• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostaną rozebrane podczas budowy Kolei Metropolit.

Maciej Naskręt
21 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z myślą o tych, którym trudno dotrzeć na dawny szlak Kolei Kokoszkowskiej, pokazujemy panoramy niewyburzonych dotąd wiaduktów. Jednak po rozpoczęciu budowy linii PKM obiekty przejdą do historii. Z myślą o tych, którym trudno dotrzeć na dawny szlak Kolei Kokoszkowskiej, pokazujemy panoramy niewyburzonych dotąd wiaduktów. Jednak po rozpoczęciu budowy linii PKM obiekty przejdą do historii.

Prezentujemy panoramy sześciu wiaduktów, wznoszących się do dziś na szlaku Kolei Kokoszkowskiej, które przejdą do historii wraz z początkiem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestor budowy zamierza zlecić ich rozbiórkę.



Przebieg Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.
Udaliśmy się na teren dawnej Kolei Kokoszkowskiej, by zatrzymać w kadrze istniejące - niewyburzone działaniami wojennymi i wykonane w latach 60. - wiadukty. Prezentujemy panoramy (360 stopni) obiektów, które niebawem znikną z krajobrazu Gdańska za sprawą budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Co ciekawe, na szlaku dawnej Kolei Kokoszkowskiej, który niebawem zostanie zajęty przez budowlańców, wciąż spaceruje wielu gdańszczan. Atmosfera tam jest identyczna do tej na szlakach górskich. Wiele osób mówi sobie: "Cześć!", "Dzień Dobry!". Pozostali rozmawiają o tym, jak zmieni się krajobraz, gdy powstanie linia kolejowa PKM, łącząca dwoma torami Osowę z Wrzeszczem.

By uruchomić poniższe panoramy, przeglądarka internetowa musi posiadać zainstalowaną wtyczkę Sliverlight.

1. Wiadukt w ciągu ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska.

Obiekt z lat 60. w trakcie prac budowlanych przy budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie rozebrany. Przez lata służył on za dojazd do mieszczącej się nieopodal bazy paliwowej poligonu wojskowego. Wiadukt posiada konstrukcję betonową i wznosi się na wysokość ok. 4 metrów. Jego przyczółki są zbyt blisko, by mogły zmieścić dwa tory nowej linii.

2. Wiadukt przy ul. Marzeń zobacz na mapie Gdańska.

To jeden z najgorzej zachowanych wśród wszystkich obiektów, które przetrwały działania wojenne prowadzone w ciągu Kolei Kokoszkowskiej. Jaka jest przyszłość tego obiektu w związku z budową nowej linii? Również rozbiórka. Z obiektu korzystają głównie spacerowicze i rowerzyści.

3. Wiadukt w ciągu ul. Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska.

Wykonany ok. 1912 r. ceglany wiadukt kolejowy czeka podobny los w trakcie planowanej budowy PKM. Wykonawca będzie musiał go rozebrać. Jest on zbyt wąski, by mógł pomieścić dwa tory planowanej linii. Poszerzeniu i wzmocnieniu będą też podlegać nasypy.

4. Wiadukt w ciągu ul. Dolne Migowo zobacz na mapie Gdańska.

To pierwszy tak malowniczy obiekt na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, idąc od obwodnicy. Miejsce to było jeszcze piękniejsze, gdy wiadukt otaczała liczna roślinność. Obiekt ten za parę miesięcy przejdzie do historii - inwestor PKM postanowił go rozebrać z uwagi na małą przestrzeń pod przęsłem.

5. Wiadukt przy dawnej stacji paliw w Brętowie zobacz na mapie Gdańska.

Wiadukt kolejowy z 1912 r. przetrwał działania wojenne na terenie Gdańska w 1945 r. Jego ceglana - solidna - konstrukcja sprawiła, że przejazd lub przejście pod nim możliwe jest do teraz. Niestety, po rozpoczęciu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie rozebrany.

6. Wiadukt nad ul. Ogrodową zobacz na mapie Gdańska.

Obiekt nad ul. Ogrodową ma podobną historię jak ten powyżej. W jego pobliżu w 2011 r. saperzy odnaleźli szczątki ludzkie.

7. Wiadukt Weisera przy ul. Gomółki zobacz na mapie Gdańska.

A w zasadzie kładka dla pieszych, prowadząca do nieistniejącej już zagrody i dawnego żwirowiska. Obiekt został upamiętniony na okładce książki Pawła Huelle "Weiser Dawidek". Obiekt o konstrukcji betonowej został oddany do użytku w 1913 r., czyli rok przed uruchomieniem linii. W czasie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 100-letni obiekt zostanie wysadzony. Nowa kładka będzie konstrukcyjnie nawiązywać do dzisiejszego obiektu.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

  • (14)

    ciekawe jakie będą przewały?

    • 53 58

    • Przewały, przewały, zaraz tam przewały (2)

      oni tylko zegarkami się zamieniają

      • 19 7

      • Ale i tak to był zamach! (1)

        • 10 11

        • tak! zamach
          nawet na pierwszym zdjęciu widac połowę stopy - wystarczy spojrzeć w dół..

          ale i tak połowa stopy - wygląda znacznie lepiej niż facjata nieskretna, więc nie narzekajmy

          • 0 0

    • " kolo " nie mierz innych swoją miarą

      • 12 6

    • ciekawe (4)

      ciekawe kiedy skończą te prace nad koleją, mając w perspektywie budowanie wiaduktów nad Grunwaldzką, Wojska Polskiego, Polanki, Słowackiego, Rakoczego i jeszcze pozostaje obwodnica. Dodatkowo trzeba stworzyć parkingi, chodniki, ścieżki rowerowe. I to wszystko w dwa lata (a zimy mogą być śnieżne i mroźne) trzymam kciuki ale nie wierze w takie tempo prac.

      • 8 2

      • "Wieże" się pisze!! (1)

        Analfabetyzm...

        • 0 7

        • Ale w Twojej pisowni .

          • 2 0

      • Pod obwodnica?

        Droga dla kolei jest juz zaplanowana pod obwodnica - ostatnie remonty wezla karczemki doprowadzily do tego ze ten jeden problem jest z bani
        pzdr

        • 2 0

      • Jedno ale, dwa lata są do czasu gd zaczną jeździć pociągi.

        Pozostałe drobiazgi w stylu parkingów czy ścieżek rowerowych mogą się obsunąć bez kar o parę miesięcy.

        • 0 0

    • przewały to są w PiS (4)

      bańka za "ochrone" prezesa dla zaprzyjaźnionej firmy
      bańka adwokatom za procesy prezesa
      160 tysia drukarni, a drukarnia prezesowi

      • 11 5

      • Odwal się od Jarka! (2)

        Lepiej że go chronią, Petelicki nie miał i go seryjny samobójca dopadł.

        • 10 11

        • Lemingi już zaciekle minusują, do ich małych móżdżków nie dociera że żyją w państwie opresyjnym (1)

          • 7 9

          • To się po prostu nazywa brak paranoi

            tudzież manii maniakalno-prześladowczej będącej waszym udziałem.

            • 0 0

      • Stanisława ? Stanisława Cyba ?

        interesujesz się ochronną prezesa, szukasz "dojść"

        • 0 0

  • Piękna pogoda do robienia takich panoram (1)

    Już tęsknie za tymi wiaduktami.

    • 47 13

    • Eh...

      w mlodosci chodzilo sie na randki na te wiadukty:-) to byly czasy!

      • 3 0

  • WYBURZENIE MOSTU WEISERA (6)

    z niecierpliwością czekam na informację, kiedy będzie wyburzany MOST WEISERA

    • 31 19

    • Turyści, w drodze z lotniska do centrum, będą mieli co podziwiać. (3)

      Piękne zabytkowe wiadukty, świeżo odrestaurowane i elegancko podświetlone, tak aby wyeksponować to co w nich najładniejsze. Tak jak się to robi w każdym cywilizowanym kraju.

      • 20 12

      • Odrestaurować (2)

        Jak wiadukt za niski, to zamiast burzyć, czy wynosić w górę, co pewnie byłoby możliwe, choć strasznie kosztowne, wystarczy na dłuższym odcinku obniżyć (wkopać się) trochę nasyp - i tak idzie pod górkę, więc byłoby to swoiste zmniejszenie nachylenia. Wydaje mi się, że wyszłoby to taniej, a i zachowalibyśmy wspaniałe zabytki. Rozwijajmy się, ale nie kosztem historii.

        • 16 13

        • Myślę, że w naszym cudownym kraju jest to możliwe

          gdzie np. wywala się w "błoto" miliony na mostek nad rzeczką w Mszanie na A1 i kolejne miliony na poprawienie projektu bo złodziejstwo i kolesiostwo GDDKiA nie zna granic:) Więc na takie drobne zabytki tym bardziej pieniądze się znajdą, aleee to już za późno. Bo przetrwa wszystko to, na czym da się najwięcej nakraść.

          • 12 8

        • Tyle, że te wiadukty:

          Są za wąskie
          Ich restauracja do poziomu umożliwiającego użytkowanie byłaby droższa niż budowa od zera
          Bo ja wiem czy są na tyle interesujące by były warte oglądania?

