- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (365 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (263 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (39 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (103 opinie)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (301 opinii)
Znów mgła i znów problemy z lądowaniem w Rębiechowie
Problemy z pomagającym pilotom systemem ILS, który umożliwia lądowanie przy złej pogodzie, sprawiły, że kolejne samoloty nie mogły wylądować w czwartek wieczorem w Gdańsku. Czy lotnisko ponosi z tego tytułu duże straty, a pasażerowie lotów przekierowanych do innych miast mogą ubiegać się o odszkodowanie?
Pisaliśmy o tym w artykule Ptaki wyłączyły ILS na lotnisku w Gdańsku
Po raz pierwszy tej jesieni mgła utrudniająca bezproblemowe lądowanie spowiła niebo nad portem lotniczym w Gdańsku w minioną w niedzielę. Wówczas trzy samoloty zostały przekierowane na inne lotniska. Sytuacja powtórzyła się jednak w czwartek wieczorem. Tego dnia w Gdańsku nie mogło wylądować sześć samolotów.
Lotnisko traci od 1 do 3 tys. zł za samolot
O problemach z lądowaniami informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.
Taka sytuacja jest niekorzystna nie tylko dla pasażerów, ale także dla gdańskiego portu lotniczego.
Sprawdź czy samoloty latają prawidłowo
- Dla nas największą stratą jest dyskomfort pasażerów, a nie straty finansowe - przekonuje jednak Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Z drugiej strony każdy samolot, który powinien wylądować w Gdańsku, ale odleciał na inne lotnisko, można przeliczyć na konkretną kwotę, która nie trafi na konto portu lotniczego.
- Wszystko zależy od wielkości samolotu, jego masy i liczby pasażerów. Średnio jest to od 1 do 3 tys. zł za jeden lot - mówi osoba dobrze znająca branżę lotniczą.
Bez szans na odszkodowanie z powodu pogody
Czy osoby, którym pogoda pokrzyżowała plany podróży, mogą ubiegać się o odszkodowanie?
- Zakłócenia muszą wynikać z przyczyn zależnych od linii lotniczej, dlatego takie
nadzwyczajne okoliczności, jak niekorzystne warunki pogodowe czy nagłe przypadki medyczne z reguły zwalniają przewoźników z obowiązku wypłaty rekompensaty - wyjaśnia Magdalena Bursa - Łapińska, radca prawny AirHelp, firmy świadczącej usługi prawne pasażerom.
Rekompensata przysługuje podróżnym w przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów, a także odmowy przyjęcia na pokład. Wynosi ona od 250 do 600 euro i jest wyliczana w zależności od długości trasy.
Co istotne, odszkodowanie przysługuje w przypadkach, gdy korzystamy z usług linii lotniczej zarejestrowanej w Unii Europejskiej oraz startujemy i lądujemy na terenie UE.
Jak już wspominaliśmy, problemy techniczne na lotnisku w Gdańsku zostały spowodowane przez sprzęt, który należy i którym zawiaduje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Czy władze gdańskiego lotniska zamierzają domagać się od niej jakichś odszkodowań?
- Problemy techniczne mogą się przydarzyć każdemu. Dlatego czekamy aż PAŻP upora się z tą sprawą. Nam zależy na jak najlepszej współpracy - studzi emocje Tomasz Kloskowski.
GPS jak ILS
Ostatni komunikat (tzw. NOTAM) PAŻP-u mówi, że lotnisko w Gdańsku będzie funkcjonowało w oparciu o ILS I kategorii do 30 stycznia 2019 roku. Przywrócić system do II kategorii można jedynie wówczas, gdy uda się uporać z problemem, czyli ptakami. Pomóc ma w tym montaż specjalnych elementów osłaniających anteny kierunkowe.
Nieoficjalnie mówi się, że stanie się to w połowie listopada.
Montaż osłon oznaczał będzie jednak całkowite wyłączenie systemu ILS na ok. 5-7 dni. Przy złej pogodzie może to, choć nie musi, oznaczać paraliż lotniska.
- Dziś wszystkie samoloty dużych przewoźników wyposażone są w system, który umożliwia wykonanie tzw. podejście LPV z wykorzystaniem systemu GPS. To jest tożsame z lądowaniem przy ILS I kategorii - wyjaśnia osoba z branży lotniczej.
Mgła na lotnisku w Rębiechowie (17 opinii)
Opinie (245) ponad 10 zablokowanych
-
2018-11-09 15:22
Zatrudnić Rosjan w wieży kontroli lotów
Oni bynajmniej potrafią każdy samolot sprowadzić na ziemię :)
- 27 2
-
2018-11-09 15:25
PAŻP obsadzona misiewiczami tnie głupa równo (2)
W Rzeszowie /kolebka PiS/ wszystko zamontowano bez przeszkód - a w Gdańsku nie - dziwne!
W Rzeszowie lokalni pracownicy PAŻP szybko zorientowali się, że brak osłon anten szybko spowoduje poważne problemy.
W Gdańsku jakoś na to nie wpadli!
Misiewicze z PAŻP wydali jedynie oświadczenie -
"Powodem decyzji o obniżeniu kategorii systemu ILS z II na I na gdańskim lotnisku była zarejestrowana seria alarmów dostarczonego przez dostawcę urządzenia, sygnalizujących przekroczenie parametrów wymaganych dla kategorii II. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na bieżąco zawiadamia dostawcę sprzętu o wszystkich zauważonych błędach. "
jeja totalne- 19 10
-
2018-11-09 16:38
Ryj w kubeł wyj tera wyj przez następne 5 lat hahahhaah (1)
- 0 3
-
2018-11-09 16:39
kolejny idiota z PiS z bólem odbytu
- 2 2
-
2018-11-09 15:32
(3)
a cóż to za firma ten system montowała hmmm?
- 13 2
-
2018-11-09 17:09
A czy czasem to nie Qumak, experci od Tristana ? (1)
- 3 1
-
2018-11-09 21:57
Tristan i Izolda
kiedys sie czytalo w szkole jako lekture
- 3 1
-
2018-11-09 17:12
PAŹP zamawial
i zrezygnował z osłon
- 5 1
-
2018-11-09 15:35
Warszawa zamiast Gdyni - tyle warte są animozje prezydentów tych dwóch miast. (5)
I przez następnych 5 lat nic się nie zmieni. To w końcu mamy dyktaturę czy demokrację?
- 36 3
-
2018-11-09 15:37
Kolejny głupek z syndromem smoleńskim (3)
ląduj dziadu...
- 1 13
-
2018-11-09 16:04
Nie na temat. (2)
To chyba ty masz jakiś syndrom. Ja piszę o tym, że prezydenci Gdańska i Gdyni nie potrafili się porozumieć w bardzo wielu sprawach począwszy od lotniska a zakończywszy na sprawie Obszaru Metropolitalnego. A na tym cierpią mieszoańcy obu miast i nie tylko tych.
- 10 1
-
2018-11-09 16:25
Nic nie kumasz (1)
Lądowisko w Kosakowie nie ma uprawnień do przyjmowania samolotów klasy C
tylko kamikadze lub szaleniec wylądowałby tam rejsowym samolotem- 2 9
-
2018-11-10 15:39
lądowisko jak powiadasz
przyjmowało już różne bysiory m.in wojskowe transportowce oraz chociażby drużynę ateńskiego panatinajkosu co przyleciała na mecz z betoniarkami niczym innym jak ku.rwa samolotem klasy c
- 5 0
-
2018-11-09 21:19
Mamy walke czeskow z mietkami z bylych sluzb o kontrole nad dzialkami i lotniskiem
- 4 0
-
2018-11-09 16:01
Rozpędzić mgłę (1)
- 6 2
-
2018-11-09 16:41
ruskie to potrafiom
- 2 0
-
2018-11-09 16:09
Powtórka ze Smoleńska..
..może będzie 2 cześć w kinach..
- 3 10
-
2018-11-09 16:25
Usytuowanie lotniska dawno krytykowano. (5)
Jeszcze przed budową. Z powodu mgieł, silnych wiatrów i śniegu, który często występuje w tej okolicy. Ale wtedy decyzje podejmowali partyjniacy, nie fachowcy. Czy dzisiaj jest inaczej? Chyba raczej nie
- 37 3
-
2018-11-09 16:32
zapomniałeś o trzęsieniach ziemi i kokluszu (1)
- 1 9
-
2018-11-09 18:09
Lotniskowy troll
- 2 0
-
2018-11-09 16:54
(1)
i dlatego Niemcy korzystali z lotniska w Gdyni, a nie kombinowali coś na teranach obecnego Rębiechowa
- 7 2
-
2018-11-09 21:59
jak niemcy kombinowali, to znaczy, ze dobrze
- 1 1
-
2018-11-10 00:29
jakie były lepsze lokalizacje i dlaczego wybrano tę?
- 0 0
-
2018-11-09 16:29
przynajmniej nie ma przekierowań
do radomia
hahahahahhahahahahahhahahahahhahaaha- 13 4
-
2018-11-09 16:32
to jest absolutny skandal tej centralnej agencji rządowej, która decyduje o ILS
bo zwracam uwagę, że to nie lotnisko jako takie ma cokolwiek wspólnego z ILS
- 13 7
-
2018-11-09 16:38
Ale
Czemu nie wysłać Wici na targ by kota kupił.... Wicia wierzchem jedje... Nie możje bić, na kocje..
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.