• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu opóźnienie ws. budowy trasy tramwajowej Nowa Politechniczna

Michał Brancewicz
8 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Od niemal dwóch lat urzędnicy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie nie są w stanie rozpatrzyć odwołania od decyzji zezwalającej na budowę linii tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu. Dyrektor GDOŚ właśnie po raz kolejny przełożył termin wydania decyzji, tym razem na 14 stycznia 2022 roku. Tymczasem od pół roku trwa projektowanie przebiegu linii Nowej Politechnicznej, które ma się zakończyć pod koniec 2022 roku.



Uważasz, że Nowa Politechniczna powstanie?

Przymiarki do powstania linii tramwajowej z Moreny do Wrzeszcza, zwanej także trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, trwają już od niemal dekady. Nowa trasa tramwajowa nie ma jednak szczęścia.

Nowa Politechniczna - lata problemów:

  • Najpierw musiała odczekać kilka lat, zanim w 2014 r. miasto wpisało Nową Politechniczną na listę priorytetów.
  • Potem nie udało się doprowadzić do końca procesu projektowego, który rozpoczął się w 2015 r., ale po 5 latach umowa z wykonawcą została rozwiązana.
  • 2 kwietnia 2021 r. miasto wyłoniło nowego wykonawcę projektu - konsorcjum firm BPBK i Ingeo, ale musiało dołożyć aż 3,3 mln zł do budżetu, jaki zamierzało przeznaczyć na ten cel. Ostatecznie opracowanie projektu i nadzór autorski kosztować będzie 4,88 mln zł. Prace nad dokumentacją i niezbędnymi pozwoleniami potrwają do końca 2022 r.
  • W międzyczasie pomysł włączenia trasy w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka spotkał się z dużym sprzeciwem mieszkańców.


Czytaj też:

Tramwaj na Bohaterów Getta. Jak pogodzić miasto i mieszkańców



Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Etapy budowy Nowej Politechnicznej będą znane za rok



I to właśnie ta sprawa wciąż nie została rozwiązana. Od pozytywnej decyzji, wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku, mieszkańcy Wrzeszcza złożyli odwołanie, które trafiło do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Ten jednak już kilkukrotnie przełożył termin rozstrzygnięcia tej sprawy.

Teraz GDOŚ poinformowała, że postępowanie odwoławcze przeciągnie się do 14 stycznia 2022 r. Wciąż zatem nie wiadomo, czy linia tramwajowa faktycznie przebiegać będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Ten spór sprawia, że rozważane jest etapowanie budowy Nowej Politechnicznej. W specyfikacji do przetargu na projekt czytamy, że wykonawca musi opracować propozycje etapowania inwestycji do 30 listopada 2022 r.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;

Opinie (200) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • W każdym innym mieście już by istniała. (15)

    Gdańska inercja niestety w praktyce. Trasa na Chełm powstawała 30 lat i nadal nie wygląda tak jak planowali towarzysze za czasów Gierka co powoduje korki.

    • 91 77

    • (9)

      Czytanie to jednak trudna sztuka a ze zrozumieniem ?

      Od niemal dwóch lat urzędnicy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie

      • 34 6

      • Tczajkowski nie pozwoli (2)

        • 4 16

        • Fajny szurek z ciebie

          • 13 2

        • A co on ma do tego?!!!

          • 0 0

      • Taa (3)

        A wcześniej na etapie pozwoleń na budowe na górnym tarasie nie mieli świadomości że tam powstaje nowe miasto i wymaga transportu? Ponad 65000ludzi nagle się wprowadziło 2 lata temu?

        • 16 7

        • Mieli. (2)

          Ale paru ludzi z Bohaterów Getta blokuje ten projekt już szósty rok...

          • 9 11

          • mają rację i mają prawo (1)

            • 11 5

            • Do czego mają prawo?

              Wykupili ten teren?

              • 5 7

      • jasne - zawsze inni a nie wy

        • 2 4

      • Ty masz czelnosc z kogos kpic, praprzodku czlowieka?

        Co z tego, ze ktos nie rozpatrzyl odwolania? W normalnym miescie by tego odwolania w ogole nie bylo, a mieszkancy cieszyliby sie z perspektywy korzystania z tramwaju, zamiast drzec o los wlasnych domow.

        • 1 7

    • Tia, w Gdyni.

      • 1 5

    • Chyba nie wiesz co piszesz.

      • 2 0

    • Ale po co czytać artykuł trollu?

      • 7 1

    • Tramwaj przez Politechnikę !!!

      • 6 4

    • Chyba w innym kraju....

      • 2 1

  • Taki mamy wspaniały samorząd w Gdańsku. (15)

    Wszystkie linie ma hucisko i parad pełno

    • 48 21

    • (7)

      Tabletki nie zadziałały?

      • 11 4

      • To nie maliniak - ten się podszywa - maliniak jedzie z PiS jak ze szmatą. (2)

        • 6 2

        • Dokładnie to podróba

          • 2 1

        • Podszywa się już dawno

          • 1 0

      • Mamy wolność - jak ktoś chce to paraduje:) W Gdańsku nikt nikomu pod kołdrę nie zagląda i tak ma zostać:) (3)

        A PiS iory niech dalej ujadają :)

        • 5 2

        • Trzeba ostro a jak

          • 0 0

        • I tak trzymać mistrzu

          • 0 0

        • Tylko oni z kołdry wyciągają

          • 1 1

    • Budowę zatrzymauje szef GDOŚ, czyli wiceminster środowiska obecnego rządu (2)

      Mam wrażenie, że nie jest to rząd powiązany z władzami Gdańska

      • 7 0

      • Taką mamy prezydenkę drogie gdańszczanki i gdańszczanie (1)

        • 2 6

        • Nie, taki mamy komunistyczny

          mafijny rząd. Centralizacja i złodziejstwo.

          • 8 2

    • Przecież to pis odbiera samorządom pieniądze (1)

      Na choćby takie inwestycje jak ta.
      Pisuary nawet złotówki nie dołożą.
      Więc nie trolluj.

      • 5 2

      • To Maliniak trolluje

        • 1 1

    • Ty trolu podszywasz się (1)

      • 0 1

      • Nieboty

        • 0 0

  • Niech zgadnę - w projekt zaangażowany jest DRMG i Pan Urbanista od genialnych pomysłów?

    • 26 15

  • nieporozumienie (7)

    Trasa tej linii to nieporozumienie.

    • 62 21

    • (2)

      Uzasadnisz czemu?

      • 4 9

      • bo niszczy miasto a nie je rozwija

        • 4 7

      • Bo zabierze parkingi mieszkańcom Bohaterów Getta.

        A że wprost powiedzieć tego nie mogą, bo ludzie ich wyśmieją, to wymyślają głupie hasełka jak powyżej.

        • 4 10

    • Zgadzam się, wciskanie tramwajów tam gdzie nie było to planowane jest bez sensu (3)

      Tam nawet 20 metrów pewnie nie ma między budynkami, jak będzie wyglądało torowisko, ulica, chodniki i ścieżka rowerowa w jednym?
      Do tego taki tramwaj na pewno będzie wolny no i dojdzie kolejna krzyżówka na Zwycięstwa.
      Wg mnie lepiej puścić szybki tramwaj wzdłuż Rakoczego i Słowaka, dużo miejsca i mieszkańcy Moreny i Niedźwiednika mogliby łatwo zjechać pod GB i dworzec. Nie rozumiem czemu forsuje się ten tramwaj na Polibudę.

      • 16 3

      • Czekaj, jak to nie ma 20m między budynkami? (2)

        Przecież kiedyś się nie budowało okno w okno jak teraz patodeweloperka. Chcesz powiedzieć że to wszystko ściema?

        A co do trasy - co chcesz komunikować, szklarnie i TPK, czy osiedla gdzie mieszkają ludzie?

