• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żuraw-gigant podniósł tory na budowie bajpasu kartuskiego

Szymon Zięba
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Tak wyglądały prace żurawia na budowie bajpasa kartuskiego.

Na budowę bajpasu kartuskiego nadjechał od strony Osowej, a jego najważniejszym zadaniem było podnoszenie torów. Kolejarze ściągnęli długi na 30 metrów i ważący ponad 200 ton żuraw kolejowy. To dźwig do zadań specjalnych: może podnieść ładunek o masie do 80 ton.



Jak często podróżujesz składami PKM?

Jak poinformowali kolejarze, w ramach prac związanych z budową bajpasu kartuskiego, w poniedziałek 1 sierpnia 2022 roku, rozebrany został fragment toru linii PKM, w którego miejscu powstanie rozjazd umożliwiający pociągom wjazd z bajpasa.

- Do tego zadania na teren budowy przyjechał jeden z zaledwie kilku dostępnych w Europie żurawi kolejowych Gottwald GS 150.14 TR - poinformował Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jak tłumaczy, zastosowanie tak ogromnego, specjalistycznego sprzętu w tej lokalizacji wynika z blokowego montażu rozjazdu, który znacznie skraca czas prac, a także nie wpływa na ruch pociągów poruszających się sąsiednim torem, ponieważ całość prac odbywa się na szerokości jednego - modernizowanego toru.

Gigantyczny żuraw na placu budowy



Zaangażowany w prace żuraw to prawdziwy potwór, jeden z kilku podobnych modeli dostępnych w całej Europie.

Gigant jest długi na niemal 30 metrów i waży 210 ton. Swoim potężnym dźwigiem jest w stanie unieść do 80 ton - nie miał więc problemu z tym, by unieść fragment torów kolejowych.

Przypomnijmy: tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Jej uruchomienie pozwoli zachować ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami, podczas przebudowy linii kolejowej między Gdynią i Kościerzyną.

Opinie (56) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • o daj ty spokój

    to nic nie da taka nędza

    • 1 12

  • Bajpas / arteria / trakt / estakada/ ciąg / magistrala - oto jest pytanie... (2)

    • 3 2

    • Odpowiedź. (1)

      Linia kolejowa nr 234 (Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki - Stara Piła). Poprostu.

      • 4 1

      • Prościej. Tory.

        • 2 3

  • Niech budują moi drodzy i kochani (8)

    Będę jezdził na pizze do Kartuz jak szlachcic.

    • 12 14

    • nic bym z kartuz nie wziął, wystarczy że biedronka skupuje wszystko i sprzedaje 4 razy drozej

      • 2 5

    • Ox

      I do psychiatry niczym dzordz

      • 5 4

    • A jak będzie wifi to i komcie pewnie bedziesz pisał

      • 5 1

    • Szkoda tylko, że nie zrobią od razu dwóch torów i elektryfikacji. Przecież w planach jest włączenie bajpasa do sieci południowej pkm/skm.

      • 7 1

    • Mam lepszą propozycję

      Przesiądź się w Kościerzynie na pociąg do Szlachty.

      • 5 1

    • Niech budują moi drodzy i kochani (1)

      Hola hola: Tylko nie drodzy i kochani !
      Bruderschaftu z Tobą nie piłem a preferuję kobiety.

      • 2 2

      • Jesteś lesbijką?

        • 3 0

    • Marna

      Nie polecam żadnej pizzy z Kartuz

      • 1 0

  • Czekam na opinie niezadowolonych troli (1)

    • 12 12

    • twoja opinia nie jest zadowalająca, a wiesz kim jesteś?

      • 6 2

  • (8)

    Ciekawe jak w starożytności układano bloki granitowe o wadze ponad 1000 ton, choćby w Baalbek w Libanie, w Gizie czy w Peru skoro tu potrzeba takiego sprzętu.

    • 8 6

    • (2)

      ludzie i tzw. dźwignie z drewna

      • 4 2

      • Granit cieli dłutami z miedzi a precyzyjne otwory wiercili patykami

        • 4 1

      • Da się? ;)

        Starożytni dali radę. Ale nieco więcej roboczogodzin to kosztowało. Inna rzecz, że nieco przyoszczędzili na braku BHP ;)

        • 6 0

    • Kosmici to robili

      • 8 1

    • Pytaj u źródeł, nikt ci tu nie odpisze.

      • 5 0

    • (2)

      Normalnie. Wtedy robiło to tysiące robotników, teraz robi to jedna osoba za pomocą maszyny.

      • 10 0

      • Masz kilka dzwigow bedacych w stanie uniesc 80 ton w europie (1)

        Znajdź jeden który podniesie 1000 ton
        Pociąg mający 150 metrów waży 280 ton, czyli jeden blok ważył tyle co mający 600m pociąg, 800 samochodów albo 4 domy z piwnicą.

        • 1 2

        • Piramidy i bloki skalne uzyte do ich bidowy budowali nefilimowie czyli krzyzowka ludzi i zmaterializowanych demonow.zakazana

          W Bibli ksiega henoha to wyjasnia!!

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    chyba prędzej zbudują (1)

    ten bajpas kartuski niż nową kartuską od otomińskiej do nowatorów

    • 18 1

    • To dobrze

      Powinien być lepszy dojazd koleją. Może choć trochę mniej kaszubskich gruzów by przyjeżdzało...

      • 5 1

  • ...i odliczamy do pierwszego komentarza p.t. "a po polsku nie można?"

    • 2 2

  • (2)

    Mając na uwadze pewien niedosyt wiedzy oraz uszanowanie co do wydatkowania podatkow mam wielkie pytanie do kolejarzy oraz osób obcykanych w kwestiach infrastruktury kolowej/tramwajowej. Jak to jest, że tory tramwajowe po 10 latach eksploatacji są pogięte jak druty na zębach studentki po miesiącu na erazmusie w Hiszpanii:)? Przecież to jest istna studnia bez dna, bo co nie zrobią, to zaraz i tak jest do remontu. I co z tego, że szyna(stał użyta do niej) ma jakąś tam wytrzymałość typu 20 ton na oś, jak same tory są tak powyginane, że tramwaj po nich skacze niemiłosiernie. Zauważcie, że w ramach przygotowań do euro na wielu odcinkach w Gdańsku położyli nowe tory tramwajowe. Dziś wiele odcinków wówczas oddanych do użytku jest już niebezpiecznych do jazdy pełną parą. Proszę o odpowiedź.

    • 5 8

    • Bzdury piszesz.

      Nic takiego nie ma miejsca. To co wtedy zmodernizowali, to się dobrze trzyma. Jedyne co się szybciej zużywa to rozjazdy.

      • 7 1

    • trawajarze =/= kolejarze

      Otóż do prac przy liniach tramwajowych wymagane są uprawnienia z zakresu drogowego, zatem żaden kolejarz nie przyłożył ręki do tego pośmiewiska :)

      • 0 0

  • Das Kran

    von Breslau nach Danzig, znak czasu?...

    • 4 5

  • Tego typu dźwigi (4)

    wykorzystywane sa do prac pod siecią trakcyjna zwłaszcza do układania zmontowanych wcześniej elementów rozjazdów. W omawianej lokalizacj dźwik podnosi nie tor a ....przęsło torowe. I nie jest to zadna "nowinka techniczna".Za komuny tego typu dźwigi / EDK-300 i 750 / produkowano w NRD i były wykorzystywane w układniu rozjazdów .

    • 31 2

    • (1)

      dla pismaka jest to "nowinka techniczna"

      • 4 0

      • Jak ma nie być

        Skoro on dopiero co gimnazjum opuścił. Albo porzucił xD

        • 4 0

    • Żaden z niego potwór.

      W świecie dźwigowym maszyna o takich gabarytach to standard.

      • 0 0

    • zgadza się , takie niebieskie z napisem takraf

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane