzi, starzy, kobiety, mężczyźni. Moje dziecko często mnie pytało co to jest grzybica pochwy i dlaczego ktoś nie trzyma moczu. Proszę jaka miła edukacja dzięki reklamom.- 6 0
-
2020-04-08 16:01
mocz trzyma w ..... słoiku
- 0 0
-
2020-04-08 15:26
odpowiedz
nie zgadzam się bo co komu przeszkadza reklama swietlna na takim zad*piu przy obwodnicy...?
a chaos pisze się prz C H- 2 0
-
2020-04-08 15:03
W punkt!
Ludzie się przyzwyczili do powszechnej tandety i teraz bronią banerów, reklam i całego tego bałąganu. Trudno było zobaczyć jaki budynek chowa się za takimi panelami, szmatami, kasetonami itd.
- 5 1
-
2020-04-08 10:03
reklama reklamą, a szyld szyldem (1)
poza tym nie jestem przekonany, czy puste stelaże są atrakcyjniejszym widokiem
- 5 8
-
2020-04-08 13:28
Stelaże też muszą być zdemontowane
- 5 1
-
2020-04-08 11:27
O jak wspaniale!
Ikea nie może mieć nazwy sklepu na budynku. Yeah, cudownie!
- 2 2
-
2020-08-11 12:35
i**otyzm
Sklepy są rozpoznawalne na całym Świecie właśnie dzięki swojemu logo. Ale u nas zawsze musi być inaczej i topornie, wraca stare.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.