        • 1 8

        • (1)

          Po co pchać tramwaj w dzielnicę wąskich uliczek i domków? Mieszkańcy Moreny mają dobrą komunikację, więc nam ten tramwaj wisi i powiewa. To południe ma problemy komunikacyjne i to którędy dojedzie do centrum nie jest dla nich istotne. Tramwaj mógłby jechać Rakoczego i Potokową do Wrzeszcza pod GB.

          • 17 1

          • Ten tramwaj ma zwieźć mieszkańców południa do centrum Wrzeszcza i odwrotnie, a nie wozić gdzieś po opłotkach na Rakoczego i Potokowej i nabijać czas. On tam może mieć dwa - trzy przystanki, bo to chodzi o skrócenie czasu przejazdu, o zrobienie "spinki" miedzy Południem a Wrzeszczem

            • 4 7

  • A właściwie po co nam ta linia? (25)

    Nie jest to trasa pierwszej potrzeby. Potrzebujemy linii z Moreny do centrum biurowego i UG w Oliwie. Linia Morena-Wrzeszcz to była potrzebna 30 lat temu.

    • 106 53

    • bzdura (11)

      oczywiscie ze jest potrzebna, we wrzeszczu mozesz sie przesiąść na dowolny kierunek w każdą stronę.

      • 24 9

      • (3)

        Pytanie w którą stronę potrzeba, bo jak głównie w stonę Oliwy, to po co przesiadka.

        • 12 6

        • Pętli na Miszewskiego nie ma. (2)

          Tramwaj nie zniknie po dojechaniu do Wrzeszcza, przecież będzie musiał jechać dalej...

          • 15 0

          • Nawet bez przesiadki to 2x dłużej niż gdyby była linia wzdłuż PKM (1)

            Teraz też możesz pojechać z Moreny do Oliwy tramwajem przez Gdańsk. Dlaczego tak ludzie nie jeżdżą choć jest mozliwość? Bo jest długo. Dodatkowo z tego Miszewskiego nie możesz pojechać bezpośrednio na Jana z Kolna gdzie powstaje kolejne centrum biurowe.

            • 8 2

            • Z Miszewskiego nie można jechać na Jana z Kolna tylko dlatego, że św. przepustowość jest ważniejsza. Tory do skrętu sa od lat, a po ostatnim remoncie nie ma problemu z wykolejeniami w tym miejscu.

              • 3 1

      • Tu nie jest problem, że będzie można się przesiaść i dojechać (6)

        Problem jest ile to będzie trwało.
        Zobacz ile będzie trwała podróż z Moreny do centrum biurowego w Oliwie, akonkretniej z południa przez Morenę do tego centrum czy UG.

        • 10 1

        • Na Morenę jakieś 15 minut, bo przecież tramwaj stoi na wszystkich światłach na Adamowicza. Potem do Wrzeszcza jakieś 10 minut i z Wrzeszcza z 15-20, bo znowu tramwaj stoi wszędzie na światłach. Tak to jest, jak się buduje infrastrukturę pod samochody.

          • 4 4

        • (4)

          Co wy wszyscy z tą jakąś moreną!!!! Nie ma w Gdańsku dzielnicy Morena !!! Ale może to piszą słoiki!!!!!!!

          • 1 12

          • I nie ma dzielnicy Gdańsk co nie przeszkadza rodowitym jeździć do Gdańska już w nim będąc. Nudne już się robi to przyczepianie do Moreny.

            • 18 0

          • Napiszesz Piecki-Migowo. O! Słoik mapę obejrzał, a nie wie nawet, że jest na Morenie.
            Napiszesz Morena. O! Słoik nawet nie wie, że nie ma takiej dzielnicy.

            Kiedy Wam się to znudzi?

            • 15 0

          • wiemy wiemy warmiopiteku, nowy na forum?

            • 2 0

          • a skąd ci się wzieło że to dzielnica ?

            Morena to spółdzielnia mieszkaniowa - czyli osiedle, tylko takie trochę większe

            • 2 1

    • przecież jest taka linia (9)

      nazywa się PKM

      • 7 6

      • (6)

        No jest. I świetnie się sprawdza, co nie? Dla mnie jako mieszkańca rejonu przystanku Warneńska chcącego dojechać do OBC sugestie, żeby taki odcinek jechać tramwaj -> PKM -> tramwaj mając dwie przesiadki tak bardzo zachęcają do transportu publicznego, że wybieram samochód i tak dalej będę robił, dopóki będzie ten obumarły kikut linii tramwajowej kończący się na PKM Brętowo. Skoro miasto nie chciało d*plikować PKM i dociągnąć tej trasy do Strzyży, to znaczy, że miasto chce, żebym dalej zapychał drogi moją puszką.

        • 17 4

        • (5)

          Jak lubisz korki to bądź w puszce zapchanej

          • 2 9

          • Zasmucę Ciebie. W żaden czuły punkt nie trafiłeś. Ja nie narzekam na korki. Czas przejazdu samochodem mnie jak najbardziej zadowala. Koszt (paliwo i parking) także. Stać mnie. Ja narzekam na komfort, a raczej jego brak i to bardziej komfortowe rozwiązania dotarcia do pracy wybieram. Nie mam zamiaru biegać pół kilometra na przystanek, żeby zmniejszyć ilość przesiadek, albo próbować wstrzelić się w genialny takt PKM. Wolę wygodnie wsiąść w moją puszkę i w klimatyzowanych warunkach w wygodzie w korkach dojechać sobie na spokojnie do pracy.

            • 10 2

          • zapchane to raczej PKM

            • 2 1

          • (2)

            A najbardziej ten argument o mitycznych korkach śmieszy w tym względzie, że docieram szybciej niż tą rewelacyjną opcją dwuprzesiadkową. Nie wiem, do czego do straszenie korkami miało mnie zachęcić.

            • 6 3

            • Czekaj, czekaj. (1)

              A jak już dojedziesz do tego OBC, to gdzie parkujesz?

              • 1 3

              • Na opłacanym przeze mnie i mojego pracodawcę parkingu w hali garażowej. Pisałem w odpowiedzi, że koszt w postaci paliwa i parkingu także biorę pod uwagę i mi nie przeszkadza.

                • 7 1

      • nawet jeśli jest...

        to w Brętowie niewiele pociągów się zatrzymuje

        • 5 0

      • Szkoda, że jeździ równie często jak osobowy do Zamościa

        • 2 0

    • (2)

      A gdzie jest ta dzielnica Morena ??? O ile znam Gdańsk,to takiej dzielnicy niema!!! I niema tematu!!!!!!

      • 0 10

      • "niema" tematu, to po co piszesz i kaleczysz język?

        • 6 0

      • a kto ci powiedział że Morena to dzielnica ?

        nikt nie napisał że to dzielnica. Morena to spółdzielnia mieszkaniowa - czyli osiedle

        • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    wymyślają coraz to głupsze trasy (14)

    z tym tunelem to już całkiem odlecieli - i potwierdzi to każdy kto zna okolice. Słuszna trasa jest jedna, taka jaka była zakładana na początku, tzn wzdłuż Do Studzienki, bez żadnych wywijasów + zmiana skrzyżowania Grunwaldzkiej z Miszewskiego i Do Studzienki na rondo duże (co wiąże się z kilkoma wyburzeniami)

    • 146 44

    • Kamienice na Do Studzienki...

      ...zostały skutecznie obronione.

      • 11 11

    • To może wyburzmy cały Wrzesz

      Nie będzie trzeba do niego organizować komunikacji.

      • 32 5

    • Chodzi o Jantar- Republika Deweloperów (4)

      W całej historii chodzi o CH Jantar które stoi na działce miasta i jest do sprzedania deweloperowi, dlatego tramwaj nie może iść normalnie jak był zaprojektowany wcześniej. Paranoją dodatkową jest, że na przeciążonej Grunwaldzkiej będzie kolejne skrzyżowanie, kilkadziesiąt metrów za jednym z największych w Trójmieście, gdzie logika ???????

      • 19 11

      • (2)

        Tam gdzie kończy się wiedza, tam zaczyna się szukanie spisków. Jantar w żadnym wariancie nie jest i nie był przeznaczony do wyburzenia.

        • 9 10

        • I właśnie.putanie czemu nie?

          • 2 1

        • tramwaj nie ma wplywu na Jantar ale budynek z czasem zniknie

          • 2 0

      • Tam z czasem nie będzie żadnego budynku. Pojawi się zadrzewienie "parkowe"

        • 0 2

    • Jak dla mnie najlepiej przez środek PG (2)

      Zamiast Do studzienki trzeba uciec na Siedlecką, przejechać przez środek PG (świetny przystanek dla studentów i kadry), skręcić na Bracką i wyjść do Grunwaldzkiej przez Narutowicza.
      Zapewni to dobre skomunikowanie PG z osiedlami na wzgórzach i zdecydowanie najmniejszy dyskomfort okolicznych mieszkańców.

      • 17 7

      • Widać nie śledzisz tematu. (1)

        To jest teren PG i koniec. Tam tramwaju nie będzie bo im się ziemia zaczęsie na laborkach i koniec. Koniec tematu.

        • 16 0

        • spoko - linia i tak bedzie przytulona do tego budynku

          +bedą tam dwa wezły przesiadkowe :)

          • 0 0

    • Gdańszczanka

      W ogóle to trasa tramwajowa na tym odcinku jest niepotrzebna- jezeli juz to logicznie byłoby zbudować/zmodernizowac
      drogę dojazdową z Moreny do Wrzeszcza, usprawnić linie autobusowe

      • 10 3

    • Nikt z mieszkańców nie chce miec tramwajów pod oknem i nic dziwnego

      • 6 1

    • Tunel nie jest głupi - będzie można sprzedać rezerwę terenową od Piekarnixzej do Traugutta. Deweloper będzie zadowolony.

      • 1 0

    • Uważam ,ze linia tramwajowa nie powinna być pociągnięta przez ul. Do Studzienki. To i tak nie rozładuje ruchu tylko go jeszcze bardziej zagęści. Powinni zainwestować w renowacje kamienic a nie burzyć i stawiać klocki lego z betonowymi placami . Powinni na tej ulicy posadzić drzewa , zrobić skwerki zieleni .

      • 0 0

  • A po co przejście podziemne ?? Żeby za rok zrobić naziemne ?? Przecież spychanie pieszych do tuneli to zbrodnia według włodarzy (3)

    • 51 8

    • Po co auta? Tramwaje są

      • 0 5

    • Po to, że takie jest ukształtowanie terenu.

      Chyba nie chesz chodzić po schodach, żeby przejść przez tory.

      • 0 3

    • Tam nie ma mieszkań na wynajem urzędników.

      Przejścia naziemne są tam, gdzie można na tym zarobić.

      • 5 0

  • Jedyne rozsądne rozwiązanie to planowana od lat trasa pod wiaduktem Rakoczego.

    Tunel na Jaśkową to absurd i kasa wywalona w błoto?

    • 28 8

  • w tym czasie koszty budowy wzrosły (1)

    o kilkadziesiąt milionów złotych

    • 24 2

    • Raczej kilkaset

      • 4 0

  • Nowa Świętokrzyska (2)

    kiedy? W 100 rocznicę wybuchu II wojny światowej?

    • 31 13

    • Już nigy nie będzie Nowej Świętokrzyskiej (1)

      Wczoraj wyszliśmy z UE - nie będzie dotacji z UE nie będzie ulicy.

      • 14 3

      • To ciekawe że Niemcy czy Hiszpania które mają takie same orzeczenia TK "nie wyszły".

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane