• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zróbmy z WZ-etki drogę miejską

Maciej Naskręt
9 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni. Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął tranzyt. To dobry moment, by rozważyć wytyczenie tam przejść w poziomie jezdni.

Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt.



Gdańsk ma drogę, o której marzyłoby niejedno miasto w Polsce. Trasą W-Z z łatwością można przejechać z Rudników na wschodzie do Karczemek na zachodzie, a stamtąd dalej do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta. Ta droga ma swoją historię, bo pomysł jej budowy narodził się w latach 60., a była budowana do końca grudnia 2011 r. Ale ważne jest to, że od początku lat 90. ta trasa była bardzo obciążona ruchem tranzytowym, który po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska w czerwcu 2012 r. znikł jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

- Jest nieco lepiej - piszą w opiniach na forum nasi czytelnicy. - Zniknęły korki przed Węzłem Groddecka do centrum. O wiele krócej stoi się przed ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska niż jeszcze pół roku wcześniej - przekonują.

Podobnie jest w drugą stronę. - Korki do centrum rano i po południu na ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska tworzą się teraz tylko na prawoskręcie do ul. Okopowej - uważa pan Łukasz, nasz czytelnik.

Przez miasto nie przewijają się tabuny pojazdów ciężarowych z kontenerami na naczepie. TIR-y już nie pogarszają nad ranem sytuacji drogowej w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie na nitce do centrum. Ciężarówki nie potęgują też zatorów na dojeździe do ul. Jabłoniowej w kierunku centrum Gdańska. Razem z nimi zniknęła też część samochodów osobowych. A jeśli we wspomnianych miejscach korki się pojawiają, to są to zazwyczaj kierowcy zmierzający samochodami osobowymi do pracy lub szkoły z nowych osiedli, których przybywa na południu Gdańska jak grzybów po deszczu. Ponadto otwarto Węzeł Karczemki, z którego ruch teoretycznie dociąża Trasę W-Z.

Udało się to, o czym mówiły władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także miasta Gdańska. Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska zdjęła ogromny ciężar ruchu tranzytowego z ulic Gdańska.

To jednak nie oznacza końca problemów z nową drogą. Jak trudno wjechać samochodem lub pokonać piechotą tę drogę, wiedzą mieszkańcy południa Gdańska, Kiełpinka, Jasienia, Starego Chełmu, Śródmieścia i Dolnego Miasta.

Przykład? By dotrzeć z Ujeściska do Trasy W-Z rano trzeba odstać niekiedy 25 minut w korku na al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Nie ma tu znaczenia, czy jedziemy w kierunku obwodnicy, czy centrum Gdańska. Zawsze rano stoimy w korku. Natomiast mieszkaniec sąsiedniego Jasienia - z domu przy ul. Leszczynowej zobacz na mapie Gdańska, który widzi Trasę W-Z z okna, by do niej dojechać, musi kierować się do Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska.

Niełatwo piechotą poruszać się także wszerz Trasy W-Z. Czy na dolnym, czy na górnym odcinku zawsze piesi mają do pokonania jakieś schody. Najgorzej jest w centrum. Na Podwalu Przedmiejskim średnio co 300 metrów mamy podziemne przejście dla pieszych. Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską między Dolnym Miastem a Śródmieściem.

Co należy zmienić przy Trasie W-Z?

Co zrobić, by Trasa W-Z była bliższa mieszkańcom i kierowcom i przy okazji scalała miasto? Jest na to kilka pomysłów.

Po pierwsze trzeba zlikwidować tunel dla pieszych na wysokości ul. Stągiewnej. W jego miejsce można wybudować przejście dla pieszych z sygnalizacją i obok skrzyżowanie dla samochodów. Jeśli pomysł się sprawdzi, zróbmy tak jeszcze na wysokości ul. Łąkowej i ul. Żabi Kruk, ale tu już bez skrzyżowania.

Tu wraca też temat budowy wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką. Przypomnijmy, że władze Gdańska nie są zainteresowane ich realizacją, bo przewidują, że swobodny przejazd nad skrzyżowaniem wywoła ogromne korki nad ranem na Trasie W-Z tuż przed Węzłem Groddecka. Mimo wszystko budowa obiektów odciążyłaby ruch na skrzyżowaniu, więcej samochodów mogłoby wydostać się ze wspomnianej zakorkowanej al. Havla na Trasę W-Z choćby do obwodnicy.

Budowa dwóch wiaduktów o przekroju dwóch pasów nad ul. Łostowicką to według części specjalistów wydatek nie większy niż 30 mln zł. Koszt może być jeszcze mniejszy tym bardziej, że wiele prac już w tym kierunku wykonano. Schowano pod ziemię linię wysokiego napięcia, zagospodarowano miejsce, a także wykonano część nasypów i przebudowano sieci podziemne. Mało tego, budowę podobnych dwóch wiaduktów poczyniono na Węźle Jasień i nikt się nie zastanawiał nad tym, że korki rano będą przed ul. Łostowicką.

Jeśli nie można zbudować dwóch estakad, wystarczy zbudować chociaż jedną w relacji do obwodnicy. Skróciłby się w ten sposób postój na lewoskręcie w ciągu al. Havla w kierunku obwodnicy.

Po trzecie powinniśmy chętniej budować nowe zjazdy z Trasy W-Z. Choćby na dzielnicę Wzgórze Mickiewicza, o który proszą w komentarzach czytelnicy przy każdym temacie związanym z Trasą W-Z. Identyczny pomysł jest aktualnie realizowany dla wznoszonych budynków banku nieopodal ul. Leszczynowej. A skoro już mowa o okolicach ul. Leszczynowej, po zabudowie terenów na południe od Trasy W-Z może się okazać, że wąska ulica z uwagi na korki będzie potrzebować zjazdu właśnie w al. Armii Krajowej.

Trzeba rozważyć powstanie dróg rowerowych wzdłuż Trasy W-Z.. Niewątpliwie przy budowie odcinka między Chełmem a Karczemkami w ostatnich latach pominięto ten temat. Ścieżki rowerowe mogłyby powstać kosztem trzeciego pasa Trasy W-Z. Choćby rowerzyści na Podwalu Przedmiejskim od lat nie mogą doczekać się ścieżki.

W 2014 r. roku, gdy zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, natężenie ruchu na Trasie W-Z w centrum jeszcze zmaleje. Korki przynajmniej na Podwalu Przedmiejskim będą rzadkością. Warto mieć do tego czasu dobry plan na zmiany w ruchu w ciągu tego odcinka Trasy W-Z.

Opinie (277) ponad 10 zablokowanych

  • Widzę (45)

    że kogoś popitoliło z rana ...

    • 518 69

    • Deptak tam zrobić (27)

      jak na długiej, kiedyś tam też jeździły samochody, a teraz jaka atrakcja turystyczna :)

      • 94 7

      • ze jak? (26)

        Gdynia tez ma taka "trase marzen". Nazywa sie ul. Morska , tylko jakis kretyn poprzecinal ja przejsciami dla pieszych ze zmiana swiatel na przycisk.
        Wszedzie gdzie sie da dazy sie do budowy kladek dla pieszych nad lub tuneli pod istniejaca ulica, a tu prosze...zasypac i zrobic pasy. Skoro teraz fajnie sie jedzie, to zrobmy 20 przystankow, 30 przejsc dla pieszych, bedziemy stac w korkach dluzej niz do tej pory...
        Pani Naskret, moze czas zmienic dzial z drogowego na meteorologiczny?
        Tam takie fantazje uchodza....

        • 160 32

        • (3)

          z czym ty tu wyjeżdżasz, jaka gdynia? Nie porównuj guana do miodu...

          • 24 63

          • jakiś ty mundry dresiku z olszynki w zaszczanych nogawkach (1)

            • 36 7

            • Naskret widziales?

              ...te Twoje kilku-centymetrowe "ugiecie" na Elblaskiej? Lali tam asfalt w piatek...Nie wiem co palisz ale musi byc mocne! Teraz ten artykol...chyba ze w pisaniu artykulow pomga Ci Michal T...

              • 15 11

          • Chłopie przecież ty jesteś zwykłym burakiem z takimi tekstami.

            • 10 3

        • asie (21)

          a gdzie to jest wszędzie gdzie się da? bo to się fajnie sypie takimi ogólnikami

          • 9 8

          • chłopie wszędzie! (20)

            Warszawa!
            Nowy Jork
            Los Angeles
            Brno
            Paryż...
            CHEŁM! / Zaspa
            a pozatym zawsze musimy robić to co inni?
            Kładki/Tunele są potrzebne i nie utrudnią ruchu...chciecie z wylotówki znowu zrobić deptak ?!
            Już robią strefe płatnego parkowania na kartuskiej .... ludziom pod domami ... chyba ochOooYeli ...

            • 54 13

            • mylisz się, jest dokładnie na odwrót (10)

              w Nowym Jorku Berlinie czy innych wielkich miastach przywraca się pasy w poziomie jezdni. W warszawie docelowo wszystkie przejścia podziemne wokół PKiN mają być uzupełnione/zastąpione pasami. Jesteś ignorantem z "wiedzą" na poziomie lat 70 który poza anty-miasto typu Gdańsk Zaspa chyba od 50 lat nie wyjechał

              • 33 44

              • teraz pasy się przywraca... (6)

                a za 10 lat będzie się je likwidować i budować tunele. Po prostu frakcja lewacka we władzach np Berlina uparła sie na te pasy jakby zapominając, że aut jest coraz więcej.

                • 36 26

              • Nie jest. W cywilizowanych krajach ich liczba jest co najwyżej stała. W krajach 3 świata, jak Rosja, Polska i inne bantustany, rośnie, bo tu dla ludzi samochód jest wciąż wyznacznikiem sukcesu. Nawet wypierdziany 20-letni golf po wiejskim tuningu ;)

                • 34 15

              • (2)

                Można zauważyć pewną prawidłowość - nie buduje się nowoczesnych dróg, bezkolizyjnych skrzyżowań w tych miastach i państwach, gdzie rządzą z tzw. nowej lewicy. Tak jak naszych lewaków pomysł żeby zburzyć wiadukt na Podwalu Przedmiejskim bo? Bo po co mają mieć kłopoty skoro trzeba go stale remontować. Lepiej zburzyć a jedna sygnalizacja więcej - plebs się przyzwyczai.

                • 20 10

              • a co ten wiadukt daje? z kilkunastu sposobów w jakie można pokonać skrzyżowanie ułatwia zaledwie jedno...

                • 8 6

              • większość inżynierskich konstrukcji jest z czasów komuny

                gdy ruch samochodowy był minimalny, transport ciężki był na szynach. I mimo wszystko była wizja Rzeczypospolitej, Chłopskiej z tunelami, kładkami. Wykonanie siermiężne bo takie były czasy ale szacun za myślenie do przodu.

                • 14 2

              • skopro aut jest coraz więcej (1)

                i będzie się to utrzymywać, to w końcu w mieście rozumiem należy zrobić same autostrady?

                Do miasta nie powinno się wjeżdżać samochodem. Powinno to być wręcz utrudnione. Jest obwodnica. Będzie tunel pod martwą Wisłą, więc biznes będzie miał wygodnie i szybko. Ludzie w mieście z punktu A do B powinni mieć szybciej komunikacją miejską. To, że kogoś stać na kupno samochodu, nie oznacza, że powinien nim jeździć po mieście codziennie.

                To nie jest złośliwość. Lubię jeździć samochodem. Po prostu są to fakty. 500 000 ludzi. Jeśli każdy będzie chciał jechać samochodem, to żadne ulice tego nie wytrzymają.

                • 20 15

              • Najpierw WSZYSCY mieszkańcy powinni mieć zapewnioną punktualną komunikację miejską. Tramwaje i autobusy powinny kursować często, zeby po wysiąściu z wagonu nie śmierdzieć od potu. Linie powinny mieć logiczny przebieg, a nie konczyć bieg na jakichs pipidówkach. Powinny zapewnieć szybki i wytgodny dojazd do centrum miasta, bez przesiadek po drodze, co wydłuża niepotrzebnie czas jazdy. A teraz spójrz na przykład na Górki Zachodnie, Stogi. I tam wudać coś zupełnie odwrotnego.

                • 19 1

              • Powielasz wszystkie tanie głupoty ze świata (2)

                przejścia podziemne się sprawdzają, patrz Zaspa, bezpiecznie dla pierwszych i szybko dla samochodów.

                • 42 9

              • i miasto rozbite (1)

                Nie mówimy tu o tym, czy wtedy można bezpiecznie puścić autostradę w mieście, ale czy jest to słuszne rozwiązanie urbanistyczne.

                Nie jest ogólnie. Owszem, w niektórych sytuacjach jest to dobre rozwiązanie , ale musi być dobrze zrealizowane. Z tego, co wiem to mieszkańcy Zaspy często narzekają na przejścia, szczególnie na to puszczone górą.

                • 10 10

              • Kto narzeka?

                tam są windy, które wiozą ci tyłek i nie ma tam nigdy korków, ani potrąceń pieszych.

                • 9 5

            • Buahaha

              Nowy Jork czy Brno... Chłopie, Ty tych miast nie widziałeś nawet na obrazku ;)

              • 6 9

            • (5)

              Nowego Jorku to nawet w TV chyba nie widziałeś. Na Manhattanie nie licząc metra NIE ma tam ani jednego tunelu dla pieszych. Przejść nadziemnych jest jedna sztuka + kilka małych mostków w Central Parku

              • 20 4

              • (4)

                Zgadza sie, dlatego predkosc przelotowa przez Manhattan (ogolnie centrum NY) to 20km/h. Czytanie ze zrozumieniem nie boli - istota dyskusji polega na tym, zeby nie paralizowac ponownie, "udrozniona" wlasnie WZtke.
                Jedyna zaleta takich przejsc sa niskie koszty w poronaniu do kladki czy tunelu. Do tego nie zawsze sa mozliwosc technicza (przytoczony tutaj NY w zasadzie stoi na tunelach metra, parkingach podziemnych i inny aktrakcjach.

                • 21 4

              • To może rower? (3)

                Skoro jedziesz 20km/h to rowerem jest tak samo szybko.

                A o ile zdrowiej i bardziej ekologicznie.

                Jeśli udrożniono by drogi na Manhattanie, to nadal prędkość byłaby 20. Dlaczego? Ludzie, którzy dzisiaj stwierdzają, że wolą metro, bo jest szybciej, wezmą samochód.

                Zrozumcie, że to nie chodzi o złośliwość kogokolwiek. W mieście nie można zapewnić każdemu poruszania się samochodem z prędkością 80km/h. Liczbę samochodów w ruchu ulicznym należy ograniczać stawiając na inne formy komunikacji i/lub rozwijając odpowiednio miasto, np. nie robić dzielnicy skrajnie sypialnej i skrajnie biznesowej. Bo rano wszyscy muszą jechać z sypialni do pracy, a potem do domu. I zawsze korek. A przecież część ludzi mogłaby pracować niedaleko miejsca zamieszkania .

                • 18 3

              • Jak bede chcial przeciskac sie przez miasto ,zamiast dostac sie z jednego miejsca w drugie w czasie krotszym niz pol dnia, to pojade Grunwaldzka. Jazda ta "arteria" doskonale obrazuje to, co stanie sie z WZ po udoskonaleniu jej przejsciami dla pieszych....Szklane domy w Przedwiosniu bylyby bardziej funkcjonalne.
                Kazde miasto potrzebuje takich "deptakow" jak Grunwaldzka, a takze "ekspresowek" takich jak WZ. Szczegolnie, ze nie wuobrazam sobie, co sie stanie w przypadku kolizji drogowej na POG, gdy tranzyt chocby na 2-3 godziny bedzie zmuszony ruszyc stara trasa, pochlastana swiatlami, sciezkami rowerowymi i deptakami dla zabek i jezykow....

                • 6 9

              • A o ile zdrowiej i bardziej ekologicznie.

                A wyobrażasz sobie, że w każdej firmie postawią prysznice, szatnie...O ile trzeba być wcześniej w pracy żeby się umyć z potu i przebrać w świeże ubranie.A po pracy będą jechali w przepoconych ciuchach ? A ile ludzi podwozi dzieci do szkół i przedszkoli..Gdzie te rowery postawią i kto ich będzie pilnował...

                • 10 4

              • wg twojej logiki powinno sie polikwidowac samochody, a kazdy powinienien pracowac max 10m od domu, jestem za jak mi to zapewnisz, albo ludziom z okolic kartuz i koscierzyny ktorzy pracuja w GDansku, a GRYF polikwidowal polowe kursow

                • 2 0

            • tunele i kładki bardzo często utrudniają ruch pieszych (1)

              i oczywiście innych niezmotoryzowanych. Ruch to nie tylko ruch samochodów. Naprawdę częściej wyłączaj silnik i włączaj myślenie nie tylko o poruszaniu się samochodem po mieście. To nie boli, a na pewno nie jest przejawem myślenia systemowego.

              • 5 12

              • Puszczaj dziecko do szkoły

                zamiast tunelem, drogami z sygnalizacją, a potem się procesuj z państwem, że nie znany sprawca potrącił dziecko i uciekł z miejsca zdarzenia.

                • 9 1

    • i tyle (3)

      nie macie pojęcia w ogóle w tych tematach a się wypowiadacie. Piesi są najważniejsi, nie samochody! zapamiętajcie to na zawsze... likwidować tunele, ludzie nie szczury. Podwale to powinna być ulica co najwyżej taką Świętojańską w Gdyni jeśli chodzi o ruch.

      • 28 59

      • (2)

        Chcesz się siłować z samochodem? Ustępuje się pierwszeństwa większemu, pierwszy samochodowi, samochód Tirowi, nie warto ryzykować i być mądrzejszym.

        • 22 15

        • wcale się nie chcę i nie siłuję się (1)

          mniejszy ustępuje na morzu większemu tylko w niektórych przypadkach - jak większy zapomni, że ma większe zanurzenie to może mieć niezłe kłopoty. Z mielizną lub skałą podwodną miał kłopoty niejeden zbiornikowiec lub pancernik. Prawo powinno stać po stronie słabszego: jak ci Tico przygrzmoci na przejściu w córkę idącą do szkoły to chyba nie będziesz żałował kasy na prawników?

          • 3 4

          • No i co z tego?

            Prawnicy życia nie wrócą

            • 1 1

    • Ewenement... (3)

      ....na skalę europejską.Likwidacja przejść podziemnych dla pieszych.....Jasne, niech piesi postoją sobie na światłach, poczekaja 2 min i grzecznie i bezpiecznie,może nawet w dwóch etapach, przejda przez jezdnie i torowisko.Tym genialnym pomysłodawca podsuwam inną genialną myśl.Przenieśmy zbędne tunele do Wrzeszcza w lokalizację np . przy ul Do studzienki, czy przy Jaskowej Dolinie!

      • 37 15

      • nie znasz się to się nie wypowiadaj

        Ludzie nie lubią przejść podziemnych, mostków i innych takich dziwnych rzeczy. Jeśli mogą to nie robią niepotrzebnych metrów w pionie. Na tej ulicy przejścia nie spowolnią samochodów bo ten odcinek z 2 stron jest zamknięty skrzyżowaniami ze światłami. Przykłady czynienia miast bardziej przyjaznych dla ludzi:

        • 3 4

      • (1)

        wpisz w google "broad street foot bridge removed" - kładka dla pieszych na ruchliwej głównej drodze została zastąpiona zwykłym przejściem dla pieszych

        • 1 1

        • To i tak jest głupie....

          Trasa tranzytowa, to nie miejsce przyjazne spacerowiczom. Lepiej się to określa "kancerogenne". Redaktor kalosz!

          • 0 1

    • i yak są korki na Wilanowskiej...no ale nie ma korków na Grodecka i to jewst najwżniejsze-spychologia

      • 5 3

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Naskręt URBANISTA :)))

      • 19 2

    • (2)

      Szczególnie jak się robi wywiad ze samym sobą.
      "Stało się tak, jak przewidywali drogowcy i planiści: Południowa Obwodnica Gdańska odciążyła gdańską Trasę W-Z, z której zniknął tranzyt. Chyba już czas, by tę drogę, przynajmniej w jej centralnym odcinku, oddać mieszkańcom - uważa Maciej Naskręt."
      autor artykułu: Maciej Naskręt.

      • 19 5

      • Poza artykułami dziennikarze piszą też felietony. (1)

        Więc nie napinaj.

        • 2 6

        • na trojmiasto.pl zauważyłem, że felietony są oznaczane, a tutaj tego nie widzę. No chyba, że się mylę.

          • 0 0

    • Jeszcze tego brakowało, żeby pismak brał się za planowanie sieci komunikacyjnej miasta

      trzeba dokończyć "rozgrzebane" inwestycje, a na poprawianie tego, czego "prawdziwi planiści" nie przewidzieli przyjdzie czas za parę lat ...

      • 14 5

    • rozumiem, że rzadko zdarza ci się wyłączać silnik

      i włączyć myślenie. Wzrost liczby samochodów do końca świata i w jeszcze jednym dniu to dla ciebie oczywista oczywistość. Dla mnie niekoniecznie.

      • 5 5

    • miasto z autostradami do którego dojeżdzają ludzie ze wsi

      bryla.gazetadom.pl/blogi/urbanfile/2012/09/detroit_ruiny_imperium/1?bo=1

      • 0 0

  • Hahaha (7)

    i jeszcze pas postojowy i bus pas namalować :D Skąd wy bierzecie te pomysły, to z tym pasem dla rowerów, kosztem trzeciego pasa, ale to było dobre :D

    • 264 55

    • KTOŚ SIĘ NAĆPAŁ

      Ktoś się chyba naćpał z rana , że takie bzdury pisze, skoro mamy już dobrą droge i jest tendencja na rozładowanie i upłynnienie ruchu, to jak wielkim trzeba być debilem żeby likwidować przejścia podziemne, i w ich miejsce robić światła, które będą ruch tamowały, CO ZA BZDURA !!!, Ponadto ścieżka rowerowa niech powstanie, jak najbardziej jestem za, ale nie na litość boską kosztem jednego pasa ruchu, mało jest miejsca po bokach drogi ?, Takich bzdur to ja dawno nie czytałem.
      Jedyny dobry pomysł to wiadukty nad Łostowicką, to by dużo pompgło, bo na Havla niekiedy jest na prawde tragicznie

      • 43 16

    • ten naskręt to chyba w gejzecie wyborczej staż odrabiał, ma taki sam styl pisania jak cyngle jakały:
      ". ... ...- uważa maciej naskręt"

      czyli pisze w trzeciej osobie o samym sobie

      tandeta , poza tym debilny pomysł

      • 22 6

    • jedyne co ta trzeba zrobic (1)

      to podniesc ograniczenie z 80 na conajmniej 100kmh, i tyle. wiadomo ze nikt tam tyle nie jezdzi, a policja i ITD ciagle tam stoja i okradaja kierowcow

      • 12 8

      • bo tam jest niby "teren zabudowany"

        a w terenie zabudowanym obowiązuje podwyższenie prędkości do max 80. a fakt, że jezdnia ma standard dobrej drogi ekspresowej, że budynki mieszkalne od jezdni znajdują się kilkaset metrów, do tego oddzielone ekranem akustycznym, to już nikogo nie interesuje. ot taki bubel w przepisach.

        • 11 5

    • takie rozwiązania znakomicie działają

      Poszerzanie ulic w mieście nie likwiduje korków tylko je przesuwa gdzie indziej; zastępowanie przejazdów samochodem na krótkie odległości rowerem znakomicie zmniejsza korki i agresję pojawiającą się w momencie konkurowania o miejsca na parkingu przy budynku biura.

      • 3 10

    • tia... może od razu na A1 zróbmy ścieżkę rowerową

      sam lubie jeździć rowerem, ale to trochę średnia przyjemność jechać wzdłuż autstrady lub drogi ekspresowej (a W-Z'ka niewiele się od nich różni)

      • 9 1

    • z Europy to przychodzi

      Na wschodzie robią sobie autostrady w centrum. Na zachodzie drogi zwężają i robią bus-pasy. Np. na jednej z głównych dróg dojazdowych mają dość korków więc robią zwężenie "A6 The Crescent and Chapel Street, Salford"
      www.salford.gov.uk/crescent-chapel-street.htm
      www.salfordonline.com/localnews.php?func=viewdetails&vdetails=26778

      menmedia.co.uk/manchestereveningnews/news/s/1408724_two_car_lanes_axed_on_chapel_street_plus_20mph_limit__to_make_busy_commuter_route_more_pedestrian_friendly

      • 2 2

  • "Od wielu lat z tego powodu Podwale Przedmiejskie tnie tkankę miejską" (8)

    Jak się przejść na nastawia to samochody kogoś pozabijają prędzej czy później - tunel ryzyko niweluje do zera - tym bardziej , że już JEST. To takie nawoływanie do zmniejszenia bezpieczeństwa.

    Wyśpij się Panie Naskręt, a nie piszesz coś żeby content robić i wzbudzać niezdrowe emocje.

    Ale za wiadukty oczywiście PLUS, bo muszą być.

    • 260 60

    • (7)

      Dolne Miasto nie przypadkowo jest w takim stanie jakim jest - 3 pasy, jeden tunel a miasto po drugiej stronie wygląda kompletnie inaczej....W latach 80. Łąkowa tak nie wyglądała, jej agonia zaczęła się dopiero w latach. 90 bo przedłużeniu Podwala, zlikwidowaniu tramwajów i odcięciu jej poprzez szereg tuneli od reszty miasta.

      • 28 10

      • (1)

        Prawda. Podwale Przedmiejskie zabija Dolne Miasto. Roznice widac juz na starowce. Ul. Dluga tetni zyciem, a ul. Ograna zawsze martwa, jakby z innej bajki wyjeta. Za podwalem jeszcze gorzej. Zasypac droge jak dla mnie :)

        • 18 10

        • i to jest

          właśnie dowód, że to nie kwestia podwala, tylko okolicznych mieszkańców...

          • 18 13

      • Dolne miasto było w takim stanie zanim powstała w-z (4)

        nie filozofuj za dużo.

        Łąkowa wyglądała tak samo i się tam wieczorem nie chodziło, coby siekierą nie dostać w głowę.

        Wiem bo mieszkałem.

        • 26 14

        • (3)

          Może on jest lewakiem? Bo typowe dla lewaków jest to, że do własnej ideologii naginają fakty. Jak fakty do niej nie pasują, tym gorzej dla faktów.

          • 11 4

          • to nie jest cecha lewaków (2)

            tylko osób wykazujących cechy zamkniętości umysłowej - takie cechy powstają między innymi u osób, które w dzieciństwie były wożone do szkoły samochodami rodziców i ich wyobraźnia została ograniczona - mają trudności poruszania się po mieście inaczej niż samochodem. To się da przezwyciężyć, ale wymaga pewnego wysiłku.

            • 8 7

            • Ja wolę ULICE w mieście a nie DROGI. (1)

              Wolę ULICĘ z jezdnią chodnikiem, pasażem handlowo usługowym. Tak samo jak w Berlinie, Hamburgu, czy Londynie, gdzie w centrum NIE MA DRÓG, a jedynie ULICE.

              • 6 1

              • ???

                • 1 0

  • % (8)

    Chyba autor nie wytrzeźwiał po imprezie. Koszt zlikwidowania bezkolizyjnego przejścia dla pieszych jakim jest tunel to ogromne pieniądze. A wybudowanie nowych przejść dla pieszych jest głupotą

    • 312 43

    • TUNEL (6)

      Rozwiązanie lepsze dla kierowców i dla pieszych, jedni jak i drudzy nie muszą czekać, i jedni drugim w droge nie wchodzą, nie wiem tylko co za debile cie zminusowali, chyba też nie wytrzeźwieli jeszcze, pozdr.

      • 36 15

      • lepszym (4)

        rozwiązaniem jest tunel dla samochodów pod chodnikiem...

        • 38 3

        • zgadza się

          tyle, że tunel dla pieszych już istnieje, a ten dla samochodów trzeba by dopiero zbudować

          • 29 2

        • Wyjątkowo muszę się zgodzić. To jest jeden z bardzo rzadkich przypadków, kiedy tunel dla samochodów pod miastem byłby lepszy. (2)

          Ten wiadukt zamordował Gdańsk. Był taki piękny w tym miejscu przed wojną. Ale jego zbudowanie... Trzeba poczekać na technologię XXX wieku, aby ludzi nie zmusić do zbiorowego sepuku.

          • 6 7

          • (1)

            Tam już jest tunel, ale w poprzek dla innego kierunku jazdy, drugiego się nie da zbudować, bo by kolidował z tamtym.

            • 5 1

            • Skoro tak, to poczekać należy na technologię XXXI wieku.

              • 4 1

      • jeżeli uważasz, że kierowcom nie zdarza się w godzinach szczytu czekać w korkach mimo zabudowania

        miasta systemem "bezkolizyjnych" skrzyżowań, to zastanów się jakie kryteria spełnia "debil" - być może ktoś cię do tej grupy zaliczy.

        • 1 2

    • zniknęły korki? ale jak to w ogóle możliwe? walnijmy światła i przejścia dla pieszych a kochane koreczki powrócą...

      • 4 0

  • ograniczenie prędkośći (4)

    i oczywiście jeszcze ograniczenie prędkości na całej trasie do 50 km/h ;)

    • 177 14

    • (1)

      do 30 lepiej a dla rowerów do 10km/h i 3 fotoradary

      • 55 5

      • Wszyscy nie rozumieją czym się różni DROGA od ULICY

        Podwale obecnie ma charakter drogi. Jak wiejska droga z rowami w których pasą się krowy.
        Jest takie pojęcie jak ULICA.
        To jezdnia, chodniki, ciągi handlowo usługowe. Podwale Przedmiejskie spokojnie mogłoby funkcjonować jak Grunwaldzka we Wrzeszczu.
        Popatrzcie na np Londyn, Hamburg. Czy tam w centrum są DROGI czy ULICE?

        • 4 0

    • do 30km/h

      przy tej predkosci szansa zabicia pieszego wynosi 5%, nie zapominajmy o tym :)

      • 17 1

    • 50 ma sens

      przynajmniej tych debilnych ekranów by nie musiało być

      • 6 3

  • Zjazd na Wzgórze Mickiewicza (2)

    Być może prosi o niego część mieszkańców ale większość nie chce tego zjazdu. wykazano, że zwiększy on ruch oraz hałas na osiedlu.

    • 64 6

    • Panie Naskręt

      Większej bzdury nie mozna wymyślić.Zjazd z AK na Wzgórze Mickiewicza.Kto pozwoli na to?Mieszkaja tu tacy durnie?Po co budowali tu domy?Polskie kołtuństwo,które nie powinno sie wyprowadzać z bloków.

      • 3 7

    • TAK, prosi o niego jakiś urzędasek..

      ...który oczywiście chce dobrze dla ludu..

      • 3 2

  • Niech lepiej zostanie tak jak jest... (5)

    Te wszystkie pomysły z artykułu tylko utrudnią życie mieszkańcom. Przejście pod tunelem jest często lepsze niż oczekiwanie na światła. Jedyny sensowny pomysł z tego artykułu, to plany budowy ścieżki rowerowej.

    • 89 42

    • Ścieżka - TAK (1)

      Ale nie kosztem jednego z pasów ruchu !!!

      • 23 7

      • a dlaczego?

        • 2 8

    • nie jedyny (1)

      zdecydowanie najsensowniejszy pomysl to wiadukt nad Łostowicka. Ale za to budowa przejsc dla pieszych to jakas paranoja !! Podstawa to bezkolizyjne przejazdy

      • 20 5

      • Nie każde przejście dla pieszych jest dobre.

        A w mieście powinny być aleje, nie autostrady. Jak ktoś chce zobaczyć, jak powinna wyglądać aleja niech zobaczy na Zwycięstwa albo Hallera. Przy obu dużo zieleni i chodniki, na których można spotkać ludzi, którzy poszli na spacer wzdłuż alei.

        To jest nowoczesne miasto. Autostrada w mieście świadczy o jego zaściankowości. Gdy zbudują tunel pod martwą Wisłą oraz trasy Słowackiego i Sucharskiego, to uważam, ze Ułańska i Podwale powinny być zmienione w pełnoprawną Aleję. Nawet jeśli spowoduje to, że dla osób jadących na W-Z prędkość średnia spadnie z 70 do 50 km/h na tym odcinku. Jest obwodnica - w innym kierunku. W mieście samochód nie powinien mieć pierwszeństwa przed ludźmi.

        • 2 1

    • jak chętnie chodzisz tunelami?

      Z Twojego punktu widzenia (kierowca samochodu nie mieszkający tam i nie korzystający z tych tuneli jako pieszy) taki tunel to tylko zalety. Ja bym na początek zrobił jedne światła na przycisk (zielone dla samochodów zsynchronizowane z pozostałymi skrzyżowaniami). Wtedy zobaczymy, jak ludzie chętnie dniami i nocami chodzą tunelami. Zdziwiłbyś się.

      • 2 1

  • Wspaniały pomysł! (3)

    Idąc dalej tym tokiem rozumowania proponuję coo 300 m przejścia dla pieszych koniecznie z sygnalizacją świetlną i dodatkowo co 100 m spowalniacze ruchu w postaci "leżących policjantów". Wtedy na pewno nie będzie korków na trasie WZ!

    • 171 18

    • prędkość 30 km/h (1)

      zapewnia najwyższą przepustowość pasa drogowego dla ruchu zmotoryzowanych. Przy wyższych prędkościach, prócz większego hałasu, trzeba utrzymywać większe odstępy między pojazdami a pojazdy z ulic podrzędnych muszą długo czekać na szansę wjazdu.

      • 8 0

      • w ogóle zakazać ruchu dla pojazdów samochodowych i zrobić z w-z i zarazem Elbląskiej ściezkę dla rowerów

        zniknie problem włączających się pojazdów do ruchu i nie będzie hałasu, niczego nie będzie :)

        • 3 1

    • zróbmy z Gdańska Detroit

      Takie ładne zdjęcia



      bryla.gazetadom.pl/blogi/urbanfile/2012/09/detroit_ruiny_imperium/1?bo=1

      • 0 0

  • trochę nie przemyślany artykuł (2)

    1. mamy wrzesień 2012 więc jak można napisać że trasa "była budowana do końca grudnia 2012 r.???
    2. na obwodnicy południowej nie ma gotowych zjazdów, jest tylko wjazd i wyjazd a co za tym idzie ciężarówki i tak jeżdżą przez miasto żeby chociażby dojechać do portu czy na Trakt,
    3. obwodnica południowa nie jest jeszcze tak eksploatowana jak obwodnica trójmiasta, dużo mniej samochodów nią jeździ
    4. najpierw trzeba by wyremontować odcinek od Łąkowej aż do Podwala Przedmiejskiego, oba wiadukty wraz z poboczami

    • 98 4

    • " a była budowana do końca grudnia 2011 r" (1)

      gdzie tam jest napisane do Grudnia 2012?

      • 0 1

      • było

        • 1 0

  • sprzeczny artykuł (1)

    Raz Pan pisze, że zróbmy drogę miejską poprzez zrobienie przejść na wysokości asfaltu, które ewidentnie będą zwiększać korki,a potem że należy budować estakadę nad Łostowicką. Korek z łostowic przeniesie się dalej i tak to będzie przepychanka

    • 79 14

    • skąd korek? Jak dobrze mapę czytam to W-Z nie przebiega przez Łostowice. Nawet al. Havla przez Łostowice nie przebiega tylko obok. Pętla łostowice też nie lezy na łostowicach.

      Zróbmy miejskie czytanie mapy. Nie mylcie cmentarza łostowickiego (nazwa od ulicy) od dzielnicy Łostowice przy ul. Świętokrzyskiej.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane