- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (192 opinie)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (53 opinie)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (485 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
Znikną bramki z pomorskiego odcinka A1?
Na państwowych odcinkach Konin - Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie - Sośnica (autostrada A4) od 1 grudnia kierowcy będą mogli jechać bez zatrzymywania się przed szlabanem. Prywatny zarządca pomorskiego odcinka autostrady A1 proponuje współpracę z nowym systemem poboru opłat.
- Rezygnacja z manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i wprowadzenie nowoczesnego systemu poboru opłat, jakim jest elektroniczny bilet autostradowy i opłata pobrana na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, pozwoli kierowcom na płynny przejazd bez konieczności zatrzymywania w miejscach poboru opłat - podkreśla Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.
Dodaje, że nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS - e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL.
Resort finansów przekazał, że przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa podkreśla, że jest w tej sprawie otwarta na dialog.
To szansa na rozwiązanie powtarzającego się co sezon problemu z korkami na pomorskim odcinku autostrady A1. Praktycznie nie ma weekendu, by czytelnicy nie informowali nas o zatorach przed bramkami na wysokości Rusocina i Nowej Wsi.
"Dziennik Bałtycki" poinformował, że Gdańsk Transport Company, zarządca drogi A1, zaproponował ministerstwu integrację z nowym systemem poboru opłat wprowadzanym na państwowych odcinkach autostrad. Poprosiliśmy o komentarz w GTC.
- Funkcjonujący na autostradzie A1 system poboru opłat został uzgodniony ze stroną publiczną. Przypominamy, że GTC pobiera opłaty na rzecz Skarbu Państwa. Dlatego decyzja o jakichkolwiek zmianach związanych z funkcjonowaniem systemu poboru opłat zostanie podjęta przez ministra właściwego ds. transportu. GTC zaproponowało stronie publicznej wprowadzenie interoperacyjności systemów poboru opłat. Takie rozwiązanie sprawiłoby, że użytkownicy korzystający z krajowego systemu poboru opłat mogliby korzystać z autostrady AmberOne bez zatrzymywania się na bramkach - powiedziała nam Anna Kordecka z Gdańsk Transport Company SA.
Obecnie na AmberOne autostradzie A1 funkcjonuje automatyczny system płatności AmberGO.
To bezdotykowy system płatności za przejazd autostradą, oparty na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych przez kamery video.
Płatność realizowana jest online - bramki mijane są bez konieczności zatrzymywania, pobierania biletu i płacenia inkasentom.
- AmberGO cieszy się rosnącym zainteresowaniem ze strony kierowców. Aktualnie 27 proc. transakcji odbywa się z wykorzystaniem płatności automatycznych. Nieustannie pracujemy nad tym, aby poszerzyć możliwości dołączania do systemu AmberGO - zaznacza Anna Kordecka.
Ministerstwo: e-TOLL to korzyści dla kierowców
Tymczasem resort finansów informuje, że od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):
- Zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu, np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.
- Na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności. Kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL (dostarczoną przez MF i KAS), stosowne urządzenie OBU - On Board Unit lub ZSL - Zewnętrzny System Lokalizacyjny.
Przetwarzanie danych ograniczone do minimum
- Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych - przekazują ministerialni urzędnicy.
Z kolei sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS. Pozwoli to - podaje ministerstwo - na wnoszenie opłat poprzez istniejące już rozwiązania do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.
- Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL w czerwcu 2021 r. - informuje MS.
Przed bramkami na A1 często powstają korki. Film archiwalny.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-16 10:45
(31)
Pomysł dla nas mieszkańców Trójmiasta słaby. Dzięki bramkom, mieliśmy dozowanie liczby pojazdów które wjeżdżają na Obwodnicę. Jak tych bramek nie będzie, to efekt będzie taki że samochody przyjednych dopchają ją. Wynikiem tego będzie że zamiast turystów stojących przed bramkami, wszyscy będziemy stać na całej długość Obwodnicy.
- 300 39
-
2021-06-16 18:51
Szukałem tego komentarza
Miałem dokładnie to samo w głowie. Nie tu to na pierwszym kolejnym zwolnieniu. To pewne, że staną przed wjazdem sznura z 7-emki
- 2 0
-
2021-06-16 11:47
Oczywiście
To klasyczne przesuwanie korka w inne miejsce. Mamy to już przećwiczone. Chociaż nadal nie dowierzamy
- 19 4
-
2021-06-16 11:18
Po pierwsze to ludzie w 60%placa gotowka (4)
To gdzie będą chcieli mieć elektroniczna opłatę. Co myślicie że w autach za pół miliona nie umieją się posługiwać smatfonem? Nie od dziś wiadomo że ludzie płacą też gotówką bo nie chcą by wiedział ktoś że tam był, tak samo płatność kartą. Ludziki takich ludzi jest na pęczki
- 30 2
-
2021-06-17 06:54
To niech ci paranoicy pozbędą się komórek, bo po stacjach logowania można sprawdzić gdzie byli
- 1 1
-
2021-06-16 11:58
Czytanie ze zrozumieniem sprawia trudności? (1)
Przeczytaj pierwszy podpunkt jeszcze raz. Powoli, Potem jeszcze raz. i jeszcze raz. Do skutku.
- 0 9
-
2021-06-16 12:39
Człowieku nikt nikogo nie zmusi do tego aby go sledzono
Sam sobie przeczytaj od początku,spokojnie. Tak miało być Amber Go ,wszyscy mieli płacić a zobac ilu z tego korzysta.
- 11 0
-
2021-06-16 11:38
Właśnie na takich te zmiany
Właśnie na takich te zmiany są robione, aby sito miało coraz mniejsze oczka
- 8 4
-
2021-06-16 11:20
(1)
zjeżdżający z A1 nie zauważą różnicy pomiędzy A1 a OT i dalej będą gnać jak szaleni , zresztą na OT też wszyscy pędzą 140-160km/h , tylko jak ja wtedy będę przechodził po zakupy na drugą stronę OT np. do "oszona"
- 6 4
-
2021-06-17 14:12
Tam jest kładka górą więc o co kaman?
A co to jest Oszon? Ja znam nazwę Oszołom.
- 0 0
-
2021-06-16 11:09
(1)
Proponuję zrobić światła na obwodnicy i więcej świateł na ulicach np Grunwaldzkiej, wiadomo, że to pomaga, bo po co komu płynny ruch
- 40 3
-
2021-06-16 14:04
zwłascza ta liczba swiateł na wysokosci Castoramy i Hali Olivii
codziennie widzę, jak pomaga mi to utrzymac płynnosc jazdy przy okolo 25km/h
- 15 0
-
2021-06-16 11:07
(19)
Kolejny powód do budowy trzeciego pasa na obwodnicy.
- 33 17
-
2021-06-16 15:11
kolejny powód do zakwestionowania sensu korzystania z samochodu w wielu relacjach (9)
na odległości do 7 km jest wiele mniej tereno- i energochłonnych substytutów przejazdu samochodem, na większe odległości dobrze funkcjonująca kolej daje lepsze możliwości dotarcia w przewidywanym czasie.
- 4 10
-
2021-06-17 08:50
(1)
"na odległości do 7 km jest wiele mniej tereno- i energochłonnych substytutów przejazdu samochodem"
Dobrze, to jaką proponujesz alternatywę na odcinku np. Jasień - Osowa, to będzie niecałe 10 km.
"na większe odległości dobrze funkcjonująca kolej daje lepsze możliwości dotarcia w przewidywanym czasie."
Tym razem jedziemy np. z Gdańska do Bytowa (żeby jakoś daleko nie szukać), ile zajmuje przejazd pociągiem?- 4 1
-
2021-06-17 09:01
Przecież między Jasieniem i Osową jeździ PKM.
Trasa z Gdańska do Bytowa samochodem o 15:00 - Google pokazuje ponad 3h. Tak, średnia 30km/h. Rowerem szybciej dojedziesz.
- 1 4
-
2021-06-16 18:52
Pogódź się z tym: (6)
w Trojmiescie (i całej Polsce zresztą) NIE MA dobrze funkcjonującej komunikacji miejskiej, dla której wątroby porzucić samochód. Warszawska jest temu najbliższa, ale to i tak ledwie cień tego, jak komunikacja powinna wyglądać.
Bez wielu linii metra odjeżdżającego częściej niż co 5 min nie ma mowy o sprawnej komunikacji- 10 2
-
2021-06-17 08:58
Jest, tylko nie wszędzie. (5)
Do pracy jadę autobusem 2 min dłużej niż samochodem, a autobus odjeżdża co 20 min.
I żeby nie było, mieszkam na Południu :)- 1 3
-
2021-06-17 09:15
Ja też mieszkam na południu (4)
Samochodem jadę 20min a autobusem godzinę.
- 10 0
-
2021-06-17 10:05
(2)
dokładnie. próbowałem jeździć autobusem ale jak trzy razy nie przyjechał w tym samym tygodniu to zrezygnowałem. Samochodem wyjeżdżam 7:30 a autobusem musiałem 6:50 a i tak czasem się spóźniałem.
- 5 0
-
2021-06-17 10:29
A świstak siedzi... (1)
Jeżdżę autobusami od paru lat i jakoś nigdy nie zdażyło mi się żeby nie przyjechał...
- 0 5
-
2021-06-17 14:27
to spróbuj dojechać gdzieś z przesiadką między 7 a 8 rano. Powodzenia.
- 1 0
-
2021-06-17 09:47
W środku nocy?
Czy pracujesz gdzieś przy obwodnicy?
A może nie sprawdzałeś, tego co deweloper napisał w folderze? :D
20min to można na samej Łostowickiej spędzić...- 5 1
-
2021-06-16 11:23
(6)
OT nie jest planowana do poszerzenia - po powstaniu OMT obecna OT zostanie dostosowana do standartu drogi gminnej tzn zwężona
- 15 16
-
2021-06-16 18:35
powinna być jaka na Karczemkach przy Leroyu
aby przeskoczyć jeden zjazd nie trzeba wjeżdżać na obwodnice, a i objazdy w razie wypadku łatwo wykonać
- 3 0
-
2021-06-16 12:36
powstaną przejścia dla pieszych i skrzyżowania ze światłami (4)
plus oczywiście śpiący pollicjanci i strefa 30
- 33 0
-
2021-06-16 20:06
już czas
- 0 0
-
2021-06-16 18:33
i zasmażka
- 3 2
-
2021-06-16 14:32
i kontrapasy
rowerowe
- 14 0
-
2021-06-16 13:00
jestem za!!!
- 4 9
-
2021-06-16 11:26
(1)
Tak, ten dodatkowy pas rozwiąże wszystkie problemy.
- 9 3
-
2021-06-16 12:13
Trzeci pas nie, ale pas awaryjny TAK.
- 20 5
-
2021-06-17 08:21
Automaty słabo dzialają (8)
Często byłem świadkiem jak ludzie podjezdzali pod bramkę a tą się nie otwierała i musieli cofać o 2 metry by kamera zarejestrowała tablice. Mi osobiście też się tak zdążyło a dojechałem bardzo wolno pod bramki. Powinni uczyć się systemu kamer z lotniska tam szybko podnosi się szlaban i zczytuje tablice. Ba nawet ci ja wydrukuje na tikecie.
- 8 10
-
2021-06-17 14:53
powinny być winiety a nie g*wniane polskie bramki
- 2 0
-
2021-06-17 13:56
Inni też mają kolejki
Na Przełęczy Brenner w Austrii też bywają kłopoty z odczytywaniem polskich tablic rejestracyjnych wpisanych na komputerze w miejscu zakupu biletu w kiosku na parkingu,
- 0 0
-
2021-06-17 08:45
(5)
Ludzie cofają i blokują bramkę, bo nie patrzą na ekrany z informacjami i nie potrafią zakumać, że dana bramka jest tylko dla automatycznego poboru opłat ;)
Ludzie ogólnie są głupi.- 7 2
-
2021-06-30 11:47
a, że ludzie są głupi wiesz z autopsji...
- 0 0
-
2021-06-17 13:57
Błąd w informacji
A skąd mają wiedzieć co to jest skoro jadą pierwszy raz????
- 1 1
-
2021-06-17 09:52
mowa o błędnym odczycie tablic (2)
kilka razy musiałem cofać do kamery, na wyświetlaczu pokazuje odczytany numer i ma problem z odczytem litery M
- 6 2
-
2021-06-22 10:53
To może w końcu umyj blachy, a nie jeździsz z zapaskudzonymi.
- 3 0
-
2021-06-17 14:05
GWE....
Bo kształt tych liter np. W czy M czy ich szerokość mało mają wspólnego z prawidłowym liternictwem.
- 0 0
-
2021-06-16 15:35
Ale dlaczego bramki (8)
Nie lepiej by było wprowadzić winiety?
- 77 4
-
2021-06-17 14:54
polactvvo nie umie sie uczyć naswoich błędach a co dopiero na błędach innych
korki we włoszech i tanie autostrady w austrii z winietami. Co wybrało tepe przekupne polactvvo? bramki.
- 0 0
-
2021-06-17 07:17
Byłoby lepiej ale nie dla zarządzających a1
Wiecej zarabiają kasując za każdy przejazd
- 5 1
-
2021-06-16 15:40
Oczywiście że lepiej. (5)
Ale na tym systemie ktoś musi zarobić... ;-)
- 30 1
-
2021-06-16 15:53
(4)
Już można korzystać z płacenia na podstawie odczytu nr rejestracyjnego. Jest tylko problem z kierowcami, którzy wjeżdżają w bramki nie mając aplikacji. GTC powinno jakoś lepiej to rozwiązać, napis amber go na wyświetlaczu nie załatwia sprawy. Może namalować dodatkowe oznaczenia na nawierzchni a na wyświetlaczu wyświetlić napis e-płatność czy coś takiego?
- 11 2
-
2021-06-17 08:57
Oznaczenie nie może być stałe na zasadzie malowania, bo wtedy nie można zmieniać ustawienia i liczby bramek, a to się przydaje w przypadku awarii, blokady, wypadku etc...
- 3 1
-
2021-06-16 18:56
Oznaczone jest już dobrze (2)
Zawsze się znajdzie jakiś dekiel :)
Za to teraz najczęściej zator to ci z aplikacją, gdy jakiś błąd wywaliło. U mnie ostatnio na wyjeździe wjazd nieznany, mimo, ze na wjeździe wszystko ślicznie zadziałało :)))- 11 2
-
2021-06-17 08:59
(1)
Moim zdaniem słabo, musisz znać te oznaczenia na bramkach, jak ktoś jedzie pierwszy raz lub może drugi czy trzeci i wcześniej przypadkiem wjechał okej, to niekoniecznie może się zorientować. Te oznaczenia są mało czytelne dla kogoś kto widzi je pierwszy raz.
- 5 0
-
2021-06-17 11:20
Czy dekiel zawodowy to zrozumie ?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.