          • 2 0

    • a kto jeszcze o tym pamięta. Wyburzyć i zbudować za gruba kase cos co po trzech latach i tak bedzie wymagac remontu a po 15 sie rozsypie.

      • 7 8

    • Ja również

      Ja też czekam.

      • 9 3

  • Mamy bardzo dobrze rozbudowaną sieć torów kolejowych w Polsce

    ale jak się tylko osobiście przejdzie PKP to ma się wrażenie, że jesteśmy sto do tyłu.

    Taki polski paradoks.

    • 32 3

  • pewie standard (1)

    jak za czasu remontowanej obwodnicy poszlo tyle szmalu na bok ze mozna bylo zobic 3pasy od poczatku do konca ale po co .... i teraz mysla znowu jak poszezyc i kolejne pieniadze i znowu ktos sie nachapie...

    • 21 25

    • My ze szwagrem zrobili byśmy cztery pasy

      I trzypoziomowe węzły, że się chowa Sośnica i Pekin, o!

      • 12 0

  • kiedys to budowali... (1)

    nie kończyło się tylko na makietach i wizualizacjach

    • 25 29

    • Znam jednego Artura, mega-głąb to musisz byc ty arturek.

      • 0 0

  • Zniszczyć najlepsze tereny spacerowe i piekne zabytki po to, żeby puścić dziadowską kolej. Takie rzeczy tylko w Polsce... :(

    • 36 70

  • ?

    Ciekawe, ile kto ostatecznie zgarnie?

    • 24 16

  • ..."małą przestrzeń pod przęsłem"... (2)

    Zdanie wytrych.
    To znaczy, ze w tych wszystkich miejscach zostana zrobione jednopoziomowe- niebezpieczne przejscia przez tory?
    Na poczatku XX wieku, gdy ruch byl duzo mniejszy zaplanowano bezkolizyjne skrzyzowania z torami, a PKM w XXI wieku wraca do epoki kamienia lupanego?

    • 25 21

    • Idź się wymądrzać na temat linii Konstanca-Bukareszt...

      • 6 5

    • Te rumun

      ty chyba nie lałeś.

      • 3 2

  • Wreszcie coś się rusza, oprócz ciągłego promowania transportu samochodowego (10)

    Może kiedyś doczekamy prawdziwie metropolitalnej kolei od Tczewa i Starogardu, po Kartuzy, po Lębork.

    • 39 14

    • (1)

      istnieje linia kolejowa od Pruszcza Gd. do Łeby. Są plany jej reaktywacji. Póki co nazywa się to roboczo Kolejową Południową Obwodnicą Metropolii

      • 13 0

      • czy można prosić o jakieś źródła? dziękuję

        • 0 0

    • .

      A ty pewnie mieszkasz gdzieś na wsi i masz daleko do gimnazjum.
      Ty nie zapłacisz za tę bzdurną inwestycję.

      • 1 6

    • Kolej jest synoninem biedoty i zacofaństwa (2)

      Samochody, szczególnie nowe, budują prestiż i obraz zamorzności narodu!

      • 1 21

      • zwłaszcza tej zamoRZności...

        • 4 0

      • Czyli wniosek - Nowy Jork jest biedny a Białystok bogaty.... coś nie tak.

        • 2 0

    • (3)

      Do Kartuz i Lęborka już jeździły pociągi, z Pruszcza Gdańskiego, ale widać komuś to przeszkadzało. Najpierw pozmieniali rozkład tak żeby nikomu nie pasowało jeździć tymi pociągami, a potem zamknęli linię, bo przecież nikt nimi nie jeździł...

      • 7 1

      • Najpierw PKP (2)

        podzieliła się na spółki, potem pozmieniano rozkład tak żeby nikomu nie pasowało jeździć tymi pociągami, a potem zamknęli linię, bo przecież nikt nimi nie jeździł...
        Liczę, że niebawem zamienimy PKP na DB i nareszcie będzie porządek.

        • 7 2

        • Bez przesady Panowie, jezeli jeździły, a nie jeżdżą, to znaczy, że się nie opłacały (1)

          Nikt tu nie zmieniał rozkładu nikomu na złość, inna sprawa, że PKP to niezły baj...-baj. Może z PKM będzie lepiej, ja liczę, że zarobi na siebie i z czasem się rozrośnie. Na pohybel betonowi z PKP!

          • 1 1

          • to popatrz sobie na pełne autobusy z Kartuz, Sierakowic i zastanów się czy Ci ludzie nie jeżdziliby kolejką gdyby mieli taką możliwość

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane