Specjalna linia autobusowa połączy parkingi przy Amber Expo i stadionie w Letnicy z centrum Gdańska podczas Jarmarku Św. Dominika. Skorzystają z niej kierowcy, którzy w Letnicy zostawią swoje auta. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą parkingi mogą w ten sposób funkcjonować na stałe.
Jak oceniasz pomysł wykorzystania parkingów w Letnicy i dowożenia z nich turystów do centrum?
W tym roku ma być inaczej. Urzędnicy wraz z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi



- To na razie projekt w fazie testów, ale chcemy go wdrożyć podczas tegorocznej imprezy - przyznaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Chcemy wykorzystać potencjał parkingów przy stadionie i Amber Expo. Systematycznie staramy się wyprowadzać ruch z centrum i to rozwiązanie może nam w tym pomóc.
Jak to będzie wyglądało w praktyce?
Kierowcy wjeżdżający do Gdańska autostradą oraz drogami krajowymi, będą informowani o możliwości pozostawienia swojego samochodu na parkingach w Letnicy. Stamtąd do centrum będą mogli dojechać kursującym co 30 min autobusem. Trwają ostatnie ustalenia, czy połączenie do centrum będzie płatne czy darmowe. Niewykluczone, że kierowcy nie będą musieli płacić także za parking.
W najbardziej optymistycznym wariancie, który również jest brany pod uwagę, zarówno parking jak i dojazd do centrum byłby darmowy.
Alternatywą pozostają jeszcze kursujące przez ul. Marynarki Polskiej tramwaje. Kierowcy na pewno nie dojadą do centrum Szybką Koleją Miejską. Urzędnicy tłumaczą, że "to najdroższa opcja", poza tym nie byliby w stanie zapewnić kursowania z większą częstotliwością niż autobusy i tramwaje.
Parkingi będą udostępniane podczas czterech weekendów Jarmarku (25-26 lipca, 1-2, 8-9 i 15-16 sierpnia). Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, parkingi w Letnicy w formule Park & Ride zostaną wprowadzone na stałe po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą.
Urzędnicy liczą, że mieszkańcy i turyści szybko przekonają się do nowego pomysłu.
- To ma być taka marchewka dla kierowców. Chcemy ich przyzwyczajać do rozwiązań, które w dłuższej perspektywie i większej skali spowodują korzyści dla wszystkich - przekonuje Piotr Grzelak.
Jak przekonać kierowców, by przebijali się przez zakorkowane centrum Gdańska (dodatkowo przy zamkniętym od najbliższego weekendu Hucisku), jechali aż do Letnicy, by zaraz do niego wrócić? Obawy kierowców ma rozwiać kampania reklamowa, która ma ruszyć od połowy lipca.
Więcej szczegółów władze miasta i MTG mają przekazać w przyszłym tygodniu na konferencji prasowej.