• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Zwiedź z przewodnikiem dworzec w Gdyni

Rafał Borowski
7 października 2019 (artykuł sprzed 3 lat) 
Opinie (65)
Przypominamy, że liczba miejsc uczestników spacerów jest ograniczona i decyduje kolejnośc zgłoszeń. Przypominamy, że liczba miejsc uczestników spacerów jest ograniczona i decyduje kolejnośc zgłoszeń.

Przejdź się po wszystkich zakamarkach pod okiem przewodnika, który opowie ze szczegółami o historii tego niezwykłego budynku. W najbliższą sobotę wszyscy zainteresowani mogą wziąć udział w organizowanym przez kolejarzy zwiedzaniu Dworca Głównego PKP przy pl. Konstytucji 1 w Gdyni. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, ale trzeba się zapisać na zwiedzanie.



Czy zwiedziła(e)ś z przewodnikiem najsłynniejsze budyki w swoim mieście?

To już trzecia edycja atrakcji pod hasłem "Kolejowe perły architektury", której organizatorem jest Fundacja Grupy PKP. W tym roku będzie można zwiedzić pod okiem wykwalifikowanych przewodników pięć dworców w całej Polsce.

Jednym z nich jest pochodzący z początku lat 50. modernistyczny gmach Dworca Głównego PKP w Gdyni. Oprowadzi po nim i opowie o jego historii Tomasz Tarała, licencjonowany przewodnik po Gdańsku, Sopocie i Gdyni.

Czytaj również: Przedwojenny mur na gdyńskim dworcu

- Być może nie każdy wie, gdzie na Dworcu Gdynia Główna znajduje się słynny Pegaz? Co z dworcem ma wspólnego Dom Bawełny i budynek Akademii Morskiej i jakie stworzenia skrywa dworcowa mapa świata? Warto uczestniczyć w wydarzeniu i dowiedzieć się, z którego miejsca na dworcu można zobaczyć przepiękny wschód słońca nad Morzem Bałtyckim. Miłośnicy filmów i seriali dowiedzą się, w których dziełach polskiej kinematografii rozgrywały się sceny we wnętrzach budynku dworca. Wrażliwi na sztukę uczestnicy dowiedzą się więcej informacji na temat architektury oraz malowideł, które znajdują się przy wejściu do restauracji McDonald's - zachęca Sara Pijanowska, koordynator ds.komunikacji i promocji w Fundacji Grupy PKP.
Czytaj również: Sensacyjne odkrycie na gdyńskim dworcu

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, ale wcześniej należy się zarejestrować. W tym celu należy przesłać maila na adres przewodnikdc@pkp.pl. Uwaga: liczba miejsc jest ograniczona, a o zakwalifikowaniu na listę decyduje kolejność zgłoszeń.

Zwiedzanie odbędzie się w sobotę 12 października w dwóch turach: pierwsza rozpocznie się o godz. 10, druga o godz. 12. Uczestnicy każdej z wycieczek powinni stawić się przed wejściem głównym do budynku od strony pl. Konstytucji. Przewodnika będzie można bez trudu rozpoznać po charakterystycznej czapce z napisem "Fundacja Grupy PKP".

- Liczba miejsc jest ograniczona, maksymalnie 30 osób. W przypadku dużego zainteresowania będziemy organizować wycieczki w innym, dodatkowym terminie - uzupełnia Pijanowska.
Gdyński dworzec na zdjęciu z 1970 roku. Przed budynkiem dworca stoi tzw. ogórek, czyli kultowy autobus marki Jelcz. Gdyński dworzec na zdjęciu z 1970 roku. Przed budynkiem dworca stoi tzw. ogórek, czyli kultowy autobus marki Jelcz.

Krótka historia gdyńskiego dworca



Budynek dworca głównego w Gdyni powstał w latach 1955-1958. Projekt gmachu został wykonany przez architekta Wacława Tomaszewskiego. Był on bardzo trudnym zadaniem zarówno projektowym, jak i wykonawczym. Miał on zastąpić uszkodzony podczas działań wojennych budynek z lat 20. XX stulecia, zaprojektowany przez Romualda Millera, swoją formą nawiązujący do dworu alkierzowego.

Jeszce w latach 50. dzieło Millera zostało uznane za relikt międzywojnia.

Nowy dworzec miał być całkowitym przeciwieństwem swojego poprzednika -reprezentacyjnym gmachem, witającym podróżnych w nowoczesnym, europejskim, tętniącym życiem mieście portowym. By spełnić te oczekiwania, W. Tomaszewski zaprojektował budynek z zestawionych ze sobą różniej wysokości prostokątnych brył. Jego monumentalna architektura wyrosła z tradycji modernizmu gdyńskiego, przetworzonego w duchu panującego w latach 50. stylu socrealizmu.

Oryginalny charakter rozległemu gmachowi nadają elementy klasycyzmu, zastosowanego w podziałach elewacji i wnętrza oraz w detalu architektonicznym, zestawione z akcentami o konotacjach wywodzących się z art déco. Nowy dworzec to harmonijnie zaprojektowany kompleks dwóch budynków: gmachu głównego i oddzielonego budynku dworca podmiejskiego, obsługującego elektryczną kolej podmiejską. Budowę całego zespołu rozpoczęto w 1950 r.

Jako pierwsza pasażerom udostępniana została cześć centralna dworca oraz jego prawe skrzydło. W lewym skrzydle zaplanowano przejście główne na perony przez zbudowany na potrzeby dworca przedwojennego tunel oraz przejście do kolei elektrycznej. Ponadto umieszczono tu obszerną restaurację, poczekalnię, przechowalnię bagażu oraz szereg kas biletowych. Prace nad tą częścią zostały uroczyście zakończone 22 lipca 1955 roku.

W 1959 roku oddano część podmiejską, w której zaplanowano obok poczekalni świetlicę dla młodzieży oraz kawiarenkę i salę kinową. Kino jednak nie powstało, a Przedsiębiorstwo Restauracji Dworcowych "Orbis" zaadaptowało pomieszczenia i taras na potrzeby eleganckiej kawiarni. W 1960 roku utworzono tam Klub Techniki i Racjonalizacji węzła kolejowego Gdynia.

źródło: tablica informacyjna na dworcu

Miejsca

Opinie (65) ponad 10 zablokowanych

  • Łał...lece... tylko wezme wode bo jest tyle tego zwiedzania:) (2)

    Szkoda tylko że wątpliwą przyjemność tak ładnej architektury zaburza zapach fastfoodów i brudu .
    A miało być tak pięknie... tylko że ktoś nie pomyślał:)
    A był taki ładny...Amerykański:)

    • 23 25

    • zapach uryny

      jest standardowym zapachem na Polskich dworcach

      • 4 7

    • dostaniesz kawałek przewodu trakcyjnego w łapę

      i idź zwiedzać dworzec z "przewodnikiem" ;)))

      • 3 0

  • Zamiast organizować taki cyrk i wydawać kasę (3)

    To lepiej kupcie trochę jedzenia i rozdajcie potrzebującym.

    • 15 73

    • Kupuj i rozdawaj kto Ci broni?

      • 28 5

    • Przecież pod rządami PiS nie ma już potrzebujących...

      • 13 1

    • dokładnie - Ordynarne Ohydne Przytłaczające PRLowskie komunistyczne gmaszysko do wyburzenia !!!

      wystarczy się odwrócić i porównać z lekkością i pięknem bryły gdyńskiego sądu

      • 0 8

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (1)

    Fajnie i ja się wybiorę.

    • 15 9

    • jajami rzucać !!!

      • 0 2

  • Po co (3)

    • 11 17

    • po (2)

      jajco

      • 3 3

      • Błyskotliwa odpowiedź (1)

        • 1 3

        • Jak Twoje komentarze.

          • 3 1

  • I fajna sprawa.... (6)

    Trolle jednak muszą hejtować nie ruszając się z domu ... jest wiele zakamarków o których mieszkańcy nie mają pojęcia (choćby podziemia) i fajnie,że ktoś ma incjatywę żeby to pokazać...

    • 47 8

    • Trolle nie łykają tej głupiej propagandy. (5)

      Tam nie ma nic do zwiedzania
      Zwiedzić można na przykład wieżę zegarową dworca w Gdańsku (byłem i polecam). A to jest klocek z lat 50...

      • 4 10

      • (3)

        To zostań w tym swoim Gdańsku i stul papę. Pytam kolejny raz, co Ciebie obchodzi Gdynia?

        • 2 4

        • O, słynna gdyńska kultura :) (2)

          • 4 3

          • (1)

            I ta mowa miłości peło heh)

            • 1 4

            • twoja opinia holoty z tczewa się nie liczy

              • 0 0

      • Janusz CH.

        Na każdy temat coś do dodania ma.
        A dworzec jaki znają pasażerowie, jest tylko częścią całości, która jest niedostępna dla ogółu. Warto zaglądnąć w te miejsca, których nie znamy.

        • 5 1

  • Powinni ta szpetotę zburzyć (3)

    Powinni tego koszmarka zburzyć, a nie wpisywać do rejestru zabytków

    • 11 54

    • Dlaczego (2)

      Ale dlaczego ja się pytam? Dworzec ładny, z tradycjami, utrzymany w stylistyce modernistycznej... W czym Ci przeszkadza, że znalazłby się w rejestrze zabytków?

      • 15 2

      • Ładny? (1)

        Szpetny. Wpisanie do rejestru nie ma sensu podnosi tylko koszty remontów i blokuje modernizację lub postawienie czegoś lepszego w tym miejscu. W ogóle w Polsce rejestr zabytków jest zbyt duży na wpis zasługuje maksymalnie 10% tego co tam wpisano. Plączemy się w przeszłości zamiast budować nowoczesna przyszłość. Jedyny nowoczesny dworzec to Łódź Fabryczna. Reszta to jakieś koszmarki do wyburzenia, ewentualnie gruntownej przebudowy

        • 0 12

        • łódź fabryczna ... wygląda jak koszmarny sen schizofrenika
          temu co to zaprojektował powinni rękę uciąć i oczy wypalić jak Jurandowi ze Spychowa

          • 3 0

  • no i te nowe perony !!! koniecznie ! to jest dopiero wynalazek !!! na końcu takiego peronu powinno , (5)

    stanąć popiersie lub wogóle posąg wraz z nazwiskiem twórcy tego i**otyzmu ! już się w Kielcach nabijają z tych gdyńskich peronów !

    • 16 11

    • (4)

      Co Ci się nie podoba w peronach?

      • 5 4

      • Słuszne pytanie (2)

        Też mi się ciśnie na usta. Wydawało mi się, że perony na stacji Gdynia Główna są dobrze wykonane. Platforma na odpowiedniej wysokości względem pociągu, winda do przejścia podziemnego jest, schody szerokie, ławki solidne, kosze na śmieci są, zadaszenie w porządku, system informacji pasażerskiej działa... Aż jestem ciekaw jak wyglądają perony w Kielcach

        • 6 2

        • (1)

          Zadaszenie właśnie nie jest ok. Chyba, że nad peronem 1?

          • 7 3

          • dokładnie tak

            wysiadając z pociągu podczas deszczu - tam nie ma bata abyś nie zmókł !!!
            ten co to projektował powinien tam zostać przykuty łańcuchami do wiaty - jak taki chłopek do bicia

            • 2 2

      • Perony są ok, ale dachy, a właściwie daszki nad peronami 2 do 5 nie chronią pasażerów przed deszczem. Zadaszenie jest jakby niedokończone. A właśnie tam najbardziej jest potrzebny porządny dach. Taki jak nad peronem SKM.

        • 13 1

  • Ekstra! (8)

    Sądzę, że inicjatywa jak najbardziej słuszna. Mam nadzieję, że znajdzie się grupa chętnych - ja niestety będę poza Trójmiastem. A czytając komentarze wciąż nie rozumiem skąd może się brać hejt na tego typu propozycję, pozdrawiam

    • 26 7

    • Wez (2)

      L4

      • 1 4

      • Dziękuję (1)

        Dziękuję, już brałem, ale nie ma to zbyt wiele wspólnego z Dworcem

        • 3 0

        • ma - PKP zawsze się spóżnia

          • 0 2

    • Ponieważ tam nie ma czego zwiedzać (3)

      Co chcą pokazać? Niedomyte podłogi w głównej hali? Brudny i śmierdzący dworzec podmiejski?

      • 0 4

      • (2)

        W programie omawianego przez nas wydarzenia nie ma zwiedzania Dworca Podmiejskiego (który rzeczywiście wymaga remontu). Trudno zachować czystość na obiekcie, przez który dziennie przewija się kilka lub nawet kilkanaście tysięcy ludzi dziennie

        • 3 1

        • Po co więc spacerować po dworcu? (1)

          Nie lepiej jechać do parku?

          • 0 5

          • Dobreee

            • 1 0

    • bo to portal trolli

      • 0 1

  • Co tam zwiedzac?

    Wystarczy iść za muchami!

    • 12 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane