• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu blokują ul. Chwarznieńską

Patryk Szczerba
29 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 10:03 (30 lipca 2015)
Blokada potrwa dwie godziny. Kierowcy muszą przygotować się na jazdę objazdami, podobnie jak pasażerowie komunikacji miejskiej. Blokada potrwa dwie godziny. Kierowcy muszą przygotować się na jazdę objazdami, podobnie jak pasażerowie komunikacji miejskiej.

Blokujący po raz kolejny pojawią się na przejściu dla pieszych na wysokości ul. Sosnowej zobacz na mapie Gdyni w czwartek o godz. 10. Pozostaną tam przez dwie godziny, by walczyć o przywrócenie przejścia przy Domu Za Falochronem zobacz na mapie Gdyni, na co - jak zapowiadają władze miasta - zgody nigdy nie będzie.



W jakie rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo pieszych powinna przede wszystkim inwestować Gdynia?

Aktualizacja, godz. 10:02. Blokujący już są na przejściu dla pieszych. Zapowiadają, że nie przepuszczą żadnego samochodu przez dwie godziny.



To już czwarty protest, w którym seniorzy mieszkający przy Domu za Falochronem zablokują ruch na ul. Chwarznieńskiej. Ostatni odbył się niespełna dwa miesiące temu zobacz na mapie Gdyni. Więcej tamowania ruchu miało już nie być. Wzburzenie mieszkańców jednak coraz bardziej narasta.

Potrącenie już było

- Dlatego ponownie wychodzimy na ulicę, by zwrócić uwagę na nasz problem. Starsze osoby naprawdę boją się kładki, twierdzą, że schody są nieoświetlone, a winda często zepsuta. Przechodzą przez ulicę. Ostatnio 90-letni mężczyzna został potrącony. Myślał, że jest na przejściu dla pieszych, ponieważ na jezdni zostały żółte pasy, które ostatnio wreszcie zniknęły. Nie chcę myśleć, co może wydarzyć się w przyszłości w tym miejscu - opowiada Helena Haimrath, radna dzielnicy Witomino-Radiostacja, inicjatorka protestu.
Razem z nią protestuje zazwyczaj kilkunastu seniorów i tak samo będzie prawdopodobnie w czwartkowy poranek. Reszta przygląda się blokowaniu drogi biernie, choć właściwie trudno znaleźć osobę zamieszkałą w Domu za Falochronem, która nie chciałyby powrotu "zebry". O tym, że jest potrzebna, mówią także pacjenci przyległego do budynku zakładu rehabilitacji, ale przedstawiciele jednostki już oficjalnie do protestu się nie przyłączają.

Władze Gdyni tymczasem pozostają nieugięte, odpowiadając na poszczególne zarzuty seniorów.

- Nie jest prawdą, że nie było konsultacji w tej sprawie. O planowanej w takim kształcie przebudowie ul. Chwarznieńskiej był powiadomiony prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Senior wybrany przez jej członków. Za to, że nie przekazał informacji mieszkańcom i w międzyczasie odszedł ze stanowiska, nie można winić miasta. Przeanalizowałam obieg dokumentów w tej sprawie i nie mamy sobie nic do zarzucenia - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zmian nie będzie

Dodaje, że nie jest prawdą, że nie próbowano szukać innych rozwiązań. To - choć jak sama przyznaje, nie jest idealne - zdaniem drogowców, inżynierów oraz samych władz Gdyni, jest najlepsze, jakie można było zastosować.

Nie zrezygnujemy z kładki. To konstrukcja, która jest pod nadzorem ZDiZ, jak żaden inny obiekt w mieście.
Rozwiewa przy okazji wątpliwości o przesunięciu przystanku autobusowego na pętlę, co zdaniem niektórych mogłoby pomóc. Sprawa była poruszana na kolegium prezydenckim w oparciu o opinie ZKM oraz ZDiZ i takie zmiany okazały się być bezzasadne.

Seniorzy zapowiadają, że w walce o powrót przejścia broni jednak nie złożą.

- Zostałam wybrana radną dzielnicy, ludzie zaufali mi i będę domagała się w ich imieniu tak długo powrotu przejścia, na ile starczy mi sił. Na razie jeszcze je mam. Będziemy chcieli w najbliższym czasie wystąpić na drogę sądową w tej sprawie - odpowiada Haimrath.
Chociaż przejście przy Domu za Falochronem nie wróci, kierowcy na ulicy Chwarznieńskiej i tak w najbliższym czasie będą musieli zatrzymywać się częściej. Wszystko z powodu sygnalizacji, która do końca roku ma powstać na skrzyżowaniu z ul. Hodowlaną zobacz na mapie Gdyni. Jak tłumaczą urzędnicy, skorzystają z niej kierowcy wyjeżdżający z ul. Hodowlanej, a także piesi przechodzący w tym miejscu przez jezdnię.

Projekt budowy będzie gotowy jesienią. Jego koszt to 40 tys. zł.

Marcowy protest na ul. Chwarznieńskiej

Opinie (423) 9 zablokowanych

  • (6)

    Miasto ma być dla ludzi nie dla samochodów

    • 49 122

    • Sygnalizacja świetlna wcale nie jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem (1)

      jest wiele przykładów np. z Gdańska, gdzie widać że progi zwalniające i wysepki są dużo skuteczniejsze

      • 57 13

      • Lepsza sygnalizacja niz bieganie po kladkach

        • 52 21

    • (1)

      Miasto nie dla ludzi tylko dla rowerzystow.

      • 31 40

      • marna prowokacja: faktem jest, że miasto tworzone jako przyjazne dla rowerzystów

        na jezdni i wspólnych przestrzeniach publicznych okazuje się przyjazne dla mieszkańców, przyjezdnych i inwestorów.
        Kopenhaga plasuje się na najwyższych miejscach rankingów jakości życia.
        Gdynia też mogła by bardziej zdecydowanie zmierzać w tym kierunku (na przykład przekształcając Starowiejską w ulicę przyjazną dla niezmotoryzowanych, z dopuszczeniem dostaw do sklepów w wybranych godzinach porannych).

        • 45 20

    • Kosmici w samochodach (1)

      A samochodami to kto jeździ - kosmici?

      • 20 51

      • a niech sobie jeżdżą i kosmici, byle zrozumieli, że ich styl jazdy nie powinien utrudniać innym życia

        ani nie zagrażać bezpieczeństwu wtedy, gdy chcą przejść na drugą stronę ulicy.

        • 48 19

  • (12)

    Kilka dni temu na wys. dawnego przejścia starsza kobieta wbiegła mi prosto pod maskę. Z przeciwka też jechało auto i też musiało ostro hamować. Kobieta w ogóle nie sprawdziła czy cokolwiek jedzie z jednej czy drugiej strony. Za to ja sprawdziłam że żaden autobus nie nadjeżdżał, gdzie się zatem tak spieszyła?

    • 152 20

    • do nieba

      albo co gorsze do piekła

      • 40 3

    • (9)

      Najgorzej wybiegają przy hali w Gdyni (po obu stronach) przechodząc dokładnie po środku dwóch przejść dla pieszych. Tam powinna stać straż miejska i konsekwentnie wszystkich po kolei karać mandatem, bo inaczej się ludzie nie nauczą.

      • 50 11

      • o taaak (4)

        Ta ulica powinna nazywać się ulicą samobojców. Myślę że taka zmiana dałaby efekt w postaci refleksji i mniejszej ilości kamikadze, którzy
        się tam pojawiają :-)

        • 35 10

        • rozumiem, że jesteś empatyczny(empatyczna) i nie chcesz by ta ulica nazywała się (3)

          ulicą morderców?

          • 27 19

          • empatyczny dla debili? (2)

            nie dzięki.
            spróbuj kiedyś przejechać tą ulicą zgodnie z przepisami (max 50km/h, dość szybko) i nie zahamować/nie zatrąbić.

            niestety jedynym sposobem na emerytów wyskakujących zza autobusów jest klakson, ewentualnie lekkie szturchnięcie zderzakiem

            • 36 11

            • prawo jazdy masz za danie d..y?

              • 22 19

            • empatyczny dla wszystkich

              zwłaszcza dla dzieci i osób w podeszłym wieku. Te grupy najczęściej padają ofiarą kierowców "przekraczających limit prędkości tylko o 10 km/h".
              Kierowca, który śmiertelnie potrącił kobietę idącą o kulach na przejściu został uznany przez biegłych za "niewinnego" bo kobieta "wtargnęła" a on "nie miał możliwości zatrzymania się bo jechał "tylko 60 km/h".

              • 19 18

      • ten odcinek można zmienić na strefę pierwszeństwa pieszych i skutecznie uspokoić ruch (3)

        Tam gdzie jest duży ruch pieszych, powinna być strefa ruchu uspokojonego do 20 km/h lub tzw. pedestrian priority street - ulica z pierwszeństwem ruchu pieszych.

        • 16 32

        • co z autobusami? (2)

          ztm nigdy się nie zgodzi na takie ograniczenia, za duże straty wynikające ze zmian rozkładów

          • 16 24

          • warto próbować (1)

            jaka jest faktyczna prędkość autobusów w tym rejonie? Ile sekund się wydłuży przejazd tego odcinka?

            • 25 11

            • zero

              polecam odwiedzić centra dowolnych miast w Niemczech
              wszędzie są Fussgaengerzonen, strefy tylko dla pieszych
              ale na obrzeżach są strefy, gdzie nie wolno wjeżdżać samochodem,
              ale wolno wjeżdżać tramwajom i autobusom, taxi
              a jeszcze dalej od Strefy wolno wszystkim ale jest np. tempo 30
              to właśnie jest NORMALNE

              to twoje polsko-burackie podejscie jest chore i nienormalne

              za mało wyjeżdzasz, powinieneś częściej

              • 23 10

    • całe szczęście, że miała do czynienia z tak odpowiedzialną osobą jak Pani

      Niedługo piesi będą mieli pierwszeństwo na pasach, a w przepisach prawa o ruchu drogowym zniknie zapis o "wtargnięciu na jezdnię".
      Wtedy nie tylko takie osoby odpowiedzialne jak Pani zaczną doceniać znaczenie i rozumieć hasło: miasto dla ludzi, a nie głównie dla samochodów.

      • 32 11

  • Widac ze Polacy maja zbyt dobrze , zbyt duzo pieniedzy i czasu skoro maja czas na '' blokady '' (5)

    Z dobrobytu sie Polactwu w glowie zaczyna przewracac. To jedzcie do Bangladeszu a zobaczycie co to zycie za 100 zl miesiecznie w kartonie. Rozgonic towarzystwo

    • 113 41

    • nie mają co robić na emeryturze (1)

      to protestują...

      • 34 6

      • w Gdyni jest tyle zajęć nieodpłatnych dla seniorów, że spokojnie mogą zapełnić sobie nimi cały tydzień zamiast protestować

        • 11 14

    • gratuluję empatii (2)

      sugeruję uważanie na przejazdach kolejowych: silniejszy może się nie zatrzymać. Proponuję także na ostrożne wyprzedzanie TIRów na drodze jednojezdniowej.

      • 6 24

      • empatii?? (1)

        nie ma bezpieczniejszego przejścia przez główną drogę niż kładka z windą. szczególnie dla emerytów którym się nigdzie nie spieszy.

        • 23 8

        • O ile winda redzi.

          • 21 1

  • Czy prowokatorzy z PISu (2)

    z megafonem też incognito będą udawali emerytów?

    • 146 26

    • oczywiście, i to nie tylko w tej sprawie :]

      • 41 6

    • Prowokatorzy z Pisu napuścili tych biednych staruszków, którymi jest dość łatwo manipulować i to jest bardzo smutne

      • 21 8

  • Oni są niepoważni...

    Najgorsze jest to, że są buntowani przez dwóch członków gdyńskiego PiS'u, którzy brzydko wykorzystują polityczne gierki :( szkoda, że tak się zaczęło dziać w Gdyni.

    • 143 31

  • "Potrącenie już było, dlatego ponownie wychodzimy na ulicę" (3)

    Stare to to a głupie!!!

    • 143 22

    • a co proponujesz? (2)

      W Trójmieście piesi potrafią ginąć na chodnikach i odnosić obrażenia w strefach pieszych. Chodzi o przesunięcie granicy kompromisu - miasto bardziej dla ludzi niż dla samochodów.

      • 25 18

      • co proponuję? (1)

        Postawienie wysokich barierek między ulicą a chodnikiem, tam gdzie nie ma wyznaczonego przejścia.

        • 35 8

        • sprawny emeryt pokona i taką przeszkodę

          dlaczego chcesz kanalizować ruch ludzi a nie pojazdów? Jak na razie granica kompromisu jest przesunięta zbyt daleko na rzecz kierowców, którzy sami sobie tworzą korki na ulicach miasta.

          • 22 9

  • Nie zrezygnujemy z kładki - Katarzyna Gruszecka Spychała (5)

    gdyby Gdynia była miastem nowoczesnym, jak na zachodzie Europy to zrezygnowałaby z pani Katarzyny Gruszeckiej Spychały.

    • 71 97

    • Pani Katarzyna nie musi rezygnować z kładki

      wystarczy, że dokona reinterpretacji zasad korzystania z niej: pozostawi pieszym prawo do przechodzenia na drugą stronę na poziomie jezdni.

      • 29 9

    • Brawo Pani Prezydent (3)

      Jeżeli władze Spółdzielni nie spełniają ich(seniorów) oczekiwań, lub podejmują decyzje przeciw "Spółdzielcom" Zarzad spoldzielni mogli odwołać. Moim zdaniem musieli konsultować z mieszkancami lecz pewnie większość ma demencje i skleroze taka przypadłość wieku starszego ? Po rezygnacji z usług spółdzielni miasto powinno wymusić na powołanie wspólnoty gdzie każdy indywidualnie podejmuje decyzję, czy chce/chciał kładki .
      Spółdzielnie powinny być dla młodych, odpowiedzialnych i kreatywnych ludzi jak w Izraelu kibuce, starych zamykać w Domach Starców, lub Wspólnotach Senioralnych !!!

      • 20 15

      • Ty juz powinnaś siedzieć w odosobnieniu . O ile dozyjesz emerytury , to się przekonasz , (2)

        ze za swoją obecną wypowiedz musisz ludzi starszych przeprosić .

        • 23 10

        • nie może schorowana psychicznie mniejszosć (1)

          terroryzować większości na nich pracujących ludzi.

          To skandal i należy to jednoznacznie ukrócić !!!

          • 9 18

          • tez tak uwazam, ludzie psychicznie chorzy powinni sie leczyc a nie terroryzowac innych

            jestes juz umowiona na wizyte u lekarza specjalisty?

            • 24 1

  • przeciez mają kładkę (8)

    mówia posiadacze samochodow, ktorzy gdyby sie dało to do kibla wjechaliby autem. Ale wiadomo, stary czlowiek ma siły, moze dygac, byle nie blokowac drog miszczom szos

    • 75 93

    • Czy Ty masz mózg? (6)

      To jest jedna z ważniejszych dróg w Gdyni. W godzinach szczytu wiecznie zakorkowana. Przejścia przez nie powinny być w tunelach albo na kładkach. Rozumiem starszych ale nie mogą terroryzować części miasta. Zwłaszcza, że realnie problem kładki w tym miejscu dotyczy kilkunastu osób.
      P.S. Nie mam samochodem, jeżdżę komunikacją miejską a ta też ma spóźnienia przez korki.

      • 32 21

      • ja mam mozg, ale ty jak widac nie (5)

        a na pewno kulturą osobista nie grzeszysz.
        ta ulica jest zakorkowana i bedzie niezaleznie od przejscia dla pieszych. Mozna zamontowac tak jak jest na całym cywilizowanym swiecie guzik i w razie potrzeby puscic pieszego. Swiat sie od tego nie zawali,
        Troche kultury i zrozumienia innych drogi chamie, a swiat bedzie przyjemniejszy, nie zawsze bedziesz mlody.

        • 35 16

        • (3)

          tak się składa że tam były światła 'na guzik' i te właśnie światła potęgowały korki w tym miejscu. od czasu zlikwidowania tego przejścia korki nie zniknęły, ale są dużo mniejsze. Wiem bo jeżdżę tamtędy codziennie w godzinach szczytu. Komunikacją miejską jeżdżę...

          • 26 18

          • korki są częscią miasta (1)

            a pieszy jest równoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego. I cywilizowany swiat zachodni to zrozumial i to działa. Oczywiscie nie w pokomunistycznej Gdyni z autostradami w miescie, gdzie kazdy cisnie dwa razy szybciej niz mozna.
            Guziki w Gdyni. Przy CH KLIF uzyłem guzika i juz po 9 min mialem zielone. Super

            • 18 24

            • To jakaś nowa ideologia.

              Tak pieszy jest równoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego. Zarówno dla pieszego jak i kierujących pojazdami ( w tym komunikacją miejską) wygodniej było by w miejscach "korkujących się" zrobić tunele albo kładki. Przykład Rolnicza i dojazd do niej. Ludzie stoją i się wkurzają na długo zmieniające się światła, co niektórzy przebiegają na czerwonym albo wciskają po czym przebiegają na czerwonym a samochody stoją przed pustymi pasami.
              Można wypracować kompromis ale tu ważniejsze jes "moje, mojsze, najmojsze".

              • 23 17

          • korki potęguje nadmiar samochodów

            a nie konieczność zatrzymania się od czasu do czasu. Likwidacja prawa pieszych do przejścia na poziomie jezdni nie jest sposobem na redukcję korków, pogarszanie warunków ruchu pieszego w mieście to droga do nikąd.
            W Warszawie tworzy się przejścia dla pieszych na zakorkowanych Alejach Jerozolimskich przed dworcem centralnym i tworzy się politykę rozwoju ruchu pieszego w mieście, tak jak rozpoczęto ten proces w Nowym Jorku kilka lat temu.

            • 21 12

        • O chamstwie mówi ten,

          który piesze: "to do kibla wjechaliby autem", "byle nie blokowac drog miszczom szos" generalizując przy tym niesamowicie.

          • 26 11

    • Słoma z butów.

      Dość chamska wypowiedź. Takie osoby jak ty na forum zaniżają jakość dyskusji.

      • 27 9

  • (7)

    Blokowac az do skutku. Moze szczurek z ekipa w koncu zmadrzeje

    • 41 134

    • zmądrzeje i rozjedzie buldożerem te staruchy? (2)

      • 67 18

      • odezwal sie wiecznie mlody (1)

        spoko, ciebie na pewno kiedys tobie podobni poddadzą eutanazji

        • 63 18

        • spoko, radzę sobie z problemami sam

          nie mam zamiaru blokować drogi tysiącom ludzi (w tym podróżującym do pracy komunikacją) tylko dlatego że akurat nudzi mi się w domu spokojnej starości i mam ochotę.

          SERIO daj mi jakiś racjonalny argument na takie blokady.

          • 55 21

    • (3)

      a ja mam nadzieję, że nie zgłupieje i nie ugnie się pod naporem protestujących, bo racji nie mają

      • 48 38

      • mają niejedną rację, decydenci są od wypracowania kompromisów (2)

        a nie dbania głównie o przepustowość dla pojazdów.

        • 41 30

        • może jeszcze przejścia z sygnalizacją na obwodnicy? (1)

          bo przecież na pewno mieszka tam jakaś starsza osoba której nie po drodze dookoła

          • 45 30

          • Przeginanie przez redukcję do absurdu jest nudne, nie uważacie?

            • 46 27

  • Ostatnio mam przyjemność korzystac z rehabilitacji w tej przychodni i widze co się dzieje (6)

    Te stare mohery włażą na ulicę w dowolnym miejscu i nawet nie chce im się odwracać głowy żeby zobaczyć czy komuś się nie pakują pod maskę. Ostatnio nawet widziałem mamusię z dzieckiem w wózku jak przebiegała prze jezdnię. Zdążyła metr przed samochodem bo wybiegła zza stojącego autobusu.

    To stare pokolenie musi po prostu wymrzeć.
    Czasu mają dużo to ich nie zbawi spacerek do windy. Ile stracą? 5 minut?
    A windy są sprawne i kładka oświetlona, często jeżdżę tam wieczorami i widzę.
    Star.e pier.dziele - daj im coś pod nos to jeszcze narzekac będą.

    • 159 33

    • Bo ONI CHCĄ i koniec, reszta się nie liczy. Całe życie kawowali w "zakładach pracy" i teraz dalej wszystko daj daj daj.

      • 33 14

    • smutne, brutalne ale prawdziwe

      • 30 8

    • wiesz ze na zachodzie europy tez ludzie lazą miedzy samochodami i nikogo to nie oburza? (1)

      miasto jest dla wszystkich , jedziesz uwazaj

      • 27 19

      • łażą na uspokojonych osiedlowych drogach a nie głównych trasach przelotowych

        • 22 11

    • tak samo przechodzą przy hali, na Świętojańskiej i nie tylko (nawet nie patrzą czy coś jedzie!!!) przecież o tragedię nie trudno :(

      • 33 6

    • udział ludzi w podeszłym wieku będzie coraz większy

      polityka miasta powinna to uwzględniać.
      OLO - uważaj, niedługo pieszy na przejściu będzie bardziej chroniony, zmień styl jazdy już teraz.
      Jak na razie piesi giną w naszym kraju nawet na chodnikach: koszeni są przez miszczów kierownicy - twoich kolegów w strukturze myślenia.

      • 19 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane