- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (128 opinii)
- 2 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (104 opinie)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (65 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (105 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (141 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (234 opinie)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 07:35
Dla mnie (5)
to jest bzdura. Mi reklamy w centrach handlowych nie przeszkadzają. Co innego wiszące wszędzie wzdłuż ulic w mieście. Żeby zdejmować nazwy sklepów z samych sklepów to jakaś bzdura.
- 108 16
-
2020-04-08 07:37
To, że tobie nie przeszkadzają to nie znaczy, że innym też nie.
- 10 18
-
2020-04-08 08:43
Chodzi o to, żebyś musiał zainstalować odpowiednią aplikację na telefonie i w niej znalazł lokalizację sklepu. Broń boże klient z ulicy.
- 3 6
-
2020-04-08 09:23
(2)
Nikt nie nakazuje zdejmować nazw - po prostu ustalono zasady dotyczące ich wielkości czy usytuowania. Wiele z tych sklepów jest z krajów, w których bardzo dba się o przestrzeń publiczną - a u nas mieli to gdzieś. Pora, żeby i w Gdańsku musieli się stosować do jakiś zasad.
- 4 4
-
2020-04-08 11:44
To ze w innych krajach
jest tak a nie inaczej, nie jest dla nas żadnym odniesieniem, przecież mamy swój własny rozsądek. Jest sklep konkretnej marki, ma na swojej ścianie reklamę tej marki. Nie widzę w tym nic złego, bez względu na wielkość reklamy. Co innego przestrzeń miejska.
- 3 2
-
2020-05-29 12:19
Śmieszny jesteś. Przejrzyj sobie bydynki
IKEA w innych krajach na "street view", w tym jej mateczniku, czyli w Szwecji.
- 1 0
-
2020-04-08 07:36
Zapraszamy z tymi reklamami do Gdyni. To największy dostarczyciel pieniędzy do naszego budżetu. (2)
Wstyd towarzyszu Szczurek co zrobiłeś z tego miasta. Ta ustawa nic nie kosztuje a ty jesteś leń nr.1!!!
- 26 15
-
2020-04-08 07:36
Idź i mu to w twarz powiedz, bohaterze internetowy.
- 3 2
-
2020-04-08 07:38
A jak nie masz odwagi
Powiedzieć prostu w twarz to chociaż pismo wyślij.
- 4 2
-
2020-04-08 07:37
A kiedy znikną reklamy z trójmiasto.pl?? (5)
- 50 4
-
2020-04-08 07:41
To wtedy zniknie Trójmiasto.pl
Może to i lepiej.......?
- 12 3
-
2020-04-08 09:23
Jak zainstalujesz wtyczkę ublock origin (2)
z odpowiednimi filtrami. To jest taka uchwała krajobrazowa w wersji konsumenckiej. :)
- 10 0
-
2020-04-08 09:55
Dzięki wielkie :)
- 1 0
-
2020-04-08 11:36
platny kontent
reklamy sa po to, zebys nie musial placic za czytanie i komentowanie.
wiec jakl znikną, to bedzie platna zawartosć. fajnie?- 1 2
-
2020-05-29 12:27
Conajmniej też powinny być czarno-białe.
W ogóle zakazać stosowania innych kolorów gdziekolwiek.
Dzieciom do szkoły powinno się dawać do rysowania jedynie czarną kredkę.
I to koniecznie, bo jako dorosłe będzie chciało wieszać kolorowe szyldy. Od małego trzeba przyzwyczajać od fanaberii.
To samo z ubraniami, ze wszystkim.
Samochody powinny być też tylko białe i czarne.
Ci, którzy odważą się wyjechać żółtymi autami powinni trafić na 10 lat do więzienia.- 0 0
-
2020-04-08 07:39
zabronic napisow reklamowych na ubraniach (1)
- 27 1
-
2020-04-08 08:54
Oczy pozasłaniać najlepiej, a i usta
- 4 0
-
2020-04-08 07:40
Efekt oszałamiający faktycznie.........przecież teraz dopiero to wszystko wyglada szaro i ponuro a znikają tylko nowoczesne reklamy krore wpisują się w otoczenie. Oderwane od ładu i składu wiszą i wisieć będą. Żenująca uchwała lokalnych samorządowców. Mam nadzieje ze ludzie wiedza ze nie ma to nic wspolnego z rządem RP.
- 41 16
-
2020-04-08 07:41
Jeszcze zróbcie porządek z graffiti
- 31 0
-
2020-04-08 07:44
Największa beka z ludzi, którzy przywołują tu (6)
PiS podczas gdy to uchwała miasta Gdańska hahahaha.... To dowodzi tylko temu, że gdyby Jarek powiedział, że Ziemia jest okrągła to zaczęlibyście krzyczeć, że nieprawda.
- 39 12
-
2020-04-08 07:48
(3)
Wzrost podatków od nieruchomości oraz wzrost cen za wywóz śmieci to również samorządy, a ludzie myślą ze to PiS. Ale co zrobisz..........
- 6 7
-
2020-04-08 08:38
Wzrost opłat za śmieci to sprawka PIS (2)
bo podnieśli opłatę śodowiskową o 100% czyli haracz od 1 tony śmieci. Podatek od nieruchomości też ma swoje widły narzucane odgórnie z centrali. Nie widzisz zależności?
- 6 5
-
2020-04-08 08:45
Bzdura! I dobrze o tym wiesz.
- 3 4
-
2020-04-08 09:11
Rząd ustala maksymalną wartość podatku od nieruchomości, a od miasta zależy jaka będzie. Gdańsk rząda 8 razy więcej niż Tarnów, to sprawka PiS wg Ciebie?
Ze śmieciami to samo. Opłata środowiskowa jest większa dla Gdańska niż Tarnowa? Hehe, ma nadzieje, że masz 11 lat i nie masz jeszcze praw wyborczych...- 3 4
-
2020-04-08 08:13
Doprawdy?
Nikt inny jak sam Pan Drelich probowal uchwale zablokowac, zatem mowienie ze Jarek wraz z kotem Alikiem nie probowali maczac palcow przy tym projekcie jest nie na miejscu.
- 4 3
-
2020-04-08 08:29
nic śmiesznego
trole nie pracują bezinteresownie tylko za kasę ukradzioną z naszych podatków. Nie przypadkiem 2 mld poszły na początku zarazy na propagandę. Cześć z tej kasy na pewno finansuje takie trolowanie
- 6 2
-
2020-04-08 07:45
Bez przesady, nawet pies widzi kolory szarości.
Człowiek widzi pełną paletę barw. Czasy czarnej deski i kredy minęły. Kolor, jak każda rzecz w umiarze jest wartością, a nie wadą. Elewacja nie musi być jaskrawo - pomarańczowa, ale nie znaczy, że szara jak surowy beton z mieszarki.
- 36 7
-
2020-04-08 07:53
Mc Donald's
A czy wielkie, paskudne słupy "restauracji" też znikną?
- 39 4
-
2020-04-08 07:53
Wreszcie widać miasto (3)
Świetna decyzja i zmiana na lepsze. Okazuje się, że tam pod spodem są budynki :)
- 23 41
-
2020-04-08 08:59
(2)
Zdziwisz się jak będziesz szukał jakiegoś punktu usługowego na mieście. Nie mówię o C.H. Ja rozumiem wielkie świecące reklamy, słupy itp. Ja muszę zdjąć zwykle podświetlane kasetony nad witryną sklepu.
- 4 6
-
2020-04-08 09:25
(1)
Ale informację o sklepie możesz umieścić, czyż nie? Tylko musi spełniać określone kryteria i pasować do otoczenia.
- 5 2
-
2020-04-08 09:59
Dokładnie
Nikt ci nie zabrania umieszczenia informacji
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.