• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • Dla mnie (5)

    to jest bzdura. Mi reklamy w centrach handlowych nie przeszkadzają. Co innego wiszące wszędzie wzdłuż ulic w mieście. Żeby zdejmować nazwy sklepów z samych sklepów to jakaś bzdura.

    • 108 16

    • To, że tobie nie przeszkadzają to nie znaczy, że innym też nie.

      • 10 18

    • Chodzi o to, żebyś musiał zainstalować odpowiednią aplikację na telefonie i w niej znalazł lokalizację sklepu. Broń boże klient z ulicy.

      • 3 6

    • (2)

      Nikt nie nakazuje zdejmować nazw - po prostu ustalono zasady dotyczące ich wielkości czy usytuowania. Wiele z tych sklepów jest z krajów, w których bardzo dba się o przestrzeń publiczną - a u nas mieli to gdzieś. Pora, żeby i w Gdańsku musieli się stosować do jakiś zasad.

      • 4 4

      • To ze w innych krajach

        jest tak a nie inaczej, nie jest dla nas żadnym odniesieniem, przecież mamy swój własny rozsądek. Jest sklep konkretnej marki, ma na swojej ścianie reklamę tej marki. Nie widzę w tym nic złego, bez względu na wielkość reklamy. Co innego przestrzeń miejska.

        • 3 2

      • Śmieszny jesteś. Przejrzyj sobie bydynki

        IKEA w innych krajach na "street view", w tym jej mateczniku, czyli w Szwecji.

        • 1 0

  • Zapraszamy z tymi reklamami do Gdyni. To największy dostarczyciel pieniędzy do naszego budżetu. (2)

    Wstyd towarzyszu Szczurek co zrobiłeś z tego miasta. Ta ustawa nic nie kosztuje a ty jesteś leń nr.1!!!

    • 26 15

    • Idź i mu to w twarz powiedz, bohaterze internetowy.

      • 3 2

    • A jak nie masz odwagi

      Powiedzieć prostu w twarz to chociaż pismo wyślij.

      • 4 2

  • A kiedy znikną reklamy z trójmiasto.pl?? (5)

    • 50 4

    • To wtedy zniknie Trójmiasto.pl

      Może to i lepiej.......?

      • 12 3

    • Jak zainstalujesz wtyczkę ublock origin (2)

      z odpowiednimi filtrami. To jest taka uchwała krajobrazowa w wersji konsumenckiej. :)

      • 10 0

      • Dzięki wielkie :)

        • 1 0

      • platny kontent

        reklamy sa po to, zebys nie musial placic za czytanie i komentowanie.
        wiec jakl znikną, to bedzie platna zawartosć. fajnie?

        • 1 2

    • Conajmniej też powinny być czarno-białe.

      W ogóle zakazać stosowania innych kolorów gdziekolwiek.

      Dzieciom do szkoły powinno się dawać do rysowania jedynie czarną kredkę.

      I to koniecznie, bo jako dorosłe będzie chciało wieszać kolorowe szyldy. Od małego trzeba przyzwyczajać od fanaberii.

      To samo z ubraniami, ze wszystkim.

      Samochody powinny być też tylko białe i czarne.

      Ci, którzy odważą się wyjechać żółtymi autami powinni trafić na 10 lat do więzienia.

      • 0 0

  • zabronic napisow reklamowych na ubraniach (1)

    • 27 1

    • Oczy pozasłaniać najlepiej, a i usta

      • 4 0

  • Efekt oszałamiający faktycznie.........przecież teraz dopiero to wszystko wyglada szaro i ponuro a znikają tylko nowoczesne reklamy krore wpisują się w otoczenie. Oderwane od ładu i składu wiszą i wisieć będą. Żenująca uchwała lokalnych samorządowców. Mam nadzieje ze ludzie wiedza ze nie ma to nic wspolnego z rządem RP.

    • 41 16

  • Jeszcze zróbcie porządek z graffiti

    • 31 0

  • Największa beka z ludzi, którzy przywołują tu (6)

    PiS podczas gdy to uchwała miasta Gdańska hahahaha.... To dowodzi tylko temu, że gdyby Jarek powiedział, że Ziemia jest okrągła to zaczęlibyście krzyczeć, że nieprawda.

    • 39 12

    • (3)

      Wzrost podatków od nieruchomości oraz wzrost cen za wywóz śmieci to również samorządy, a ludzie myślą ze to PiS. Ale co zrobisz..........

      • 6 7

      • Wzrost opłat za śmieci to sprawka PIS (2)

        bo podnieśli opłatę śodowiskową o 100% czyli haracz od 1 tony śmieci. Podatek od nieruchomości też ma swoje widły narzucane odgórnie z centrali. Nie widzisz zależności?

        • 6 5

        • Bzdura! I dobrze o tym wiesz.

          • 3 4

        • Rząd ustala maksymalną wartość podatku od nieruchomości, a od miasta zależy jaka będzie. Gdańsk rząda 8 razy więcej niż Tarnów, to sprawka PiS wg Ciebie?
          Ze śmieciami to samo. Opłata środowiskowa jest większa dla Gdańska niż Tarnowa? Hehe, ma nadzieje, że masz 11 lat i nie masz jeszcze praw wyborczych...

          • 3 4

    • Doprawdy?

      Nikt inny jak sam Pan Drelich probowal uchwale zablokowac, zatem mowienie ze Jarek wraz z kotem Alikiem nie probowali maczac palcow przy tym projekcie jest nie na miejscu.

      • 4 3

    • nic śmiesznego

      trole nie pracują bezinteresownie tylko za kasę ukradzioną z naszych podatków. Nie przypadkiem 2 mld poszły na początku zarazy na propagandę. Cześć z tej kasy na pewno finansuje takie trolowanie

      • 6 2

  • Bez przesady, nawet pies widzi kolory szarości.

    Człowiek widzi pełną paletę barw. Czasy czarnej deski i kredy minęły. Kolor, jak każda rzecz w umiarze jest wartością, a nie wadą. Elewacja nie musi być jaskrawo - pomarańczowa, ale nie znaczy, że szara jak surowy beton z mieszarki.

    • 36 7

  • Mc Donald's

    A czy wielkie, paskudne słupy "restauracji" też znikną?

    • 39 4

  • Wreszcie widać miasto (3)

    Świetna decyzja i zmiana na lepsze. Okazuje się, że tam pod spodem są budynki :)

    • 23 41

    • (2)

      Zdziwisz się jak będziesz szukał jakiegoś punktu usługowego na mieście. Nie mówię o C.H. Ja rozumiem wielkie świecące reklamy, słupy itp. Ja muszę zdjąć zwykle podświetlane kasetony nad witryną sklepu.

      • 4 6

      • (1)

        Ale informację o sklepie możesz umieścić, czyż nie? Tylko musi spełniać określone kryteria i pasować do otoczenia.

        • 5 2

        • Dokładnie

          Nikt ci nie zabrania umieszczenia informacji

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane