• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spróbuj żyć bez auta. Startuje Tydzień Zrównoważonego Transportu

Krzysztof Koprowski
14 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Warto spróbować zmienić przyzwyczajania komunikacyjne, by nie stać codziennie w korku. Warto spróbować zmienić przyzwyczajania komunikacyjne, by nie stać codziennie w korku.

W piątek rozpoczynają się obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Przewidziano szereg atrakcji i wydarzeń - m.in. warsztaty rowerowe, festyn komunikacyjny oraz specjalne bezpłatne linie autobusowe i tramwajowa. Zwieńczeniem Tygodnia Mobilności będzie Europejski Dzień Bez Samochodu.



W jaki sposób najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, zwanego też Europejskim Tygodniem Mobilności, rozpoczynają się w piątek (15 września) warsztatami rowerowymi Cycle Hack. Przewidziano dyskusje na temat patentów na jazdę w niepogodę, rozmowy o przyszłości Rowerowej Rywalizacji Miast i konsultacje ws. lokalizacji stacji Roweru Metropolitalnego. Na część warsztatową obowiązuje rejestracja internetowa. Wydarzenie odbywa się w siedzibie Instytutu Kultury Miejskiej (Długi Targ 39/40 zobacz na mapie Gdańska) w piątek w godz. 18:30 - 20, sobotę w godz. 10 - 16 oraz w niedzielę w godz. 11 - 15.

Czytaj też: Ruszają konsultacje do Systemu Roweru Metropolitalnego

W sobotę w godz. 11 - 14 na pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska odbędzie się festyn komunikacyjny pod hasłem "Komunikacja miejska wczoraj i dziś". Na pętli pojawią się zabytkowe tramwaje (Bergmann, Ring) oraz autobusy ("Ogórek", Ikarus), a także radiowozy Policji i Straży Miejskiej. Dla najmłodszych przygotowano gry, konkurs wiedzy o komunikacji miejskiej, konkurs rysunkowy, zabawy oraz pokazy akrobatyki. Do wygrania będą atrakcyjne nagrody, w tym 100 biletów na najbliższy mecz Lechii Gdańsk. Na smakoszy będzie czekać wojskowa grochówka.

- Serdecznie zapraszamy na festyn wszystkich chętnych, mieszkańców którzy na co dzień korzystają z komunikacji miejskiej oraz miłośników zabytkowych pojazdów, rodziny z dziećmi i osoby, które chciałyby zapoznać się z zasadami funkcjonowania transportu publicznego w naszym mieście - dodaje Jerzy Dobaczewski, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
Tego samego dnia, ale w Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska (Pomorskim Centrum Informacji Turystycznej) członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego organizują wystawę poświęconą komunikacji miejskiej pn. "Przystanek Wiedzy". Będzie ona czynna w godz. 10 - 17. Wstęp jest bezpłatny, a każdy odwiedzający otrzyma pamiątkowy bilet.

O godz. 10 odbędzie się wycieczka po zakamarkach terminalu gdańskiego portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska. Podobnie jak na warsztaty rowerowe, wymagana jest wcześniej rejestracja internetowa.

Ponadto w sobotę na ulicach Trójmiasta będzie można skorzystać z przejazdów na pięciu bezpłatnych liniach: 01, 101, 201, 301 i 401.

Linia 101 połączy Urząd Wojewódzki w Gdańsku zobacz na mapie GdańskaDworcem Głównym PKP w Gdyni zobacz na mapie Gdyni (przez Sopot). Do jej obsługi skierowanych zostanie łącznie sześć autobusów przegubowych udostępnionych przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Gdyni. Linia będzie funkcjonowała w godz. 10 - 19:40.

Z autobusami linii 101 skomunikowane będą pozostałe linie. Linia 01 będzie kursować na trasie Oliwa zobacz na mapie Gdańska - Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska, a do jej obsługi zaangażowano dwa zabytkowe tramwaje: Konstal N z 1952 r. oraz Konstal 102Na z 1970 r.

Linia 201 połączy Dworzec Główny w Gdyni z Muzeum Emigracji zobacz na mapie Gdyni. Kursować na niej będzie Solaris Trollino 12M wyposażony w pomocniczy napęd bateryjny z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Na linii 301 spotkamy zabytkowe trolejbusy: Skodę 9Tr z 1975 r., ZiU 682B z 1984 r. lub Jelcza 120 MTE z 1994 r. Jej trasę poprowadzono z Dworca Głównego w Gdyni do Węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni.

Zabytkowy trolejbus Skody z 1975 r. Zabytkowy trolejbus Skody z 1975 r.
W Sopocie nadarzy się wyjątkowa okazja do przejażdżki najstarszym autobusem na Pomorzu - Kruppem L4500D z 1938 r., należącym do przedsiębiorstwa Gryf z Żukowa. Pojazd będzie zaangażowany do obsługi linii 401 relacji Sopot Reja zobacz na mapie Sopotu - Sopot Dworzec PKP zobacz na mapie Sopotu.

Dla pasażerów wszystkich linii przewidziano niespodzianki np. w trolejbusie linii 201 do odbioru będą specjalne vouchery (200 szt.) upoważniające do zakupu biletu ulgowego na wystawę stałą Muzeum Emigracji, ważny w dniu 16 września 2017 r.

Szczegółowy rozkład wszystkich linii dostępny jest na stronie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.

Materiał archiwalny


W niedzielę (w godz. 11 - 15) głównym wydarzeniem związanym z Europejskim Tygodniem Mobilności będzie festyn rodzinny na al. Jana Pawła II w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Na miejscu będzie można wziąć udział w grze miejskiej poświęconej komunikacji miejskiej oraz w wielu kreatywnych aktywnościach: uszyć sobie "nerkę", udekorować worek-plecak czy własnoręcznie przygotować biżuterię rowerową.

Festyn będzie również okazją do zapoznania się z ciekawymi pojazdami m.in. rowerem towarowym Tczewski Kurierów Rowerowych, najstarszym i najnowszym gdyńskim trolejbusem, samochodem trolejbusowego pogotowia sieciowego czy rowerami i skuterami elektrycznymi. Najmłodsi będą mogli zmierzyć się ponadto na rowerowym torze przeszkód sędziowanym przez Policję. W trakcie festynu rozdane zostaną nagrody za udział w konkursie "Do pracy jadę rowerem".

Ze względów bezpieczeństwa w trakcie festynu al. Jana Pawła II będzie zamknięta dla ruchu samochodowego na całej długości.

Dla osób, które dotrą do zoo na rowerze, przewidziano tańsze bilety. Dla osób, które dotrą do zoo na rowerze, przewidziano tańsze bilety.
W Gdańsku w niedzielę dla każdego kto przyjedzie do oliwskiego zoo na rowerze w godz. 9 - 19, przygotowano tańsze bilety: 10 zł normalny, 5 zł ulgowy.

W poniedziałek o godz. 17 odbędzie się spacer historyczny po Nowym Porcie. Zbiórka pod Morskim Domem Kultury zobacz na mapie Gdańska. Na to wydarzenie obowiązują zapisy internetowe. Natomiast w czwartek o godz. 12 przy szkole podstawowej nr 20 zobacz na mapie Gdańska rozpocznie się spacer po Brzeźnie z uwzględnieniem historii komunikacji miejskiej. Przewodnikiem po tej dzielnicy będzie Dorota Kuś.

W poniedziałek pod Halą Olivia zobacz na mapie Gdańska oraz w czwartek przy Żółtym Wiadukcie zobacz na mapie Gdańska (Brama Oliwska) w godz. 15:30 - 17:30 będzie można zrobić sobie profesjonalne zdjęcie z rowerem.

Materiał archiwalny


W środę zaplanowano zwiedzanie terminala kontenerowego DCT zobacz na mapie Gdańska. Atrakcja dostępna jest wyłącznie dla osób pełnoletnich po wcześniejszej rejestracji internetowej. Wyjazd autokarem z parkingu na Długich Ogrodach zobacz na mapie Gdańska o godz. 16:30.

Zwieńczeniem Europejskiego Tygodnia Mobilności będzie Europejski Dzień Bez Samochodu, który przypada w piątek 22 września. Tego dnia właściciel i współwłaściciel samochodu osobowego będzie mógł bezpłatnie komunikacją miejską w całym Trójmieście (w tym w pociągach SKM i na trasie PKM) - pod warunkiem posiadania przy sobie ważnego dowodu rejestracyjnego auta.

Opinie (373) 1 zablokowana

  • czy w ramach tygodnia zrównoważonego transportu...

    ...wyprostowane zostaną tory tramwajowe w rejonie przymorza i oliwy oraz czy ktoś wynajdzie sposób znany od kilkudziesięciu lat łączenia szyn w taki sposób, że nie bedzie słychać napieprzania kół tramwajowych. A jeżeli o kołach mowa, to czy ktoś sprawdzi ich stan i usunie wżery, bo te łomocą nawet na prostej szynie? Jak to
    jest, że miasto, które sprzedaje deweloperom każdy co większy trawnik nie ma środków na utrzymanie infrastruktury na poziomie lepszym niż ten, który.był w latach 80-tych ubiegłego wieku?

    • 22 0

  • Gdybym dojechał z Chełmu na lotnisko bez przesiadek (1)

    Samochodem wbijam na Armii Krajowej, potem kawałek obwodnicy i w 15 minut jestem przy lotnisku, w pracy. Natomiast jadąc autobusem, przy dobrych wiatrach jadę prawie godzinę przez całe miasto linią 227 i przesiadając się potem na Morenie na 210, który jeździ bardzo nieregularnie, ponieważ ma zbyt długą trasę. Zrezygnowałem z komunikacji publicznej na rzecz samochodu. Głównym powodem mojej decyzji był zdecydowanie zaoszczędzony czas.

    Linia 210 to porażka!

    • 38 1

    • 210

      Linia 210 powinna mieć jeden dodatkowy kurs w godzinach szczytu, czyli jeździć co 20 min, a nie co 30 min. Inaczej jest niesamowity ścisk, zwłaszcza jeżeli weźmie się pod uwagę, że to nie jest normalna linia, tzn. jeżdżą nią ludzie na lotnisko, często z ogromnymi bagażami...

      • 7 0

  • Bilety do Zoo dla Gdańszczanina i wgl to jakaś kpina...

    • 8 2

  • brakuje ilustracji demonstrującej czas, jaki upływa na przejazd...

    Autobusem, rowerem i samochodem. O ile rower i samochód często są podobne w szybkości, to czas oczekiwania na pubkom jest czasem dłuższy niż czas podróży indywidualnymi środkami komunikacji.
    Miasto walczy o wyeliminowanie samochodów, bo pozwala to przeznaczać środki potrzebne na utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej na inne rzeczy tak niezbędne, jak np. Muzeum miasta gdańska, czy partnerstwo.publiczno-prywatne w forum gdańsk czy wyspa.spichrzów. Oni (organizatorzy) mają gdzieś czas mieszkańców, i wszelkie pomysły rodem z gmachu im. Alriero Spinelli są im w to graj.

    • 15 1

  • Przech..je w damskich getrach (2)

    Banda pajacow w śmiesznych gaciach wpitalajacych sie pod auto... Super!
    Po co są drogi rowerowe??
    Dlaczego tylko ta banda frajerów co nie rozumiem po co są drogi rowerowe, budowane w całym mieście, nadal pedałuje pomiędzy autami??

    kij z nimi...

    • 22 12

    • budowane w całym mieście? wymień chociaż jedną wybudowaną w tym roku.

      dopóki dopóty jezdnią jest bezpieczniej, szybciej i wygodniej to tak będzie.

      • 5 3

    • Człowieku,

      Po co te wszystkie epitety, wyzwiska?! Normalnie nie potrafisz się wysłowić?

      • 7 3

  • Dopóki wyprawa komunikacją na Ujeścisko (1)

    z Przymorza z dojściem do i z tramwaju będzie trwała w najlepszym razie 1,5 h w jedną stronę to nic z mojego korzystania z usług ZTM. Samochodem w jedną stronę 20-30 minut. Zdążę wrócić zanim tramwajem dojadę i potem dojdę w jedną stronę.

    • 28 2

    • zdążysz wrócić, zjeść obiad i odpocząć ;)

      • 3 1

  • Komunikacja chce dorobić to zrobili se obchody by świnie w garniturach mogły bez korków jeździć. Ryj pajacow wsadzić w tramwaj czy skm to w końcu zrobią co trzeba by poprawić jakość swoich usług.

    • 13 3

  • Póki bilety są (1)

    Póki bilety są tak drogie to nie opłaca się Korzystac z autobusów czy trajtkow. Bilet 3.2 zł dla dorosłego plus 2x1.6zl za dwoje dzieci z domu do mdk. Cena w jedną stronę raz w tyg. Samochodem taniej. Do tego w Gdyni rodziny 1 i 2 dzieci nie ma darmowych biletów dla dzieci. Ale za to są dla rodziców!!!!! Rodzin 3plus. Ku.. A. Mają min 2x500zl plus. To sobie nie mogą rodzice kupić biletu? Ja muszę płacić za dzieci jako kara za to że mam dwoje?? To lepiej natrzaskac dzieci i wyciągać łapę po darmowe obiady bilety zniżki itp.????

    • 18 3

    • nie mów tak głośno bo wzrośnie cena paliwa. ;)

      • 0 2

  • Mrzonki o rowerach (21)

    Ludzie są generalnie mądrzy i nie dają się nabrać na rowerową propagandę że można jeździć w niepogodę.

    Wystarczy popatrzeć na liczniki ruchu rowerowego w tym roku i w latach poprzednich aby zobaczyć jaką słabą mieliśmy pogodę w 2017 roku.
    Bo np. ruch rowerowy mierzony przez licznik Zwycięstwa był najmniejszy od 2014 roku czyli od początku pomiarów.

    I to by było tyle jeżeli chodzi o miejski ruch rowerowy.

    • 19 4

    • (3)

      Gdańsk al. zwycięstwa
      sierpien 2016 115tys przejazdów
      sierpień 2017 130tys przejazdów.

      Lipiec faktycznie słabiej.

      • 1 0

      • Gdańsk al. Zwycięstwa (2)

        Styczeń - Sierpień:
        2014 - 614 tys
        2015 - 621 tys
        2016 - 629 tys
        2017 - 592 tys.

        I jeszcze dla porównania sierpień 2015 - 142 tys.

        • 1 1

        • poproszę o dane... (1)

          ...listopad - luty.
          I od razu zadaję pytanie: Czy rowerzyści migrują do ciepłych krajów, czy też wykonują prace sezonowe, i w tym okresie siedzą w domach ew. Zapadają w sen zimowy? Bo jeżeli jest inaczej, to transport zbiorowy i tak musi być obliczony na obciążenia zimowe (budyń jeszcze nie wpadł, żeby tramwaje wypożyczać na lato do RPA).

          • 5 1

          • Wystarczy deszczyk i już rowerzyści migrują do samochodów/zbiorkomu.

            • 4 2

    • A teraz (16)

      A teraz przesadź wszystkich z tych rowerów do samochodów? 130 tysięcy przejazdów miesięcznie więcej na samej al. Zwycięstwa.
      Nie warto jednak patrzeć bardziej wyrozumiale na rowerzystów i doceniać, że nie przyczyniają się do powstawania korków?

      • 4 1

      • ciekawe... (7)

        Korki zmniejszają się ni z rozpoczęciem sezonu rowerowego, ale z rozpoczęciem wakacji. Wniosek: Normalna edukacja i poprawa poziomu szkół jest lepsze od bicykli, bo wówczas dzieciak z kapcia idzie do szkoły na osiedlu, a nie jedzie z dziadziem na drugi koniec metropolii.

        • 8 1

        • zgadzam się, ciekawe (6)

          Ciekawe czy tak samo byś mówił, gdyby jednak wszyscy ci rowerzyści skorzystali z samochodu któregoś dnia...
          Sezon rowerowy bardzo pokrywa się z rozpoczęciem wakacji, zatem oba te czynniki działają równocześnie.
          A teraz pomyśl jeszcze, że część z tych dzieciaków mogłaby jeździć rowerem do szkoły zamiast być dowożonym przez rodziców samochodem. To co się dzieje pod podstawówkami rano przechodzi ludzkie pojęcie. Wzorce samochodowe wpajane są od samego początku. I to nie przez szkołę, a przez rodziców. Wychowywane są bezradne istotki uzależnione od czterech kółek.

          • 5 0

          • (5)

            Ależ wiele z osób jadących jednego dnia rowerem innego dnia jedzie samochodem czy komunikację miejską.
            Średnia dla sierpnia 2017 to 3853 przejazdy, ale min to 1963 a maksimum 5801 .

            Wniosek prosty i oczywisty - rower nie jest realnym zamiennikiem samochodu/zbiorkomu.

            ps. lipiec 2017 pokazuje to dobitniej - 619 przejazdów w czwartek 27 lipca.

            • 2 1

            • (4)

              Niewykluczone, że w tym dniu pomiar uległ awarii, dzień później już 2500.
              A nie widzisz zależności, że ludzie urlopują w lipcu i sierpniu? W tym są przecież również rowerzyści.
              Twój wniosek bym lekko przeredagował: Rower nie jest jeszcze dla wielu realnym zamiennikiem samochodu/zbiorkomu. Ale ci, dla których jest, cieszą się z tego :)

              • 2 0

              • (3)

                Nic nie uległo awarii - jak pada czy wieje ludzie przesiadają się na inne środki komunikacji.

                I fakt, lipiec czy sierpień są mało wiarygodne o tyle że pewnie duża cześć ruchu rowerowego to rekreacja.

                I tak w kwietniu rekord był 1 kwietnia (sobota), ale był wtedy pierwszy "upał" w tym roku.
                A poważny ruch zaczął się po 12 maja (nie licząc soboty 6 maja).
                Nie mam czasu teraz,. ale kiedyś nałożę te wyniki na pomiar temperatury i jasnym będzie o czym piszę - rower nie jest codziennym środkiem transportu dla Gdańszczan .

                • 1 1

              • No to dowiedź tego czego chcesz (1)

                I pozwól innym pracować nad tym, by ten stan zmienić. By ten poważny ruch, o którym piszesz, był przez większą część roku niż tylko maj-wrzesień.

                • 1 0

              • Zauważ, ze w tym roku skończył się już sezon letniego wzrostu a rowerzystów jakby ubyło. To efekt tej pracy?

                • 1 1

              • od czegoś trzeba zacząć. z czasem będzie więcej rowerzystów także w słabych warunkach. kwestia czasu.

                • 1 0

      • (7)

        A w styczniu 2017 tylko 11 tys.
        To pokazuje ze rower jest sezonowym środkiem transportu i nie można go brać na poważnie przy planowaniu transportu miejskiego.

        • 6 1

        • Ale co z tego? (5)

          Planujmy raczej na średnią roczną a nie na miesiące wyjątkowo niesprzyjające. Poza tym nie od razu ludzie się przyzwyczajają do jazdy zimą. Na zachodzie nie mają z tym większych problemów, bo praktykują to od wielu lat...

          • 2 1

          • (4)

            Można oczywiście wierzyć w bajki/
            Patrząc po danych z pomiarów jasno widać że mieszkańcy Gdańska nie wybierali roweru przy niepogodzie.

            Usilne próby wmawiania że będzie inaczej przegrywają z prowadzonymi już prawie 4 lata pomiarami.

            • 5 1

            • Ale nikt nie mówi, (3)

              że w każdej pogodzie, sztorm czy huragan, +35 czy -20 st. C, masz jechać rowerem.
              Raczej chodzi o to, że każdy jeden przejazd rowerem, to jeden samochód mniej na drodze, mniej zanieczyszczeń i hałasu w otoczeniu i jeden odrobinę zdrowszy mieszkaniec.
              A wiara w zmianę nie jest taka zła, każdemu odrobina wiary by się przydała.

              • 3 0

              • (2)

                Tyle tylko ze albo musisz dla rowerzystów zaplanować miejsce w zbiorkomie, albo na ulicy pod ich samochód.
                To że przez kilkadziesiąt dni w roku będzie puste nie zmienia nic w planowaniu.

                • 1 1

              • Przed chwilą pisałeś (1)

                że roweru nie można brać na poważnie w planowaniu transportu miejskiego.
                W najgorszym scenariuszu wszyscy zrezygnują z rowerów i przesiądą się do samochodów, do czego większość komentujących stara się tu przekonać krytykując rowerzystów za to, że żyją. Jak jeżdżą, to źle, bo źle jeżdżą, bo trzeba im robić drogi rowerowe, itp. Jak nie jeżdżą, to też źle, bo trzeba ich uwzględniać w planowaniu (jakim planowaniu tak w ogóle?) i wtedy korzystają z samochodów (czy rowerzysta korzystający z samochodu to coś złego?). Kierowcy korzystają z samochodów non stop i to jest OK?

                • 1 0

              • W zimie praktycznie wszyscy rezygnują z roweru. Bo co to jest 46 przejazdów na dzień? Albo 100, czy 200?

                • 1 1

        • pamiętaj że dopiero od dwóch lat drogi rowerowe są odśnieżane.
          wszystko wymaga czasu.
          grunt żeby nie przyzwyczajać młodych tylko do auta.
          Bo tak im zostanie.

          • 1 0

  • Paradoksalnie samochód powoduje, że się mniej denerwuję i boję.
    Boję się, że spotkam jakiegoś menela, psychola, czy innego chuligana. Boję się, że się spóźnię, a nie lubię się spóźniać. Pilnowanie torebki jakoś też mi nie leży w naturze...Nie czuję się też komfortowo stojąc wieczorem na przystanku tudzież idąc tunelem. Zapewne przesadzam, ale to są moje lęki i wolę tyłek wozić w samochodzie mimo, że paliwo i utrzymanie też trochę kosztują, ale dają mi psychiczny komfort. A czas dojazdu do pracy tunelem mam 15 minut zamiast godziny tramwajem.

    • 23 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane