- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (151 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (163 opinie)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (85 opinii)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (81 opinii)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (65 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (427 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 07:56
mi tam szyld Ikea czy Castoramy nie przeszkadzał
- 57 5
-
2020-04-08 07:57
Ale na Matarni też? (1)
Poje...ło kogoś? Przecież to powinno tyczyć przyulicznych jakichś, w terenach mieszkalnych, itd. a nie w centrach handlowych! Toż to bdura! To tak, jakby zabronić na ulicach kolorowych znaków, bo za kolorowe.
- 69 7
-
2020-04-08 09:21
- Ty, Halina, słyszałaś? Jeszcze te kolorowe znaki drogowe byśmy wygasili...
- 5 0
-
2020-04-08 07:58
Ale Ikea będzie na swoim miejscu?
- 22 0
-
2020-04-08 08:03
W Gdyni nadal Bangladesz (4)
lawety na rogu Niepodległości i Powstania Styczniowego mają się dobrze
- 19 4
-
2020-04-08 08:48
(3)
Gdzie jest takie skrzyżowanie ulic w Gdyni?
- 3 1
-
2020-04-08 11:47
chyba chodziło o aleje Zwycięstwa obok burger kinga? (2)
tam stoi pełno lawet na trawniku
- 1 0
-
2020-04-08 11:53
(1)
Burger King jest w Redzie a Niepodleglosci w Sopocie.
- 0 0
-
2020-04-08 16:15
W Gdyni też jest burger king
- 1 0
-
2020-04-08 08:05
urzędasy w akcji (2)
Czyli Ikea na swoim budynku nie może mieć napisu Ikea w dowolnym rozmiarze? Ja rozumiem ograniczenia w zabytkowym centrum Gdańska, ale zakaz dawania dużych szyldów na marketach to delikatnie mówiąc bzdura.
- 64 13
-
2020-04-08 09:22
(1)
Tym bardziej, że to zastrzeżony prawnie znak towarowy. Zakaz posługiwania się nim trąci bezprawiem.
- 6 2
-
2020-04-08 09:26
Mogą się posługiwać swoim znakiem towarowym
- 3 2
-
2020-04-08 08:05
Gratuluję... (1)
Gratuluję miastu pozbawienia się wpływów z reklam. Miesiąc-dwa kryzysu i będą prosić reklamodawców o powrót
- 29 19
-
2020-04-08 08:16
Wpływu z zaśmiecania krajobrazu?
- 7 5
-
2020-04-08 08:06
Zdejmą i już nie założą
Nie będzie po co...
- 13 4
-
2020-04-08 08:16
(2)
Ktoś chyba nie do końca zrozumiał problem....
Chodzi o szmaty i pstrokacizne na płotach i kamienicach, a nie.... napis IKEA.
Co za głupota- 57 4
-
2020-04-08 11:32
.
Moje serce nieironicznie pękło, gdy zobaczyłam to puste miejsce. Mam nadzieję, że Ikea coś z tym zrobi.
- 3 0
-
2020-04-08 11:54
Napis IKEA jest świety! Powinien zostac jako miejsce kultu religijnego!
- 4 1
-
2020-04-08 08:24
(1)
Czo ten PIS robi?! Tak nie można!
- 6 15
-
2020-04-08 08:26
gdzie jest opozycja w Gdańsku? Czemu nic nie robi?
- 1 2
-
2020-04-08 08:29
(4)
PIS nam przedsiebiorcom ogranicza mozliwosc reklamy! tak nie mozna! Gdzie jest Dulkiewicz? Czemu nie uchwali kontr ustawy zakazujacej zdejmowania reklam?
- 8 17
-
2020-04-08 08:47
Toż to sami radni Gdańska (2)
Tą uchwałę uchwalili...w kooperacji z Panią Dulkiewicz..
- 4 0
-
2020-04-08 08:50
(1)
panie Dulkiewicz nic o tym nie wiedziala, to dzialanie typowo pissowsko sowieckie!
- 0 7
-
2020-04-08 08:52
Natomiast Twoje
Typowo trollowe :)
- 6 0
-
2020-04-09 12:44
PiS był przeciwko ustawom karajobrazowym.
To Pani Dulkiewicz wyszła przed szereg.
Nie jestem wyborcą pisu
prowadze działalność usługową w Gdańsku ale już rozglądam się za przenosinami- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.