• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żółwik i Classic - SKM nadała nazwy pociągom

Krzysztof Koprowski
14 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nazwy naniesione są na burtach jednostek pod oknami kabiny maszynisty.
  • Nazwy naniesione są na burtach jednostek pod oknami kabiny maszynisty.
  • Nazwy naniesione są na burtach jednostek pod oknami kabiny maszynisty.

Żółwik oraz Classic - to nazwy nadane przez SKM pociągom, które poddane zostały w ostatnim czasie modernizacji. Nadane nazwy wynikają ze specyfikacji konkretnych pojazdów oraz... przezwiska jednego z maszynistów. W przeciwieństwie do tramwajów, kolejarze na razie nie planują przygotowania listy patronów dla wszystkich pociągów.



Czy wszystkie pociągi SKM powinny otrzymać nazwy?

Żółwik oraz Classic - takie nazwy spotkać można na dwóch składach elektrycznych eksploatowanych przez trójmiejską Szybką Kolej Miejską.

Nadanie nazw odbyło się bez żadnych oficjalnych uroczystości, jak robił to kilkukrotnie Gdańsk w przypadku odsłaniania patronów dla nowych lub modernizowanych tramwajów.

Czytaj też: Księża zamordowani przez Niemców patronami tramwajów w malowaniu WMG

Classic dla pociągu z klasycznym wystrojem wnętrz



Nazwę Classic na burcie jednostki (w rejonie kabin maszynisty) wykonano przy okazji tegorocznej gruntownej naprawy tzw. P4 (jest to czwarty w pięciostopniowej skali Poziom Utrzymania Pojazdu Kolejowego, zakładający regularny przegląd podzespołów i wymianę lub naprawę).

- Nazwa ta wynika z faktu, że pojazd ten jest najbardziej podobny do tych, które kilkadziesiąt lat temu wyjeżdżały przez bramy wrocławskiego Pafawagu [największy producent taboru kolejowego w PRL, w tym pociągów eksploatowanych przez SKM - dop. red.]. We wnętrzu najłatwiej poznać go po siedzeniach pokrytych bordową dermą i okleinach ścian w kolorze dębu - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Aktualny rozkład jazdy pociągów SKM w Trójmieście



Żółwik dla pierwszego pociągu z wydajnym systemem napędu



Zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się z nazwą "Żółwik", która została nadana dla pociągu zmodernizowanego we współczesnej stylistyce w 2009 r., kiedy zyskał też napęd asynchroniczny, w efekcie czego była to wówczas najszybsza i posiadająca największe przyspieszenie jednostka w taborze SKM.

- Nazwa ta została nazwana nieco na przekór osiągom technicznym tego pociągu. Ale jest jeszcze jeden powód - ze wspomnianej modernizacji do naszego zakładu prowadził go maszynista, nazywany przez kolegów "Żółwiem". Co ciekawe, gdy w 2012 r. maszynista ten złamał nogę, niemal w tym samym czasie pojazd doznał poważnych uszkodzeń - wykoleił się na uszkodzonym torze dalekobieżnym w Gdyni-Chyloni (pociąg został naprawiony na koszt PKP PLK, które są właścicielem tego toru) - opowiada rzecznik trójmiejskiej SKM.
Na ten moment kolejarze nie planują nadawania nowych nazw, choć możliwe, że pojawi się jeszcze jeden "Classic" w ramach modernizacji kolejnego pociągu z wystrojem wnętrz zbliżonym do pierwowzoru.

Czytaj też:

Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM



Noc w elektrowozowni SKM Gdynia Cisowa

Opinie (120) ponad 20 zablokowanych

  • W tej spółce jeszcze pracują normalni ludzie ? Zamiast kupować nowy tabór, to oni nazywają złomy jakimiś śmiesznymi nazwami. Ten tabór powinien być w muzeum albo na złomie. Ludzie, opanujcie się, Proszę Was...

    • 11 7

  • całe moje życie EN-57

    aż się boję jakiejkolwiek zmiany

    • 12 2

  • Żółwik

    Żółwik idealnie dla skm

    • 5 4

  • A całe SKM (1)

    To spółdzielnia pracy Daremny Trud

    • 14 4

    • Daremny, ale nie darmowy misiu - a to się liczy.

      • 1 0

  • Hehe

    Turbo Kibel został Żółwikiem, dobre

    • 13 1

  • Tabor SKM to wciąż tragedia.

    • 10 3

  • Przez moment myślałem, że to 1 kwietnia. Nazwy dla składów kolejek? Ale po jaką cholerę? W 2020 roku po 3mieście jeździ złom z lat siedemdziesiątych, a oni się bawią w nadawanie nazw składom kolejek.

    • 14 3

  • EN71 045 czyli żółwik był niezawodny do czasu wspomnianego wypadku w Chylonii.

    Po naprawach już nigdy nie odzyskał dawnego blasku. Obecnie po wykonaniu P4 jedynie co się zmieniło to fotel w kabinie. Pozostałe podzespoły zostały bez zmian. Dalej jest brud, a farba naniesiona na tzw budę to jakiś dramat. Po ciemku i pędzlem chyba było malowane.

    Impuls - duma i chluba SKM jest obecnie odstawiony bo się zepsuł Prędko na tory nie wróci. Zamiast bawić się w zakupy pociągów które nie są przystosowane do warunków linii SKM nie lepiej było wszystkie kible zmodernizować na EN57 AKM? Obecnie są to w miarę wyglądające sklady które rzadko się psują.

    • 9 3

  • SKM - Skansen Kolei Miejskiej (1)

    • 15 4

    • aleś wymyślił

      • 1 0

  • Klasycznie jak żółw

    Idealnie trafili...

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane