• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znów mgła i znów problemy z lądowaniem w Rębiechowie

Michał Brancewicz
9 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Anteny kierunkowe systemu ILS na lotnisku na lotnisku w Gdańsku. Ponieważ obsiadają je ptaki, urządzenie wchodzi w drgania, które automatycznie je wyłączają. Dlatego system działa od września w ograniczonym zakresie. Anteny kierunkowe systemu ILS na lotnisku na lotnisku w Gdańsku. Ponieważ obsiadają je ptaki, urządzenie wchodzi w drgania, które automatycznie je wyłączają. Dlatego system działa od września w ograniczonym zakresie.

Problemy z pomagającym pilotom systemem ILS, który umożliwia lądowanie przy złej pogodzie, sprawiły, że kolejne samoloty nie mogły wylądować w czwartek wieczorem w Gdańsku. Czy lotnisko ponosi z tego tytułu duże straty, a pasażerowie lotów przekierowanych do innych miast mogą ubiegać się o odszkodowanie?



Ugiegałe(a)ś się o odszkodowanie za przekierowany lub odwołany lot?

Problemy związane są z obniżeniem systemu wspomagającego lądowanie (ILS) z II do I kategorii. Urządzenia naprowadzające należące do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przeszły w tryb awaryjny we wrześniu i do dziś w nim działają. Powodem były ptaki, które obsiadały anteny kierunkowe powodując zakłócenia.

Pisaliśmy o tym w artykule Ptaki wyłączyły ILS na lotnisku w Gdańsku

Po raz pierwszy tej jesieni mgła utrudniająca bezproblemowe lądowanie spowiła niebo nad portem lotniczym w Gdańsku w minioną w niedzielę. Wówczas trzy samoloty zostały przekierowane na inne lotniska. Sytuacja powtórzyła się jednak w czwartek wieczorem. Tego dnia w Gdańsku nie mogło wylądować sześć samolotów.

Przekierowane loty z Gdańska w czwartek wieczorem. Przekierowane loty z Gdańska w czwartek wieczorem.

Lotnisko traci od 1 do 3 tys. zł za samolot



O problemach z lądowaniami informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Taka sytuacja jest niekorzystna nie tylko dla pasażerów, ale także dla gdańskiego portu lotniczego.

Sprawdź czy samoloty latają prawidłowo

- Dla nas największą stratą jest dyskomfort pasażerów, a nie straty finansowe - przekonuje jednak Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Z drugiej strony każdy samolot, który powinien wylądować w Gdańsku, ale odleciał na inne lotnisko, można przeliczyć na konkretną kwotę, która nie trafi na konto portu lotniczego.

- Wszystko zależy od wielkości samolotu, jego masy i liczby pasażerów. Średnio jest to od 1 do 3 tys. zł za jeden lot - mówi osoba dobrze znająca branżę lotniczą.

Bez szans na odszkodowanie z powodu pogody



Czy osoby, którym pogoda pokrzyżowała plany podróży, mogą ubiegać się o odszkodowanie?

- Zakłócenia muszą wynikać z przyczyn zależnych od linii lotniczej, dlatego takie
nadzwyczajne okoliczności, jak niekorzystne warunki pogodowe czy nagłe przypadki medyczne z reguły zwalniają przewoźników z obowiązku wypłaty rekompensaty - wyjaśnia Magdalena Bursa - Łapińska, radca prawny AirHelp, firmy świadczącej usługi prawne pasażerom.

Rekompensata przysługuje podróżnym w przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów, a także odmowy przyjęcia na pokład. Wynosi ona od 250 do 600 euro i jest wyliczana w zależności od długości trasy.

Co istotne, odszkodowanie przysługuje w przypadkach, gdy korzystamy z usług linii lotniczej zarejestrowanej w Unii Europejskiej oraz startujemy i lądujemy na terenie UE.

Jak już wspominaliśmy, problemy techniczne na lotnisku w Gdańsku zostały spowodowane przez sprzęt, który należy i którym zawiaduje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Czy władze gdańskiego lotniska zamierzają domagać się od niej jakichś odszkodowań?

- Problemy techniczne mogą się przydarzyć każdemu. Dlatego czekamy aż PAŻP upora się z tą sprawą. Nam zależy na jak najlepszej współpracy - studzi emocje Tomasz Kloskowski.

GPS jak ILS



Ostatni komunikat (tzw. NOTAM) PAŻP-u mówi, że lotnisko w Gdańsku będzie funkcjonowało w oparciu o ILS I kategorii do 30 stycznia 2019 roku. Przywrócić system do II kategorii można jedynie wówczas, gdy uda się uporać z problemem, czyli ptakami. Pomóc ma w tym montaż specjalnych elementów osłaniających anteny kierunkowe.

Nieoficjalnie mówi się, że stanie się to w połowie listopada.

Montaż osłon oznaczał będzie jednak całkowite wyłączenie systemu ILS na ok. 5-7 dni. Przy złej pogodzie może to, choć nie musi, oznaczać paraliż lotniska.

- Dziś wszystkie samoloty dużych przewoźników wyposażone są w system, który umożliwia wykonanie tzw. podejście LPV z wykorzystaniem systemu GPS. To jest tożsame z lądowaniem przy ILS I kategorii - wyjaśnia osoba z branży lotniczej.
10:46 11 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 11:22)

Mgła na lotnisku w Rębiechowie (17 opinii)

Samoloty nie lądują. Samolot SAS z Oslo po pół godzinie krążenia zawrócił do Norwegii.
Samoloty nie lądują. Samolot SAS z Oslo po pół godzinie krążenia zawrócił do Norwegii.

Opinie (245) ponad 10 zablokowanych

  • Zatrudnić Rosjan w wieży kontroli lotów

    Oni bynajmniej potrafią każdy samolot sprowadzić na ziemię :)

    • 27 2

  • PAŻP obsadzona misiewiczami tnie głupa równo (2)

    W Rzeszowie /kolebka PiS/ wszystko zamontowano bez przeszkód - a w Gdańsku nie - dziwne!
    W Rzeszowie lokalni pracownicy PAŻP szybko zorientowali się, że brak osłon anten szybko spowoduje poważne problemy.
    W Gdańsku jakoś na to nie wpadli!
    Misiewicze z PAŻP wydali jedynie oświadczenie -
    "Powodem decyzji o obniżeniu kategorii systemu ILS z II na I na gdańskim lotnisku była zarejestrowana seria alarmów dostarczonego przez dostawcę urządzenia, sygnalizujących przekroczenie parametrów wymaganych dla kategorii II. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na bieżąco zawiadamia dostawcę sprzętu o wszystkich zauważonych błędach. "
    jeja totalne

    • 19 10

    • Ryj w kubeł wyj tera wyj przez następne 5 lat hahahhaah (1)

      • 0 3

      • kolejny idiota z PiS z bólem odbytu

        • 2 2

  • (3)

    a cóż to za firma ten system montowała hmmm?

    • 13 2

    • A czy czasem to nie Qumak, experci od Tristana ? (1)

      • 3 1

      • Tristan i Izolda

        kiedys sie czytalo w szkole jako lekture

        • 3 1

    • PAŹP zamawial

      i zrezygnował z osłon

      • 5 1

  • Warszawa zamiast Gdyni - tyle warte są animozje prezydentów tych dwóch miast. (5)

    I przez następnych 5 lat nic się nie zmieni. To w końcu mamy dyktaturę czy demokrację?

    • 36 3

    • Kolejny głupek z syndromem smoleńskim (3)

      ląduj dziadu...

      • 1 13

      • Nie na temat. (2)

        To chyba ty masz jakiś syndrom. Ja piszę o tym, że prezydenci Gdańska i Gdyni nie potrafili się porozumieć w bardzo wielu sprawach począwszy od lotniska a zakończywszy na sprawie Obszaru Metropolitalnego. A na tym cierpią mieszoańcy obu miast i nie tylko tych.

        • 10 1

        • Nic nie kumasz (1)

          Lądowisko w Kosakowie nie ma uprawnień do przyjmowania samolotów klasy C
          tylko kamikadze lub szaleniec wylądowałby tam rejsowym samolotem

          • 2 9

          • lądowisko jak powiadasz

            przyjmowało już różne bysiory m.in wojskowe transportowce oraz chociażby drużynę ateńskiego panatinajkosu co przyleciała na mecz z betoniarkami niczym innym jak ku.rwa samolotem klasy c

            • 5 0

    • Mamy walke czeskow z mietkami z bylych sluzb o kontrole nad dzialkami i lotniskiem

      • 4 0

  • Rozpędzić mgłę (1)

    • 6 2

    • ruskie to potrafiom

      • 2 0

  • Powtórka ze Smoleńska..

    ..może będzie 2 cześć w kinach..

    • 3 10

  • Usytuowanie lotniska dawno krytykowano. (5)

    Jeszcze przed budową. Z powodu mgieł, silnych wiatrów i śniegu, który często występuje w tej okolicy. Ale wtedy decyzje podejmowali partyjniacy, nie fachowcy. Czy dzisiaj jest inaczej? Chyba raczej nie

    • 37 3

    • zapomniałeś o trzęsieniach ziemi i kokluszu (1)

      • 1 9

      • Lotniskowy troll

        • 2 0

    • (1)

      i dlatego Niemcy korzystali z lotniska w Gdyni, a nie kombinowali coś na teranach obecnego Rębiechowa

      • 7 2

      • jak niemcy kombinowali, to znaczy, ze dobrze

        • 1 1

    • jakie były lepsze lokalizacje i dlaczego wybrano tę?

      • 0 0

  • przynajmniej nie ma przekierowań

    do radomia
    hahahahahhahahahahahhahahahahhahaaha

    • 13 4

  • to jest absolutny skandal tej centralnej agencji rządowej, która decyduje o ILS

    bo zwracam uwagę, że to nie lotnisko jako takie ma cokolwiek wspólnego z ILS

    • 13 7

  • Ale

    Czemu nie wysłać Wici na targ by kota kupił.... Wicia wierzchem jedje... Nie możje bić, na kocje..

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane